Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld  (gelezen 12439 keer)

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #20 Gepost op: 29-01-2022, 23:53:26 »
Over de rünen:
De letters zijn: p,s,l,o,st

De betekenissen zijn:
- meer (Lake)
- huis (Estate)
- spel (Game)
- steen (STone)
- zon (Sun)

Vanuit de net aangeboorde Everon-tunnel misschien Meerdijk?

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #21 Gepost op: 30-01-2022, 06:44:55 »
LAGUZ (L)  --> DOOPKAPEL
Het water uit deze fontein is heilig en
wordt gebruikt voor de doop

OTHALA (O) --> PALEIS
De vaas is een van de meest
essentiële ornamenten om de
belangrijkste residentie van
Butrint te versieren

PERTH (P) --> AMFITHEATER
De Dea van Butrint is gewend om
door grote groepen bewonderd te
worden

SOWILO (S) --> BASILIEK
De pijnappel staat symbool voor
onsterfelijkheid. Een religieus thema

DAGAZ (D) --> UNIVERSITEIT
?


Vraag me af waarom we de tekst bij die vogel niet te zien krijgen...

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #22 Gepost op: 30-01-2022, 09:47:03 »
Waarom zouden ze daar over liegen? Is dat ooit eerder gebeurd? Als we daar ook al niet op kunnen vertrouwen zou ik wel erg jammer vinden. Maar het is wel toevallig, 2 op het nippertje opdrachten achter elkaar.
Entertainmentwaarde van het programma. Een beetje vergelijkbaar met hoe die ontsnapping van Tygo en Nikkie uit het fort in beeld werd gebracht.

Ik geloofde het nog wel enigzins bij de zwanen (al weet ik niet of het echt zo close was, zeker gezien er geen duidelijke "finishlijn' was), maar bij de beelden leek het wel gemanipuleerd, ook met die quote over "secondenwerk" die er net voor werd gezet.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #23 Gepost op: 30-01-2022, 11:21:15 »
Wat ik hierbij opvallend vind (behalve natuurlijk de discussie vooraf) is de reacties op het moment dat de adelaar kapot is.

Thomas wil stoppen en Kim lian is erg overtuigend in haar "met spuug aan elkaar plakken": ze wil door. Het gaat om 2000 euro. Als mol zou je denk ik niet zo erg het voortouw nemen, maar eerder Thomas volgen. Alleen daar gaf kim geen tijd voor.

Ik vind het opvallend. Kim lian is voor mij altijd een bijmol geweest. Maar op basis hiervan schrijf ik haar bijna af. Dit was heel onmols.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2022, 11:24:42 door Mimitje »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #24 Gepost op: 30-01-2022, 11:22:10 »
Everon erg verdacht door zich totaal niet uit te spreken, maar wel in te haken op de - eveneens verdachte - suggestie van Kim-Lian.
Wat is er verdacht aan de suggestie van Kim-Lian? Ik heb het in een eerder seizoen ook al gemeld, maar zelf vind ik het juist onmols om (zeker als eerste) te komen met het hogere bedrag van alles-of-niks te gaan. Immers, als je gaat voor apart geld weet je immers als mol zeker dat er maar een beperkt bedrag verdiend wordt. Tuurlijk, bij dit soort opdrachten is de kans redelijk groot dat het niks wordt, maar er blijft altijd de kans om de opdracht wel te voltooien. Als mol zou je toch veel beter dan kunnen gaan voor de losse bedragen. Of, als je ziet dat de meerderheid al wil gaan voor alles-of-niets er mee ingaan... (zoals Everon)
Ich bin ein Bärliner!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #25 Gepost op: 30-01-2022, 11:30:16 »
Als mol zou je toch veel beter dan kunnen gaan voor de losse bedragen. Of, als je ziet dat de meerderheid al wil gaan voor alles-of-niets er mee ingaan... (zoals Everon)
Tsja, het hangt er denk ik vanaf hoe moeilijk je de opdracht inschat. Er was toch aardig wat coördinatie voor nodig, maar ik vind het lastig in te schatten hoe goed het te doen was in drie kwartier.

Everon vind ik verdachter. Zich totaal niet uitspreken en de stemming peilen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #26 Gepost op: 30-01-2022, 11:36:20 »
Iedere Mol maakt z'n eigen inschatting bij zo'n alles of niks keuze. Duik de geschiedenis in en je vindt mollen die voor risico nemen waren en mollen die dat niet waren.

