Auteur Topic: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje  (gelezen 15081 keer)

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
[aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Gepost op: 15-01-2022, 20:03:02 »


Bespreek hier de 3e opdracht van de aflevering.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2022, 21:37:39 door Heinz »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2022, 21:37:56 »
Haal een paar plankjes hout bij de plaatselijke Gamma, verf ze rood, zet er wat tekst op, leg ze in een mooi gebouwtje neer en speel een doodsaai spelletje. Dat was opdracht 3! :-\\
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #2 Gepost op: 15-01-2022, 21:38:58 »
Interessante en originele opdracht. Ik zat als kijker gelijk mee te denken hoe ver ik zou gaan. Drie jokers was met het oog op de zwarte vrijstelling waarschijnlijk het meest veilige, of het geld natuurlijk. Fijn om te zien dat er toch nog iemand is was die voor het geld gaat in elk geval ::ok::
...óf niet!

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #3 Gepost op: 15-01-2022, 21:39:12 »
Nooit een leuke opdracht als er geld uit de pot gaat. Vreselijke opdracht. ::niet-ok::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2022, 21:39:22 »
Vind het lastig inschatten wat de mol hier zou doen, los van geen geld pakken.

Opdracht is wel goed voor mijn pool. Had goed ingeschat dat Laetitia een vrijstelling zou halen en Thomas een joker!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #5 Gepost op: 15-01-2022, 21:40:53 »
Ik vond het opzich nog wel een leuke opdracht. Het maakte het vooral leuker omdat de kandidaten wisten dat er mogelijk een zwarte vrijstelling aan zat te komen. Al had ik het nog leuker gevonden als er 20 kilo zand in de zakken zat in plaats van 20 gram.  >:D

Wel fijn dat we Welmoed konden afstrepen deze opdracht  ::)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2022, 21:41:17 »
Persoonlijk vond ik dit een van de beste opdrachten ooit! Ik vind dit soort psychologische mindgames zo gaaf  ::bravo:: ::bravo:: Hyped!

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2022, 21:44:00 »
Interessante en originele opdracht. Ik zat als kijker gelijk mee te denken hoe ver ik zou gaan. Drie jokers was met het oog op de zwarte vrijstelling waarschijnlijk het meest veilige, of het geld natuurlijk. Fijn om te zien dat er toch nog iemand is was die voor het geld gaat in elk geval ::ok::

—> ik denk vertrouwen winnen. Al denk ik dat het er ook van afhankelijk is of je tegenstander op jou zit of niet. ik verdenk Thomas juist minder. Waarom zou hij Everon bevestigen dat hij niet te vertrouwen is?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2022, 21:44:44 »
Haal een paar plankjes hout bij de plaatselijke Gamma, verf ze rood, zet er wat tekst op, leg ze in een mooi gebouwtje neer en speel een doodsaai spelletje. Dat was opdracht 3! :-\\

Het maakt mij niet uit hoe simpel de benodigdheden zijn voor een opdracht. Kwartetten kan ook heel spannend zijn (WIDM 12) of het in chronologische volgorde van de al gespeelde opdrachten (WIDM 8), om maar een paar voorbeelden te noemen.

Wel zou ik andere keuzes gemaakt hebben in wat er waar op de plankjes stond. Misschien was een combinatie (flink wat) geld in de pot + jokers ook wel leuk geweest zodat er meer interessante keuzes te maken waren.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2022, 21:46:26 »
Ik vond het psychologische element echt wat toevoegen. Kun je de ander vertrouwen? Als kandidaat zou ik overigens altijd voor de drie jokers of eigen vrijstelling gaan. Waarom zou je de ander ook een vrijstelling gunnen? Dat maakt die van jou minder waard. Maar je moet dat natuurlijk ook maar net durven, zo onder de ogen van je medekandidaat. Als mol ga je denk ik altijd tot het einde, want er is voor jou niets te winnen of te verliezen. Thomas krijgt daarmee een potlood streep. Kim Lian was niet zo blij met het geld trouwens.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2022, 21:46:52 »
Een stukje speltheorie: zet je wel of niet je troef in bij de test?

Je weet dat er een kans is dat er een zwarte vrijstelling in het spel komt, en daarom is het heel verleidelijk om te denken dat je je troef nog een aflevering moet bewaren.
Maar... je weet ook dat er een kans is dat er géén zwarte vrijstelling in het spel komt. Daarom is je troef bij de eerstvolgende test eigenlijk strategischer. Als je ervan uitgaat dat Hila net zo goed ook kan besluiten om een aflevering te wachten met het inzetten van de zwarte vrijstelling, wordt de kans dat er de eerstvolgende test géén zwarte vrijstelling wordt ingezet groter dan 50%. Dan heb je dus een betere kans dan als je wacht tot de volgende executie om daar nog een keer je kansen te beproeven. Die volgende executie moet je natuurlijk ook nog maar zien te halen.

Als Hila net zo speltheoretisch nadenkt, zet ze dus haar zwarte vrijstelling gelijk in.

