Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg  (gelezen 16051 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #80 Gepost op: 11-01-2023, 19:49:29 »
Eens met de stelling: als je gaat, dan ga je verkeerd. Een ontbrekend duo is (in het geval de anderen het wel halen) is 2000 euro waard. Het alternatief is, dat je door te gaan communicatielijnen verbreekt. Dan nog is er niet echt een reden om naar de goede plaats te gaan, als het doel is om zo weinig mogelijk geld te verdienen.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #81 Gepost op: 11-01-2023, 22:20:44 »
Ik zie die discussie heel vaak de afgelopen jaren: een mol haalt geen (onnodig) geld binnen. Daardoor werden mollen afgestreept. Maar wat bleek, een mol kan wel degelijk (onnodig) geld binnen halen. Zeker als het een klein bedrag is en zeker als het in aflevering 1 is, en er vertrouwen getankt moet worden.

We zullen zien dit seizoen, maar ik denk dat de mol bij de vier kandidaten zit die op tijd aankwamen.

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #82 Gepost op: 11-01-2023, 22:43:31 »
Ik zie die discussie heel vaak de afgelopen jaren: een mol haalt geen (onnodig) geld binnen. Daardoor werden mollen afgestreept. Maar wat bleek, een mol kan wel degelijk (onnodig) geld binnen halen. Zeker als het een klein bedrag is en zeker als het in aflevering 1 is, en er vertrouwen getankt moet worden.

We zullen zien dit seizoen, maar ik denk dat de mol bij de vier kandidaten zit die op tijd aankwamen.

Het argument is denk ik dat de Mol niet kon weten of het om een laag bedrag ging.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #83 Gepost op: 11-01-2023, 23:10:27 »
Ik denk dat de mol dit wel zou kunnen weten, vanwege de vragen. Er hoeft maar één antwoord fout te zijn per duo. We weten al dat alle eerste vragen een zogenaamde "jullie" vraag is. Hiervoor is input van de Mol nodig en zo'n vraag kan door foute input van de Mol al om zeep worden gebracht. Als de andere 10 vragen op een enkele kandidaat slaan dan zal er minstens 1 op de Mol slaan en die vraag kan de Mol fout beantwoorden, dan wel zeggen dat hij dit niet is. De andere kandidaten weten toch niet wie er liegt. Zo kunnen er al 2 duo's vast gezet worden en dan wordt al €2000 niet verdiend.
Het is niet voor niets dat we alleen maar een klein deel van de vragen te zien krijgen en dan vooral de vragen die correct werden beantwoord.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #84 Gepost op: 12-01-2023, 00:30:03 »
Juist MartinJ. My thoughts exactly.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #85 Gepost op: 12-01-2023, 08:32:30 »
::jaja:: ::ok::
Door de vraag over hem èn de groepsvraag niet (juist) te beantwoorden, speelt de Mol al 3.000 euro weg. Er gaat maar maximaal 1.000 euro verdiend worden, mogelijk minder.

Als je dat doortrekt als strategie zijn degenen die een vraag eerlijk hebben beantwoord, niet verdacht. Dat zijn: Ranomi, Nabil, Daniel en Soy. Zij hebben hun individuele vraag eerlijk beantwoord, want de deur ging open bij anderen.
Ook de vraag 'Wie heeft er ooit een voortand van Jaws gestolen?' is eerlijk beantwoord, want de deur van Froukje en Daniel ging ook open. Het is alleen niet bekend door wie.

De groepsvragen zijn niet allemaal geschikt om te mollen, want daar zaten ook vragen bij als 'de meeste van jullie', en 'het vaakst'. Daar heeft de Mol geen invloed op. De (enige?) vraag die wel makkelijk gemold kan worden is 'Op hoeveel m2 wonen jullie bij elkaar op geteld'. Die werd gesteld door Soy en Annick. Ervan uitgaand dat de Mol ook deze vraag gaat mollen, zijn deze twee dus ook niet verdacht. (Soy al 2x niet verdacht nu)

Jurre brak terecht in op deze vraag, door te zeggen dat sommige vragen te moeilijk zijn en ze daar niet uit zouden komen. Jurre dus ook niet verdacht.

