Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders  (gelezen 16254 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #120 Gepost op: 1-02-2023, 00:52:37 »
Dat is een ander moment en daar zie je inderdaad 3 pakbonnen. Ik heb het over een ander moment dat is aangehaald waar hij 4 pakbonnen zou hebben en dat is dus volgens mij niet zo. Als ik mij niet vergis kun je ook zien dat hij 2 pakbonnen in zijn hand heeft als hij er nog een van de wand afhaalt.
Zoals eerder genoemd is de montage rommelig en zou er best een retake kunnen zijn geweest. Kan me niet voorstellen dat we hier om die ene pakbon ervan uit kunnen gaan dat Daniel de Mol is.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #121 Gepost op: 1-02-2023, 02:25:35 »
Ik heb de opdracht ook eens geanalyseerd en de routes gereconstrueerd voor zover mogelijk. Ik zie eigenlijk bij verschillende kandidaten verdachte dingen.

Daniël vindt direct dicht bij de ingang een pakbon en drukt dan op de middelste knop. In het eerstvolgende shot zien we hem gelijk een heel stuk verder bij de rechterknop. Hierna zien we hem overal in het gedeelte rechtsonder lopen, en vindt hij slechts één pakbon. Van videoframes heb ik geen verstand dus in die discussie ga ik me niet mengen, maar áls in dit gedeelte meer dan één pakbon lag, moet hij die wel hebben gezien. Uiteindelijk blijken beide deuren afgesloten te zijn geraakt en zit hij als een rat in de val.
Nabil weet heel snel de eerste en tweede knop te vinden en loopt vervolgens verschillende zijpaadjes in. In een van die zijpaadjes zien we hem één pakbon pakken. De andere drie enveloppen zien we hem niet in beeld pakken, maar waarschijnlijk lagen die ook ergens linksonder omdat we hem nergens anders hebben gezien. Deze pakbonnen brengt hij terug naar de ingang om het stokje over te dragen aan Jurre.
Jurre weet ook heel snel de eerste en tweede knop te vinden en wil zo snel mogelijk met de pakbonnen van Nabil naar de uitgang, maar stuit nog op een dichte deur. Zodra deze open gaat wacht hij enkele seconden om er doorheen te gaan, en vervolgens is hij kansloos zodra een mannetje door de deur komt. Het enige wat hij nu kan is terug met de enveloppen naar de ingang, maar ook dat lukt niet omdat hij tot twee keer toe een doodlopend pad kiest (mede gestuurd door Soy).
Anke neemt dan eigenlijk de route die Jurre had moeten nemen: ze vindt eerst snel de eerste twee knoppen en loopt dan linea recta naar de uitgang. Nadat ze zich beseft dat dat zonder geld eigenlijk vrij zinloos is, loopt ze terug en vindt ze een stukje terug een pakbon. In het eerstvolgende shot zien we haar mysterieus genoeg veel verder terug richting de ingang, in het gebied linksonder wat Nabil al volledig heeft uitgekamd. Om het nog wat opvallender te maken zien we haar, met pakbon en al, komen uit het pad waar ze eerder ook al geweest is om op de linkerknop te drukken, wat verder geen hoofdpad is. Ze zou toch wel moeten weten dat hier niets ligt. Als ze zich vervolgens weer richting uitgang begeeft komt ze een mannetje tegen en kan ze niet anders dan terug naar de ingang. Omdat ze hier op een dichte deur stuit wordt ze gepakt.
