Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld  (gelezen 12443 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #40 Gepost op: 30-01-2022, 20:51:12 »
Mooie opdracht, en nog mooier dat hij is geslaagd! De Mol had een moeilijke klus aan de goed op elkaar ingewerkte groep. Zelfs nepmol Sahil deed goed mee. En als Fresia en Hila allebei een beeld in hun eentje kunnen tillen, dan kunnen anderen dat ook.
Everon vond ik slecht toneelspelen ('jahaaa we komen') maar wil je als producite zo'n mol in je seizoen? ik twijfel.

Vanuit een half tunneltje: Laetitia -uiteraard- in het amfitheater. "Ik sta in het theater"... momenten later "ik sta 100% in het theater". Ze verzuimt echter wel te melden dat het beeld -"staat voor eeuwigheid en hoort in een religieuze omgeving"- naar de Basiliek moet. Pas als Fresia arriveert komt er actie.


Offline hoi33

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #41 Gepost op: 30-01-2022, 21:08:10 »
Heeft Thomas of Everon hier letterlijk (een beeld) gemold?

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #42 Gepost op: 30-01-2022, 21:09:04 »
Heeft Thomas of Everon hier letterlijk (een beeld) gemold?
::tandpastasmiley::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #43 Gepost op: 30-01-2022, 21:13:51 »
Tsja in dit fragment is Thomas verdacht, die begint met 'hij glijdt uit mn handen', neerzetten uitpuffen, kost tijd. Op het moment dat de adelaar al zijn kant op is gekanteld laat hij hem tòch los.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #44 Gepost op: 30-01-2022, 21:26:23 »
Vooral zijn suggestie om op te geven is mega verdacht wat mij betreft! Hij trekt het ook snel in als hij ziet dat niemand er in mee gaat.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #45 Gepost op: 30-01-2022, 21:28:05 »
Zo verdacht vind ik het niet. Die arme man was op en zag een buitenkansje om het voor gezien te houden. Niemand zou serieus overwegen om op te geven op dat moment.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #46 Gepost op: 30-01-2022, 21:29:57 »
Bij het inschatten moeten wij niet vergeten dat er afstanden zijn af te leggen. Zou de MOL op de hoogte zijn van het gewicht van de beelden en sokkels en van de af te leggen afstanden? Zo ja, dan zou de MOL m.i. kiezen voor A.I. en proberen tijd te rekken.
Van die afstanden wou ik wel eens een beeld hebben. In onderstaande foto een kaart van het park waar ik rechtsonder de schaal heb ingetekend. Deze heb ik bepaald door deze kaart te vergelijken met de kaart van Google Maps. Hieruit blijkt dat de afstanden wel meevielen volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2022, 21:31:39 door MartinJ »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #47 Gepost op: 30-01-2022, 21:44:33 »
Maar toch, het blijft sjouwen en wie is dan de klos? Juist Everon!
De vraag blijft of de Mol wist wat hem/haar te wachten stond en kon dus wel of niet die wetenschap meenemen in de gok A.I. of per stuk.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #48 Gepost op: 30-01-2022, 22:43:14 »
Ik wil hier wel even bij vermelden dat dat amfitheater op een soort plateau ligt wat iets hoger ligt dan de rest , dus je moet een stukje bergop maakt dat traject wel iets zwaarder.
Afstand, basiliek, doopplaats en universiteit is vrij gering .

Maar je moet bij dit soort opdrachten ook temperatuur, vochtgehalte in de lucht ( borint ligt aan het water ) en terrein meenemen ( geen idee wat er voor weg ligt, maar het zal geen autobaanasfalt zijn ).

Dus het was waarschijnlijk best een pittige proef, maar iets zegt me niet zo pittig als de regie ( en de mol) het verwacht had.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2022, 22:47:59 door Tarbozan »

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #49 Gepost op: 30-01-2022, 23:39:05 »
Ik heb bekeken hoe de beelden en sokkels door de kandidaten verplaatst zijn:

De vaas wordt door thomas, fresia en everon van de universiteit naar het paleis gebracht.
De sokkel de vaas begint al op de juiste locatie.

