Auteur Topic: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven  (gelezen 27647 keer)

Online ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #100 Gepost op: 3-01-2022, 13:49:17 »
Tegelijk met de reactie van Glen zie je ook al een duidelijke reactie van Everon. Nog voor de woorden "op een paar van die biljetten". Maar zoals ik al eerder noemde, let ook eens op de reactie van Kim-Lian. Hoe vaker ik dit terugkijk hoe meer me opvalt dat ze hier haar best doet om niets te laten merken.

Ik heb nog eens gekeken. Rik kijkt ook te laat naar rechts als Glen begint met "nee!". Dat zou je normaal gesproken eerder doen bij zo'n reactie. Dus nu weet ik zeker dat het geluid en beeld niet kloppen. De reactie van de spelers is vervroegd.
Kim Lian is een speler die alles zorgvuldig opneemt. Ik verdenk Kim Lian niet, vanwege haar natuurlijke reacties. Ze denkt hier flink na.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #101 Gepost op: 3-01-2022, 14:00:32 »
Natuurlijk wordt er naar hartelust niet chronologisch gemonteerd , maar deze zie ik echt niet,
Ik zag hem eerst ook niet want het beeld wordt vertekend door het perspectief (drone shot?). De draaischijf lijkt op de grond te liggen als ze bezig zijn met de rode draad maar zit wel degelijk op de spitse punt van de paal zoals duidelijk te zien is op deze foto:

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #102 Gepost op: 3-01-2022, 14:02:13 »
Ik zag hem eerst ook niet want het beeld wordt vertekend door het perspectief (drone shot?). De draaischijf lijkt op de grond te liggen als ze bezig zijn met de rode draad maar zit wel degelijk op de spitse punt van de paal zoals duidelijk te zien is op deze foto:
Knap gespot , altijd leuk van dit soort momenten eruit halen

Offline Wekker Curry

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #103 Gepost op: 3-01-2022, 14:11:00 »
De aflevering begint klassiek met houd je ogen goed open, en hij beeldt vervolgens een 1 uit op zn handen. Dan in de montage is te zien ook de 11 en 13. Hij begint het gesprek met Kim Lian met de 1, wellicht dat hij tijdens de gesprekken met de kandidaten de 1, 11 en 13 sijnt, ofwel A K M ofwel Arno Kantelberg Mol

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #104 Gepost op: 3-01-2022, 15:56:26 »
Even terugkomend op de verdeling jokers en geld.
Hieronder mijn verdeling van de "Blanc spots' in het rood.
Gezien 250 wordt gegeven bij 2 jokers bij de Draaischijf, ga ik er even vanuit dat de Rekensom ook 2 jokers opleverde. Het kunnen er net zo goed 3 zijn om op 15 uit te komen.
Dan 100 euro afkoop per joker als ze allemaal waren gevonden of eerlijk getoond.

Rik heeft gewoon de 1400 ter plekke gedeeld door het aantal jokers, dus 1400 : 7.
Waren het meer of minder jokers geweest dan had hij het rekensommetje aangepast.

In ieder geval heeft Welmoed nog steeds 2 jokers op zak voor de volgende test  ;)
« Laatst bewerkt op: 3-01-2022, 16:28:14 door Denils »

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #105 Gepost op: 3-01-2022, 16:06:15 »
Even terugkomend op de verdeling jokers en geld.
Hieronder mijn verdeling van de "Blanc spots' in het rood.
Gezien 250 wordt gegeven bij 2 jokers bij de Draaischijf, ga ik er even vanuit dat de Rekensom ook 2 jokers opleverde. Het kunnen er net zo goed 3 zijn om op 15 uit te komen.
Dan 100 euro afkoop per joker als ze allemaal waren gevonden of eerlijk getoond.

Rik heeft gewoon de 1400 ter plekke gedeeld door het aantal jokers, dus 1400 : 7.
Waren het meer of minder jokers geweest dan had hij het rekensommetje aangepast.

In ieder geval heeft Welmoed nog steeds 2 jokers op zak voor de volgende test  ;)

Denils, hoe kom jij op 4 jokers uit bij de toren? Ik kom niet verder dan 2...


