Auteur Topic: [Aflevering 9] Opdracht 3 - Binnenskamers  (gelezen 22416 keer)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
Re: [Aflevering 9] Opdracht 3 - Binnenskamers
« Reactie #100 Gepost op: 28-02-2022, 14:02:48 »
Goed gezien Moedermol en tureluurs! Maakt de Kimtunnel weer wat comfortabeler. ;)

Offline Sanmol

• Forumlid
  • professionele speurneus
« Reactie #101 Gepost op: 28-02-2022, 14:20:40 »
Mooie molactie van Kim dan ::vergroot::.

Offline Enermol

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 28-02-2022, 14:20:46 »

Het beroep van de Cobbler is spion, het beroep van de birdwatcher is geheim agent enzovoorts. Ze moesten opzoek naar een beroep, dus bodyguard is een optie, birdwatcher is geen beroep dus fout.

00:39:50.360 --> 00:39:53.280 line:90% position:50% align:middle
<c.white>Elk goed portret</c>
<c.white>bevat een aanwijzing.</c>

00:39:53.400 --> 00:39:57.760 line:90% position:50% align:middle
<c.white>Gebruik blacklight. De identiteit</c>
<c.white>van degene die jullie zoeken...</c>

00:39:57.880 --> 00:40:01.000 line:90% position:50% align:middle
<c.white>staat op de achterkant</c>
<c.white>van al die portretten tezamen.</c>

Volgens mij moeten ze op zoek naar de identiteit en niet naar het beroep zoals jij aangeeft? Achter op de enveloppen staan ook de identiteiten/codenamen en niet de beroepen

Beroep                   Identiteit/codenaam
Bodyguard                   Babysitter
Geheim agent            Bird watcher
Koerier                         Bridge agent
Spion                             Cobbler
Buitenlands agent       Sleeper

Het verwarrende hier is dat babysitter en bodyguard door elkaar gehaald kunnen worden als beroep of identiteit. Na terug kijken lijkt mij de "rd" wel goed t zijn(de W ook, maar ben ik minder zeker van). En dan houd je alleen Bird Watcher over. Maar toegegeven, met de letters die ze hadden kan je onder tijdsdruk ook voor bridge agent kiezen, zeker die ENT is hier belangrijk. De YG is naar mijn inziens dus niet van belang, bodyguard is immers helemaal geen optie.

Dit is ook waarom bij stap 1 van het onderzoek het wel van belang is om ze allemaal te vinden. Hier ontdekken ze welke codenaam/identiteit bij welk beroep hoort. Dit is niet te zien aan de video, in de video zien ze een beroep, dit kunnen ze aan de hand van stap 1 koppelen aan een identiteit. In stap 3 kan er dan een foto gekoppeld worden aan de identiteit omdat ze door stap 2 weten welke identiteit bij welke video hoort. Met de juiste foto's kunnen ze met de letters op de achterkant de juiste identiteit formuleren. Zo zijn alle stappen noodzakelijk.

Dus de key is hier het sturen op dat ENT goed is. hierdoor gaan ze naar Agent, en iedereen is eigenlijk gelijk akkoord. Terwijl ze met de W en de RD toch wel op Bird watcher hadden kunnen komen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #103 Gepost op: 28-02-2022, 14:47:50 »
Interessant, ik denk namelijk dat je identiteit is wat je bent. Je bent Bodyguard, spion, etc. de codetaal moet je ware identiteit verhullen, als sleeper, e.d.,
Dus als je op zoek moeten naar de diegene met geld, zoeken ze het beroep.

Offline Enermol

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 28-02-2022, 15:06:13 »
Interessant, ik denk namelijk dat je identiteit is wat je bent. Je bent Bodyguard, spion, etc. de codetaal moet je ware identiteit verhullen, als sleeper, e.d.,
Dus als je op zoek moeten naar de diegene met geld, zoeken ze het beroep.

