Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate  (gelezen 15895 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #100 Gepost op: 15-01-2024, 20:52:51 »
Rik: anoniem stemmen.
In de crime serie anoniem speelt Jeroen ene Jurre. Roeland Fernhout speelt hier ook in. Er zei iemand iets over Roeland Fernhout vibes? Dan weet je waar ze vandaan kwamen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #101 Gepost op: 16-01-2024, 04:48:14 »
Waar ik dan heel benieuwd naar ben: bij wie zat Tooske het eerste aan tafel? Heeft iemand dat kunnen achterhalen? Ik ben erg nieuwsgierig wie er op Tooske had moeten stemmen. Niet Justin, want die had op Anna moeten stemmen. Anna kan wel zeggen dat ze geen vrijstelling had, maar dat deed iedereen. Voor hetzelfde geld had Anna wel degelijk een vrijstelling.

En Tooske stemt op Babs, terwijl ze daar niet als eerste bij aan tafel zat. Want we horen Babs duidelijk zeggen dat zij zich aan de afspraak heeft gehouden door op Kees te stemmen.

Zowel Justin als Tooske wijken af van de gemaakte afspraak. Dat vind ik mols van hen.

Volgens mij kwamen we uiteindelijk wel tot overeenstemming dat de eerste ronde als volgt was:

Babs-Kees
Fons-Rian
Sor-Jeroen
Jip-Tooske
Anna-Justin

Tooske had volgens het communistische plan als mol dus gewoon op Jip kunnen stemmen, en Justin op Anna, want die hadden allebei geen vrijstelling. En de Mol weet dat natuurlijk. Toch deden ze dat niet.

Dat betekent dat als Justin de Mol is, er nòg iemand op Tooske gestemd heeft. En dat als Tooske de Mol is, er nòg iemand op Babs gestemd heeft. Dit zou heel goed kunnen, want van vier mensen weten we niet op wie ze stemden (Jip, Rian, Sor en Jeroen). Jip was de initiator van het plan, dus grote kans dat ze ook op Tooske heeft gestemd, en dat Justin niet de enige was.

Ik zou als Mol ook liever op iemand met een vrijstelling stemmen, dan op iemand zonder vrijstelling. Dan hoef je daar verder ook niet over te liegen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #102 Gepost op: 16-01-2024, 15:03:31 »

Ik zou als Mol ook liever op iemand met een vrijstelling stemmen, dan op iemand zonder vrijstelling. Dan hoef je daar verder ook niet over te liegen.

Tenzij je het plan kunt volgen. Zoals Anna...  ::vergroot:: >:D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #103 Gepost op: 16-01-2024, 15:59:27 »
Zeker, en net als Tooske en Justin. Maar je bent meer ingedekt als je als Mol gewoon op iemand met een vrijstelling stemt, als iemand anders dat ook al heeft gedaan. Alle kandidaten weten nu dat Anna op iemand zonder vrijstelling heeft gestemd, ze zegt het zelf.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #104 Gepost op: 16-01-2024, 21:08:17 »
Nog even over Justin. Volgens afspraak had hij op Anna moeten stemmen. Anna heeft geen vrijstelling en zegt dat ook, maar een kandidaat kan nooit zeker weten dat Anna de waarheid spreekt. We zien immers vrijwel iedereen erover liegen. Justin zegt in zijn biecht echter dat hij op Tooske heeft gestemd, met als motivatie dat hij haar verhaal maar vaag vond. Vervolgens horen we Jip tijdens de test van aflevering 1 het volgende zeggen:

"Ik verdenk sowieso Justin, denk ik wel. Hij deed ook niet echt z'n best om die vrijstellingen goed eruit te werken, terwijl ie zelf ook geen vrijstelling had. Dus dat vond ik gewoon best wel gek."

Die snap ik even niet. Justin had eigenlijk op iemand zonder vrijstelling moeten stemmen (Anna), maar stemt op iemand met vrijstelling (Tooske). Dat zou Jip toch juist heel kandidaats moeten vinden? Hoezo vindt ze dat dan mols van Justin? Of denkt Jip nog steeds dat Justin op Anna heeft gestemd? We horen Justin namelijk niet tegen zijn medekandidaten zeggen wat hij gestemd heeft. Ook niet in de auto.

Heel verwarrend dit.  ???
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #105 Gepost op: 17-01-2024, 10:48:16 »
Jip is er inmiddels uit op Justin. Er zullen er nog volgen.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #106 Gepost op: 17-01-2024, 11:14:47 »
Als we de montage mogen geloven, ja. Ik hou mijn opties liever nog even open. Het zou niet voor het eerst zijn dat het lijkt alsof een kandidaat eruit is gevlogen op de mol, terwijl dat niet het geval is. Jip zegt tijdens haar test: "Ik denk dat Justin best wel hoog op mijn lijstje staat."

