Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld  (gelezen 12442 keer)

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #60 Gepost op: 31-01-2022, 16:58:55 »
Hoezo dat? De zitplaatsen zijn toch allemaal hoger dan de plek waar opgetreden wordt? Naar mijn weten definiëert dat een amfitheater, bij gewoon theater zijn er zitplaatsen lager dan waar opgetreden wordt.

Amfi betekent rondom.
De Grieken hebben het halfronde theater uitgevonden. De Romeinen vonden het helemaal ronde amfitheater uit. Het bekendste voorbeeld is het Colosseum.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #61 Gepost op: 31-01-2022, 17:13:59 »
Misschien ben ik de enige, maar ze hebben het de hele tijd over een amfitheater terwijl het een gewoon theater is.

In het infokaartje wordt het ook - foutief - amfitheater genoemd

Amfi betekent rondom.
De Grieken hebben het halfronde theater uitgevonden. De Romeinen vonden het helemaal ronde amfitheater uit. Het bekendste voorbeeld is het Colosseum.
Dat is technisch gezien geen rond maar een ovaal theater, maar ik ben geen kniesoor die daar op let  ;D
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #62 Gepost op: 31-01-2022, 17:25:29 »
Over half ronde theaters... Dat doet me denken aan Carré. En dat is dan weer voer voor mijn Televisier ring theorette.  :-X

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #63 Gepost op: 31-01-2022, 20:45:19 »
Dat is technisch gezien geen rond maar een ovaal theater, maar ik ben geen kniesoor die daar op let  ;D

Hier nog een kniesoor ;)

Misschien kan het iets te maken hebben met die spiegeltheorie of tenet theorie van iemand hier op dit forum?


Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #64 Gepost op: 31-01-2022, 21:59:17 »
Hoezo dat? De zitplaatsen zijn toch allemaal hoger dan de plek waar opgetreden wordt? Naar mijn weten definiëert dat een amfitheater, bij gewoon theater zijn er zitplaatsen lager dan waar opgetreden wordt.
Nee, dat klopt niet, maar het is een fout die vaak gemaakt wordt. De Grieken hadden inderdaad al het halfronde theater, bedoeld voor (je raadt het al...) theater!
Het woord amfi betekent "beide". In het woord amfitheater wil dat dan zeggen "beide helften tegen elkaar". En daarmee is het dus (grofweg) rond (en later zijn er inderdaad ook wat meer ovale varianten). Bij de Romeinen werden hier met name gevechten gehouden. Met dieren, of tussen mensen. (En ook weer niet te verwarren met een circus waar paardenrennen plaatsvonden, daar is een amfitheater weer veel te klein voor.)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #65 Gepost op: 31-01-2022, 22:19:45 »
"Het amfitheater moest voldoen van twee belangrijke eisen: het moest groot zijn en de toeschouwer moesten de arena van alle kanten kunnen zien". "De naam is een samenvoeging van het Griekse ‘amfi’ (wat ‘rondom’ betekent) en ‘theatron’ (wat ‘schouwplaats’ betekent)"
bron: www.isgeschiedenis.nl (https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-uitvinding-van-het-amfitheater)

En toch ben ik geen kniesoor die er op let.

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #66 Gepost op: 31-01-2022, 22:23:52 »
Ik herhaal ook alleen maar wat ik 25 jaar geleden op school bij Latijn geleerd heb :-).
Maar waar we het zeker over eens kunnen zijn: dit was duidelijk GEEN amfitheater.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #67 Gepost op: 31-01-2022, 22:25:08 »
Wat een heerlijk forum is dit toch. ;D

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #68 Gepost op: 31-01-2022, 23:26:20 »
We leren weer wat :D

Offline Elliebellie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #69 Gepost op: 1-02-2022, 02:20:31 »
Nee, dat klopt niet, maar het is een fout die vaak gemaakt wordt. De Grieken hadden inderdaad al het halfronde theater, bedoeld voor (je raadt het al...) theater!
Het woord amfi betekent "beide". In het woord amfitheater wil dat dan zeggen "beide helften tegen elkaar". En daarmee is het dus (grofweg) rond (en later zijn er inderdaad ook wat meer ovale varianten). Bij de Romeinen werden hier met name gevechten gehouden. Met dieren, of tussen mensen. (En ook weer niet te verwarren met een circus waar paardenrennen plaatsvonden, daar is een amfitheater weer veel te klein voor.)

Klopt helemaal wat je zegt! Overigens heb ik al op meerdere plekken in Griekenland op bordjes gezien dat het modern Griekse archaio theatro (wat letterlijk ancient/klassiek theater betekent) vertaald wordt naar “amfitheater”.. En dan heb ik het ook over de bekende theaters in Epidavros en Delphi ::rofl:: Dus kan best goed zijn dat de foute vertaling van het bordje is overgenomen!