Offline md879

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #27 Gepost op: 30-01-2022, 12:07:37 »

De letters in het rune alfabet hebben ook een numerieke waarde en worden ook gebruikt in kalenders etc. Heeft dat nog verder betekenis?

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #28 Gepost op: 30-01-2022, 12:16:21 »
Hmm. Zou in de keuze voor alles of niets, misschien nog mee kunnen spelen dat er bij uitbetaling geen briefjes van 250 in het spel zouden komen?
Losse goede combinaties waren 200 per stuk. Dan ligt het ook niet perse voor de hand om uit te betalen met 250. Maar het zou evt kunnen. Bij 2000 zou ik echt verwachten dat die uitbetaald wordt met 2 x 1000.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #29 Gepost op: 30-01-2022, 13:54:17 »
Bij de keus gedeeltelijke prijs of alles of niets, is het vaak voorgekomen dat de opdracht te doen was en dat ze daarna kregen te horen: helaas, jullie hebben niet voor alles of niets gekozen!
Dus ik vond het wel een slimme keuze.
Alleen moest er daarna keihard gewerkt worden, petje af. Er is wat verwarring gezaaid, maar door wie?

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #30 Gepost op: 30-01-2022, 14:54:47 »
Wat een prachtige locatie!!

Ik denk dat hier de voornamelijkste molactie zou zijn om beelden op de verkeerde plek te zetten. In dit geval hoeft het er maar 1 te zijn en er komt al geen geld in de pot. Heb gisternacht aangeschoten van de wijn de opdracht gekeken en heb ‘m nog niet teruggezien dus mijn herinneringen aan de opdracht zijn niet erg duidelijk, maar was er niet een moment dat er gesuggereerd werd dat een beeld ergens heen moest wat uit eindelijk niet zo was?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #31 Gepost op: 30-01-2022, 15:36:54 »
Ik ben wel benieuwd hoeveel tijd ze nou nog overhadden op het einde want je gaat me niet wijsmaken dat het echt net op 1 seconde geslaagd is.
Of... hoeveel tijd ze eigenlijk te kort hadden? Want stel even dat Everon de Mol zou zijn. Dan gaat er aan het eind nog €5000 uit de pot en mogen ze toch wel €2000 hiervan weggeven? Everon zou als Mol wel heel erg verdacht worden als de opdracht was mislukt.
In dat klokje heb ik al nooit geloofd, dat moet er sowieso in worden gemonteerd en als je naar de slordigheid van de montage kijkt dan zou het een wonder zijn als die tijd ook echt klopt! En WIDM is ook een beetje een amusementsprogramma, toch?
« Laatst bewerkt op: 30-01-2022, 15:41:09 door MartinJ »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #32 Gepost op: 30-01-2022, 15:54:38 »
Of... hoeveel tijd ze eigenlijk te kort hadden? Want stel even dat Everon de Mol zou zijn. Dan gaat er aan het eind nog €5000 uit de pot en mogen ze toch wel €2000 hiervan weggeven? Everon zou als Mol wel heel erg verdacht worden als de opdracht was mislukt.
In dat klokje heb ik al nooit geloofd, dat moet er sowieso in worden gemonteerd en als je naar de slordigheid van de montage kijkt dan zou het een wonder zijn als die tijd ook echt klopt! En WIDM is ook een beetje een amusementsprogramma, toch?
Hmm als je hiermee bedoelt dat de tijd “fake “ is en de regie dus kan zeggen goh geslaagd terwijl ze eigenlijk drie minuten te laat zijn, gaat dat voor mij persoonlijk net een brug te ver.
In de zin van fair game wel te verstaan.

Tuurlijk wordt er geregisseerd en gemonteerd en worden opnames opnieuw geschoten etc etc en is het lang niet zo’n live spel als veel kijkers na 22 jaar nog steeds willen geloven . Maar om geld toe te kennen aan opdrachten die eigenlijk niet gelukt zijn , ja dan werkt de regie de mol zelfs tegen en dat ontwricht bij mij de zaak toch nog net iets verder.

Voor mensen die denken waar hebben ze het over met regiseren etc, kijk eens naar het belletje van rik met fresia en sahil.  Toevallig dat rik belt en de camera net bij fresia is ?  Of hoe weet rik dat sahil er ook is ?  Nee hoor gewoon leuk shot voor de mensen .