Dit kun je idd verschillende interpreteren, maar
- Op de enveloppen die ze kunnen kiezen staan iig niet de beroepen maar hun codenamen
- Wanneer ze de codenamen moeten puzzelen hangt de opdracht beter samen.
- Wanneer het wel om het beroep gaat wordt dit specifiek als beroep benoemt, in dit geval niet.
- Het zijn maar 5 enveloppen, het is dus OF de beroepen OF de codenamen, niet door elkaar heen. De kandidaten hebben iets meer/ completere informatie over de opdracht en gaan ook voor een van de codenamen en geen beroep, dit zou evt een fout/molactie kunnen zijn. Maar vind ik minder logisch

Offline molton

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
« Reactie #105 Gepost op: 28-02-2022, 15:26:08 »
Dit is ook waarom bij stap 1 van het onderzoek het wel van belang is om zellemaal te vinden. Hier ontdekken ze welke codenaam/identiteit bij welk beroep hoort. Dit is niet te zien aan de video, in de video zien ze een beroep, dit kunnen ze aan de hand van stap 1 koppelen aan een identiteit. In stap 3 kan er dan een foto gekoppeld worden aan de identiteit omdat ze door stap 2 weten welke identiteit bij welke video hoort. Met de juiste foto's kunnen ze met de letters op de achterkant de juiste identiteit formuleren. Zo zijn alle stappen noodzakelijk.
Het verwarrende is dat de beveiligingscamera's feitelijk alleen nodig zijn om de juiste gezichten te selecteren. Als ze immers alle vijf de gezichten hebben kunnen ze aan de hand van de codenaam/ het beroep (nog steeds niet 100% duidelijk wat ze zoeken, maar ik neem aan de codenaam) achterop de foto's het juiste adres zoeken. De combinatie beroep/codenaam hebben ze immers al uit stap 1. Hier hoef je met behulp van stap 3 niet per se een foto aan te koppelen. Het helpt hooguit bij het verifiëren dat ze bij de juiste persoon aankomen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline JanMOL

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #106 Gepost op: 28-02-2022, 15:30:35 »
- Het zijn maar 5 enveloppen, het is dus OF de beroepen OF de codenamen, niet door elkaar heen. De kandidaten hebben iets meer/ completere informatie over de opdracht en gaan ook voor een van de codenamen en geen beroep, dit zou evt een fout/molactie kunnen zijn. Maar vind ik minder logisch

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat ze met de letters het beroep moeten vormen ("bodyguard" bijvoorbeeld) en dan zelf vervolgens de vertaalslag moeten maken naar welke identiteit en dus envelop daarbij hoort (dus "babysitter" enveloppe nadat bodyguard het woord was). Dit is onduidelijk volgens mij, dus blijft het gissen wie hier echt mols/onmols handelde

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 28-02-2022, 15:30:59 »
De letters die op de achterkant van de foto's staan die wij te zien krijgen in beeld als Kim-Lian ernaar kijkt zijn : sp (spion), yg (bodyguard) en ds (buitenlands agent). Ze moeten blijkbaar op de achterkant foto's het beroep puzzelen door de juiste personen aan te wijzen van alle identiteiten samen, en dat daarna terugvertalen naar de codenaam die op de envelop staat en het adres aanwijst.

Opvallend : Kim-Lian heeft het meteen over spion en agent (geeft daarmee blijk de opdracht goed te snappen), maar Everon denkt door de gekozen letters aan een codenaam, en Fresia gaat door het voorzetje "agent" óók voor een codenaam. Dat kan van één van beiden natuurlijk mols zijn, maar je kan hier als mol natuurlijk gewoon goed je best doen en de opdracht goed snappen zolang je maar zorgt dat niemand op het goede beroep komt. Dat lijkt hier toch bijzonder goed geslaagd.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2022, 15:45:00 door tureluurs »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #108 Gepost op: 28-02-2022, 15:51:18 »
Maar Kim-Lian zaait bewust of onbewust wel verwarring met 'agent' omdat dat woord in beide omschrijvingen (beroep/codenaam) voorkomt èn legt potientiele vitale letters aan de kant als zijnde niet bruikbaar.

Offline Enermol

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 28-02-2022, 15:52:01 »
De letters die op de achterkant van de foto's staan die wij te zien krijgen in beeld als Kim-Lian ernaar kijkt zijn : sp (spion), yg (bodyguard) en ds (buitenlands agent). Ze moeten blijkbaar op de achterkant foto's het beroep puzzelen door de juiste personen aan te wijzen van alle identiteiten samen, en dat daarna terugvertalen naar de codenaam die op de envelop staat en het adres aanwijst.