A) Rode Draad:  1 joker  -> 1x Thomas (Σ 1)
B) Draaischijf: 2 jokers -> 1x Laetitia (Σ 2), 1x Welmoed (Σ 3)
C) Magneetbord: 2 jokers -> 1x Arno (Σ 4), 1x Hila (Σ 5)
D) Boomstam:    3 jokers -> 1x Laetitia (Σ 6), 2x Welmoed (Σ 8 )
E) Rekensom:    -
F) Jenga Toren: 2 jokers -> 1x Suzanne (Σ 9), 1x Welmoed (Σ 10)
« Laatst bewerkt op: 3-01-2022, 16:17:03 door Traveljunkie »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #106 Gepost op: 3-01-2022, 16:16:22 »
Even terugkomend op de verdeling jokers en geld.
Hieronder mijn verdeling van de "Blanc spots' in het rood.
Gezien 250 wordt gegeven bij 2 jokers bij de Draaischijf, ga ik er even vanuit dat de Rekensom ook 2 jokers opleverde. Het kunnen er net zo goed 3 zijn om op 15 uit te komen.
Dan 100 euro afkoop per joker als ze allemaal waren gevonden of eerlijk getoond.

Rik heeft gewoon de 1400 ter plekke gedeeld door het aantal jokers, dus 1400 : 7.
Waren het meer of minder jokers geweest dan had hij het rekensommetje aangepast.

In ieder geval heeft Welmoed nog steeds 2 jokers op zak voor de volgende test  ;)
Uw som klopt niet. Je komt op 1600 euro uit.
Als er 2 jokers worden gegeven bij 250 euro en 3 bij 300 euro (50 euro meer voor 1 joker meer), reken ik bij de touwen 200 euro voor 1 joker.
Zoals hierboven wordt gezegd bij de toren werden 2 jokers gevonden dus 250 euro, wat de som kloppend maakt. 1500 euro en 12 jokers.

Eerst is er niemand die zijn jokers wil inleveren, en is het Laetitia die als eerste een joker bovenhaalt, de rest volgt. Dat maakt dat ik haar toch een beetje meer in de gaten ga houden.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2022, 16:21:12 door mocemole »

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #107 Gepost op: 3-01-2022, 16:29:46 »
Bij de toren zie je Hila een joker naar links tikken voor Suzanne. Daarna zie je Welmoed 3 jokers onder de latten door graaien.
Hiervan houdt ze er 2 zelf en 1 geeft ze aan Laetitia.
Vandaar ook dat Laetitia bij de test alsnog een joker kon inzetten ondanks dat ze er 1 had ingeleverd.

En wat de verdeling van geld t.o.v. jokers betreft... oeps...
Heb 'm aangepast in de originele post.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #108 Gepost op: 3-01-2022, 16:31:22 »
Wel opmerkelijk dat Rik Arno specifiek naar zijn troeven vraagt, terwijl hij Laetitia en Welmoed verder spaart. Wat nou als Arno zijn joker niet wil inleveren  ::rofl::

Nog wat opmerkelijke passages:

Aftroeven

Boomstam [1]:
Fresia weet niet hoe snel ze het geld uit het kistje moet grissen als ze Evron en Sahil tegelijkertijd gebiedt de boomstam neer te leggen. De beie heren zien daardoor niet precies wat Fresia uit het kistje grist en moeten uiteindelijk afgaan op haar woord.

Troeven

Boomstam [2]:
Kistje staat al iets open als Laetitia en Welmoed met de boomstam aan komen zeulen.

Boomstam [3]:
Thomas en Suzanne komen onverrichter zake van de Jengatoren langslopen, zien de worsteling van de beide dames en bieden geen hulp aan. Ze zeggen/vragen niet eens iets.

Boomstam [4]:
Als Arno te hulp schiet, liggen er ineens 2 Jengastokken op tafel. Wie is al eerder langs geweest? De dames hadden direct zo'n stok al tussen de gleuf kunnen steken om de jokers er uit te frutselen.

Magneetbord [1]:
Hoe komt de sleutel op den duur linksonder in het bord verzeild met de wetenschap dat de sleutel bij aanvang in het midden van het bord hangt en er aan de bovenkant uit moet? Zo lastig is het labyrinth niet...

Magneetbord [2]:
Bij het shot van bovenaf over het hele terrein (bij aanvang van de opdracht), is zichtbaar dat Arno en Hila al een keer eerder van positie zijn gewisseld.

Rekensom [1]:
Arno: "Je mag niet aan die gele komen he."
Thomas: "Jawel; ik doe het wel."

