Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg  (gelezen 15886 keer)

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #40 Gepost op: 8-01-2023, 21:20:18 »
Precies dat, dus ik ga er echt vanuit dat de Mol in de eerste opdracht ofwel zelf geld binnenbrengt ofwel ervoor zorgt dat er in ieder geval 1 duo op tijd op de eindlocatie aankomt.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #41 Gepost op: 8-01-2023, 21:34:50 »
Het witte voetje van de mol voor het vertrouwen van de groep tov een zekere 2000 euro niet in de pot , that’s the question in deze opdracht

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #42 Gepost op: 9-01-2023, 12:04:21 »
Bij de kist van Nabil en Ranomi  gaat het bepalen van de kleur volledig mis. Ten eerste zorgen ze dat de kaart wordt geopend voordat ze de kist uit zijn. Dit lijkt door Nabil te komen, maar het lijkt ook te gebeuren doordat de persoon buiten de lichtschakelaar niet vind en is waarschijnlijk niet vooraf geplant.
Om de kaart te tonen moet het slot open gemaakt worden en de sleutel daarvoor hangt binnen (in de donkere kist). Nabil of Ranomi geven die sleutel via de kier door aan iemand buiten. Dat kan je uitleggen als "per ongeluk", maar het is opvallend dat het bij geen van de andere kisten gebeurt.
Citaat
Ten tweede gaat het bepalen van de kleur volledig mis op het moment dat wordt aangegeven dat er van iedere kleur 2 stippen zijn, wat volledig niet klopt. Al had de mol hier als strategie om uit te breken, op dat moment werd dat volledig onmogelijk om te doen.
Als de mol die strategie had, dan is het niet Nabil. Die laat namelijk de kleur afhangen van het hesje van de bewaker die hij ziet. Die bewaker heeft een blauw uniform... dus dat had hij ook aan kunnen grijpen. Ook hier is het weer opvallend dat bij alle andere kisten het duidelijk is dat het gaat om het aantal stippen (en dat wordt ook over het communicatiekanaal gezegd) en dat Ra/Na klakkeloos het hesje van de bewaker nemen...

Op basis van dit gedrag en het feit dat zij in de kist op het ontmoetingspunt staan ga ik heel sterk voor mol = Nabil of mol = Ranomi. En bij mol = Nabil denk ik dat Ranomi vanaf nu vol op Nabil zit omdat ze hem zo onweersproken zijn gang laat gaan...

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #43 Gepost op: 9-01-2023, 12:34:33 »
Om de kaart te tonen moet het slot open gemaakt worden en de sleutel daarvoor hangt binnen (in de donkere kist). Nabil of Ranomi geven die sleutel via de kier door aan iemand buiten. Dat kan je uitleggen als "per ongeluk", maar het is opvallend dat het bij geen van de andere kisten gebeurt.Als de mol die strategie had, dan is het niet Nabil. Die laat namelijk de kleur afhangen van het hesje van de bewaker die hij ziet. Die bewaker heeft een blauw uniform... dus dat had hij ook aan kunnen grijpen. Ook hier is het weer opvallend dat bij alle andere kisten het duidelijk is dat het gaat om het aantal stippen (en dat wordt ook over het communicatiekanaal gezegd) en dat Ra/Na klakkeloos het hesje van de bewaker nemen...

Op basis van dit gedrag en het feit dat zij in de kist op het ontmoetingspunt staan ga ik heel sterk voor mol = Nabil of mol = Ranomi. En bij mol = Nabil denk ik dat Ranomi vanaf nu vol op Nabil zit omdat ze hem zo onweersproken zijn gang laat gaan...
Ik krijg bij Nabil een beetje hetzelfde gevoel als vorig seizoen bij Sahil. Iemand die zijn best doet om zichzelf verdacht te maken met opvallend gemol, ook in de tweede opdracht. Zoals hierboven gezegd met het gele vest, meteen de sleutel geven, maar ook met de vraag over de favoriete dans waar geen antwoord op komt omdat iedereen door elkaar praat. "Zullen we salsa doen?" zegt Nabil, "want er zijn best veel mensen die dat..."