De adelaar wordt door thomas en everon van de doopkapel naar de universiteit gebracht
De sokkel van de adelaar begint al op de juiste locatie.

De dea wordt door hila (op een moment overgegeven aan kim-lian) van de basiliek naar het theater gebracht.
De sokkel van de dea wordt door thomas en everon van de basiliek naar het theater gebracht.

Het doopvont wordt door thomas everon en later ook hila van het paleis naar de basiliek gebracht (fout)
Het doopvont wordt door fresia, laetitia en sahil de basiliek naar de doopkapel gebracht
De sokkel van het doopvont wordt door laetitia en fresia van het theater naar de doopkapel gebracht.

De dennenappel wordt door kim-lian en sahil van het theater naar een pad voor de doopkapel en de basiliek gebracht (onduidelijk waar dit is)
De dennenappel wordt door laetitia, hila en kim-lian van het pad naar de basiliek gebracht
De sokkel van de dennenappel wordt door fresia, laetitia en sahil van doopkapel naar de basiliek gebracht.

Wat valt op:
Thomas, everon en fresia sjouwen veel, maar thomas en everon maken wel een fout.
Sahil sjouwt weinig en Kim-lian nog minder.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #50 Gepost op: 31-01-2022, 07:06:24 »
Dat Sahil weinig doet vind ik al lang niet opvallend meer. Die is al 5 afleveringen bezig zichzelf verdacht te maken.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #51 Gepost op: 31-01-2022, 07:45:28 »
Thomas: Mijn hand glijd weg Ze zetten de adelaar neer. Deze valt om en kapot. Thomas laat hem "met beleid" kapot vallen.

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #52 Gepost op: 31-01-2022, 10:02:01 »
LAGUZ (L)  --> DOOPKAPEL
Het water uit deze fontein is heilig en
wordt gebruikt voor de doop

OTHALA (O) --> PALEIS
De vaas is een van de meest
essentiële ornamenten om de
belangrijkste residentie van
Butrint te versieren

PERTH (P) --> AMFITHEATER
De Dea van Butrint is gewend om
door grote groepen bewonderd te
worden

SOWILO (S) --> BASILIEK
De pijnappel staat symbool voor
onsterfelijkheid. Een religieus thema

DAGAZ (D) --> UNIVERSITEIT
?


Vraag me af waarom we de tekst bij die vogel niet te zien krijgen...

STAN (St) =  UNIVERSITEIT

De runen ijken allemaal goed bij de betreffende bestemming te passen. Daarom denk ik niet dat hierin een hint verborgen zit. Misschien in de omschrijvingen?

Of is het simpel. Anglo-Friese runen verwijzen naar Fresia (Magna Fresia)?
« Laatst bewerkt op: 31-01-2022, 12:50:18 door molletje1985 »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #53 Gepost op: 31-01-2022, 10:22:55 »
Of zijn de runen gewoon weeeer een hint naar spirituele Kim Lian? (Ik denk en wil niet dat ze de mol is, maargoed, past weer mooi bij de steen)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #54 Gepost op: 31-01-2022, 10:52:51 »
Ik vind dit eigenlijk weer zo'n opdracht waar KL niet mols overkomt. Ze stelt als eerste en (dan) enige voor om voor de meest risicovolle optie te gaan. Wie WIDM een beetje kent weet dat alles-of-niets opdrachten vrijwel altijd mislukken. Dat vindt de Mol niet erg, maar het zelf voorstellen? Zeker in dit geval zou ik denken dat de Mol dat niet doet, want de andere optie "kost" de pot minimaal 1000 euro en met een beetje mazzel meer.
Maar stel even dat KL hoog spel speelt en op deze manier het geheel naar haar hand zet. Dan is er haar toch alles aan gelegen om de boel dan te laten mislukken? Meegaan met Thomas als hij de gebroken adelaar wil laten liggen (of er in ieder geval een discussie over starten). En als L, F, S en KL staan te praten bij de doopplaats is het notabene KL die zegt dat er bij dat beeld iets stond over dopen - de trigger om om te wisselen. Dat doe je dan toch juist niet? Fout is fout en hoe later ze daar achter komen, hoe beter om te laten mislukken.

