Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep  (gelezen 20179 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #100 Gepost op: 26-02-2023, 22:30:38 »
Sorry, ik bedoelde eigenlijk 'hint'.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #101 Gepost op: 26-02-2023, 22:37:09 »
De mol België kan van mij niet vroeg genoeg beginnen 🥳


Start zondag 19 maart, finale zondag 7 mei.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #102 Gepost op: 26-02-2023, 22:40:55 »

Start zondag 19 maart, finale zondag 7 mei.

Ik wens jullie alvast plezier met kijken náar de Belgische mol. 😊
Ik kijk het zelf nooit, omdat ik het gewoon niet leuk vind en zo langdradig is, maar dat is mijn mening. Ik ga gewoon tussendoor de Nederlandse Verraders kijken!!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #103 Gepost op: 26-02-2023, 22:44:51 »
Gezellige chat hoor, maar zullen we het weer over de opdracht hebben? Chatten kan in het WIDM-off-topic-topic of op de chat/discord. :)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #104 Gepost op: 26-02-2023, 22:58:27 »
Nou nou het waren, maar paar twee korte berichten hoor!!
Maar snap dat je het overzicht wil houden in zo’n forum, maar dit was wel beetje overdreven.

Wat we we nog wel kunnen afvragen is, waarom Soy die met het perfecte plaatje meegedaan heeft en fotograferen als hobby heeft, deze opdracht zo slecht gedaan heeft en zeker als je de mol bent wil je dit winnen toch?!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #105 Gepost op: 26-02-2023, 23:01:00 »
Voel je niet berispt, het was vriendelijk bedoeld, vandaar de smiley. ;)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #106 Gepost op: 26-02-2023, 23:04:22 »
Oké en zag de smiley te laat 😅 maar oké 😊

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #107 Gepost op: 26-02-2023, 23:05:25 »


Wat we we nog wel kunnen afvragen is, waarom Soy die met het perfecte plaatje meegedaan heeft en fotograferen als hobby heeft, deze opdracht zo slecht gedaan heeft en zeker als je de mol bent wil je dit winnen toch?!
Ik dacht dat Ranomi daar 2de had ingevuld. Wat Soy daarop heeft geantwoord, geen idee, maar als hij wil beïnvloeden dat zijn antwoorden klopten, lijkt het alsof hij het opzettelijk slecht heeft gedaan.
De kandidaten weten ook niet wat de inhoud van de opdracht is op het moment van de test.
Soy hier dus heel kandidaats.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #108 Gepost op: 26-02-2023, 23:05:56 »
Oké en zag de smiley te laat 😅 maar oké 😊

Ook zei ik het omdat ik zeker weet dat je mening reacties op gaat leveren over De Mol. Wat prima is, maar dan graag niet in dit topic. ;D

Terug de focus op de focusgroep nu. :P

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #109 Gepost op: 27-02-2023, 00:01:36 »
Om geld uit de pot te houden (dat had ook gekund als hij de enveloppe met 0 euro had) maar dat wat de winnaar van de fotowedstrijd in de enveloppe had was de prijs voor het winnen. Dat had ook zomaar 2000 euro kunnen zijn. Er gaan ook geen 4 kandidaten naar de finale, na de eerste opdracht volgende week is er een afvaller.

Ik ben wel met je eens dat het een toneelstukje was om mooie beelden van een safari te laten zien maar ook dat hebben we vaker gezien in WIDM evenals dat de mol geholpen wordt door de productie  Ik stoor me er niet meer aan.

Het was niet zeker dat de MOL zou winnen. Als een kandidaat had gewonnen had hij/zij een grote kans gehad de O envelop te verkrijgen.
Ik bedoelde dat de 4 zouden doorgaan naar de finaleopdrachten volgende week.
Dat was van te voren vastgesteld.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #110 Gepost op: 27-02-2023, 00:10:16 »
Het lijkt mij dat je voor drie dieren in het wild van achteren mét de kop omgedraaid een hele week minstens op pad moet, dat red je niet in twee uur. En dan moet een ervan per se een nijlpaard zijn. Ga er maar aanstaan. En dan niet een beetje leuke foto maar drie pronkstukjes.