Offline Elliebellie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #44 Gepost op: 9-01-2023, 18:33:37 »
Wat ik mij kan herinneren van het seizoen van Rob is dat de eerste opdracht in tweetallen werd uitgevoerd in een eigen container, vergelijkbaar met deze eerste opdracht. Hierover werd achteraf bekendgemaakt dat dit was gedaan, zodat Rob (die als zanger zonder acteerervaring) makkelijker in zijn rol kon komen. Hij werd geplaatst samen met Leonie (die stoel ::rofl::). Het lijkt me fijn om als mol te kunnen beginnen met iemand die opzettelijk of onopzettelijk molt.

Ikzelf vind daarom Ranomi verdacht in deze opdracht, als oud-topsporter is ze bij Nabil geplaatst die allerlei vreemde keuzes maakt. Geel vanwege het hesje van een bewaker, de sleutel, foute antwoorden invoeren, etc. Ranomi is afwachtend en laat Nabil mollen.

Ik heb gelukkig in deze aflevering niet genoeg gezien van haar om al in tunnelvisie terecht te komen. Wat me ook weer doet denken aan de hoeveelheid schermtijd van de mol in de eerste afleveringen.

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #45 Gepost op: 9-01-2023, 20:24:14 »
Mooie uiteenzetting dit Elliebellie!

Had Ranomi eigenlijk al min of meer geschrapt, maar ga haar toch nog even goed in de gaten houden 😊

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #46 Gepost op: 9-01-2023, 20:31:14 »
Als het Ranomi is dan neemt ze geen inpatient en laat alles van anderen afhangen. Ik zie het niet eigenlijk, ook wordt ze vaker genoemd als verdachte door de andere kandidaten wat meestal in afl 1 niet zo is mbt de mol.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #47 Gepost op: 9-01-2023, 21:15:39 »
Gezien de opbouw van het bedrag betekent niet aankomen, zelfs al komen er vier duo's wel aan, meteen 2000 euro minder. Effectiever kan het niet. Het alternatief is niet communiceren of de communicatielijn verbreken. Beide is niet overdreven moeilijk, denk ik. Lastig om hier iets uit te halen. Persoonlijk zou ik het combineren. Slecht communiceren en zelf blijven zitten.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #48 Gepost op: 9-01-2023, 21:27:40 »
Vraag mij af of die kleuren en/of cirkels misschien (later) nog een betekenis krijgen.
Bij Moltalk werd opgemerkt dat dit op Ranomi kan slaan, Olympische kleuren en ringen?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #49 Gepost op: 10-01-2023, 01:38:35 »
Met die vragen is iets vreemds aan de hand. Vijf kleuren en 3 vragen per kleur, dus in totaal 15 vragen zou je denken. Maar ik meen tenminste 20 vragen te herkennen en dan zijn er ook nog een paar onleesbaar die ik niet kan matchen met een andere vraag aan de hand van woord lengtes:

Hoeveel schoenen hebben jullie gezamenlijk?
Op hoeveel vierkante meter wonen jullie bij elkaar opgeteld?
Welke past...
Van wie mag social media de aardbol verlaten?
Wie heeft ooit een hoesje met hack apparatuur achtergelaten in een trein?
Welk antwoord is het vaakst gegeven op de vraag: Hoeveel onderbroeken heb je ongeveer?
Wie vindt het raar aan zichzelf dat hij/zij veel ruimte tussen zijn/haar tenen heeft?
Wie vindt de geur van speelgoed folders lekker ruiken?
Wat is jullie favoriete dans?
Wie mag je 's nachts ...
Wie heeft er ooit een voortand van Jaws gestolen?
Welk gerecht is ..  en lievelingseten?
Wie ging er op zijn vijftiende het huis uit?
Wie verliest altijd met...
Waar kijken de meesten van jullie als eerste naar bij een man of vrouw?
Wie is er Brabants judokampioen geweest?
Welk spel kiezen jullie het vaakst als favoriete gezelschapsspel?
Wie heeft als stopwoord "ik zeik erin" (stopwoord is niet goed leesbaar)
Hoe vaak hebben jullie in totaal een vlucht gemist?
Welk sterrenbeeld komt in jullie groep het meeste voor?