Houden we over als wèl verdacht (want nergens te zien dat zij een juist antwoord geven):

- Anke
- Froukje
- Sander
- Sarah

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #86 Gepost op: 12-01-2023, 08:46:45 »
De (enige?) vraag die wel makkelijk gemold kan worden is 'Op hoeveel m2 wonen jullie bij elkaar op geteld'. Die werd gesteld door Soy en Annick. Ervan uitgaand dat de Mol ook deze vraag gaat mollen, zijn deze twee dus ook niet verdacht. (Soy al 2x niet verdacht nu)

Jurre brak terecht in op deze vraag, door te zeggen dat sommige vragen te moeilijk zijn en ze daar niet uit zouden komen. Jurre dus ook niet verdacht.

Jurre is hier wel verdacht. Het lijkt misschien niet zo, omdat ze zo tijd winnen, maar door deze vraag niet te beantwoorden kan er al zeker 1 duo niet uit de kist geraken. En dat duo is toch 2000€ waard.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #87 Gepost op: 12-01-2023, 08:53:18 »
De (enige?) vraag die wel makkelijk gemold kan worden is 'Op hoeveel m2 wonen jullie bij elkaar op geteld'. Die werd gesteld door Soy en Annick. Ervan uitgaand dat de Mol ook deze vraag gaat mollen, zijn deze twee dus ook niet verdacht. (Soy al 2x niet verdacht nu)

Dan ga je er van uit dat een (door die 2) gegeven antwoord ook gelijk een correct antwoord is?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #88 Gepost op: 12-01-2023, 08:59:41 »
Jurre is hier wel verdacht. Het lijkt misschien niet zo, omdat ze zo tijd winnen, maar door deze vraag niet te beantwoorden kan er al zeker 1 duo niet uit de kist geraken. En dat duo is toch 2000€ waard.
Het punt is dat dat nu net de vraag is die toch niet tot een goed antwoord had geleid. Want heel makkelijk te mollen, je gaat er gewoon 5 m2 naast zitten. Dus als Jurre de mol is, had hij dat lekker laten gaan. Veel tijdverlies, en uiteindelijk geen goed antwoord.
Dan ga je er van uit dat een (door die 2) gegeven antwoord ook gelijk een correct antwoord is?
Nee, ik ga er van uit dat de Mol liever een ander duo molt dan zichzelf... Dan kan hij zelf wel uit de kist komen, en dat maakt je toch minder verdacht. Maar je hebt gelijk, dat hoeft niet perse.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #89 Gepost op: 12-01-2023, 09:16:23 »
Eens, de beste tactiek voor de Mol is andere duo's in de kist achter kunnen laten door de vragen met collectieve antwoorden niet of niet juist te beantwoorden. Als de mol goed oplet hoort de mol wel of die vraag wel of niet langskomt, of fout geantwoord wordt. (Een fout gekozen kistkleur helpt de mol hierbij ook, dan komen er helemaal niet terzake zijnde vragen voorbij). En zo zit deze opdracht toch wel weer goed in elkaar want de mol heeft weer meerdere camouflagemogelijkheden...

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #90 Gepost op: 12-01-2023, 09:44:08 »
Ik zie die discussie heel vaak de afgelopen jaren: een mol haalt geen (onnodig) geld binnen. Daardoor werden mollen afgestreept. Maar wat bleek, een mol kan wel degelijk (onnodig) geld binnen halen. Zeker als het een klein bedrag is en zeker als het in aflevering 1 is, en er vertrouwen getankt moet worden.