Ben ook op safari geweest, en het is dan afwachten waar en wanneer je dieren ziet. Soms moet je heel lang zoeken. Om een perfect plaatje te krijgen is een flinke dosis GELUK nodig. En dan nog in de houding die je voor ogen hebt. Je hebt net zoveel kans de staatsloterij te winnen.  ::jaja:: ::jaja::

Offline Scherpeblik

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #111 Gepost op: 27-02-2023, 02:12:42 »
Matige opdracht met mooie beelden, maar afgezien van alles wat al gezegd is snap ik 1 ding niet.
Als Jurre de mol is (wat eigenlijk wel met redelijke zekerheid te zeggen is) en hij heeft als winnaar de keuze voor een envelop, waarom dan de vrijstelling kiezen ipv €0?

De mol weet dat de test meteen volgt en er vragen komen over de 2 aankomende opdrachten. Dat is toch een perfecte kans om in die 2 opdrachten dingen te doen die het spel saboteren, zonder voor de kandidaten extra op te vallen? Bij alles wat je dan doet kun je wegkomen door te zeggen dat je de uitkomst probeerde te beïnvloeden om daarmee de juiste antwoorden op je testvragen te krijgen. Mijns inziens een gemiste kans voor mol Jurre.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #112 Gepost op: 27-02-2023, 02:48:43 »
Matige opdracht met mooie beelden, maar afgezien van alles wat al gezegd is snap ik 1 ding niet.
Als Jurre de mol is (wat eigenlijk wel met redelijke zekerheid te zeggen is) en hij heeft als winnaar de keuze voor een envelop, waarom dan de vrijstelling kiezen ipv €0?

Omdat een vrijstelling pakken minder opvallend is dan nul euro.

Citaat
De mol weet dat de test meteen volgt en er vragen komen over de 2 aankomende opdrachten. Dat is toch een perfecte kans om in die 2 opdrachten dingen te doen die het spel saboteren, zonder voor de kandidaten extra op te vallen? Bij alles wat je dan doet kun je wegkomen door te zeggen dat je de uitkomst probeerde te beïnvloeden om daarmee de juiste antwoorden op je testvragen te krijgen. Mijns inziens een gemiste kans voor mol Jurre.

Hij weet natuurlijk al wat er gaat komen. Je hebt gelijk dat hij op deze manier een verdediging minder heeft. Maar hij komt er meeestal toch wel mee weg.

Offline Scherpeblik

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #113 Gepost op: 27-02-2023, 02:57:22 »
Omdat een vrijstelling pakken minder opvallend is dan nul euro.

Toch niet minder opvallend wanneer je weet dat blijdschap acteren niet je sterkste punt is? ::rofl::

Mee eens dat hij met (te)veel weg kan komen gedurende het hele seizoen hoor

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #114 Gepost op: 27-02-2023, 03:21:31 »
Misschien denkt hij zelf dat hij dat heel goed kan acteren.  ;)

Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #115 Gepost op: 27-02-2023, 04:38:03 »
Raar dat ranomi en soy dezelfde score kregen, vond die giraffe best mooi van soy.
Al genoeg gezegd over het jurre gedeelte...

Mijn gokje:
Ranomi had geld (weet niet precies welk, maar ze keek erg blij en kan jurre miss overtuigen haar te kiezen, want goede envelop)
Daniel had 0 euro (keek een beetje sip en probeerde toen ranomi na te doen)
Soy weten we inmiddels
Jurre dus ook geld

ben altijd wel fan van safaris en heb daar ook van de beelden genoten

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #116 Gepost op: 27-02-2023, 04:53:19 »
Denk dat Jurre die foto echt wel zelf heeft gemaakt. Alleen is dat "een beetje bewerken" best een beetje veel. Die donkere achtergrond komt gewoon van het nabewerken. Dan toont alles ineens heel anders....

Zie ook de foto's van Daniel echt heeft gemaakt. Best mooi maar het eindresultaat toch stukken beter.

https://twitter.com/danielverlaan/status/1629582890395742209?t=PHzLE6_0yW5KQIq_cQt68g&s=19

Sommige dingen kan je nabewerken maar andere dingen kan je niet nabewerken. Het standpunt van de camera kan je bijvoorbeeld niet nabewerken. Kijk eens goed op welke hoogte de camera gestaan zou moeten hebben volgens de foto. De leeuw is gefotografeerd vanaf ongeveer de hoogte van de rug van de leeuw. Dit is een truc die fotografen toepassen om iets of iemand indrukwekkender te maken. Als je echter vanaf die hoge terreinwagen die foto moet maken dan is het niet mogelijk om zo'n laag standpunt in te nemen zoals op de foto te zien is. Daarvoor moet je echt uit de tereinwagen klimmen wat niet is toegestaan vanwege de veiligheid. Als je goed kijkt naar de videoopnames dan zie je ook dat die van een veel hoger standpunt worden genomen dan je ziet bij de foto.

