Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders  (gelezen 16240 keer)

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #100 Gepost op: 31-01-2023, 13:35:50 »
Ik ben blij dat ik lees dat de 5 pakbonnen van Daniel er gewoon 2 zijn, was bijna mijn tunnel uitgekomen. Bij Nabil staat een pacman in een hoekje, daar had een kandidaat nooit langs gekund. Of is het een cameraman? Ik heb verder geen cameramannen in het doolhof gezien.

De titel Padvinder slaat misschien op ‘heitje voor een karweitje’, Nabil heeft pakbonnen gezocht voor Jurre. Zegt ook in de biecht ‘de €450 waar ik keihard voor gewerkt heb’.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #101 Gepost op: 31-01-2023, 15:19:03 »
In mijn HD download is de frametijd 09:13.760. Vlak nadat hij rechtsonder de beveiliger ontwijkt.
Ik ben op zoek gegaan naar de-interliniering en vond dat VLC een instelling heeft waarmee je de video kan de-interlinieren. Als je daarna beeld voor beeld afspeelt dan krijg je toch maar 25 frames per seconden. Ik hoopte er dan 50 te krijgen.
Maar als je deinterliniering AAN zet, dan kun je kiezen uit een aantal methodes. Een ervan 'weggooien'. Zoals de naam al doet vermoeden wordt hierbij de helft van de frames weggegooid, zeg maar alle even of oneven beeldlijnen. Hiermee zou je af moeten zijn van die dubbele beelden als je screenshots maakt. Misschien een idee om dit eens te proberen?

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #102 Gepost op: 31-01-2023, 16:00:22 »
Misschien een idee om dit eens te proberen?
De video die ik van YouTube heb gedownload is "progressive" (1080p) en dus niet "interlaced" (1080i), dus daar valt niets aan de deinterliniëren...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #103 Gepost op: 31-01-2023, 16:18:55 »
De video die ik van YouTube heb gedownload is "progressive" (1080p) en dus niet "interlaced" (1080i), dus daar valt niets aan de deinterliniëren...
Jammer. Als ik tijd heb ga ik nog wel eens spelen met snel bewegende beelden in video's om te kijken of hier ook dubbele beelden te zien zijn bij screenshots.

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #104 Gepost op: 31-01-2023, 16:24:45 »
Ik ben blij dat ik lees dat de 5 pakbonnen van Daniel er gewoon 2 zijn, was bijna mijn tunnel uitgekomen. Bij Nabil staat een pacman in een hoekje, daar had een kandidaat nooit langs gekund. Of is het een cameraman? Ik heb verder geen cameramannen in het doolhof gezien.

De titel Padvinder slaat misschien op ‘heitje voor een karweitje’, Nabil heeft pakbonnen gezocht voor Jurre. Zegt ook in de biecht ‘de €450 waar ik keihard voor gewerkt heb’.

Dit is geen cameraman.

Wat goed gespot zeg!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #105 Gepost op: 31-01-2023, 16:54:51 »
Er is maar 1 pacman, en de deuren gaan steeds open, dus zodoende kan Nabil weldegelijk ontsnappen. Maar de 450 weg is zeker mols, dat valt niet op Jurre te schrijven maar op Nabil.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #106 Gepost op: 31-01-2023, 18:01:47 »
Ik ga vanavond nog wel eens met wat video instellingen spelen.

Als het verschuivingen door beweging zou zijn, dan zou ik verwachten dat ik twee daniëls zou zien. Die beweegt niet veel langzamer dan de pakbonnen in zijn hand.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #107 Gepost op: 31-01-2023, 19:03:05 »
Op het laatst klopt het stukje met Daniel ook niet. Is de deur nou open zoals gezegd wordt, of is de deur nou dicht zoals we zien? Er zit ook een knip in. Op het laatst is het we zien geen deur meer. Dat stukje is dan opnieuw gedaan. Een slordige edit? Dat zal toch niet. Die enveloppen moeten door ons gevonden worden om Daniel verdacht te maken.
De deur die we open zien gaan als wordt gezegd dat de deur open is, is deur 2 terwijl we kunnen zien dat die deur al open is. Dat klopt dus in ieder geval niet.

