Poll

Geloof jij in de maskerhint?

Ja
144 (40.6%)
Nee
143 (40.3%)
Weet niet / geen mening
68 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 355

Auteur Topic: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)  (gelezen 114168 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1060 Gepost op: 6-03-2022, 00:44:16 »
Waren mensen heel erg op ogen achter maskers gaan letten op geld als er een random stock foto zonder ogen was gebruikt?
Nee, maar dat had ook niet gehoeven. We konden de hint op het geld namelijk helemaal niet ontdekken in de afleveringen. Die was niet voor ons, maar voor de kandidaten. Als we die hint wel hadden kunnen ontdekken, had ik ook minder problemen gehad met het masker in de livestream.

Maar Rick McCullough was toch heel duidelijk over de kloosterhint? Dat hij zoiets nooit meer wilde doen? In dat licht bezien is 'random foto' juist de waarschijnlijkere verklaring. En niet eens compleet random trouwens, maar een bewuste esthetische keuze. Ik begrijp de verontwaardiging wel, maar die slordigheid ligt m.i. toch echt bij de kijker, niet bij de maker. Als ik iets geleerd heb de afgelopen jaren, is het wel om niet te emotioneel gehecht te raken aan de 'overduidelijke' hints die ik meen te zien.
Maar het is dan gelukkig ook nog niet zo onomstotelijk als de kloosterhint, dus dat kan nog steeds prima met wat Rick heeft gezegd ;)

Daarnaast vind ik best een groot verschil zitten tussen iets wat onomstotelijk door de productie erin is gestopt zoals een masker in een livestream, en bijvoorbeeld een schaakbord waar toevallig een dame op D1 staat :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Elf-11

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1061 Gepost op: 6-03-2022, 00:46:06 »
Wel.. er stond in koeienletters dwars over het masker: Oog in oog met de mol

Dat was juist t probleem denk

Dat het masker op het zelfde moment met die tekst in een beeld is geweest heb ik gemist… maar dan snap ik de verontwaardiging van sommigen beter.

En ook ik was bang dat het een hint naar de mol was hoor. Maar ik ben niet op basis van een hint de tunnel in gedoken. Had meerdere verklaringen in gedachten.
Ik heb op basis van gedrag icm andere hints de andere tunnel gekozen
En toen ik zag dat er andere ogen achter andere maskers op het mol geld stonden heb ik de aanwijzing anders geïnterpreteerd.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1062 Gepost op: 6-03-2022, 00:49:01 »
Dat het masker op het zelfde moment met die tekst in een beeld is geweest heb ik gemist… maar dan snap ik de verontwaardiging van sommigen beter.


Dit was de “hint”
Niet alleen n masker met ogen want dat zou minder ergens op slaan

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1063 Gepost op: 6-03-2022, 00:49:26 »
Tsjongejonge er zitten hier wel wat onsportieve mensen tussen zeg. Een tip voor iedereen die iets uit wil vechten met een ander: er is een DM optie hier op het forum  ::jaja:: (of gewoon elkaar niet persoonlijk aanvallen, nog beter)

Zelf begrijp ik echt niet waarom mensen de programmamakers verwijten maken. Moeten we dan ook zo boos reageren over andere “hints”? Fresia die tijdens de 1e opdracht van de aflevering genaamd “Zwijgen” helemaal niets zegt? De 163 op de pijl? De klassieke muziek en de link tussen de ontmaskering en de unmasking scene in The phantom of the opera scene? De Dennenappel? De dobbelstenen die “Op 1” moesten?  Zijn dat dan ook redenen om boos te worden? Het spel zit vol met zogenaamde hints. Iedereen pikt er uit wat in zijn of haar straatje past. En de mensen die in de maskerhint geloofden zaten er naast. Net als ik ernaast zat met mijn mega lange waslijst met “hints” naar Laetitia. So be it. Het is maar een spelletje.


Ja, inderdaad. Zelf ben ik direct (zelfs nog voor negen uur) de mensen in de Everon-tunnel gaan feliciteren. Jammergenoeg blijkt het voor enkele mensen moeilijk om toe te geven dat ze er helemaal naast zaten. Ik kan daar zelf niet zo mee zitten. Ik vind dat nou juist zo mooi aan dit spel! Volgende keer beter toch?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Cornelis

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1064 Gepost op: 6-03-2022, 00:50:51 »
Waren mensen heel erg op ogen achter maskers gaan letten op geld als er een random stock foto zonder ogen was gebruikt?

