Auteur Topic: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje  (gelezen 14875 keer)

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #60 Gepost op: 16-01-2022, 12:51:28 »
De exacte woorden van Kim-Lian zijn: "Dankzij Welmoed hebben we trouwens nog wel wat geld in de pot gekregen."

Dat kan ze prima zo zeggen als Welmoed en Kim-Lian voor de opdracht sámen hebben afgesproken voor de 1500 te gaan. Zelfs als Kim-Lian dat idee heeft geïnitieerd, ipv Welmoed, klinkt het niet raar. Het is dan nl alleen gelukt omdat Welmoed het eens was en de afspraak niet heeft gebroken door bijv voor 2 jokers te gaan.

Eens! Alhoewel ik het ook wel eens ben met Heinz. We hebben eigenlijk net te weinig gezien van dit duo. Ik vond dit tempo in het kijken wel prettig trouwens, dat van Fresia en Laetitia was wat langdradig.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #61 Gepost op: 16-01-2022, 12:59:32 »
Ik ben redelijk overtuigd dat de 1500 inderdaad was afgesproken tussen Welmoed en K-L. Kijk maar eens zelf goed naar de secondes rond het moment dat Rik zegt "jullie hebben 1500 verdiend".

Ik zie hier niet een Welmoed, die net haar medespeler hard heeft genaaid! Geen schaamte of stres zoals bij Thomas.

Of Kim-Lian probeerde om er een andere afspraak van te maken krijgen we inderdaad helaas niet te zien.

« Laatst bewerkt op: 16-01-2022, 13:14:46 door daniwidm »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #62 Gepost op: 16-01-2022, 13:02:54 »
Ik denk dat in alle vier de enveloppen een Zwarte Vrijstelling zat. Ik heb in het verleden van WIDM nog nooit gezien dat met zo'n kansspel de prijs niet wordt gewonnen. Bovendien als de ZV niet werd gewonnen was het toch een stuk minder spectaculaire aflevering. Daarom denk ik dat de productie ervoor zorgt dat zoiets wel gebeurt. In het verleden heb ik ook wel eens gezien dat de Mol hier een handje bij helpt om bepaalde spectaculaire dingen te realiseren. Neem bijvoorbeeld Merel die een vrijstelling uit een joker hakt. Als niemand dat zou doen is het toch een domper voor het seizoen als een nieuw element niet volledig wordt benut.
Mijn theorie is dat er twee enveloppen met een zwarte vrijstelling waren. Als Hila dan niet voor volledige zekerheid had gekozen, dan was er nog het scenario dat ze daar spijt van zou krijgen. Dat is beter te accepteren (en spectaculairder) dan het scenario waarin ze het maximale bedrag uit de pot haalt maar door stomme pech alsnog op een achterstand komt. Een achterstand die ze sowieso al heeft, want bij de zwarte vrijstelling maakt het niet uit wie hem inzet, het voordeel of gebrek daaraan geldt voor iedereen even zwaar.
...óf niet!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #63 Gepost op: 16-01-2022, 13:45:56 »
Ik ben redelijk overtuigd dat de 1500 inderdaad was afgesproken tussen Welmoed en K-L. Kijk maar eens zelf goed naar de secondes rond het moment dat Rik zegt "jullie hebben 1500 verdiend".

Ik zie hier niet een Welmoed, die net haar medespeler hard heeft genaaid! Geen schaamte of stres zoals bij Thomas.