Deze opdracht werd letterlijk met bloed, zweet en tranen volbracht. Arme Fresia die eerst het beeld alleen wil tillen loopt even later met Laetitia en een bebloede knie verder! Volgens mij had de mol de groep een beetje onderschat hier.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #70 Gepost op: 1-02-2022, 11:09:24 »
Hebben jullie die kruiwagen langs de route zien staan?  ::rofl::

Ik vraag me af of die gebruikt mocht worden. Rik heeft alleen gezegd "dat moeten jullie voor elkaar zien te krijgen". Niets over tillen specifiek.
Zou de mol door de groep enorm aan te moedigen de focus hebben gelegd op sterk zijn, in plaats van slim zijn?
« Laatst bewerkt op: 1-02-2022, 19:09:40 door annebeestje »

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #71 Gepost op: 1-02-2022, 16:51:03 »
Hebben jullie die kruiwagen langs de route zien staan?  ::rofl::

Ik vraag me af of die gebruikt mocht worden. Rik heeft allen gezegd "dat moeten jullie voor elkaar zien te krijgen". Niets over tillen specifiek.
Zou de mol door de groep enorm aan te moedigen de focus hebben gelegd op sterk zijn, in plaats van slim zijn?

Wel weer precies het moment dat Everon en Thomas er langs lopen. Thomas is toch slim genoeg om te bedenken dat het met een kruiwagen gemakkelijker gaat of werd hij afgeleid? En de rest heeft ook niets gezien blijkbaar.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #72 Gepost op: 1-02-2022, 17:12:12 »
Wel weer precies het moment dat Everon en Thomas er langs lopen. Thomas is toch slim genoeg om te bedenken dat het met een kruiwagen gemakkelijker gaat of werd hij afgeleid? En de rest heeft ook niets gezien blijkbaar.
Het moment dat Thomas en Everon daar langs lopen is een ander moment dan dat Kim ze staat aan te moedigen. Zou een stuk geloofwaardiger zijn als de achtergronden van die twee momenten gelijk waren geweest. Nu is het eerder verdachtmakende montage.

Er stond (vermoedelijk) in de basiliek achter een rotsblok nog een kruiwagen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #73 Gepost op: 1-02-2022, 17:17:18 »
Was dat niet een weg waar ze meer dan eens langs moesten? Je zou verwachten dat de Mol hem allang in de struiken had gekieperd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #74 Gepost op: 1-02-2022, 18:47:20 »
Ik heb dit fragment (49:26 in HD download, 49:39 op AVROTROS site) frame voor frame bekeken maar ik zie hier geen kruiwagen in. En ik weet niet of het de opdracht ten goed was gekomen als ze die kruiwagen hadden gebruikt want dan ben je misschien geneigd om alles via de kruiwagen te vervoeren en dan verplaats je maar één ornament tegelijk. Toegegeven, je zou de lichtere dingen ook met de hand kunnen verplaatsen.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #75 Gepost op: 1-02-2022, 18:56:04 »
Ik heb dit fragment (49:26 in HD download, 49:39 op AVROTROS site) frame voor frame bekeken maar ik zie hier geen kruiwagen in. En ik weet niet of het de opdracht ten goed was gekomen als ze die kruiwagen hadden gebruikt want dan ben je misschien geneigd om alles via de kruiwagen te vervoeren en dan verplaats je maar één ornament tegelijk. Toegegeven, je zou de lichtere dingen ook met de hand kunnen verplaatsen.

Toch beter kijken dan. Ongeveer in het midden tussen de armen van Thomas en Everon is het linker handvat. Daar schuin daar onder zie je de linker gebogen "poot" van de kruiwagen, tegen Everons arm de rechter gebogen "poot" en bijna tegen Thomas' arm zie je het voorwiel.
Als dat geen kruiwagen is?
« Laatst bewerkt op: 1-02-2022, 19:28:10 door Talpavenator »
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #76 Gepost op: 1-02-2022, 19:06:54 »
Hierboven een duidelijk
Plaatje van de kruiwagen! Ik had het niet gezien, echt te grappig dat niemand er iets mee gedaan heeft!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #77 Gepost op: 1-02-2022, 19:30:00 »
Ik zie wel iets maar zie hier geen kruiwagen in. Hier ingezoomd op 2 frames, eentje aan begin en eentje aan eind. Ik zie wel iets wat de 2 bomen van een kruiwagen zouden kunnen zijn, maar de bak klopt hierbij niet en ook niet wat dan het wiel zou moeten zijn dat ik blauw heb aangegeven. Maar gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #78 Gepost op: 1-02-2022, 19:40:53 »
Ik zie wel iets maar zie hier geen kruiwagen in. Hier ingezoomd op 2 frames, eentje aan begin en eentje aan eind. Ik zie wel iets wat de 2 bomen van een kruiwagen zouden kunnen zijn, maar de bak klopt hierbij niet en ook niet wat dan het wiel zou moeten zijn dat ik blauw heb aangegeven. Maar gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.

Het blauwe deel is de rechter boom. Het wiel is zichtbaar in het allereerste frame helemaal tegen Thomas' arm aan. Zo zie ik het tenminste.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #79 Gepost op: 1-02-2022, 20:02:50 »
 ::rofl:: Je kunt best twijfelen aan een mol, maar dit is echt echt echt een kruiwagen.