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #109 Gepost op: 3-01-2022, 16:37:31 »
Bij de toren zie je Hila een joker naar links tikken voor Suzanne. Daarna zie je Welmoed 3 jokers onder de latten door graaien.
Hiervan houdt ze er 2 zelf en 1 geeft ze aan Laetitia.
Vandaar ook dat Laetitia bij de test alsnog een joker kon inzetten ondanks dat ze er 1 had ingeleverd.

En wat de verdeling van geld t.o.v. jokers betreft... oeps...
Heb 'm aangepast in de originele post.

Als dit zo is, zijn er 12 jokers in het spel gekomen en moet Welmoed er 6 (!) hebben gehad en Laetitia 3. Of er gaat wat mis in mijn bovenstaande overzicht bij de beide dames bij de draaischijf of de boomstam.

Bovendien zouden de jokers die jij noemt niet 'gestolen' zijn. Met andere woorden: de kans is groot dat andere kandidaten dan hebben gezien dat de beide dames meer jokers hebben verzameld dan dat ze hebben ingeleverd.

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #110 Gepost op: 3-01-2022, 16:48:45 »
Inderdaad Traveljunkie... er zijn een heleboel rare dingen in beeld geweest.
Zo ook dat bij de Rekensom al een + van de - was gemaakt. We hebben niet gezien wie dat heeft gedaan.

Maar even over wie wat gepakt heeft:

Rekensom:
Geen Jokers (niet opgelost)
250,- opgelost door Everon/Sahil/Fresia

Jenga Toren:
4 jokers (1x Suzanne/3x Welmoed die er later 1 afstaat aan Laetitia)
Geld?

Rode Draad:
1 joker (weggegrist door Thomas t.o.v. Suzanne)
Geld?

Draaischijf:
2 jokers (weggegraaid door Welmoed t.o.v. Laetitia)
250,- (door Sahil en Kim-Lian)

Magneetbord:
2 jokers (1 voor Hila en 1 voor Arno)
Geld?

Boomstam:
3 jokers gejat (2 door Welmoed en 1 door Laetitia)
300,- (door Fresia, Glen en Everon)

Joker bezitters zijn:
Met 1 joker - Hila / Arno / Suzanne / Thomas
Met 2 jokers - Laetitia
Met 5 jokers - Welmoed

Ingeleverd bij Rik voor 1400,- :
Ieder 1 joker door Hila / Arno / Suzanne / Thomas / Laetitia en 2 jokers door Welmoed = 7 jokers

Test en executie hebben Welmoed en Laetitia ieder een joker ingezet.

Welmoed heeft nu nog 2 jokers over van de 5

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #111 Gepost op: 3-01-2022, 16:54:13 »
Denils, in je gedetailleerde uiteenzetting kom je bij Welmoed tot 7 (!) jokers; in je sommatie slechts tot 5. Dat klopt ergens niet.
Bovendien zeg je vervolgens dat ze er 2 heeft ingeleverd bij Rik om te eindigen met de som 5-3=2, alsof ze er 3 heeft ingeleverd.
Nogmaals, ik zie Welmoed maar één joker binnenharken bij de Djengatoren.

Denils is de mol.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2022, 17:03:15 door Traveljunkie »

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #112 Gepost op: 3-01-2022, 16:58:59 »
Jeetje... dan heeft Welmoed nog meer jokers dan ik dacht... haha  :-X

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #113 Gepost op: 3-01-2022, 17:24:04 »
Wat zou de beste molpositie zijn? Lastig te bepalen:
Enerzijds troeven om genoeg jokers te pakken die dan weer uitlokken dat het andere team geld gaat uitgeven. Anderzijds aftroeven om het geld daadwerkelijk uit te geven aan jokers. Fresia vond ik hier verdacht. De rest had al ongeveer bepaald dat ze alle jokers gingen kopen en toen kon zij nog even heilig boontje spelen dat ze het geld wilde houden. Omdat er 100 euro kwijt is verwacht ik toch weer dat dat door de mol gedaan is en dus in het groepje aftroeven zat.

Wat me verder nog opviel. Na het slagen van de rekenopdracht renden Sahil en Fresia al weg maar was het Everon die alsnog het kistje open ging maken om het geld eruit te halen. Dat zou de Mol niet snel doen, zeker niet met aanwijzingen op het geld.

Is het niet onmols dat Laetitia en Welmoed jokers verstoppen? Als de rest weinig jokers heeft of ze ook verstopt zijn er misschien niet genoeg jokers om al het geld aan uit te kunnen geven, dus geld (met aanwijzingen over de mol) in de pot. Zij wachten als ze bij Rik staan ook niet eerst af hoeveel jokers de rest heeft.