Er is 1 persoon meer in de spotlight komen staan nu… dat is waar. Maar niet in combinatie met iets als cf MOL zoals bij de Klaas hint. Juist dat maakt dat het ontdekken van iemands ogen nog steeds op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. In dit geval een Hint/aanwijzing naar een Hint… en ik vind het alleen maar Hilarisch dat het zoveel commotie veroorzaakt.

Ik ben blij dat deze aanwijzing op verschillende manieren te interpreteren was… dat het iets was om je aan het denken te zetten…

Een hint is in mijn ogen slordig als de mol onomstotelijk direct aangewezen wordt op basis van een Hint in 1 aflevering helemaal aan het begin. Als hints multi interpretabel zijn en je dus moet zoeken naar de betekenis en er ook wel eens naast kunt zitten vind ik ze leuk…

En dat er genoeg mensen waren die de masker hint anders interpreteerden maakt dat ik de productie niks kwalijk neem.

Helemaal mee eens!  ::tandpastasmiley::
Zei je nou Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend!

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1065 Gepost op: 6-03-2022, 00:51:25 »
Ik vind wel dat er duidelijk (genoeg) in beeld is geweest dat er andere ogen achter maskers op de biljetten zaten. Dat hebben verschillende forumleden, waaronder ook ik, meerdere keren aangetoond.

Neemt niet weg dat het wellicht vreemd is om er één zo prominent uit te lichten. Een fout die ook (al is het niet zo uitgesproken) erkend is in MolTalk.

Desondanks denk ik dat de fout niet bij de makers ligt, maar bij de tunnelvisie op het forum. Buiten dit forum, bij de gewone kijkers, op andere fora en op Social media, werd niet zo getunneld. Er waren meer dan genoeg red flags en ik blijf er van overtuigd dat zonder tunnelvisie op basis van een 'hint' véél minder mensen bij Kim Lian waren uitgekomen. Dat is niet de schuld van de makers, dat is hoe hier een en ander geïnterpreteerd is.

Hints zijn wel altijd dubbel, want als je ze zoekt, vind je ze voor iedere kandidaat. Lijkt me dus ook prima om die af te schaffen. Óf we moeten ze enkel zien als aanleiding om meer op iemands gedrag te letten.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1066 Gepost op: 6-03-2022, 00:51:30 »

Zelf begrijp ik echt niet waarom mensen de programmamakers verwijten maken. Moeten we dan ook zo boos reageren over andere “hints”? Fresia die tijdens de 1e opdracht van de aflevering genaamd “Zwijgen” helemaal niets zegt? De 163 op de pijl? De klassieke muziek en de link tussen de ontmaskering en de unmasking scene in The phantom of the opera scene? De Dennenappel? De dobbelstenen die “Op 1” moesten?  Zijn dat dan ook redenen om boos te worden? Het spel zit vol met zogenaamde hints. Iedereen pikt er uit wat in zijn of haar straatje past. En de mensen die in de maskerhint geloofden zaten er naast. Net als ik ernaast zat met mijn mega lange waslijst met “hints” naar Laetitia. So be it. Het is maar een spelletje.

Nee, want Fresia's zwijgen in de gelijknamige aflevering was niet op aandringen van de programmamakers. De 163 op de pijl kon op van alles slaan. Datzelfde gold voor de klassieke muziek en de link die sommigen legden met The Phantom, of de dennenappel, of de dobbelstenen. Dat zijn allemaal  zaken die in beeld kwamen en waar eenieder allerlei dingen op zijn eigen manier bij kon verzinnen - één van de elementen die WIDM zo leuk maken.