Daar komt bij dat je ervan uit mag gaan dat er voor elke kleur 3 vragen zijn te vinden in elke box, anders zou je een of meerdere kleuren kunnen afstrepen. Of je moet ervan uitgaan dat de ontbrekende vragen in een andere box te vinden zijn. Maar je ziet niemand een poging in die richting doen.

Er komen lang geen 15 vragen per box in beeld. Ik schat gemiddeld niet meer dan een stuk of 8. Desondanks vind ik toch al 20 verschillende vragen. Het werkelijke aantal verschillende vragen zal dan waarschijnlijk een stuk hoger zijn.

Interessant is dat 8 van deze 20 vragen informatie van alle kandidaten nodig hebben (zie vetgedrukte teksten). Dit betekent dat de kans groot is dat er in diverse boxen minimaal één vraag zat waar een Mol ervoor zou kunnen zorgen dat het antwoord fout is op grond van een totale telling o.i.d. Nog even los van de mogelijke vragen die als antwoord de naam van de Mol hebben.

Gevolg is dat het voor een mogelijke Mol een koud kunstje is om ervoor te zorgen dat minstens 2 of 3 duo's niet uit hun box kunnen komen en het grote geld niet wordt binnengebracht. Zeker als deze zich voortijdig onttrekt aan de rest van de groep (hoeft hij geen foute antwoorden meer te geven).

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #50 Gepost op: 10-01-2023, 06:31:47 »
Interessant is dat 8 van deze 20 vragen informatie van alle kandidaten nodig hebben (zie vetgedrukte teksten). Dit betekent dat de kans groot is dat er in diverse boxen minimaal één vraag zat waar een Mol ervoor zou kunnen zorgen dat het antwoord fout is op grond van een totale telling o.i.d. Nog even los van de mogelijke vragen die als antwoord de naam van de Mol hebben.

Gevolg is dat het voor een mogelijke Mol een koud kunstje is om ervoor te zorgen dat minstens 2 of 3 duo's niet uit hun box kunnen komen en het grote geld niet wordt binnengebracht. Zeker als deze zich voortijdig onttrekt aan de rest van de groep (hoeft hij geen foute antwoorden meer te geven).

Mooie samenvatting. Je merkte echter tijdens het spel dat ze de 'jullie' vragen als DUO beantwoorden. Dus zonder gebruik te maken van de acht anderen.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #51 Gepost op: 10-01-2023, 08:22:14 »
Nou, er lijken toch ook vragen bij die op de hele groep slaan, zoals die van het sterrenbeeld. Mooie bron van verwarring dus, waar de mol handig gebruik van zou kunnen maken. Toch nog eens even terugkijken bij welke groep juist die groepsvragen later of niet aan bod komen…

