Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 31349 keer)

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #220 Gepost op: 9-02-2024, 16:31:44 »
Wat me nu eigenlijk opvalt is dat ik de eerste opdracht van aflevering 5 eigenlijk helemaal niet zo slecht vind als je vooraf als kijker weet wat de bedoeling is. En dat is bij meer opdrachten eigenlijk wel het geval, maar bij deze komt het het best naar voren, omdat het idee van de opdracht het ontbreken van de info was.

Dit geeft eigenlijk nogmaals aan hoe belangrijk het is dat opdrachten bij de eerste keer kijken voor de kijkers gewoon duidelijk moet zijn.
Bij de kandidaten hoeft dit niet altijd het geval te zijn, maar er mag wat mij betreft wel iets meer gedaan worden om chaos te voorkomen. Soms is het grappig, maar niet als het te vaak voorkomt.

Ik kijk de aflevering dus vaak op zaterdag half. Dan lees ik hier. Snap ik de opdrachten en kijk ik hem nog een keer. Vind het dan inderdaad leuker

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #221 Gepost op: 9-02-2024, 17:07:41 »
Maar wat ik niet begrijp... Snapten jullie de opdracht met de vlaggetjes en route echt niet? Het was toch vrij snel duidelijk dat de kleuren van de vlaggetjes correspondeerden met de bordjes langs de route in die kleuren?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #222 Gepost op: 9-02-2024, 17:09:53 »
Het seizoen is oprecht heel sterk begonnen: mooie dubbele lagen, originele plottwists, spannende montage en een leuke kandidatengroep. Wel zat ik vanaf het begin af aan minder in de speurtocht. Misschien ligt dat aan mezelf, maar ik denk ook dat het te maken heeft met de informatie die te vaak ontbreekt.

Niets wat ik nu op ga schrijven is niet al eerder gezegd, maar het leek me handig om de kritiek samen te bundelen. Kort gezegd: we weten te weinig. Er is te weinig informatie beschikbaar om echt een goede discussie te kunnen voeren over wat de Mol gedaan kan hebben. Bij de ene opdracht is het een groter probleem dan bij het andere, maar wat opvalt is dat bijna elke opdracht wel moeilijk zijn om mee te puzzelen om een van de volgende redenen:

1) We begrijpen de spelregels niet. En de kandidaten vaak ook niet. Het is niet leuk om met vraagtekens te kijken naar kandidaten die ook vraagtekens in hun ogen hebben. Een keer als gimmick is grappig, maar niet als structureel probleem. Er was blijkbaar een logica in de aanwijzingen van de Molympische spelen; de beste tactiek zou zijn om maar één enveloppenpaar te nemen en dan had je al het maximale bedrag kunnen winnen. Hetzelfde geldt voor de stratenopdracht: als de opdracht nog eens duidelijk was uitgelegd hadden de kandidaten de doorloper op z'n minst deels kunnen invullen. Maar andere dingen blijven onduidelijk: vaker wel dan niet ontstaan hier discussies over de spelregels. Welke kans hadden de kandidaten bijvoorbeeld om geld te pakken bij de bakjes, en hoeveel dan? Zelfs de uitleg van de blokkentoren ging nog bijna de mist in.
2) Het overzicht ontbreekt. We zien dát de kandidaten bellen voor jokers, maar moeten gissen wie hoeveel minuten belt. We zien dát de kandidaten pinata’s stukslaan, maar niet precies wie welke fout maakt. We zien dát de kandidaten selfies met worstelaars maken, maar niet wie geldige foto’s maakt en wie niet. Veel is uiteindelijk nog wel uit te zoeken of in te schatten achteraf, maar een klein overzichtkaartje met de tussenstand in beeld kan zoveel helpen!
3) We krijgen de uitslag niet. De houding van Rik na afloop van spellen op de boot was veelzeggend: 'Dat mogen jullie zelf uitzoeken.' Vooral omdat we vaak niet weten of wat überhaupt goed gerekend wordt (Is Wales een land? Betaalden de Azteken met chocola of met cacao?) en omdat we te weinig van de opdracht zien, is dit nogal storend. En was het echt te veel moeite om in aflevering 1 even een overzicht te geven van wie op wie had gestemd bij de speeddate?
4) Alles gebeurt achter je rug. Was een Mol die buiten beeld een briefje weggooit vroeger nog een uitzondering, nu lijkt het hele spel erop ingericht dat de Mol zoveel mogelijk stiekeme dingen kan doen. WIDM is inmiddels de grote Achter-Je-Rug-Show geworden. De opening van het seizoen was oprecht briljant, dat ga ik niet ontkennen. Maar doordat dat Mol al in vermomming gesaboteerd heeft, kan hij net zo goed een vrijstelling à 1000 euro in het spel brengen 'om minder verdacht te worden'. Leuk dat de Mol tijdens een opdracht moet bellen met oud-Mol Dennis, maar het is nogal wiedes dat we daar niets van te zien krijgen. Misschien heeft de Mol expres de juiste slotjes overgeslagen bij Frida Kahlo. Misschien heeft de Mol de porto verstoord bij de stratenopdracht of in de paardenkoets. Misschien heeft de Mol bij de bakjes enveloppen leeggehaald. Maar dat blijft speculeren en gaat ons niets helpen in de zoektocht naar de Mol. Natuurlijk maken acties waarbij de Mol even brutaal in de camera kijkt aflevering 10 extra smeuïg. Maar het is lekker als saus, niet als hoofdmaaltijd.