Wat sommige mensen kennelijk niet kunnen of willen inzien is dat hier echter iets heel anders aan de hand is. Tijdens de livestream was een masker te zien waarachter - doelbewust - de ogen van Kim-Lian geplakt waren, mét de tekst 'OOG IN OOG MET DE MOL'. Al in een vroeg stadium heb ik dit een misser genoemd, omdat het maar drie dingen kon betekenen: 1) een te makkelijk te ontdekken hint, 2) een bewuste - en volstrekt onnodige - misleiding, of 3) een lukraak gekozen foto. Het blijkt dus dat laatste te zijn, en dat vind ik gewoon op een vervelende manier slordig voor een programma dat zich er op beroemt zo goed in elkaar te zitten en zo'n fanatieke fanbase vol speurneuzen te hebben.

« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 00:53:23 door Michmol »
Woosie down?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1067 Gepost op: 6-03-2022, 00:53:20 »
Puur toeval in een programma waar elke milliseconde wordt uitgeplozen en elke letter 463x wordt omgedraaid. Sure.

Omgekeerde priesterhint dit.

Ik had verwacht dat ze het zo zouden spelen als Kim het niet zou zijn.

Kim haar waarheid laten vertellen ✔️
Rik missing in action ✔️
korte reactie en door ✔️

Je ziet dat Kim niet liegt dus geloven de meeste mensen het. Slim gespeeld.

De rest kan in dan in de chat met een paar voorgekookte quotes.


Maar foutje of dwaalspoor ...Rik had het er tijdens de ontknoping even over mogen hebben... Nu werd de hete aardappel in Kims schoot gedropt. Kim heeft het ook maar van iemand van de productie, dus laat die dan het woord doen.

Offline Elf-11

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1068 Gepost op: 6-03-2022, 00:55:09 »
Dit was de “hint”
Niet alleen n masker met ogen want dat zou minder ergens op slaan

Ok ja dan snap ik dat mensen nog meer denken dat het de hint naar de Mol was…

wat het voor mij wel verzacht is dat er een vraagteken en de vraag wie is het? Achter staat.

Niets is wat het lijkt was toch het motto ;)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1069 Gepost op: 6-03-2022, 00:57:17 »
Ja dat vraagteken was idd n dingetje

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1070 Gepost op: 6-03-2022, 00:58:49 »
Oké, ik zal even niet meer op Michmol reageren. Volgende is voor Starlight: je schrijft dat de kritiek is dat het ontzettend slordig is. Kun je me uitleggen waarom je dat vindt? Als je tijdens een seizoen gebruik gaat maken van maskers met ogen er achter, waarom mag je er daarvan dan bij de proloog niet alvast eentje laten zien? Ik begrijp oprecht niet wat daar nou zo erg aan kan zijn. Zelf vind ik het dan slordiger dat Rick op enig moment een foto van een soort gouden vrijstelling op Instagram heeft gepost terwijl die in dit seizoen geen rol heeft gespeeld. Ik hield er serieus rekening mee dat die nog kwam en we een finale met vier zouden krijgen.
Volgens mij is dat hier al vaker uitgelegd, maar nog maar een keer dan: als je als productie de ogen van een kandidaat achter een masker plakt (en dat het enige masker is wat wij als kijkers kunnen zien, want zoals je zelf zei: de maskers op het geld zijn een hint voor de kandidaten), dan zijn er maar 2 opties: 1. Het is een hint naar de mol of 2. Er is een willekeurige foto gepakt. Toeval kan het in ieder geval niet zijn (itt veel andere hints die in dit topic als voorbeelden worden genoemd) want ogen komen niet zomaar achter een foto en die specifieke foto komt niet zomaar in de livestream. De productie zou dan ook wel kunnen bedenken dat het heel erg op een hint lijkt. Als dat het niet is, kun je dus beter een foto pakken zonder ogen erachter, om de schijn van een nephint te voorkomen. Dat ze dat niet hebben gedaan betekent dus dat ze er ofwel niet over hebben nagedacht, ofwel er bewust een dwaalspoor in gelaten. Beide opties zijn best wel slordig.