En zeker interessant dat het er meer dan 15 zijn... Moesten ze misschien 3 van de 4 vragen goed hebben om uit de kist te komen?
« Laatst bewerkt op: 10-01-2023, 08:28:24 door annebeestje »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #52 Gepost op: 10-01-2023, 08:33:11 »
Moesten ze misschien 3 van de 4 vragen goed hebben om uit de kist te komen?
De vragen waren toch genummerd van 1 tot 3, dus dat lijkt me niet.
Uitgaande van minstens 20 verschillende vragen, zullen er niet in alle kisten dezelfde 15 vragen hebben gehangen...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #53 Gepost op: 10-01-2023, 09:17:28 »
Wat een terugkijkwerk, MartinJ, bedankt voor het delen,  ::ok:: al denk ik niet dat we cruciale info ontdekt hebben.
Ik vond sommige antwoorden zo snel en massaal gegeven, bijvoorbeeld het aantal onderbroeken, Sarah vult snel '20' in, de vraag waar de meesten naar kijken bij m/v hoor je Soy meteen schreeuwen 'ogen!', alsof het een binnen de groep reeds bekend antwoord was, antwoorden van de bekende vragenlijst voorafgaand aan de reis, die ze ook hebben gedeeld met elkaar, het lijkt mij anders niet te doen in de communicatiechaos die we hebben gezien. Kortom, wat mij betreft moesten er wel kandidaten uit de kist kunnen, en moest de opdracht deels lukken. Vanwege de opbouw van het te winnen bedrag hoefde de mol alleen maar niet (op tijd) aan te komen om minstens €2000 uit te pot te houden, plus het gegeven dat er wel een goed startbedrag moest komen voor afl.2. Een afwachtende passieve mol zou zeker kunnen, geholpen door fanatieke kandidaten die snel de kist verlaten en de mol zo geen antwoorden kunnen geven...

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #54 Gepost op: 10-01-2023, 10:38:19 »
Met die vragen is iets vreemds aan de hand. Vijf kleuren en 3 vragen per kleur, dus in totaal 15 vragen zou je denken. Maar ik meen tenminste 20 vragen te herkennen en dan zijn er ook nog een paar onleesbaar die ik niet kan matchen met een andere vraag aan de hand van woord lengtes:


Naar mijn idee waren er per duo 15 vragen, waarbij ieder duo verschillende vragen had. Heb jij vragen gezien die bij meer dan één duo voorkwamen?

Ik kreeg het idee dat bij ieder duo de eerste vraag een vraag was over de hele groep en dat de andere twee vragen naar een specifieke kandidaat vroegen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #55 Gepost op: 10-01-2023, 11:18:05 »
Mooie samenvatting. Je merkte echter tijdens het spel dat ze de 'jullie' vragen als DUO beantwoorden. Dus zonder gebruik te maken van de acht anderen.
Dat "ze" de jullie vragen als DUO beantwoorden wil niet zeggen dat dit de bedoeling was.
Sander en Anke kregen de vraag waar de meesten van jullie het eerste naar kijken (...) en hier kwam in ieder geval één antwoord van buiten het duo op (van Soy). Het antwoord "ogen" was correct.

Annick en Soy telden bij de woonoppervlakte vraag alleen hun beide woonoppervlakte bij elkaar op. Dat bij hun de deur niet open ging zou dus heel goed kunnen liggen aan dit (foute) antwoord.

Verder heeft niemand van de 3 duo's die alle vragen goed hadden een "jullie" vraag beantwoord voor hun eigen duo, voor zover wij hebben kunnen zien. De eerste vraag van Jurre en Sarah over de onderbroeken slaat duidelijk op alle duo's want het ging over het antwoord dat het vaakst is gegeven. Ook niet voor niets dat Sarah al in het begin met het voorstel komt iedereen de vragen één voor één te laten stellen zodat de anderen allemaal kunnen antwoorden.

Waarom die extra vragen heb ik me lang afgevraagd. En zo te zien ook meer "jullie" vragen dan nodig om ieder team er tenminste één te geven. Toen dacht ik aan het moment dat Jurre inbrak op het voorstel van Sarah om iedereen één voor één antwoord te laten geven (goed voorstel) omdat de vragen veel te moeilijk waren. Die "jullie" vragen zijn inderdaad de vragen die het meeste tijd kosten omdat iedereen hier in principe voor moet antwoorden. Werd hij hier geholpen door de redactie?