Annick vindt de middelste knop, maar slaat de linkerknop over. Vervolgens slaat ze af naar het gebied rechtsonder waar Daniël ook was. Het enige wat ze hier vindt is een stukje karton(?) wat waarschijnlijk bij het decor hoort (toen Daniël er langsliep hing het er in ieder geval ook al). Hiermee begeeft ze zich richting de uitgang. Hierbij wordt ze ook nog opgejaagd door een mannetje (ik heb het idee dat ze haar al hadden kunnen pakken, maar haar nog even de kans hebben gegeven omdat ze toch nog geen pakbon had). Nadat ze dan toch de uitgang heeft bereikt beseft ze zich kennelijk dat het stukje karton waarschijnlijk toch niet zo veel waard is, en keert ze op aandringen van de groep terug het labyrint in. Daar vindt ze dan vrij snel een pakbon, maar de deur naar de uitgang is inmiddels dicht en zo wordt ze dan toch nog gepakt.
Ranomi vindt de middelste knop en de rechterknop, maar slaat ook de linkerknop over. Daarna gaat ze het bovenste stuk van het labyrint verkennen, waar nog niemand is geweest. Hier is kennelijk maar één pakbon te vinden, ondanks dat ze hier de eerste is. Die is in het midden van het pad, kennelijk is aan het einde van het pad niets. Saillant detail is dat ze de linkerknop niet heeft ingedrukt, waardoor ze hier in theorie zonder zicht van de camera pakbonnen zou kunnen verduisteren. Nadat ze met die ene pakbon bij de uitgang komt wil de groep graag dat ze blijft wachten tot de deur open gaat bij de uitgang, maar ze gaat toch weer dieper het labyrint in. Een heel stuk het labyrint in vindt ze dan nog een tweede pakbon in een paadje waar nog niemand is geweest. Met twee pakbonnen haalt ze de uitgang en verdient ze als enige geld.
Soy weet alle drie de knoppen soepel te vinden, maar dat is ook het enige wat hij vindt. We zien hem alleen op de hoofdpaden en komt zo niet op een plek waar mogelijk de laatste pakbonnen nog zouden kunnen liggen. Hij haalt wel met lege handen de uitgang.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #122 Gepost op: 1-02-2023, 07:42:57 »
Gelukkig had ik deze aflevering opgenomen op mijn mediabox. Dat levert een haarscherp beeld op in (niet verder gecomprimeerde) HD kwaliteit en 50 frames per seconde. Ik heb het beeld stilgezet op het moment dat Daniel die 4 pakbonnen zou hebben.
Ik heb nu met mijn telefoon twee foto's gemaakt van het TV scherm. Een totaalbeeld zodat je kan zien dat dit het juiste moment is (rode knop in beeld) en een foto van de pakbonnen van dichtbij.
Hier tekenen zich volgens mij heel duidelijk 2 pakbonnen af. Je kan als het ware de tekst op de pakbonnen lezen. Ik zou zeggen oordeel zelf.
(vanwege de beperkingen op de bijlagen heb ik de afbeeldingen moeten downscalen)
Tja. Als je verschillende kwaliteiten met elkaar wilt vergelijken, moet dat wel gebeuren aan de hand van hetzelfde frame / hetzelfde moment. Maar dit moment is net een ander als dat van Ronaldanius. Plus: de hoeken aan de onderkant van de pakbonnen (waar ze het best van elkaar te onderscheiden zijn) vallen buiten jouw plaatje. Dus niet alles te zien, en wat we zien is door een foto van je TV te maken van mindere kwaliteit. Zeker niet leesbaarder of zo.
Je trekt gelukkig niet in twijfel dat het er even tevoren wel drie zijn. Dan is proberen aan te tonen dat het er hier maar twee zijn volgens mij ook niet echt nodig meer.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #123 Gepost op: 1-02-2023, 09:29:38 »
Ik heb de opdracht ook eens geanalyseerd en de routes gereconstrueerd voor zover mogelijk. Ik zie eigenlijk bij verschillende kandidaten verdachte dingen.