Dan heb ik alle opdrachten genoemd, op eentje na. De pubquiz was een verademing: we kregen alle vragen te horen, zagen alle overleggen, wisten precies wie voor of tegen doorspelen was. We kregen alle informatie, en nog steeds ziet iedereen er iets anders in. Het laat zien dat een goede opdracht helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn en dat je alle informatie gewoon op tafel kan leggen. Meer van dat graag ::ok::
...óf niet!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #223 Gepost op: 9-02-2024, 20:15:07 »
 ::ok::
Goed verwoord Pac!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #224 Gepost op: 10-02-2024, 00:25:23 »
Waar het op neer komt is dat wij als fans van het spel "wie is de mol" willen speuren naar wie de mol is, en niet naar wat de spelregels zijn en wie wat deed. Het spel heet immers niet "raad de regels". Wat de spelregels zijn en wie wat deed, moeten we gewoon allemaal krijgen. Zodat wij kunnen nadenken over wie de mol is. Ja, soms is iets gewoon wèl wat het lijkt  ::rofl::

Misschien een vreemd vergelijk, maar ik moet denken aan de cryptografie. De algoritmes (regels) zijn bekend; de veiligheid zit in de geheime sleutel.

Het niet vertellen hoe een opdracht werkt (je algoritme niet prijsgeven), voelt voor mij dan ook een beetje alsof de makers vrezen dat de mol (de sleutel) door de mand gaat vallen als ze wèl alles zouden vertellen. Terwijl (als de makers dat al denken) dat volgens mij helemaal niet terecht is. Want het is precies wat Pac uitlegt over de pubquiz: er is altijd meer dan één uitleg. Hoe meer we weten, hoe meer we juist in twijfel kunnen trekken en hoe complexer (en dus hoe leuker) het wordt.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #225 Gepost op: 10-02-2024, 09:10:11 »
Helemaal met je eens. Het lijkt wel of de makers zo bang zijn geworden dat de Mol geraden wordt dat ze niet meer willen toestaan dat er uberhaupt nog gepuzzeld wordt.

Ik denk dat je daar  niet al te bang voor hoeft te zijn. Als je wegblijft van hints als ‘Klaas is de Mol’, zullen er altijd wel verschillende visies en tunnels naast elkaar blijven bestaan.

Hopelijk lukt het de nieuwe regisseur wat dit betreft een nieuwe koers in te slaan.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #226 Gepost op: 10-02-2024, 14:21:04 »


In het verleden verplaatst een kandidaat vrij duidelijk in beeld een deel van een setting in een opdracht waarbij ze dezelfde kamer na moesten bouwen in spiegelbeeld van het andere team ( simpele uitleg van mij ).

Dit was overduidelijk in beeld en veel tunnelaars op andere kandidaten zagen het destijds als nepmollen, ongelukje etc .