We zullen zien dit seizoen, maar ik denk dat de mol bij de vier kandidaten zit die op tijd aankwamen.
Het enige probleem daarmee is dat het NIET bewezen is dat een mol die onnodig geld binnenhaalt ervoor zorgt dat er minder geld in de pot komt...
Als mol is het de bedoeling ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk in die pot is. Dus ook al kan het dat een mol hierdoor minder verdacht is, dat wil imo nog steeds niet zeggen dat hierdoor minder geld wordt binnengehaald - dat is en blijft een veronderstelling!
Ik blijf erbij dat het de ENIGE taak is ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk in die pot is dus toekomen in deze opdracht en geld verdienen waar niet nodig is NOT done voor mij en zou dan ook teleurgesteld zijn. Ook al doet de mol erna wel zijn best ...
Ik weet het dat ik in de minderheid ben maar van mijn part weet er al iemand in de groep vanaf opdracht 1 wie de mol is. Dan is het maar aan die mol te proberen te saboteren en aan de kandidaat die het weet ervoor te zorgen dat de anderen het niet door hebben en toch de mol te blokkeren. Is zo geweest in een seizoen van de Mol in België (zonder te spoilen) en was nochtans een top seizoen!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #91 Gepost op: 12-01-2023, 10:49:17 »
Eens, de beste tactiek voor de Mol is andere duo's in de kist achter kunnen laten door de vragen met collectieve antwoorden niet of niet juist te beantwoorden.
Met twee foute bijdragen aan collectieve antwoorden speel je idd ook al 3.000 euro weg. Het lijkt erop dat vraag 1 steeds collectief was, en vraag 2 en 3 individueel.

Annick / Soy - Op hoeveel vierkante meter wonen jullie bij elkaar opgeteld? --> goed te mollen. Resultaat: er kwam geen antwoord, deur bleef dicht.

Sarah / Jurre - Welk antwoord is het vaakst gegeven op de vraag: Hoeveel onderbroeken heb je ongeveer? --> niet goed te mollen. Resultaat: antwoord juist, andere vragen ook goed, deur open.

Sander / Anke - Waar kijken de meesten van jullie als eerste naar bij een man of vrouw?--> niet goed te mollen. Resultaat: antwoord juist, andere vragen ook goed, deur open.

Nabil / Ranomi - Wat is jullie favoriete dans --> niet goed te mollen, maar was van de foute kleur. Resultaat: antwoord onjuist, deur bleef dicht.

Froukje / Daniel - ?? -->
Resultaat: antwoord juist, andere vragen ook goed, deur open. Ook dit collectieve antwoord is dus niet gemold.

Als de Mol twee collectieve vragen fout wilde hebben, moest hij dus in elk geval mollen bij Annick en Soy. Wat de collectieve vraag was bij Nabil / Ranomi, en of die molbaar was, weten we niet. Als dat wel het geval was, kon hij zijn eigen individuele vraag gewoon eerlijk beantwoorden, en toch die 3.000 euro wegspelen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #92 Gepost op: 12-01-2023, 11:33:32 »
De groepsvragen zijn niet allemaal geschikt om te mollen, want daar zaten ook vragen bij als 'de meeste van jullie', en 'het vaakst'. Daar heeft de Mol geen invloed op. De (enige?) vraag die wel makkelijk gemold kan worden is 'Op hoeveel m2 wonen jullie bij elkaar op geteld'. Die werd gesteld door Soy en Annick. Ervan uitgaand dat de Mol ook deze vraag gaat mollen, zijn deze twee dus ook niet verdacht. (Soy al 2x niet verdacht nu)

Jurre brak terecht in op deze vraag, door te zeggen dat sommige vragen te moeilijk zijn en ze daar niet uit zouden komen. Jurre dus ook niet verdacht.
Bij de vragen als "meeste van jullie" of "het vaakst" zou de Mol wel invloed kunnen hebben als er 2 gelijke antwoorden zijn. Maar de Mol heeft hier inderdaad minder invloed op.

De vraag over het aantal vierkante meters hoeft de Mol volgens mij niet te mollen want die gaat sowieso wel fout. Wat is de kans dat alle 10 de kandidaten zich het exacte getal herinneren.