Mooi overzicht, wat een werk,   ::ok:: ik hoop dat t klopt. En dat om 2:25 's nachts  ;D

Iedereen kan zijn of haar favoriete verdachte moment uithalen denk ik.
Wat ik 'verdacht' vind, is dat Ranomi de enige in de linkebovenhoek is geweest en daar blijkbaar niet meer heeft gevonden.
Verder vond ik Nabil's voorbij de (eerste?) knop lopen behoorljk verdacht, staat niet in je opsomming. En wat verder opviel was dat de edits van de controlroom met het overzichtsbeeld van het doolhof, totaal niet klopt met wat er op dat moment bezig was, maar dat terzijde.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #124 Gepost op: 1-02-2023, 10:32:26 »
Geweldig al dat uitzoekwerk en die prachtige kaartjes erbij!

Is er ook gekeken naar welke beelden met vaste camera's en welke beelden door cameramensen gedraaid zijn? Misschien geeft dat informatie over de volgorde van beelden en eventuele later opgenomen beelden. :P

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #125 Gepost op: 1-02-2023, 11:41:41 »
Tja. Als je verschillende kwaliteiten met elkaar wilt vergelijken, moet dat wel gebeuren aan de hand van hetzelfde frame / hetzelfde moment. Maar dit moment is net een ander als dat van Ronaldanius. Plus: de hoeken aan de onderkant van de pakbonnen (waar ze het best van elkaar te onderscheiden zijn) vallen buiten jouw plaatje. Dus niet alles te zien, en wat we zien is door een foto van je TV te maken van mindere kwaliteit. Zeker niet leesbaarder of zo.
Je trekt gelukkig niet in twijfel dat het er even tevoren wel drie zijn. Dan is proberen aan te tonen dat het er hier maar twee zijn volgens mij ook niet echt nodig meer.
Dit is wel degelijk hetzelfde moment. Hieronder beide afbeeldingen gecombineerd. Omdat ik een foto van het beeldscherm heb genomen valt er een stukje af. De tijd die bij mij in beeld staat is de tijd van de opname op de recorder. Ik laat de opname altijd een tijd van tevoren beginnen. Het begin van WIDM is bij mij op 06:06. Tijdstip 15:32 komt dus overeen met 09:16 in programma. @Ronaldinius heeft het over 09:13.76. Dat is dus aardig gelijk.
Verder is het grote verschil dat mijn beeldmateriaal 50 frames per seconde is en dat van @Ronaldinius maar 25. Mijn TV is 100Hz en Ultra HD. Hier zit heel wat beeldbewerking software achter om een zo scherp en vloeiend mogelijk beeld te krijgen.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #126 Gepost op: 1-02-2023, 11:55:43 »
Ik vind de bovenste foto veel scherper en duidelijker en daar heeft hij er toch duidelijk 4? ???
Bovendien is het sowieso al raar dat hij eindigt met 2 als hij op het moment dat hij zijn zogenaamd tweede bom pakt er al 3 vast heeft, zoals is aangetoond.

Dit kan imo twee dingen betekenen:
1) Daniël is de mol
2) Er is geknoeid met de montage waardoor er een molactie lijkt te zijn gebeurd in het verduisteren van 3 pakbonnen, maar dit is helemaal niet gebeurd.

Optie 2 is relevant, omdat dat betekent dat je de mensen die geen pakbonnen hadden kunnen verduisteren toch niet kunt afstrepen, zoals Jurre.

Optie 2 is misschien ook zelfs aannemelijker, omdat het onwaarschijnlijk lijkt dat de makers dit beeld in de aflevering hadden gelaten als Daniël de mol is, en omdat de groep helemaal niet verbaasd leek toen Rik zei dat er 13 pakbonnen gevonden waren.

Dus: ja, Daniël had 4 bonnen, maar nee, dat betekent niet per se dat hij de mol is ;D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #127 Gepost op: 1-02-2023, 12:19:40 »
Anke neemt dan eigenlijk de route die Jurre had moeten nemen: ze vindt eerst snel de eerste twee knoppen en loopt dan linea recta naar de uitgang. Nadat ze zich beseft dat dat zonder geld eigenlijk vrij zinloos is, loopt ze terug en vindt ze een stukje terug een pakbon. In het eerstvolgende shot zien we haar mysterieus genoeg veel verder terug richting de ingang, in het gebied linksonder wat Nabil al volledig heeft uitgekamd. Om het nog wat opvallender te maken zien we haar, met pakbon en al, komen uit het pad waar ze eerder ook al geweest is om op de linkerknop te drukken, wat verder geen hoofdpad is. Ze zou toch wel moeten weten dat hier niets ligt. Als ze zich vervolgens weer richting uitgang begeeft komt ze een mannetje tegen en kan ze niet anders dan terug naar de ingang. Omdat ze hier op een dichte deur stuit wordt ze gepakt.
Hier mist HET molment. Namelijk het beeld dat we zien dat ze het rechtervlak inloopt dat zwart is. En vervolgens zwart blijft tot het einde. Dat is te zien aan het laatste overzichtsbeeld. Dus ze heeft van de onbelangrijke gedeeltes wel het licht aangezet, daar waren de heren al geweest. Maar van het verre gedeelte niet, dus kun je niet haar lijn alleen op die gedeeltes trekken zoals jij gedaan hebt want dat weet je niet. Er missen wat pakbonnen......
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #128 Gepost op: 1-02-2023, 12:42:12 »
Ik vind de bovenste foto veel scherper en duidelijker en daar heeft hij er toch duidelijk 4? ???
Bovendien is het sowieso al raar dat hij eindigt met 2 als hij op het moment dat hij zijn zogenaamd tweede bom pakt er al 3 vast heeft, zoals is aangetoond.