Wat wil ik hiermee aangeven?  Je hoeft als makers niet bang te zijn dat het tonen van een eventuele molactie direct de identiteit van je mol om zeep helpt omdat de molloten ervan maken wat hen past.
Maar door het bewust niet vrijgeven van posities, regels van opdrachten en bedragen die verdiend of verloren kunnen gaan, en dat dan allemaal gecombineerd met rare montage trucs, manipulatie van de volgorde zorgen ervoor dat er door molloten meer gespeurd wordt naar wat is er nu echt en wat niet. En in mijn omgeving gaan er steeds meer geluiden op dat het misschien tijd wordt voor een adempauze voor de makers im zich te bezinnen op een toekomst .
Een toekomst waarin de muziek, de beelden van het land hand in hand kunnen gaan met het speuren naar molhints en molacties, zonder onduidelijke regels, rare montages

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #227 Gepost op: 10-02-2024, 15:03:58 »
Ik denk dat de pubquiz een belangrijk element laat zien van een sterke opdracht: er zit een dilemma in. En dan niet het 'dilemma' tussen geld en jokers - maar tussen geld en geld.

Bij de pubquiz moesten de kandidaten kiezen of ze geld op het spel wilden zetten om daar hopelijk meer geld voor terug te kijken. Anna legde het tijdens de opdracht goed uit: zowel stoppen als doorgaan kun je op twee verschillende manieren interpreteren. En dat is precies waar het interessant wordt! Denkt de Mol dat de groep te veel antwoorden gaat geven, en wil hij daarom stoppen? Of wil hij doorgaan, zodat hij kans maakt om geld kwijt te spelen? Misschien wint hij aan het begin wel wat vertrouwen met goede antwoorden, om het dan bij latere vragen weer kwijt te kunnen raken.

Een dilemma kan ook zijn:
  • Willen we meer geld binnenhalen, met het risico dat we te laat aankomen?
  • Willen we meer tijd verdienen, ook als daarmee de inzet van de opdracht lager wordt?
  • Moeten we onze aandacht richten op deelopdracht A, B of C?
  • Is route 1 sneller dan route 2?
  • Is methode 1 makkelijker is dan methode 2?
  • Levert methode 2 meer op dan methode 1?
  • Zullen we wachten tot de andere kandidaten aangekomen zijn, of zo snel mogelijk beginnen?
  • Moeten we de opdracht van het andere team makkelijker maken als we daarmee onze eigen opdracht moeilijker maken?
  • Hoe lang moeten we onze inzet proberen te verhogen, als we ook alles nog kunnen verliezen bij een fout?
Al deze type dilemma's kunnen een opdracht interessant maken, waarbij alles op twee manieren uit te leggen blijft. Dan kun je ook heel open zijn over wie wat doet en waarom.
...óf niet!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #228 Gepost op: 10-02-2024, 15:39:24 »
Mooie bijdrage en tekent inderdaad mooi waar de keuzes van de makers, en de frustratie van de kijkers ligt.
Maar de  makers hebben sowieso een aantal zaken tegen. Ten eerste iets dat Rick zelf heeft aangegeven in zijn afscheidsinterview: de molloten die zoveel tijd en techniek en kennis bezitten om elke aflevering tot op de frames nauwkeurig uit te zoeken. Ten tweede is het een razend populair -Televizieringprijs winnend- programma geworden de afgelopen jaren, met miljoenen extra kijkers. Ten derde, er zijn -bijna- net zoveel tiktokkers, youtubers, podcastmakers, influencers, kranten en andere media die enorm veel meer tijd zijn gaan besteden aan theorieën en hints, ook weer door grote groepen mensen bekenen. Ten vierde, al 25 jaar lang kijken we naar dit format, niet alleen NL -uiteraard- ook België en voor wie dat wil en kan vele andere landen; hoeveel mollen inmiddels ontmaskerd, bijna 50?

Kortom, het is ook bijna onmogelijk om nog maar iets van hints of aanwijzingen een beetje herleidbaar  te tonen.
Uit het feit dat alles uit het door Pac gemelde bezwaarlijke van det programma realitieit is, concludeer ik ook dat dat de enige manier is om de mol tot aan het eind redelijk verborgen te kunnen houden.

Wat ik graag zou willen zien veranderen is dat een neutrale voice over, met overzichtelijke graphics, de opdrachten uiltegt.
En meer tijd in de uitzending voor de interactie tussen kandidaten binnen of buiten opdrachten, in plaats van al die biechten.
Dat zou ik al een verademing vinden.
Dat wij molloten met ons gespeur deels ook zelf debet zijn aan het ontbreken van gemol in beed moet ik maar slikken.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #229 Gepost op: 10-02-2024, 15:57:04 »
Kortom, het is ook bijna onmogelijk om nog maar iets van hints of aanwijzingen een beetje herleidbaar  te tonen.
Uit het feit dat alles uit het door Pac gemelde bezwaarlijke van det programma realitieit is, concludeer ik ook dat dat de enige manier is om de mol tot aan het eind redelijk verborgen te kunnen houden.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens! Zoals ik in mijn post boven je al aangeef kun je opdrachten zo vormgeven dat alles verdacht kan zijn, afhankelijk van je eigen bril of tunnel.

