Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning  (gelezen 27606 keer)

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #280 Gepost op: 5-03-2023, 10:04:14 »
We hebben als kijker eigenlijk hetzelfde beeld gezien als we nu weer zien. Dus voor mij leek het ook in die aflevering dat het bij Jurre fout ging met opschrijven. Alleen dan kan het natuurlijk nog steeds dat Daniel de verkeerde code heeft doorgegeven. Ook al sprak Daniel volgens mij in de aflevering zelf ook al meteen in de groep uit dat hij twijfelde over klein. Dat is dan niet echt mols natuurlijk.

Volgens mij is in beeld te zien wie de fout maakt, al is het dan heel subtiel. Bij de school zien we het einde van de morse code, en Daniël die iets zegt van "kort. Oh nee, lang, sorry. Dat was het." (Ik heb het nu niet terug gekeken, maar hij verbetert zichzelf in ieder geval.) De morse code van Ranomi zou dus moeten eindigen op een lange.

Vervolgens komen ze met het woord "klein", wat eindigt op een korte. Dat klopt dus niet met wat Daniël doorgaf. Voor mij voelt het alsof Jurre handig gebruik heeft gemaakt van het bijna-foutje van Daniël en toch heel eigenwijs "kort" heeft opgeschreven, ook al verbeterde Daniël zichzelf. Misschien zaten er ook al eerder fouten in dat woord, maar ik vond dat in ieder geval erg opvallen. Het wijst voor mij op Jurre als mol.

Ik vond het ook al zo sterk dat Daniël dat niet zou hebben gezien. Maar logisch ook als hij het wel had gezien en juist zou hebben laten gebeuren om zijn mol te testen. In dat geval een hele slimme zet van Daniël.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #281 Gepost op: 5-03-2023, 10:11:45 »
Kunnen we reconstrueren welke eigenschap Ranomi eigenlijk zou moeten hebben gehad als daar geen fout was gemaakt?
Waar is Selmar als je 'm nodig hebt? 
 ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #282 Gepost op: 5-03-2023, 10:33:25 »
Kunnen we reconstrueren welke eigenschap Ranomi eigenlijk zou moeten hebben gehad als daar geen fout was gemaakt?
Waar is Selmar als je 'm nodig hebt? 
 ;D

 ::rofl::

Volgens mij kwamen we daar destijds niet uit... Ik denk dat Jurre er misschien wel meerdere heeft gemaakt, maar we krijgen alleen het einde te zien.

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #283 Gepost op: 5-03-2023, 10:48:37 »
Ik heb destijds opgeschreven wat er precies gezegd wordt:

D: Kort. Nee lang sorry. Enter. Wat was 'm denk ik.
J: Kle....i?
D: Klein
J: Klein
D: Wacht even hoor. L K. Lang kort
J: klein
D: Dat is Ranomi



Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #284 Gepost op: 5-03-2023, 10:58:31 »
Ik heb destijds opgeschreven wat er precies gezegd wordt:

D: Kort. Nee lang sorry. Enter. Wat was 'm denk ik.
J: Kle....i?
D: Klein
J: Klein
D: Wacht even hoor. L K. Lang kort
J: klein
D: Dat is Ranomi

Ahhh dank je wel! Juist.

Maar inderdaad, het woord eindigt op lang, maar twee seconden later is het alweer lang kort.

Als het lang lang is, dan wordt het "kleim", wat ook nergens op slaat. Dus het is mij nog steeds een raadsel wat het had moeten zijn  ::rofl:: Maar volgens mij zit de bottelneck wel bij Jurre die L K op heeft geschreven.

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #285 Gepost op: 5-03-2023, 11:14:33 »
Bij de code van Ranomi zegt Daniël: "Kort, nee lang, sorry. Enter. Dat was hem denk ik." Als de laatste flits lang was, dan was dat niet de letter n.

Als de laatste letter een m zou zijn, zou het karakter kalm kunnen zijn.