Dit kan imo twee dingen betekenen:
1) Daniël is de mol
2) Er is geknoeid met de montage waardoor er een molactie lijkt te zijn gebeurd in het verduisteren van 3 pakbonnen, maar dit is helemaal niet gebeurd.

Optie 2 is relevant, omdat dat betekent dat je de mensen die geen pakbonnen hadden kunnen verduisteren toch niet kunt afstrepen, zoals Jurre.

Optie 2 is misschien ook zelfs aannemelijker, omdat het onwaarschijnlijk lijkt dat de makers dit beeld in de aflevering hadden gelaten als Daniël de mol is, en omdat de groep helemaal niet verbaasd leek toen Rik zei dat er 13 pakbonnen gevonden waren.

Dus: ja, Daniël had 4 bonnen, maar nee, dat betekent niet per se dat hij de mol is ;D

En ja, de montage klopt niet...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #129 Gepost op: 1-02-2023, 12:55:51 »
Ik vind de bovenste foto veel scherper en duidelijker en daar heeft hij er toch duidelijk 4? ???
Het gaat niet direct om de scherpte maar om de wazige beelden van de pakbonnen. In mijn afbeeldingen is hier niets wazigs te zien. Geen spookbeelden die wel te zien zijn in de afbeelding van @Ronaldinius. Verder vindt ik de beelden van de pakbonnen op mijn afbeelding ook scherper. Zoals ik al opmerkte kun je bijna de tekst lezen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #130 Gepost op: 1-02-2023, 13:20:42 »
Op een pakbon staat bijvoorbeeld

peren
ananas
appels
mango


een code, het aantal en de prijs. Voor de kandidaten zit er wellichteen aanwijzing in. Voor ons ondoenlijk.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #131 Gepost op: 1-02-2023, 14:16:54 »
Hier mist HET molment. Namelijk het beeld dat we zien dat ze het rechtervlak inloopt dat zwart is. En vervolgens zwart blijft tot het einde. Dat is te zien aan het laatste overzichtsbeeld. Dus ze heeft van de onbelangrijke gedeeltes wel het licht aangezet, daar waren de heren al geweest. Maar van het verre gedeelte niet, dus kun je niet haar lijn alleen op die gedeeltes trekken zoals jij gedaan hebt want dat weet je niet. Er missen wat pakbonnen......

Maar goed, dit neemt wel aan dat er pakbonnen missen. De discussie daarover is nog niet helemaal beslecht. In de uitzending werden 10 pakbonnen gepakt expliciet in beeld gebracht. Maar het lijkt erop dat Daniel minimaal 1 extra heeft gepakt en volgens sommige interpretatie van beelden 2 of 3 extra. Ik moet zeggen dat ik niet helemaal kan volgen wat de juiste interpretatie is en ik wacht de discussie rustig af tot er een consensus tussen de experts is. Als de consensus uitwijst dat er maar 1 of helemaal geen pakbonnen ontbreken dan valt deze mogelijke molactie van Anke ook weg.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #132 Gepost op: 1-02-2023, 14:25:18 »
Je ziet dat wanneer hij het tweede pakbon pakt dat hij er al drie heeft. Het is lastig om te zien, omdat hij de pakbonnen stijf op elkaar houd.
Edit: Wat Willempie dus ook al heeft gezegd.
Misschien dat dat zo over komt dat ik dat gezegd heb, maar ik bedoel dat het 3 lijken, maar in werkelijkheid maar 2 zijn..
In de frames die er voor en na zitten is duidelijk te zien dat 't maar 2 zijn, dat kan niet in 1 en hetzelfde shot zomaar veranderen.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #133 Gepost op: 1-02-2023, 15:09:35 »
Die "vier" pakbonnen in de oorspronkelijke screenshot zitten voor mijn gevoel ook wel een beetje te netjes twee aan twee parallel aan elkaar in zijn hand. Ik vind het op zijn minst aannemelijk dat het dezelfde pakbonnen zijn die op één of andere manier twee keer in hetzelfde frame beland zijn door wat voor bewerking dan ook. Het kunnen er volgens mij in ieder geval niet ineens minder worden door beeldbewerking.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #134 Gepost op: 1-02-2023, 15:52:08 »
Zou het niet ook kunnen dat ze een retake gedaan hebben en dat ze daarbij Daniël meer pakbonnen in z'n hand hebben gedrukt dan hij eigenlijk oorspronkelijk had?