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #55 Gepost op: 31-01-2022, 11:38:36 »
Het meest opvallende beeld vond ik de Dea van Butrint. Echt een symbool voor Albanie en van historische waarde. Het is gevonden bij dezelfde opgravingen als die van het amfitheater. Dus eigenlijk heel logisch dat de Dea in het amfitheater correct geplaatst is. Over de andere beeldhouwwerken kan ik niet zoveel vinden. Die adelaar(?) had niet eens twee koppen. En met een dennenappel kan ik helemaal niets.

De Dea is gekoppeld aan de rune .
Het gebruik van Runen an sich is al voldoende om het spoor van Kim Lian te komen. Het zijn tekens die van origine uit Scandinavie stammen. Kin woont in Zweden.

Maar goed, toch nog even verder kijken.
De rune is meteen ook de meest mysterieuze van het hele stel in de "Elder Futhark". Er zijn verschillende interpretaties van de betekenis. "In het verleden werd de dobbelsteenbeker al gebruikt bij spellen en weddenschappen. De rune staat voor het lot." of  "a source of recreation and amusement to the great, where warriors sit happily together in the beerhall".  Ik zoek dit gewoon op in wikipedia hè, niet dat ik zelf zo "in touch" met het universum ben.
Dus vrij geïnterpreteerd: een mysterieuze bron van vermaak, door weddenschappen en spelletjes, voor een groot publiek in het theater. >> Kom ik toch weer bij Kim Lian uit, of Thomas zou ook nog kunnen.
 
« Laatst bewerkt op: 31-01-2022, 12:54:47 door annebeestje »

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #56 Gepost op: 31-01-2022, 12:57:54 »
Misschien ben ik de enige, maar ze hebben het de hele tijd over een amfitheater terwijl het een gewoon theater is.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #57 Gepost op: 31-01-2022, 15:54:16 »
Hoezo dat? De zitplaatsen zijn toch allemaal hoger dan de plek waar opgetreden wordt? Naar mijn weten definiëert dat een amfitheater, bij gewoon theater zijn er zitplaatsen lager dan waar opgetreden wordt.

Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #58 Gepost op: 31-01-2022, 16:08:51 »
Thomas: Mijn hand glijd weg Ze zetten de adelaar neer. Deze valt om en kapot. Thomas laat hem "met beleid" kapot vallen.
Je kunt zien dat Everon het beslissende zetje  geeft om de adelaar te doen kantelen.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #59 Gepost op: 31-01-2022, 16:41:27 »
Ik heb de afstanden vrij royaal naar boven afgerond.

Vaas: universiteit > paleis = 150 meter
Sokkel: begint bij paleis = 0 meter

Adelaar: doopkapel > universiteit = 100 meter
Sokkel: begint bij universiteit = 0 meter

Dea: basiliek > theater = 250 meter
Sokkel: basiliek > theater = 250 meter

Doopvont: paleis > basiliek = 250 meter (FOUT)
Doopvont: basiliek > doopkapel = 120 meter
Sokkel: theater > doopkapel = 150 meter

Dennenappel: theater > basiliek = 250 meter
Sokkel: doopkapel > basiliek = 120 meter

Totaal: 1650 meter sjouwen

Achterhalen wat waar moet komen te staan was niet zo moeilijk, maar kost natuurlijk wel een beetje tijd.
En ze moeten natuurlijk ook nog meters afleggen zonder beelden.

Al met al niet zo heel gek dat dit is gelukt in 3 kwartier.

Was een alles of niet keuze wel zo mols als dat we denken?