Ik heb ook sterk de indruk dat Welmoed en Kim-Lian hebben afgesproken om voor het geld te gaan. Vlak voordat ze op het bord met 1500 euro gaan staan, geeft Kim-Lian Welmoed een bemoedigend knikje. Vervolgens zien we dat Welmoed haar zak laat vallen, maar we zien haar niet in één shot met Kim-Lian. Het kan dus zelfs zo zijn dat ze beiden tegelijk hun zak lieten vallen, of dat Kim hem eerder liet vallen. We zien wel vaker dat dit soort cruciale informatie ontbreekt als dit een deelnemer die er lang in blijft te kandidaats zou maken. De montage kan hier wel eens misleidend zijn, ook al doet Kim-Lian het na de executie voorkomen dat alleen Welmoed verantwoordelijk is voor de 1500 euro in de pot.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2022, 13:49:46 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #64 Gepost op: 16-01-2022, 13:50:50 »
oh nee, als we maar nier weer schaduwen moeten gaan vergelijken voor de chornologie  ::zweet::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #65 Gepost op: 16-01-2022, 13:50:57 »
Hier nog even het knikje als gifje:


Ik denk echt dat ze het zo gemonteerd hebben dat het volledig op initatief van Welmoed lijkt, omdat ze toch zou afvallen. Als het een afspraak was tussen beide, zou je ook Kim-Lian kunnen afstrepen. Maar nu blijft zij ook lekker verdacht.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #66 Gepost op: 16-01-2022, 13:56:00 »
Hier nog even het knikje als gifje:


Ik denk echt dat ze het zo gemonteerd hebben dat het volledig op initatief van Welmoed lijkt, omdat ze toch zou afvallen. Als het een afspraak was tussen beide, zou je ook Kim-Lian kunnen afstrepen. Maar nu blijft zij ook lekker verdacht.

Gedacht vanuit Kim-Lian als Mol kun je haar actie natuurlijk nog motiveren vanuit het feit dat zij wist dat de kans aannemelijk was dat Hila even later weer een flinke hap uit de pot zou nemen. Al vind ik zulk 'compensatiegedrag' altijd nogal lelijk voor een Mol.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #67 Gepost op: 16-01-2022, 14:06:52 »
Ik zie duidelijk een vertrouwensafspraak die wordt nagekomen, wel of niet met de mol. Het kan zijn dat Welmoed Kim-lian test of ze meegaat in het -rare- idee van €1500, want een mol niet voor het geld gaan toch? Daarbij komt dat de argumentatie niet klopt, niet voor de troeven gaan want de ZV komt in het spel, zoals later te zien is, een aantal bemachtigde GV's wordt achter de hand gehouden, en nu de ZV is ingezet zijn die goud waard. Dit is het enige duo dat onvolledig, mistig in beeld is gebracht, de andere duo's zijn vrij duidelijk.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #68 Gepost op: 16-01-2022, 14:15:32 »
Gedacht vanuit Kim-Lian als Mol kun je haar actie natuurlijk nog motiveren vanuit het feit dat zij wist dat de kans aannemelijk was dat Hila even later weer een flinke hap uit de pot zou nemen. Al vind ik zulk 'compensatiegedrag' altijd nogal lelijk voor een Mol.

€1500 vind ik echt veel te veel voor een mol om zomaar in de pot te spelen hoor. (al zegt dat niks over of deze mol dat zou doen of niet)
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2022, 14:22:02 »
Maar dit is nou juist wel de enige kans om als mol volkomen eerlijk wel zo'n bedrag in de pot te spelen als je weet dat het aan de andere kant van de muur heel makkelijk is weggespeeld. Je heb +1500 op je conto maar voor de pot levert het niets op.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #70 Gepost op: 16-01-2022, 16:37:04 »
dat denk ik ook.
ze hadden de beelden ook andersom kunnen tonen, eerst Kim Lian die het zakje laat vallen en daarna Welmoed.
In welke volgorde dit is gebeurd weten we niet als kijker.