Jurre had dus gelijk dat die vraag over de woonoppervlakte veel te moeilijk is. Dat betekent alleen dat die ene vraag misschien beter geskipt kan worden. Het betekent niet dat ze maar door moeten gaan met dingen door elkaar roepen. Ik vind dit eerder verdacht van Jurre dat hij die ene moeilijke vraag gebruikt als argument om chaos te laten voortbestaan.

Deze vraag zou er wel eens bewust door de makers zijn ingestopt om de Mol te helpen. Al was het alleen maar om ervoor te zorgen dat er in ieder geval geen €4000 in de pot komt. Die vraag gaan ze never nooit goed beantwoorden. Collectieve vragen zijn op zich al moeilijk genoeg omdat a) iedereen zijn input moet geven en b) de antwoorden zonder pen en papier correct moeten worden bijgehouden. Dit soort zaken werkt niet altijd even vlekkeloos is mijn ervaring na 22 seizoenen WIDM.

Edit
Ook nog interessant om op te merken is dat die "onmogelijke" vraag over woonoppervlakte ook nog eens voor de box was die het verst van de verzamelplek lag. De kans dat Annick en Soy op tijd bij Rik komen ligt m.i. dicht bij het absolute nulpunt. De biecht van Soy spreekt wat dit betreft ook boekdelen.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2023, 11:41:52 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #93 Gepost op: 12-01-2023, 12:46:59 »
"onmogelijke" vraag over woonoppervlakte
De meeste mensen kennen hun woonoppervlak wel uit hun hoofd denk ik, zeker als je in de stad woont. Ik vermoed dus dat de Mol hier toch voor de zekerheid een fout antwoord zou geven, mocht er aan de optelsom worden begonnen.

@MartinJ: ik zie dat je nog 4 andere collectieve vragen hebt gespot:
- Hoeveel schoenen hebben jullie gezamenlijk? (moeilijk)
- Welk spel kiezen jullie het vaakst als favoriete gezelschapsspel? (makkelijk)
- Hoe vaak hebben jullie in totaal een vlucht gemist? (moeilijk)
- Welk sterrenbeeld komt in jullie groep het meeste voor? (makkelijk)

Was een van die vragen toevallig de eigenlijke (blauwe) vraag van Ranomi en Nabil? Ik ben wel benieuwd of hun vraag van hetzelfde lastige kaliber was als die van Annick en Soy, of dat die ook makkelijk te beantwoorden was geweest.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #94 Gepost op: 12-01-2023, 13:11:25 »
De meeste mensen kennen hun woonoppervlak wel uit hun hoofd denk ik, zeker als je in de stad woont. Ik vermoed dus dat de Mol hier toch voor de zekerheid een fout antwoord zou geven, mocht er aan de optelsom worden begonnen.

@MartinJ: ik zie dat je nog 4 andere collectieve vragen hebt gespot:
- Hoeveel schoenen hebben jullie gezamenlijk? (moeilijk)
- Welk spel kiezen jullie het vaakst als favoriete gezelschapsspel? (makkelijk)
- Hoe vaak hebben jullie in totaal een vlucht gemist? (moeilijk)
- Welk sterrenbeeld komt in jullie groep het meeste voor? (makkelijk)

Was een van die vragen toevallig de eigenlijke (blauwe) vraag van Ranomi en Nabil? Ik ben wel benieuwd of hun vraag van hetzelfde lastige kaliber was als die van Annick en Soy, of dat die ook makkelijk te beantwoorden was geweest.
De blauwe nummer 1 vraag voor Ranomi en Nabil was "Wat is jullie favoriete dans". Gegeven antwoord (salsa) was correct. De schoenen vraag was zwart maar in andere box, gezelschapsspel vraag rood, vlucht gemist vraag had een donkere kleur en zat in de gele box, dus zeker niet bestemd voor deze box.
De sterrenbeeld vraag was rood en ook bestemd voor de rode box (Froukje en Daniel). Het nummer van de vraag is niet met zekerheid te zeggen, daarvoor is het beeld te vaag. Maar omdat dit een "jullie" vraag is heb ik aangenomen dat dit nummer 1 is.