Als ik terugdenk aan eerdere seizoenen waar opdrachten zijn gespeeld waar ze antwoorden van de vragenlijst van kandidaten nodig hadden, dan kan ik me geen "jullie" vragen herinneren. Dit waren meestal alleen "wie" of "wat" vragen, vragen die op één kandidaat sloegen. Zoals, wie had als bijbaantje .... (Victor Brand). Ben even kwijt wat dat bijbaantje precies was. Iets met honden of belastingen?

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #56 Gepost op: 10-01-2023, 11:31:12 »
Anders dan vergelijkbare opdrachten in het verleden, was er nu een groepsgesprek met alle kandidaten mogelijk. Dat maakt vragen als wie/wat te makkelijk te beantwoorden of beter te moeilijk om te mollen. In andere seizoenen was het vaak een soort trein-verbinding. Kandidaat X vraagt iets aan Y die geeft het door aan Z die geeft het antwoord en door naar X. etc. etc. Dan kun je mollen door zelf je antwoord verkeerd te geven, een ander zijn antwoord te veranderen, een vraag te verhaspelen etc. Daarom is hier denk ik ook gekozen voor moeilijkere vragen, waarbij input van iedereen nodig is.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #57 Gepost op: 10-01-2023, 11:38:12 »
Naar mijn idee waren er per duo 15 vragen, waarbij ieder duo verschillende vragen had. Heb jij vragen gezien die bij meer dan één duo voorkwamen?

Ik kreeg het idee dat bij ieder duo de eerste vraag een vraag was over de hele groep en dat de andere twee vragen naar een specifieke kandidaat vroegen.
Ik kan geen voorbeeld geven van een vraag die in meer dan één box te zien was. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat in elke box dezelfde vragen zouden hangen en was al blij dat ik er een paar kon vinden die leesbaar waren naast die enkele vragen die ingezoomd in beeld kwamen.

Ik heb nog even in mijn aantekeningen gekeken en inderdaad hadden alle "jullie" vragen nummer 1. Zal geen toeval zijn, maar bewust zo gedaan om chaos te creëren, waar ze in de Nederlandse Mol gek op zijn. En het draagt ook bij aan mijn eerdere post over dat inbreken van Jurre. Iedereen kan meteen concluderen dat dit heel lastig zal worden. Allemaal vragen met "jullie" erin.

Edit:
Er zit ook wel wat in om in ieder geval de eerste vraag verschillend te maken. Anders zou een team dat de verkeerde kleur heeft gekozen zoals Nabil en Ranomi hier achter kunnen komen op het moment dat een ander team dezelfde vraag stelt. Nabil en Ranomi zaten in de blauwe box terwijl ze dachten dat ze in de gele box zaten. Ranomi stelt als eerste vraag: Wat is jullie favoriete dans?
Anke en Sander zaten in geel en stelden als eerste vraag: Waar kijken de meesten van jullie als eerste naar bij een man of vrouw?
« Laatst bewerkt op: 10-01-2023, 12:36:46 door MartinJ »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #58 Gepost op: 10-01-2023, 12:50:24 »

Sarah/Jurre en Sander/Anke kunnen we nu ook wel schrappen als mollen. Totaal onnodig om geld te pakken.

Niet persé. Snel vertrekken betekent sowieso geen inkomsten van de andere teams. Al wordt speelt de mol ook gewoon de helft al weg door in de box te blijven...

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #59 Gepost op: 10-01-2023, 14:41:23 »
Om het nog verwarrender te maken  : zoek uit wat jullie kleur is en beantwoord jullie vragen  . Hierin wordt duidelijk verwezen naar jullie als in het duo dat in 1 kist zit samen .
Maar wat betekent dit dan voor een vraag als hoeveel schoenen  hebben jullie?

 Is het juiste antwoord hier het totaal aantal schoenen dat de twee kandidaten in de box van de kleur van de vraag hebben . Of gaat het hier om het totaal aantal schoenen van de groep.

Volkomen onduidelijk geworden, dus we kunnen absoluut niet zien of de ingetoeste antwoorden bewust fout waren , jammer