Ja, inderdaad. Zelf ben ik direct (zelfs nog voor negen uur) de mensen in de Everon-tunnel gaan feliciteren. Jammergenoeg blijkt het voor enkele mensen moeilijk om toe te geven dat ze er helemaal naast zaten. Ik kan daar zelf niet zo mee zitten. Ik vind dat nou juist zo mooi aan dit spel! Volgende keer beter toch?
En jij vindt het dan blijkbaar weer moeilijk om toe te geven dat het helemaal niet gaat om tunnelvisie of niet willen toegeven ernaast te zitten. Zo hebben we allemaal wel wat.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 01:04:27 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1071 Gepost op: 6-03-2022, 01:03:45 »
Laat ik mijn "gezicht" hier ook maar even tonen. Zeker als "mede ontdekker" van deze hint

Voorop gesteld was ik al vrij snel ervan overtuigd dat er meer was met dit masker dan voorheen gedacht. Toen het in augustus ontdekt werd, heb ik het ook bij mijn vrienden rond laten gaan. We haden toen allemaal de conclusie getrokken dat het "nietszeggend" is totdat blijkt dat het idee van Kim-Lian + maskers een sterkere connectie zou krijgen.

Voor mij was het eigenlijk zo goed als gedaan met de hint toen bleek dat er op meerdere biljetten andere lichtpuntjes stonden. Vanaf dat punt geloofde ik niet meer in de maskerhint, maar was Kim nog wel lekker bezig met "kijken" en "zien".

Ik was na aflevering 7 volledig van Kim afgestapt gezien het feit dat het niet kon schromen met wat er in de tests gebeurde. IJdele hoop op Fresia gehad en uiteindelijk de logische keuze van Everon gemaakt in de app.
Genoeg over mijn reis van dit seizoen, terug naar de hint.

Ik deel vooral het sentiment hier dat het een grove miscalculatie is geweest van de makers. Ten tijde van en voor de livestream hadden ze waarschijnlijk een mapje met alle foto's die op de biljetten stonden. Dat ze dan ervoor kiezen om het masker van Kim te gebruiken is dan puur toeval. Als ik er zo op terugkijk denk ik dat het ons (molloten) op het pad van de biljetten had moeten brengen, maar dat sommigen uiteindelijk voor de makkelijkere gedachtensprong zijn gegaan. (If it looks like a duck...) Daarbij komt het feit dat er enkel een keer geldbiljetten zijn gedeeld door nota bene Lavezzi en dan is het wel heel ver zoeken.

Als de biljetten beter in beeld waren gekomen, of als we een s16 hadden gehad waarbij het verdiende geld ook daadwerkelijk op de socials werden gepost, dan hadden we er misschien meer aan gehad.
Neemt niet weg dat ik het harde werk in het "molgeld" topic niet kan waarderen, want we waren dichter bij de sigaren dan de meeste mensen dachten.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1072 Gepost op: 6-03-2022, 01:06:03 »
Volgens mij is dat hier al vaker uitgelegd, maar nog maar een keer dan: als je als productie de ogen van een kandidaat achter een masker plakt (en dat het enige masker is wat wij als kijkers kunnen zien, want zoals je zelf zei: de maskers op het geld zijn een hint voor de kandidaten), dan zijn er maar 2 opties: 1. Het is een hint naar de mol of 2. Er is een willekeurige foto gepakt. Toeval kan het in ieder geval niet zijn (itt veel andere hints die in dit topic als voorbeelden worden genoemd) want ogen komen niet zomaar achter een foto en die specifieke foto komt niet zomaar in de livestream. De productie zou dan ook wel kunnen bedenken dat het heel erg op een hint lijkt. Als dat het niet is, kun je dus beter een foto pakken zonder ogen erachter, om de schijn van een nephint te voorkomen. Dat ze dat niet hebben gedaan betekent dus dat ze er ofwel niet over hebben nagedacht, ofwel er bewust een dwaalspoor in gelaten. Beide opties zijn best wel slordig.

Dit is een buitengewoon doeltreffende formulering van het probleem. Eenieder die het ongemak over deze gang van zaken nu nog niet begrijpt - waarbij het niet uitmaakt of men het met de kritiek één is - zal het nooit snappen.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 01:07:55 door Michmol »
Woosie down?