- Volgende shot: 'Ik heb de eerste knop gevonden, die zit gelijk aan je rechterhand'. Maar het beeld dat we zien is niet van de eerste knop, maar van een latere, met die pakbon al in zijn hand. E.e.a. moet blijkbaar suggereren dat hij éérst een pakbon pakt voor hij een knop indrukt en zichtbaar wordt op het scherm. De knop die gelijk aan je rechterhand zat heeft hij zo te horen meteen ingedrukt en dus hebben ze zijn hele run en alle pakbonnen die hij pakte kunnen volgen.
Volgens mij kloppen de beelden hier. Zeer vroeg vind Daniël een pakbon. Je komt langs de locatie van die pakbon voordat je bij een knop kunt komen. De knop knop die Daniël vind is knop 2. Knop 1 wordt niet door Daniël ingedrukt. Iets later drukt Daniël knop 3 in.


Daarnaast was de manier hoe Anke af ging heel verdacht. Ze staat letterlijk voor de ingang.
Anke kan niet naar de ingang, want de deur direct na de ingang is dicht. Je ziet op het scherm de deur dicht gaan op het moment dat Anke de tegenstander tegenkomt.

Ik ben blij dat ik lees dat de 5 pakbonnen van Daniel er gewoon 2 zijn, was bijna mijn tunnel uitgekomen. Bij Nabil staat een pacman in een hoekje, daar had een kandidaat nooit langs gekund. Of is het een cameraman? Ik heb verder geen cameramannen in het doolhof gezien.

Ik denk niet dat dit de tegenstander is. De tegenstander is de hele tijd in beweging terwijl deze persoon stil staat. Ik denk eerder dat het een cameraman is.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #108 Gepost op: 31-01-2023, 19:30:33 »
Volgens mij kloppen de beelden hier. Zeer vroeg vind Daniël een pakbon. Je komt langs de locatie van die pakbon voordat je bij een knop kunt komen. De knop knop die Daniël vind is knop 2. Knop 1 wordt niet door Daniël ingedrukt. Iets later drukt Daniël knop 3 in.
Oh ja, ik zie het inderdaad. Dat 'gelijk aan je rechterhand' moet je blijkbaar ruim zien. :) Ik dacht dat hij bedoelde direct na de ingang, maar het is al richting het midden.
Je hebt een mooi kaartje gemaakt, trouwens. ::ok:: Zou het nog zin hebben om daar routes op in te tekenen die kandidaten gelopen zijn? Daniel bv. is dan zeker niet in het deel linksboven geweest? En als hij daar wel geweest is, is het verdacht dat hij knop 1 niet indrukt.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #109 Gepost op: 31-01-2023, 19:35:25 »
Oh ja, ik zie het inderdaad. Dat 'gelijk aan je rechterhand' moet je blijkbaar ruim zien. :) Ik dacht dat hij bedoelde direct na de ingang, maar het is al richting het midden.
Je hebt een mooi kaartje gemaakt, trouwens. ::ok:: Zou het nog zin hebben om daar routes op in te tekenen die kandidaten gelopen zijn? Daniel bv. is dan zeker niet in het deel linksboven geweest? En als hij daar wel geweest is, is het verdacht dat hij knop 1 niet indrukt.
Op de manier waarop ik het kaartje heb gemaakt is het redelijk lastig om routes duidelijk in te tekenen. Daarnaast zien we niet genoeg beelden om van de kandidaten zinvolle routes te kunnen construeren.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #110 Gepost op: 31-01-2023, 19:52:18 »
Er is maar 1 pacman, en de deuren gaan steeds open, dus zodoende kan Nabil weldegelijk ontsnappen. Maar de 450 weg is zeker mols, dat valt niet op Jurre te schrijven maar op Nabil.
Nabil staat bij een doodlopend stuk, er is geen deur, hij moet langs de pacman om weg te komen. Òf de pacman is een andere kant uitgegaan, òf hij laat Nabil er langs. Toch?

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #111 Gepost op: 31-01-2023, 20:14:48 »
Bij Jurre is daar ook een vlek in beeld.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #112 Gepost op: 31-01-2023, 20:26:27 »
Bij Jurre is daar ook een vlek in beeld.
Daar gaat mijn theorie ::zwaai::

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #113 Gepost op: 31-01-2023, 21:48:24 »
Sorry hoor, maar er is geen (de)interlacing process of motion blur of smoothing algorithme, of iets dergelijks, dat artifacts creëert, waarmee in onderstaand beeld twee pakbonnen vier pakbonnen worden.

De pakbonnen zijn te specifiek, uniek georiënteerd en te scherp. Ik zie ook verder geen artifacts van ook maar enig kaliber.

Wat je hier ziet, is echt.