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #33 Gepost op: 30-01-2022, 15:57:09 »
Vond Everon hier echt erg zeurderig over komen. Steeds kreunen en puffen. Geloof ook écht wel dat het heel zwaar was hoor, maar het leek wel alsof hij het veeeel zwaarder had dan de rest. Volgens mij heeft hij ook wel het meeste moeten tillen maar vanuit mn tunnel lijkt het alsof hij had gewild dat ze zouden opgeven of tijd rekken

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #34 Gepost op: 30-01-2022, 16:00:27 »
Everon tilt hier het meest dat is een feit.  Maar als mol had hij best wat minder kunnen tillen en vertragen .  Deze opdracht, zoals ik al eerder zei, zonder zijn spiermassa zou nog zwaarder zijn geworden .


Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #35 Gepost op: 30-01-2022, 17:37:55 »
Ik vond Everon ook erg overdreven benadrukken hoe zwaar het wel niet was. Bij het optillen leken de beelden weliswaar zwaar, in de zin van je kunt ze niet in je eentje dragen, maar niet extreem zwaar.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #36 Gepost op: 30-01-2022, 17:45:41 »
in de zin van je kunt ze niet in je eentje dragen

Alleen Fresia kan dat ::trots:: ;D

Offline MolPaul

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #37 Gepost op: 30-01-2022, 17:50:03 »
Aan het begin van de opdracht suggereert Kim-Lian voor alles-of-niets te gaan. Hoewel dit een molactie lijkt (ervan uitgaand dat de mol denkt dat er dan een kleinere kans is dat er geld wordt verdiend) neemt ze naar mijn idee hier een groot risico als ze de mol echt is. De stemming in de groep was tot dat moment immers om te kiezen voor geld per beeld - en als de kandidaten ook denken dat de mol all-in zou willen gaan, dan vestigt ze hier toch onnodig heel sterk de aandacht op zichzelf?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #38 Gepost op: 30-01-2022, 17:52:39 »
Kim-Lian lijkt daar nou net niet mee te zitten, met aandacht op zichzelf vestigen. Of dat mols of onmols is, ik zou eerder onmols zeggen maar er zijn al eerder mollen geweest die het geen probleem vonden. Halve naamgenoot Kim bijvoorbeeld die het als deel van haar tactiek had om zich een beetje verdacht te gedragen af en toe.



Nog even de discussie vooraf.

[Rik: of 200 euro per goed beeld of 2000 euro bij alles of niets]

Dit is wat we horen van de discussie:

Everon: Wat gaan we doen?
Hila: Beter wel gewoon iets toch? Liever duizend
Laetitia: 200 doen?
Fresia: Ja, gebaseerd op hoe slecht we sommige opdrachten hebben gedaan misschien beter voor het kleine
Laetitia: Ja
Thomas: Ja, beter om niet voor perfectie te gaan maar voor een zeventje
Hila: Better safe than sorry
Fresia: Wat vind jij, Kim?
Kim-Lian: Nou ik vind eigenlijk dat we best wel veel geld al hebben verdiend deze aflevering dus misschien kunnen we een keer-
Everon: een risico nemen
Kim-Lian: iets meer risico nemen
[Kim-Lian biecht: ik dacht gokje wagen, de groep onder druk zetten]
Laetitia (zachtjes): Ik wil per beeldje gaan
Everon (telt): Per beeldje? 1...
Fresia: Ik ga dan ook... ja, ik wil ook wel per beeldje denk ik
Everon: 2
Kim-Lian: Ik ga all-in dan
Sahil: Ik denk ook wel, ik ga ook all-in
Kim-Lian: Alles of niets
Hila: Ik ga ook all-in
Everon: All in, dan gaan we all-in
« Laatst bewerkt op: 30-01-2022, 18:07:26 door Heinz »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #39 Gepost op: 30-01-2022, 20:42:15 »
Ik denk dat de mol hier voor alles of niets zou gaan, maar het kan ook zijn dat de mol deze opdracht als zeer goed haalbaar inschatte en daarom juist voor per beeld ging. Ik vind de kans op verschillende hoeveelheden beelden goed moeilijk in te schatten, maar je moet de kans erg hoog inschatten om alles of niets gunstig voor de pot te laten zijn.
Bij het inschatten moeten wij niet vergeten dat er afstanden zijn af te leggen. Zou de MOL op de hoogte zijn van het gewicht van de beelden en sokkels en van de af te leggen afstanden? Zo ja, dan zou de MOL m.i. kiezen voor A.I. en proberen tijd te rekken.