Nu gaat er nog veel tijd en aandacht op dit forum zitten in het uitzoeken wat er nou eigenlijk is gebeurd. Terwijl wat er is gebeurd is helemaal niet zo interessant: hoe interpreteer je wat er is gebeurd - dat is waar de interessante discussies ontstaat. Als je alle informatie gewoon op tafel legt, zal nog steeds iedereen een andere mening hebben over wat verdacht is.
...óf niet!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #230 Gepost op: 10-02-2024, 18:13:45 »
Ik denk dat de pubquiz een belangrijk element laat zien van een sterke opdracht: er zit een dilemma in. En dan niet het 'dilemma' tussen geld en jokers - maar tussen geld en geld.

Bij de pubquiz moesten de kandidaten kiezen of ze geld op het spel wilden zetten om daar hopelijk meer geld voor terug te kijken. Anna legde het tijdens de opdracht goed uit: zowel stoppen als doorgaan kun je op twee verschillende manieren interpreteren. En dat is precies waar het interessant wordt! Denkt de Mol dat de groep te veel antwoorden gaat geven, en wil hij daarom stoppen? Of wil hij doorgaan, zodat hij kans maakt om geld kwijt te spelen? Misschien wint hij aan het begin wel wat vertrouwen met goede antwoorden, om het dan bij latere vragen weer kwijt te kunnen raken.

Een dilemma kan ook zijn:
  • Willen we meer geld binnenhalen, met het risico dat we te laat aankomen?
  • Willen we meer tijd verdienen, ook als daarmee de inzet van de opdracht lager wordt?
  • Moeten we onze aandacht richten op deelopdracht A, B of C?
  • Is route 1 sneller dan route 2?
  • Is methode 1 makkelijker is dan methode 2?
  • Levert methode 2 meer op dan methode 1?
  • Zullen we wachten tot de andere kandidaten aangekomen zijn, of zo snel mogelijk beginnen?
  • Moeten we de opdracht van het andere team makkelijker maken als we daarmee onze eigen opdracht moeilijker maken?
  • Hoe lang moeten we onze inzet proberen te verhogen, als we ook alles nog kunnen verliezen bij een fout?
Al deze type dilemma's kunnen een opdracht interessant maken, waarbij alles op twee manieren uit te leggen blijft. Dan kun je ook heel open zijn over wie wat doet en waarom.
Dit haakt voor mij goed aan bij de jarenlange roep om meer gelaagde opdrachten, want dit is precies wat gelaagd voor mij betekent: meerdere manieren om een opdracht tot een goed einde te brengen, meerdere manieren om te mollen, dilemma's die ontstaan doordat meerdere elementen van een opdracht invloed op elkaar hebben. En dan kun je inderdaad ook beter in beeld laten zien wat er gebeurt, zonder dat je daaruit direct de mol kunt ontmaskeren, omdat alles voor interpretatie vatbaar is.

En wat ik dit seizoen zie is dat er eigenlijk best wel veel van zulke gelaagde opdrachten in zitten, maar dat dit dan vervolgens nog steeds even onduidelijk wordt uitgelegd en in beeld gebracht als voorheen. Terwijl je juist bij gelaagde opdrachten gewoon een heldere uitleg nodig hebt, zowel voor de kandidaten als voor de kijker, en je dus juist bij gelaagde opdrachten die uitleg ook gewoon kunt geven. Nu dragen helaas ook in de kern goede opdrachten alleen bij aan verdere chaos. En dat maakt het bijna extra jammer, omdat je zo duidelijk alle potentie ziet die een opdracht had gehad.

Dus "minder speuren en meer genieten van de opdrachten" zoals eerder werd genoemd is echt niet de oplossing - ik speur al jaren niet heel actief meer, maar zolang de opdrachten bedoeld lijken te zijn om zoveel mogelijk chaos te creëren, en het programma verwaterd is tot "10 BN'ers rennen als kip zonder kop door elkaar en ohja, de mol liep ergens een keer vlak achter iemands rug voor de spectaculaire beelden" blijf ik toch echt kritisch. Lagere verwachtingen helpen absoluut om met iets meer plezier te kijken, maar ik wil graag weer wél hoge verwachtingen van dit programma kunnen hebben. Want het kan zo goed zijn.