Offline Elf-11

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1073 Gepost op: 6-03-2022, 01:06:12 »
maar drie dingen kon betekenen: 1) een te makkelijk te ontdekken hint, 2) een bewuste - en volstrekt onnodige - misleiding, of 3) een lukraak gekozen foto. Het blijkt dus dat laatste te zijn, en dat vind ik gewoon op een vervelende manier slordig voor een programma dat zich er op beroemt zo goed in elkaar te zitten en zo'n fanatieke fanbase vol speurneuzen te hebben.

De 4e en juiste betekenis was dat het een hint was naar de maskers op het molgeld…
En ook al waren die veel moeilijker en niet volledig te spotten het is sommigen wel deels gelukt.

Op moment van uitzenden van livestream wisten de makers alleen nog niet in hoeverre die opgepakt zou worden door kandidaten en molloten. En als ze de biljetten op een presenteerblaadje hadden getoond was het ook weer te makkelijk geweest.
Als KL er vroeg uit was gegaan was het ook weer anders uitgepakt…

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1074 Gepost op: 6-03-2022, 01:08:39 »
Ze hebben één van de maskerfoto's van de kandidaten gebruikt. Alle elf paste natuurlijk niet. En voor het beeld was slechts eentje het mooiste. Achteraf kun je zeggen dat het misschien beter was geweest om er twee of drie te gebruiken, maar dat is dus wijsheid achteraf.

Wat de tekst die over de foto heen staat, nog even dit, er staat:

OOG IN OOG MET DE MOL?
WIE IS HET?

en dus niet:

OOG IN OOG MET DE MOL!
WIE IS HET?


Dat vraagteken is tamelijk cruciaal. Eerder ging het hier vanavond al over begrijpend lezen. Nergens heeft de productie dus beweerd dat dit een foto was waarop de Mol te zien zou zijn. Dat is echter wel door velen zo geïnterpreteerd. Kan gebeuren, maar die interpretatie is de verantwoordelijkheid van de molloten zelf, niet van de productie.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1075 Gepost op: 6-03-2022, 01:14:27 »
nog even dit, er staat:

OOG IN OOG MET DE MOL?
WIE IS HET?

en dus niet:

OOG IN OOG MET DE MOL!
WIE IS HET?


Dat vraagteken is tamelijk cruciaal. Eerder ging het hier vanavond al over begrijpend lezen.

Denk dat jij beter kan stoppen met disrespect naar mensen hier .. lijkt me beter  ::ok::

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1076 Gepost op: 6-03-2022, 01:14:54 »

Als KL er vroeg uit was gegaan was het ook weer anders uitgepakt…

Nee, dan had enkel (veel) eerder vastgestaan dat de productie de graphics rond die livestream met touwtjes en plakband in elkaar had gezet.
Woosie down?

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1077 Gepost op: 6-03-2022, 01:16:45 »
Tunnelgraver, smaken verschillen. Jij vindt dit prima. Maar sommige andere kijkers denken daar anders over.

Voor mij doet het aan als de Merel puzzel. Persoonlijk heb ik liever dat ze dan gewoon helemaal stoppen met dit soort "hints".
Want of je stopt er iets in met het risico dat de mol echt ontdekt kan worden, of je laat dit onderdeel helemaal weg.

Maar voor nu: op naar de mol met hun geweldige trailer  ::jaja::

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1078 Gepost op: 6-03-2022, 01:21:15 »
Maar voor nu: op naar de mol met hun geweldige trailer  ::jaja::


Helemaal mee eens, we gaan weer genieten van wat onze Vlaamse vrienden voor ons bedacht hebben!    ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1079 Gepost op: 6-03-2022, 01:23:47 »
De 4e en juiste betekenis was dat het een hint was naar de maskers op het molgeld…
En ook al waren die veel moeilijker en niet volledig te spotten het is sommigen wel deels gelukt.
Is dat ergens gezegd dan, dat het daar een hint naar was? De enige verklaring die ik voorbij heb zien komen, was dat het "vormgevingstechnisch" was.

Daarnaast was een hint naar de ogen op het molgeld helemaal niet nodig. In aflevering 1 is gezegd dat er een hint op het molgeld stond, daarmee waren de molloten hier ook wel losgegaan met speuren. En uiteindelijk was dat molgeld voor de kijker helemaal geen hint die we volledig hadden kunnen ontdekken, dus is een hint dat we daarop moesten letten totaal niet logisch.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"