Hier nog even het knikje als gifje:


Ik denk echt dat ze het zo gemonteerd hebben dat het volledig op initatief van Welmoed lijkt, omdat ze toch zou afvallen. Als het een afspraak was tussen beide, zou je ook Kim-Lian kunnen afstrepen. Maar nu blijft zij ook lekker verdacht.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #71 Gepost op: 16-01-2022, 17:01:10 »
oh nee, als we maar nier weer schaduwen moeten gaan vergelijken voor de chornologie  ::zweet::
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #72 Gepost op: 16-01-2022, 17:18:41 »
Ik denk dat in alle vier de enveloppen een Zwarte Vrijstelling zat. Ik heb in het verleden van WIDM nog nooit gezien dat met zo'n kansspel de prijs niet wordt gewonnen. Bovendien als de ZV niet werd gewonnen was het toch een stuk minder spectaculaire aflevering. Daarom denk ik dat de productie ervoor zorgt dat zoiets wel gebeurt. In het verleden heb ik ook wel eens gezien dat de Mol hier een handje bij helpt om bepaalde spectaculaire dingen te realiseren. Neem bijvoorbeeld Merel die een vrijstelling uit een joker hakt. Als niemand dat zou doen is het toch een domper voor het seizoen als een nieuw element niet volledig wordt benut.
Dat ben ik geheel met je eens. Vooral die combinatie: het is een wezenlijk onderdeel van deze opdracht, en het maakt het spannender, en o jee, in het verleden is het ook toevallig altijd goed uitgepakt.
 Ik zal niet meteen beweren dat de kandidaten met de bandleider het bed in duiken, maar we zien ook hier niet alles wat er achter de schermen gebeurt.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #73 Gepost op: 16-01-2022, 18:50:09 »
Mijn theorie is dat er twee enveloppen met een zwarte vrijstelling waren. Als Hila dan niet voor volledige zekerheid had gekozen, dan was er nog het scenario dat ze daar spijt van zou krijgen. Dat is beter te accepteren (en spectaculairder) dan het scenario waarin ze het maximale bedrag uit de pot haalt maar door stomme pech alsnog op een achterstand komt. Een achterstand die ze sowieso al heeft, want bij de zwarte vrijstelling maakt het niet uit wie hem inzet, het voordeel of gebrek daaraan geldt voor iedereen even zwaar.
Dat zou ik speltechnisch ook het mooiste/meest logische vinden, zoals ik al eerder postte, maar Rik noemt wel expliciet de kansen van 33%, als ze één envelop wegkoopt, en 50% als ze twee enveloppen wegkoopt.

Ik denk echt dat ze het zo gemonteerd hebben dat het volledig op initatief van Welmoed lijkt, omdat ze toch zou afvallen. Als het een afspraak was tussen beide, zou je ook Kim-Lian kunnen afstrepen. Maar nu blijft zij ook lekker verdacht.
Zoals ik eerder zei denk ik ook dat dat de reden is dat ze niet het volledige overleg tussen de dames laten zien. Als Kim-Lian voor een vrijstelling had gepusht hadden ze dit wel laten zien denk ik (dat is immers zowel mols and onmols uit te leggen).
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Koekert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #74 Gepost op: 16-01-2022, 22:40:31 »
Mooie opdracht. Voor mij is Everon hier het meest verdacht door tegen Thomas  te zeggen dat hij voor hem gaat. Waarom zou je dat als kandidaat zeggen?Thomas hapt ook gelijk door te zeggen dat dit hem het idee geeft dat hij Everon moet naaien. Precies wat een mol wil natuurlijk. De tegenstander het werk laten doen. Geen geld in de pot en niet allebei een vrijstelling. Thomas gaat natuurlijk voor de drie jokers. Waarna Everon kan biechten dat Thomas meteen, zonder aarzeling het zakje liet vallen bij de drie jokers.
Voor mij een reden om misschien op  Everon over te stappen.Komt nog bij dat hij niets van dat ballen schieten bakte. En ook in opdracht twee weinig presteerde.En hij is een niet onverdienstelijk acteur. Met een lieve lach😉.

Dan heeft hij de gouden ballonnen geprikt om goodwill te kweken, want dat had niet gehoeven. Een mol hoeft niet altijd te mollen natuurlijk. Even de held spelen kan ook effectief zijn.