(En to be fair: ook nu nog is het het enige programma waar ik voor thuis blijf en waar ik me met zoveel liefde voor in zet op deze website. Maar dat mensen toch wel kijken en we als fans toch wel betrokken blijven hoort geen reden te zijn om niet te blijven kijken hoe dit programma weer zo goed kan zijn als het ooit was.)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #231 Gepost op: 10-02-2024, 19:18:55 »
Met starlight eens dat ze dit seizoen echt wel proberen wat gelaagdheid aan te brengen in opdrachten ( stilzit groep die invloed heeft op podcast en de schilderopdracht ) alleen komt dat nog niet helemaal uit de verf .

Waarom moeten we ons afvragen wat die stilzitters moeten doen, laat gewoon met een voive over horen dat blijven zitten letterlijk genomen moest worden en wat de consequenties is van als ze op gaan staan. Als een kees dan opstaat zegt iemand vanuit zijn keestunnel, zie je hij staat op dat is mols. Terwijl een ander denkt van als ik niet wist wat ik moest doen zou ik ook alles onderzoeken .  Er is niks mis mee dat wij als kijker uitleg krijgen , het verandert de opdracht niet en we leggen toch wel elke qctie onder een vergrootglas.

Het niet geven van de info, het manipuleren van beelden, het doet voor mij ( en mensen in mijn omgeving ) afbreuk aan het prachtige format . En dat is jammer

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #232 Gepost op: 10-02-2024, 21:29:52 »
Iets met veel biechten, gebrek aan uitleg, geen hele opdrachten etc. etc.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #233 Gepost op: 10-02-2024, 21:30:52 »
Beter dan vorige week.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #234 Gepost op: 10-02-2024, 21:54:01 »
Eens. Maar dan weer niet vertellen aan kandidaten en kijkers welke tafel fout is bij de maya-stenen is weer flauw. Als we niet mogen weten wat er goed en fout gaat, wat valt er dan te speuren?

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #235 Gepost op: 10-02-2024, 22:08:18 »
Eens. Maar dan weer niet vertellen aan kandidaten en kijkers welke tafel fout is bij de maya-stenen is weer flauw. Als we niet mogen weten wat er goed en fout gaat, wat valt er dan te speuren?

Dat doen ze vrijwel nooit. Op die manier zou je namelijk mogelijk weggeven waar de Mol actief is geweest.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #236 Gepost op: 10-02-2024, 22:11:48 »
Niet beslist. Ze waren allemaal all over the place.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #237 Gepost op: 10-02-2024, 22:19:47 »
Ik vond dit een toffe aflevering. De opdrachten waren duidelijk en de lokale cultuur is mooi in de opdrachten verwerkt. Ook de twist met de test vond ik leuk.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #238 Gepost op: 10-02-2024, 22:30:35 »
Wat ik voornamlijk merk met de laatste paar seizoenen is:
- De openingsaflevering is vaak experimenteel en met veel geweld en spektakel. Niet gek, want ze willen immers kijkers weer een nieuw seizoen intrekken.
- De volgende afleveringen zijn van wisselende kwaliteit en vooral heel chaotisch geëdit, ook dit is niet heel onlogisch. Als je opdrachten hebt waarin 3 groepen kandidaten door elkaar heen rennen ontstaat er tijdens de opdracht zelf al chaos, dus hoe houd je dit overzichtelijk voor de kijker?
- Zodra het deelnemersveld wat uitdunt lijkt er wat meer controle en houvast in de groep en daarmee ook in de edit te komen.

Vaak ligt het kantelpunt rond afl. 4-5, maar omdat we dit seizoen maar doorebde met afgevallen kandidaten is het kantelpunt extra laat dit seizoen, waardoor vele mensen het begint op te vallen.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #239 Gepost op: 10-02-2024, 22:52:50 »
Waarom namen van het ene gebouw gewoon in beeld en andere in een spiegelbeeld . Zo focus je juist meer de aandacht .

Waarom mogen we de instructies van de laatste dansrondes niet horen, misschien dat we dan konden meeraden bij de bonusvraag ! Had eventuel de eerste twee dansrindes wat korter in beeld gebracht en dan de instructies voor het wegsturen bij de andere rondes ook met geluid.

Geen uitleg over wat er mis was bij die ene tafel met mayastenen