Ikzelf zou niet kunnen zeggen wat het woonoppervlak van ons (koop)huis is en ik woon in een redelijk grote stad. Het is te lang geleden dat ik dit heb gekocht. Ik weet wel bij benadering hoeveel kubieke meter de inhoud is. Dat was maatgevend voor een  huis. Dus ik ben het absoluut niet met je eens dat iedereen wel het woonoppervlak van zijn huis weet.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2023, 13:14:16 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #95 Gepost op: 12-01-2023, 13:21:17 »
De blauwe nummer 1 vraag voor Ranomi en Nabil was "Wat is jullie favoriete dans". Gegeven antwoord (salsa) was correct.
Nee, dat moet de gele nummer 1 vraag zijn geweest. Ze dachten immers ten onrechte dat ze geel hadden.

Maar ik zie aan je uitleg dat de andere 4 vragen in andere boxen hingen of een andere kleur hadden. Dus wat de eigenlijke vraag voor Ranomi en Nabil was, weten we dan gewoon niet. Maar dank voor het speurwerk, en fijn dat jij nog goede ogen hebt! :)

...ik ben het absoluut niet met je eens dat iedereen wel het woonoppervlak van zijn huis weet.
Ze hadden het wel moeten invullen op hun lijst, dus redelijke kans dat ze het wel wisten. En verder woon ik gewoon zelf te klein (nog kleiner dan Annick) en ken ik elke vierkante meter, haha.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #96 Gepost op: 12-01-2023, 13:46:12 »
Klopt inderdaad. Was even vergeten dat ze de verkeerde kleur hadden gekozen. Die vragen waren echt moeilijk te lezen. Eerst het beeld stilzetten en dan op basis van semantiek van een vraag proberen woordjes in te vullen. Dan herhaaldelijk hetzelfde fragment afspelen en omdat beelden dan elkaar opvullen wordt het weer iets duidelijker en kun je zien of het inderdaad klopt wat je dacht.
Die vraag over het stopwoordje vond ik wel intrigerend want er lijkt echt te staan "ik zeik erin". Vreemd stopwoordje.

Die ene korte rode vraag trok ook mijn aandacht. Het is absoluut niet te lezen maar de vraag lijkt uit één woord te bestaan. Bijzonder voor een vraag. Het is een vraag die niet van belang is maar misschien daarom des te interessanter. Stond hier misschien een aanwijzing of een antwoord op een vraag?

Dat de kandidaten een vragenlijst hebben moeten invullen waar de antwoorden vanaf zijn geleid kan helpen bij de woonoppervlak vraag. Desondanks kan iemand een getal uit zijn hoofd invullen en later niet meer precies weten wat hij heeft ingevuld. Het komt vaker voor dat kandidaten zeggen dat ze niet meer precies weten wat ze allemaal hebben ingevuld. Ik heb begrepen dat dit ook een behoorlijke waslijst is. Als ik het wel heb wordt deze vragenlijst ook gebruikt bij testvragen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #97 Gepost op: 12-01-2023, 14:21:04 »
Ik ga ervan uit dat iedere kandidaat die antwoorden helder voor de geest heeft, in ieder geval goed onthoudt. Zoals nu blijkt maar weer dat die antwoorden terug komen in opdrachten. Er is zeker een seizoen geweest waar een kandidaat de vragenlijst uit iemands koffer had gestolen en dat was goud waard.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #98 Gepost op: 12-01-2023, 15:59:03 »
Goed geanaloseerd!  ::bravo:: ::ok::

Dankjewel, fijn om complimenten te krijgen van een van de allergrootsten. Mijn zijtekst ook maar meteen aangepast ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Gulden Middenweg
« Reactie #99 Gepost op: 12-01-2023, 18:38:43 »
Die ene korte rode vraag trok ook mijn aandacht. Het is absoluut niet te lezen maar de vraag lijkt uit één woord te bestaan. Bijzonder voor een vraag.

Heb je enig idee in welke kist dit bordje zich bevond?