...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2022, 21:47:50 »
Wel fijn dat Hila de zwarte vrijstelling trok anders had ze wel pech met het grote nadeel dat ze had. Jammer dat we niet zeker weten of het geen doorgestoken kaart was. (Dat in elke envelop "zwarte vrijstelling" zat.)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2022, 21:49:09 »
Ik vond het psychologische element echt wat toevoegen. Kun je de ander vertrouwen? Als kandidaat zou ik overigens altijd voor de drie jokers of eigen vrijstelling gaan. Waarom zou je de ander ook een vrijstelling gunnen? Dat maakt die van jou minder waard. Maar je moet dat natuurlijk ook maar net durven, zo onder de ogen van je medekandidaat. Als mol ga je denk ik altijd tot het einde, want er is voor jou niets te winnen of te verliezen. Thomas krijgt daarmee een potlood streep. Kim Lian was niet zo blij met het geld trouwens.
Inderdaad. Plus dat de zwarte vrijstelling altijd in het achterhoofd gehouden kan worden bij het maken van een keuze

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2022, 21:52:42 »
Wel fijn dat Hila de zwarte vrijstelling trok anders had ze wel pech met het grote nadeel dat ze had. Jammer dat we niet zeker weten of het geen doorgestoken kaart was. (Dat in elke envelop "zwarte vrijstelling" zat.)
Eens, dat was ook mijn eerste gedachte eerlijk gezegd. In theorie had Hila tegenover 8 vrijstellingen kansloos kunnen zijn anders. Of anders wel tegenover 6 of 4 vrijstellingen een enorm nadeel kunnen hebben.

Nou hebben we dat laatste al wel gezien in het verleden, dus dat an sich zegt niets. Bovendien hebben we volgende week alsnog de situatie dat er 3 vrijstellingen in het spel zitten op 8 kandidaten. Als de Mol er geen heeft, gaat de volgende executie dus nog maar tussen vier kandidaten waarvan er één nog een joker in de hand heeft :-\\
...óf niet!

Offline tumtum22

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #14 Gepost op: 15-01-2022, 21:57:29 »
Ik dacht even dat we Hila theoretisch zouden kunnen uitsluiten van het molschap omdat in theorie er acht vrijstellingen verdiend zouden kunnen worden. En dat dat in dat geval, als zij niet de zwarte vrijstelling had, zou betekenen dat zij als enige zonder naar huis zou moeten.

Echter als zij de mol wel is, weet ze natuurlijk welke envelop ze moet pakken (als het al zo is dat de andere drie echt leeg waren, ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo in, die overhypete zwarte 'vrijstelling' moest er van productie echt wel inkomen).

Anderzijds als zij niet de mol is, en er waren wel degelijk lege enveloppen, betekent dit dat de echte mol niet voor 'vrijstelling voor beiden' is gegaan (Thomas - en wie weet was Kims plan hetzelfde) om het wat oneerlijke scenario van 'acht vrijstellingen' (t.o.v. Hila) te voorkomen?
« Laatst bewerkt op: 15-01-2022, 21:59:38 door tumtum22 »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #15 Gepost op: 15-01-2022, 21:58:47 »
De opzet van het spel was goed en leuk! Mooi dat je een kandidaat recht in zijn/haar gezicht moet 'naaien' als je een troef voor jezelf wilde bemachtigen. Wel vind ik potentieel 8 vrijstellingen veel en veel te veel.

De tactiek van Thomas is denk ik de beste. Jokers kun je gespreid inzetten. Met het oog op een zwarte vrijstelling is dat handig.

Ook leuk dat tegenwoordig de kandidaten vrijstellingen durven te bewaren. Dat vind ik een mooie spelontwikkeling. En het loont  ::ok::
You'll never walk alone

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #16 Gepost op: 15-01-2022, 21:59:10 »
Enigszins onverdacht dat Kim-Lian bij het afscheid zegt dat Welmoed geld heeft binnen gebracht. Als Welmoed weg is kan ze als mol dit geld “opeisen”.

Offline tumtum22

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #17 Gepost op: 15-01-2022, 22:01:08 »
Enigszins onverdacht dat Kim-Lian bij het afscheid zegt dat Welmoed geld heeft binnen gebracht. Als Welmoed weg is kan ze als mol dit geld “opeisen”.

Als we dit te zien zouden krijgen (via een biecht of een discussie in de groep) zou Kim zichzelf daarmee compleet verdacht maken bij de kijker.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #18 Gepost op: 15-01-2022, 22:03:26 »
Ik denk eigenlijk dat Kim en Welmoed samen hebben afgesproken om voor het geld te gaan, maar dat het in de montage net lijkt alsof het volledig door Welmoed kwam. Kim had het geldzakje ook al op een rare manier vast en als je goed kijkt zie je haar heel kort een knikje geven voordat ze loslaten. We zien niet het overzichtshot, maar Welmoed en Kim los van elkaar het zakje laten vallen. Rik zegt ook nog eens 'jullie' hebben geld verdiend.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #19 Gepost op: 15-01-2022, 22:11:30 »
Ik denk eigenlijk dat Kim en Welmoed samen hebben afgesproken om voor het geld te gaan, maar dat het in de montage net lijkt alsof het volledig door Welmoed kwam. Kim had het geldzakje ook al op een rare manier vast en als je goed kijkt zie je haar heel kort een knikje geven voordat ze loslaten. We zien niet het overzichtshot, maar Welmoed en Kim los van elkaar het zakje laten vallen. Rik zegt ook nog eens 'jullie' hebben geld verdiend.
Dat denk ik ook. De montage maakt dat het lijkt alsof het de keuze van Welmoed is.
Wat bij het duo Everon/Thomas dan weer wel wordt getoond hoe het vooraf ging. Everon maakt dat Thomas voor zichzelf kiest. Hij zegt hem niet te vertrouwen en zijn lichaamstaal laat uitschijnen dat hij enorm twijfelt om Thomas die vrijstelling te gunnen. Thomas kiest voor zichzelf, Everon baalt, is niet verdacht, maar heeft (indien de mol) geen troeven nodig.