Jij maakt hier de aanname dat ze het beroep moeten puzzelen, en ik maak hier een andere aanname, dit is niet met zekerheid te zeggen. Ze hebben namelijk veel meer foto's nog. Van de foto's met SP, YG, en DS wordt volgens mij gezegd dat ze niet zeker zijn of ze kloppen. Er is ook een foto met RD bijvoorbeeld. Waar ik vrij zeker van ben dat die wel klopt. 

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 28-02-2022, 15:53:26 »
Kim kwam ook als eerste binnen in de kamer met de schermen, liep meteen naar links en ging zitten. Ze wist waar ze moest zijn. ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 28-02-2022, 15:55:19 door Moedermol »

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 28-02-2022, 16:03:25 »

Opvallend : Kim-Lian heeft het meteen over spion en agent (geeft daarmee blijk de opdracht goed te snappen), maar Everon denkt door de gekozen letters aan een codenaam, en Fresia gaat door het voorzetje "agent" óók voor een codenaam. Dat kan van één van beiden natuurlijk mols zijn, maar je kan hier als mol natuurlijk gewoon goed je best doen en de opdracht goed snappen zolang je maar zorgt dat niemand op het goede beroep komt. Dat lijkt hier toch bijzonder goed geslaagd.
Ik denk ook dat dit het is. De Rd en de D (dame waarbij ze terecht komen) zijn volgens mij juist. Van ENT was Kim eerst niet zeker, achteraf wordt die bij de zekere gelegd. De YG was ook van Kim, maar weer was ze niet zeker. Everon kiest de I, die leek volgens hem het meest op de birdwatcher. Maar die was het niet, want die lag op de grond.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 28-02-2022, 16:12:48 »
Jij maakt hier de aanname dat ze het beroep moeten puzzelen, en ik maak hier een andere aanname, dit is niet met zekerheid te zeggen. Ze hebben namelijk veel meer foto's nog. Van de foto's met SP, YG, en DS wordt volgens mij gezegd dat ze niet zeker zijn of ze kloppen. Er is ook een foto met RD bijvoorbeeld. Waar ik vrij zeker van ben dat die wel klopt.

Zeker maak ik die aanname, het lijkt mij het één of het ander. In de controlekamer achter de codenamen komen door hetgeen de mensen uitbeelden, dan de foto's van deze personen juist aanwijzen waardoor je op de achterkanten het beroep kunt puzzelen van degene die je zoekt. En aan de hand van het gevonden beroep de juiste codenaam weer vinden voor het adres. We krijgen die letters niet voor niets te zien! De foto met RD erop past in het beroep Bodyguard, net als de YG. En logischerwijs vallen er een heleboel letters af, omdat ze maar 5 foto's nodig hebben. Dus het klopt dat die RD goed was, ze moesten de bodyguard hebben, codenaam babysitter.

Offline Enermol

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 28-02-2022, 16:27:31 »
Zeker maak ik die aanname, het lijkt mij het één of het ander. In de controlekamer achter de codenamen komen door hetgeen de mensen uitbeelden, dan de foto's van deze personen juist aanwijzen waardoor je op de achterkanten het beroep kunt puzzelen van degene die je zoekt. En aan de hand van het gevonden beroep de juiste codenaam weer vinden voor het adres. We krijgen die letters niet voor niets te zien! De foto met RD erop past in het beroep Bodyguard, net als de YG. En logischerwijs vallen er een heleboel letters af, omdat ze maar 5 foto's nodig hebben. Dus het klopt dat die RD goed was, ze moesten de bodyguard hebben, codenaam babysitter.

Volgens mij is het beiden mogelijk, maar maakt het eigenlijk niet uit. Ze komen op het verkeerde omdat KL de foto met ENT doordrukt. En welke het dan wel moet zijn maakt dan eigenlijk niet veel uit.