Idd een rare move van Everon om Thomas zo uit zijn tent te lokken. Zo’n speel je op vertrouwen en dan is dit niet echt de manier. Daarna doet hij ook nix meer om het vertrouwen van Thomas te winnen. Andere kandidaten zie constant oogcontact maken. Had het idee dat Everon alleen maar oogcontact probeerde te vermijden.

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #75 Gepost op: 16-01-2022, 23:46:04 »
oh nee, als we maar nier weer schaduwen moeten gaan vergelijken voor de chornologie  ::zweet::

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Voor de volledigheid heb ik de beelden in chronologische volgorde gezet  ::tandpastasmiley::



De volgorde op TV was:      De chronologische volgorde volgens de schaduw was:
1. Laetitea & Fresia1. Sahil & Arno
2. Everon & Thomas2. Everon & Thomas
3. Welmoed & Kim-Lian3. Laetitea & Fresia
4. Sahil & Arno4. Welmoed & Kim-Lian

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #76 Gepost op: 17-01-2022, 01:14:24 »
Ik denk dat in alle vier de enveloppen een Zwarte Vrijstelling zat.

Die gedachte kreeg ik ook. Zou anders heel erg oneerlijk zijn geweest t.o.v. Hila (als ze kandidaat is, wat ik denk) om als enige geen kans op een vrijstelling te maken. Die zwarte vrijstelling moest erin voor het spelverloop, lijkt mij ook.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #77 Gepost op: 17-01-2022, 05:49:03 »
Na de executie zegt Kim Lian dat Welmoed geld heeft verdiend en Welmoed beaamd het. Dus ik denk niet dat het zo'n gezamenlijke afspraak was eigenlijk. Het deel Kim Lian Welmoed is ook idioot veel ge-edit en geplakt heb ik de indruk.


Die gedachte kreeg ik ook. Zou anders heel erg oneerlijk zijn geweest t.o.v. Hila (als ze kandidaat is, wat ik denk) om als enige geen kans op een vrijstelling te maken. Die zwarte vrijstelling moest erin voor het spelverloop, lijkt mij ook.

Misschien ben ik te naïef maar zou echt teleurgesteld zijn als in alle enveloppen een zwarte vrijstelling zit. Dat is wel erg gescript en dan staat Rik daar glashard te liegen.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #78 Gepost op: 17-01-2022, 08:57:09 »
Misschien ben ik te naïef maar zou echt teleurgesteld zijn als in alle enveloppen een zwarte vrijstelling zit. Dat is wel erg gescript en dan staat Rik daar glashard te liegen.

Ik moet helaas zeggen dat ik ook al jaren vermoed dat er sprake is van manipulatie bij dit soort opdrachten. De finalevrijstelling voor Niels in 2019 was er ook zo een. Hij had 50% kans en het was voor de kijker nogal een anticlimax geweest als ie die vrijstelling niet had gekregen. Misschien ben ik te slecht van vertrouwen, maar het wordt inmiddels wel wat ongeloofwaardig dat het kwartje elke keer de goede kant opvalt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #79 Gepost op: 17-01-2022, 09:31:14 »
Ik moet helaas zeggen dat ik ook al jaren vermoed dat er sprake is van manipulatie bij dit soort opdrachten. De finalevrijstelling voor Niels in 2019 was er ook zo een. Hij had 50% kans en het was voor de kijker nogal een anticlimax geweest als ie die vrijstelling niet had gekregen. Misschien ben ik te slecht van vertrouwen, maar het wordt inmiddels wel wat ongeloofwaardig dat het kwartje elke keer de goede kant opvalt.

Het feit dat bij elke executie waar er mogelijk niemand naar huis moet, ook effectief niemand naar huis is gegaan, maakt de cirkel wel compleet. Net alles is eerlijk, dus hier betwijfel ik het ook.