Ook de onscherpe achtergrond wijst er op dat er iets is gedaan met de instellingen van de camera, of sterker nog, dat er een andere lens is gebruikt dan de kandidaten hebben meegekregen. Als amateur fotograaf kan ik zeggen dat je dat effect van een onscherpe achtergrond bereikt door het diafragma verder open te zetten, dichter bij het onderwerp te gaan staan of verder in te zomen. Dichter bij het onderwerp staan is niet zo maar mogelijk bij een wilde leeuw, verder inzoemen is ook niet mogelijk omdat ze allemaaal dezelfde lens hebben en het diafragma verder openzetten is ook niet echt een optie omdat ze teneerste allemaal fotofrageren op de automatische stand en ten tweede omdat de lens niet die eigenschappen heeft.

De lens die gebruikt wordt is een 100-400 f/5.6 - 8.0 lens. Dat laatste getal, de 8.0, zegt hoe ver het diafragma open gezet kan worden bij maximaal inzoemen. Dit getal bepaald dan ook voor een groot gedeelte de prijs van de lens. Lenzen waarmee je op grote afstand scherpe foto's kan maken die ook een onscherpe achtergrond laten zien zijn heel erg duur. De lens die de kandidaten hadden kost 734 Euro. Een lens die in plaats van f/8.0 een f waarde heeft van f/2.8 kost 13.899 Euro. Een lens die daar tussenin zit kost 2.849 Euro met een f/5.6. Naar mijn mening is met f/8.0 op een behoorlijk grote afstand die onscherpte niet te bereiken en al helemaal niet op de automatische stand van de camera.

Hoewel je dat onscherp maken kan doen met kunstmatige intelligentie zie je dat verschil nog behoorlijk duidelijk. Zelfs als ze dit in de nabewerking zouden doen dan doet Jurre dat niet zelf en de professionele fotograaf die de foto's beoordeeld zou dat onmiddellijk zien. Het zou dan ook raar zijn als ze Jurre enorm zouden helpen als hij niet de mol zou zijn en dat ze dat niet doen bij andere kandidaten. Je ziet overigens Jurre niet in beeld als ze die leeuw zo mooi in beeld brengen. Naar mijn mening moest Jurre gewoon winnen.

... vond die giraffe best mooi van soy.

Als je een foto van een mens of een dier maakt, en dat onderwerp kijkt naar links of naar rechts, dan wil je altijd wat extra ruimte in de kijkrichting houden. Het ziet er gewoon minder goed uit als de neus van je onderwerp bijna tegen de rand van de foto aan zit.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2023, 05:08:04 door RazorBlade »

Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #117 Gepost op: 27-02-2023, 05:25:11 »
Als je een foto van een mens of een dier maakt, en dat onderwerp kijkt naar links of naar rechts, dan wil je altijd wat extra ruimte in de kijkrichting houden. Het ziet er gewoon minder goed uit als de neus van je onderwerp bijna tegen de rand van de foto aan zit.

dan heb ik niet helemaal goed gezien. Maar alsnog vond ik het wel een 6je waard, mja ben geen expert  :P

Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #118 Gepost op: 27-02-2023, 07:20:15 »
Razorblade: Dank voor je uitleg!

Bange Jurre kan onmogelijk uit de auto zijn geklommen en met de automatische instelling deze foto hebben geschoten.
Er is dus mee geknoeid. Gezien z’n fotografiekunsten eerder viel dat wel te verwachten (verkeerde kaders, schoen in beeld enz)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #119 Gepost op: 27-02-2023, 07:39:52 »
Ik dacht dat Ranomi daar 2de had ingevuld. Wat Soy daarop heeft geantwoord, geen idee, maar als hij wil beïnvloeden dat zijn antwoorden klopten, lijkt het alsof hij het opzettelijk slecht heeft gedaan.
De kandidaten weten ook niet wat de inhoud van de opdracht is op het moment van de test.
Soy hier dus heel kandidaats.
Huh wat bedoel je? Jij praat over opdracht 2 en dit topic gaat over opdracht 1, waar ik iets over zei bij Soy. Ik verdenk Soy totaal niet, maar was benieuwd hoe dit kon.