Wat ik wel een essentiele vraag vind, stonden die aanwijzingen alleen op het geld uit opdracht 1, of op al het geld? Dat werd niet duidelijk maar is wel belangrijk om te weten om hier (on)mols gedrag aant te koppelen.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2022, 17:43:49 door Theovv »

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #114 Gepost op: 3-01-2022, 17:43:28 »
Wordt het de kandidaten ergens duidelijk wat het maximaal te verdienen bedrag is bij deze opdracht? Als dat niet het geval is, kan er sowieso makkelijk geld worden verduisterd.

Waarom is de algemene aanname dat juist de mol geld heeft verduisterd? Ik denk dat ik het als kandidaat ook niet zou kunnen laten. Al was het maar om de groep te lezen. Vooral als niemand weet wat het bedrag had kunnen/moeten zijn...

Offline Martialis1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #115 Gepost op: 3-01-2022, 19:09:00 »
Het feit dat zo duidelijk een stukje getoond wordt waar letterlijk het argument van "de mol zat in team troeven, want daar kon de mol meer troeven verzamelen" wordt getoond is voor mij een reden om niet die suggestie te volgen.


Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #116 Gepost op: 3-01-2022, 19:12:15 »
Ik denk dat er 11 jokers te verdienen waren. Wel zo eerlijk; voor iedereen 1. Helpt ook lekker mee met de groepsdynamiek. Gun je als je alle jokers gevonden hebt ook jokers aan het andere team?
Als er echt 11 jokers te verdienen waren denk ik dat de mol bij het team troeven zat. Je wilt voorkomen dat alle jokers gevonden worden en het andere team voorsteld het geld in de pot te doen in ruil voor 5 jokers.
Dit zou dus van toepassing kunnen zijn op Thomas die de rekensom opdracht helemaal om zeep helpt, met zn leuke uitspraak dat hij dat wel mag doen.
Laetitia en Welmoed en het achterhouden van de jokers vond ik kandidaats.
Geen 11 jokers dan denk ik dat de mol bij aftroeven zat.
Waar ik nu eigenlijk ook van uit ga maar denk ook nog steeds dat 11 jokers een logisch aantal is ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 3-01-2022, 19:14:43 door mollien »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #117 Gepost op: 3-01-2022, 19:22:00 »
In het scenario dat jij denkt @Mollien, is het dan ook handig om indien veel jokers gevonden, er een paar achter te houden. Lekker kandidaats, de groep is er ondertussen ook achter dat Welmoed er nog had (ze kan niet liegen/ zie pleidooi).
Ik zit nog steeds te twijfelen waar de mol zich het best zou positioneren. Saboteren hoeft in geen van de 2, het bedrag per joker kan worden aangepast naargelang de hoeveelheid. Maar indien er net genoeg zijn, voor ieder 1, is er geen enkel motief om het geld niet te houden.

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #118 Gepost op: 3-01-2022, 19:29:50 »
In het scenario dat jij denkt @Mollien, is het dan ook handig om indien veel jokers gevonden, er een paar achter te houden. Lekker kandidaats, de groep is er ondertussen ook achter dat Welmoed er nog had (ze kan niet liegen/ zie pleidooi).
Ik zit nog steeds te twijfelen waar de mol zich het best zou positioneren. Saboteren hoeft in geen van de 2, het bedrag per joker kan worden aangepast naargelang de hoeveelheid. Maar indien er net genoeg zijn, voor ieder 1, is er geen enkel motief om het geld niet te houden.

Dat denk ik ook inderdaad, dat ze de kosten per joker aangepast hebben op het aantal jokers en het verdiende geld.
Dan maakt het voor de mol inderdaad niks uit, wat ik jammer vind want het moet de mol niet te makkelijk gemaakt worden.
Uiteindelijk is de beste positie voor een mol natuurlijk altijd waar het geld is, maar ja als er wel 11 jokers te verdienen zijn wil je daar natuurlijk ook controle over hebben
Het is week 1 en ik zit nu al weer over zo'n klein dingetje te malen.
En dit is nog maar het begin  ::oink::

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #119 Gepost op: 3-01-2022, 19:33:18 »
Ik weet niet meer of het ergens vermeld is, maar bij het inleveren van het geld om de jokers onschadelijk te maken, zegt iemand: "We kopen ze allemaal" Dat impliceert toch wel dat er meerdere opties waren dan alles of niets. We zien dat echter niet uitgelegd en er ook geen discussie over.