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #135 Gepost op: 1-02-2023, 16:10:07 »
Ik heb de opdracht ook eens geanalyseerd en de routes gereconstrueerd voor zover mogelijk. Ik zie eigenlijk bij verschillende kandidaten verdachte dingen.

Daniël vindt direct dicht bij de ingang een pakbon en drukt dan op de middelste knop. In het eerstvolgende shot zien we hem gelijk een heel stuk verder bij de rechterknop. Hierna zien we hem overal in het gedeelte rechtsonder lopen, en vindt hij slechts één pakbon. Van videoframes heb ik geen verstand dus in die discussie ga ik me niet mengen, maar áls in dit gedeelte meer dan één pakbon lag, moet hij die wel hebben gezien. Uiteindelijk blijken beide deuren afgesloten te zijn geraakt en zit hij als een rat in de val.


Aan het begin van de aflevering is een overzichtsbeeld te zien vanaf de kant van de uitgang, hier kun je zien dat er in dit stuk idd nog een pakbon hangt.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #136 Gepost op: 1-02-2023, 16:12:04 »
Zou het niet ook kunnen dat ze een retake gedaan hebben en dat ze daarbij Daniël meer pakbonnen in z'n hand hebben gedrukt dan hij eigenlijk oorspronkelijk had?

Sowieso zit deze opdracht vol met retakes van kandidaten in het doolhof met een camera erachteraan, waaruit dus niets op te maken is...

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #137 Gepost op: 1-02-2023, 16:36:18 »
Wat ik mij afvraag: stel dat de mol gepakt is, in hoeverre kan/mag de mol dan bij het verlaten van het doolhof (als de camera voor de controlroom mogelijk weer uit is) nog een paar bonnen meegrissen?

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #138 Gepost op: 1-02-2023, 16:52:58 »
Optie 1) Daniel is de mol, foutje van de productie dat er 4 eneveloppen in beeld waren.

Optie 2) we zien 4 enveloppen, maar zijn er in werkelijkhe8d maar 2 zoals sommigen hier beweren. Dit geloof ik niet.

Optie 3) Het is in scene gezet om Daniel megaverdacht te maken als mol. Dat geloof ik ook niet. Want dan kan je bij elke verdachte actie denken dat het in scene is gezet en heeft het ook geen zin om te speuren naar de mol.

Ik blijf bij optie 1



Citaat van: Lucy
link=topic=72826.msg2499398#msg2499398 date=1675248943
Ik vind de bovenste foto veel scherper en duidelijker en daar heeft hij er toch duidelijk 4? ???
Bovendien is het sowieso al raar dat hij eindigt met 2 als hij op het moment dat hij zijn zogenaamd tweede bom pakt er al 3 vast heeft, zoals is aangetoond.

Dit kan imo twee dingen betekenen:
1) Daniël is de mol
2) Er is geknoeid met de montage waardoor er een molactie lijkt te zijn gebeurd in het verduisteren van 3 pakbonnen, maar dit is helemaal niet gebeurd.

Optie 2 is relevant, omdat dat betekent dat je de mensen die geen pakbonnen hadden kunnen verduisteren toch niet kunt afstrepen, zoals Jurre.

Optie 2 is misschien ook zelfs aannemelijker, omdat het onwaarschijnlijk lijkt dat de makers dit beeld in de aflevering hadden gelaten als Daniël de mol is, en omdat de groep helemaal niet verbaasd leek toen Rik zei dat er 13 pakbonnen gevonden waren.

Dus: ja, Daniël had 4 bonnen, maar nee, dat betekent niet per se dat hij de mol is ;D

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #139 Gepost op: 1-02-2023, 17:36:37 »
Bij Anke zagen we het scherm bij de derde knop niet, maar bij Daniël zien we het scherm van de eerste knop niet.
Ah ik lees dat Molest dat al gemeld had.
Maar hij kan in de eerste stuk toch prima pakbonnen hebben weggegooid?
Er is genoeg in geknipt. En waarom had ie anders 4.38 minuten nodig?
« Laatst bewerkt op: 1-02-2023, 17:45:22 door foxhunter »