_._ ._.. . .. _. KLEIN
_._ ._ ._.. __ KALM

Heb deze nog even opgediept van één van de eerste pagina's in dit topic. Alle credits naar Ronaldanius hoor!  ::bravo:: Ik vind dit echt een hele mooie, zou me niets verbazen als dit blijkt te kloppen.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #286 Gepost op: 5-03-2023, 11:55:45 »
Volgens mij was het 'link'. Past precies in het rijtje sluw-slinks-slim, en dan waren ze begonnen bij de K. Jurre heeft er dan waarschijnlijk een E tussen gezet, dat is maar één stipje en dan staat er precies het woord 'klein'.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #287 Gepost op: 5-03-2023, 12:53:14 »
Volgens mij was het 'link'. Past precies in het rijtje sluw-slinks-slim, en dan waren ze begonnen bij de K. Jurre heeft er dan waarschijnlijk een E tussen gezet, dat is maar één stipje en dan staat er precies het woord 'klein'.

Ik vind link helemaal niet in het rijtje sluw-slinks-slim passen. Iets wat past begint met sl en waarschijnlijk daarna een u. Al het andere past niet in mijn ogen.

Offline Esvin0210

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #288 Gepost op: 5-03-2023, 13:39:31 »
Ik heb hem hier volgens mij nog niet voorbij zien komen, dus ik gooi 'm er toch maar even in.
Kan het woord misschien sluik/sluiks zijn geweest? Volgens een aantal bronnen kan dit de volgende betekenissen hebben: heimelijk/ongemerkt/in het geheim (zie: https://nl.wiktionary.org/wiki/sluiks, https://www.encyclo.nl/begrip/sluiks).
Zou in het rijtje passen qua betekenis en qua beginnende letters.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #289 Gepost op: 5-03-2023, 13:44:48 »
Dat is de eerste waarvan ik denk dat zou wel kunnen als dat idd dat betekend.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #290 Gepost op: 5-03-2023, 14:15:09 »
Goeie! Dan wel sluik, zonder s. Want de k eindigt op een lange, dus dan zou het precies passen.

Ik hoop dat we dit nog te weten komen in aflevering 10, maar het zou me niets verbazen als ze ons in het ongewisse laten.

Hoe dan ook. Ik denk dat Jurre hier degene is die het verkeerd heeft genoteerd, en niet Daniël die het verkeerd heeft doorgegeven. We zien het hem goed doorgeven en Jurre het verkeerd noteren.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #291 Gepost op: 5-03-2023, 14:21:54 »
Helemaal mee eens.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #292 Gepost op: 5-03-2023, 14:32:50 »
Ja, ik ook.

Ik ben in ieder geval blij dat het niet iets ingewikkelds is door vanuit het huis op al dan niet geheime knopjes te drukken. Die theorie leek me al te ver gezocht.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #293 Gepost op: 5-03-2023, 14:47:29 »
Nee geheime knopjes niet nee. Maar die switch die ze ook aan moesten zetten weer uit zetten had ik niet zo weg gezocht gevonden.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #294 Gepost op: 12-03-2023, 11:01:24 »
Het woord dat als eigenschap bij Ranomi hoorde, is ‘sterk’, zo meldt Daniël in een interview.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #295 Gepost op: 12-03-2023, 15:29:39 »
Ja, dat is Ranomi zeker, met die gespierde armen en benen. Fijn om dit nog te weten te komen.

Maar sterk of klein lijkt wel een groot verschil. Of is het in morse niet zo’n groot verschil?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #296 Gepost op: 13-03-2023, 00:11:24 »
In morse code is het inderdaad een klein verschil, dus 'klein' is zorgvuldig uitgekozen door Jurre.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #297 Gepost op: 13-03-2023, 22:25:53 »
Ja, dat is Ranomi zeker, met die gespierde armen en benen. Fijn om dit nog te weten te komen.

Maar sterk of klein lijkt wel een groot verschil. Of is het in morse niet zo’n groot verschil?


-.- .-.. . .. -. (klein)
... - . .-. -.- (sterk)

Als het beginpunt moeilijk te bepalen is en je de K naar voren haalt, zijn de eerste 4 en laatste 4 hetzelfde (alleen de spatie zit bij de laatste 4 anders)
-.- ... - . .-.  (kster)
-.- .-.. . .. -. (klein)

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #298 Gepost op: 14-03-2023, 01:23:19 »
Bedankt Jayq!  ::ok::

Het middenstuk is wel verschillend. Uiteindelijk wel opvallend om dat te veranderen. Geen wonder dat Daniël het door had.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #299 Gepost op: 14-03-2023, 11:36:00 »
Oh ok, thanks.
Ja ik zie hem dan wel.

Sterk: ... - . .-. -.-
Klein: -.- .-.. . .. -.

Het is dus maar een verschil van wat puntjes.