Daniël loopt met minstens 4 pakbonnen rond. Hoeveel hij er aan de groep heeft doorgegeven is onbekend.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #114 Gepost op: 31-01-2023, 22:04:33 »
Sorry hoor, maar er is geen (de)interlacing process of motion blur of smoothing algorithme, of iets dergelijks, dat artifacts creëert, waarmee in onderstaand beeld twee pakbonnen vier pakbonnen worden.

De pakbonnen zijn te specifiek, uniek georiënteerd en te scherp. Ik zie ook verder geen artifacts van ook maar enig kaliber.

Wat je hier ziet, is echt.
Ik had het over een ander screenshot (reactie #85)
« Laatst bewerkt op: 31-01-2023, 22:07:06 door MartinJ »

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #115 Gepost op: 31-01-2023, 22:13:37 »
Uh ok, maar reactie 85 is exact hetzelfde moment, alleen uitvergroot. Daar is ook niks aan de hand hoor.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #116 Gepost op: 31-01-2023, 22:16:17 »
Deze begrijp ik even echt niet. Dus je vindt het zowel onmols van Ranomi om geld in te brengen als onmols van Nabil om dat niet te doen? Immers ging al Nabil's geld verloren. Supermolse actie lijkt mij, want je verschuift de schuld naar een ander en bent zelf de held ??? 8)

Nabil vindt een aardig bedrag aan pakbonnen. Als hij afging, was dat bedrag gelijk uit het spel (mols). Als hij bij het einde kwam, was het geld in de pot gekomen (onmols). Wat hij doet zit hier tussenin: hij legt het klaar aan het begin. Daardoor wordt het volgende kandidaat makkelijker het geld te verdienen, omdat Jurre niet eerst naar pakbonnen hoeft te zoeken en dan naar het einde moet gaan: hij hoeft alleen het tweede gedeelte te doen. Dus ja, dat vind ik onmols vergeleken met het alternatieven van (1) niets doen, (2) afgaan met pakbonnen en (3) afgaan zonder pakbonnen. Natuurlijk was het meer onmols geweest om geld op te brengen, maar vergeleken met de andere alternatieven is het nog steeds onmols.

Waarom heeft Nabil niet zelf geprobeerd het einde te halen met de pakbonnen? Dat was niet heel logisch. Misschien dacht hij (ten onrechte) te weinig tijd te hebben, misschien was hij te voorzichtig of misschien ging hij terug omdat dat het oorspronkelijke plan was. Maar goed, ik beoordeel acties meer op hun effect vergeleken met de alternatieven en op basis daarvan kom ik uit op licht onmols.

Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen waarom het onmols van Ranomi om geld in te brengen.

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #117 Gepost op: 31-01-2023, 23:59:11 »

Waarom heeft Nabil niet zelf geprobeerd het einde te halen met de pakbonnen?

Ik vind dat dus juist het molse aan de hele situatie. Nabil verdient geen geld maar gaat ook niet af waardoor hij onder de radar blijft en belangrijker nog: hij mag terug naar de controlroom en heeft de rest van het spel nog invloed.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #118 Gepost op: 1-02-2023, 00:04:11 »
Gelukkig had ik deze aflevering opgenomen op mijn mediabox. Dat levert een haarscherp beeld op in (niet verder gecomprimeerde) HD kwaliteit en 50 frames per seconde. Ik heb het beeld stilgezet op het moment dat Daniel die 4 pakbonnen zou hebben.
Ik heb nu met mijn telefoon twee foto's gemaakt van het TV scherm. Een totaalbeeld zodat je kan zien dat dit het juiste moment is (rode knop in beeld) en een foto van de pakbonnen van dichtbij.
Hier tekenen zich volgens mij heel duidelijk 2 pakbonnen af. Je kan als het ware de tekst op de pakbonnen lezen. Ik zou zeggen oordeel zelf.
(vanwege de beperkingen op de bijlagen heb ik de afbeeldingen moeten downscalen)
« Laatst bewerkt op: 1-02-2023, 00:11:34 door MartinJ »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #119 Gepost op: 1-02-2023, 00:31:00 »
Gelukkig kan je op YouTube het beeld op 0.25 zetten ::rofl::. Je ziet dat wanneer hij het tweede pakbon pakt dat hij er al drie heeft. Het is lastig om te zien, omdat hij de pakbonnen stijf op elkaar houd.

Edit: Wat Willempie dus ook al heeft gezegd.

« Laatst bewerkt op: 1-02-2023, 00:32:31 door Sanmol »