Offline Elliebellie

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 28-02-2022, 16:38:59 »
Ik heb in het overzicht van sjurk@widm de letters bij de foto’s gezet (welke in de blacklight-room achterop te zien waren). Deze foto’s komen naar mijn idee goed overeen met de personen van de beelden eerder. De enige combinatie die met deze letters te maken is, is boDYGuaRD.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2022, 16:56:24 door Elliebellie »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #115 Gepost op: 28-02-2022, 16:44:40 »
Goed gezien van Kims foute keuze voor de buitenlands agent aka sleeper en het sturen van ent->agent.
Ze was ook betrokken bij de foute foto van de cobbler.

Maar...

..Everon heeft twee foto's van de lijn gehaald, waarvan we er eentje op de grond terugvinden op de grond in de blauwe kamer, terwijl hij de enige was die die foto vast heeft gehad, die van de Geheim agent aka Birdwatcher. (1 gele pijl).
De andere foto is die van de Buitenlands agent aka Sleeper (twee gele pijlen) en die zien we vervolgens helemaal nergens meer terug. De foto's van deze twee hingen naast elkaar aan de waslijn en Everon stond precies op de juiste plek om deze twee van de lijn te plukken, het was hoog en je moest leunen over het aanrecht, Fresia kon daar moeilijk bij.

Eerlijk is eerlijk: het is opvallend dat Kim twee foto's heeft uitgekozen van mannen met adidas strepen op hun shirt.

Maar goed er moest een beroep gekozen worden, geen alias, dus uiteindelijk gaan ze door twee ontbrekende foto's nooit bij Bodyguard aka Babysitter uitkomen. Everon heeft twee van de vijf juiste foto's al uit het spel genomen. Succes met puzzelen zonder twee van de vijf puzzelstukjes.

« Laatst bewerkt op: 28-02-2022, 16:51:48 door foxhunter »

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 28-02-2022, 16:55:36 »
Dit was de opdracht:

Verzamel data om uw onderzoek te laten slagen.' Bespioneer vijf personen via videobewaking,om hun beroep te achterhalen.
Ga vervolgens op zoek naar hun portretten.
Elk goed portret bevat een aanwijzing. Gebruik blacklight. De identiteit van degene die jullie zoeken... staat op de achterkant van al die portretten tezamen. Tot slot: Bekijk de envelop om te weten... Wat het adres is.

Via de informatie op de papieren (data) wisten ze welke identiteit  bij welk  beroep hoorde. Ze hadden deze informatie nodig om de beroepen die ze op de video zagen, middels de portretten,  te koppelen aan de aanwijzing De aanwijzing  betreft een identiteit , het   beroep in spionagetaal. Ze moesten dus wel degelijk op zoek naar het codewoord.

Overigens  blijkt er wat geknipt te zijn in de beelden, er zit een biecht tussen het portret  van de man met bril en de getoonde letters. Je kunt je afvragen of hier conclusies uitgetrokken kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2022, 17:01:53 door Moedermol »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #117 Gepost op: 28-02-2022, 17:12:42 »
Een Identiteit is van een persoon.
Dat kan prima op zowel het beroep als op de alias slaan.
Daar ga ik niet over touwtrekken.

Woordenboek: Identiteit: o.a.:
zijn identiteit bewijzen, bewijzen dat men de persoon is, waarvoor men zich uitgeeft.

Het gaat er dus om dat je de juiste persoon vaststelt. In dit geval kan dat met een foto van het gezicht, met het beroep en met hun alias. Want alle drie uniek.

In post 114 wordt al prima uitgelegd waarom het bodyguard was.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2022, 17:21:50 door foxhunter »

Offline Ronaldanius

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 28-02-2022, 17:34:23 »
Heeft Kim-Lian echt maar drie foto's gepakt? OF beDRIEgt ze ons?

Offline Talpavenator

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
« Reactie #119 Gepost op: 28-02-2022, 18:21:13 »
Het viel mij op dat de foto die op de grond ligt in de blacklightkamer ligt. Dit is de kamer die Everon als laatste verlaat de eerste keer. Als ze weer terugkeren is het Everon die daar als eerste binnenkomt, even om de tafel heen loopt, naar beneden kijkt en iets doet (?) en dan weer terugloopt naar de dames die dan ook gearriveerd zijn. Een opvallend moment vond ik.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.