'Best wel hoog' is iets heel anders dan 'mijn hoofdverdachte'. Er zijn nog acht medekandidaten in het spel, dus Justin kan ook haar nummer 2, 3 of zelfs 4 zijn. Anna en Tooske hebben we in beide afleveringen nog helemaal geen specifieke verdachten horen noemen. Dat zegt mij dat we nog niet mogen weten wie zij verdenken. Opvallend dat we van de productie in aflevering 2 dan al wel zouden mogen weten dat Justin sowieso niet de Mol is. Ik heb iets meer nodig dan suggestieve montage om Justin nu al af te schrijven.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #107 Gepost op: 17-01-2024, 13:48:49 »
Als we de montage mogen geloven, ja. Ik hou mijn opties liever nog even open. Het zou niet voor het eerst zijn dat het lijkt alsof een kandidaat eruit is gevlogen op de mol, terwijl dat niet het geval is. Jip zegt tijdens haar test: "Ik denk dat Justin best wel hoog op mijn lijstje staat."

'Best wel hoog' is iets heel anders dan 'mijn hoofdverdachte'. Er zijn nog acht medekandidaten in het spel, dus Justin kan ook haar nummer 2, 3 of zelfs 4 zijn. Anna en Tooske hebben we in beide afleveringen nog helemaal geen specifieke verdachten horen noemen. Dat zegt mij dat we nog niet mogen weten wie zij verdenken. Opvallend dat we van de productie in aflevering 2 dan al wel zouden mogen weten dat Justin sowieso niet de Mol is. Ik heb iets meer nodig dan suggestieve montage om Justin nu al af te schrijven.

Akkoord, maar ze vult op beeld een vraag in die enkel op Justin, en niet de 8 andere slaat. In dit stadia zou met Justin als mol deze vraag de doorslag hebben gegeven tussen blijven en naar huis gaan.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #108 Gepost op: 22-01-2024, 13:46:16 »
Met dank aan degenen die de waarschijnlijke beginopstelling hebben uitgedokterd. Ik heb in onderstaand overzicht aangegeven wie (waarschijnlijk) op wie heeft gestemd. Van Jeroen, Rian, Jip en Rosario weten we niet zeker wat ze gedaan hebben. We kunnen dat echter wel logisch afleiden als we weten dat alle vrijstellingen weggestemd werden en er 6000 euro in de pot kwam. Dit lijkt me dan de meest voor de hand liggende uitslag:



In dit scenario stemt Jeroen op Rosario. Rian op Fons, die geen vrijstelling had. Rosario stemt op Jeroen. Jip stemt op Tooske. Het lijkt mij logisch dat degenen van wie we niet weten op wie ze stemden, zich gewoon aan het plan hebben gehouden. Dat is de eenvoudigste manier om op 6000 euro uit te komen. In de kolom 'Effectief' staat het bedrag dat een individuele kandidaat in principe in de pot brengt door de eigen vrijstelling kwijt te raken en die van een ander weg te stemmen.

Welke conclusies kun je hieruit trekken?
  • Anna is de enige die geen vrijstelling kan verliezen én aan tafel begint bij iemand die er ook geen heeft = 0 euro. Verdacht.
  • Justin verdient effectief nul euro. Had geen vrijstelling en door af te wijken van het plan stemde hij op iemand op wie al gestemd werd.
  • Kees 'wist zeker' dat Jeroen een vrijstelling had (hoe dan?) en stemt op iemand op wie volgens plan al door een ander gestemd werd. Ook verdacht.
  • Tooske wist zeker dat Babs een vrijstelling had. Dit klopt, Babs vertelde dit aan Tooske om haar uit te testen. Als kandidaat is het logisch dat je stemt op iemand van wie je zeker weet dat die een vrijstelling heeft. Waarom van het plan afwijken als ze de Mol is? Ze zat aan tafel bij Jip, die geen vrijstelling had. In plaats van effectief 1000 euro brengt ze nu effectief 2000 euro in de pot. Heel erg kandidaats van Tooske.
  • Jeroen zorgt effectief voor 2000 euro in de pot door zijn eigen vrijstelling te verliezen en die van een ander weg te spelen. Hij is niet de Mol, maar de productie wil natuurlijk wel dat de kijker hem blijft verdenken. Daarom mogen we niet weten wat hij stemt.
  • Rian is naast Anna de enige die op iemand zonder vrijstelling kon stemmen en dat ook doet, doordat ze bij Fons aan tafel begon. Verdacht, al verliest ze wel haar eigen vrijstelling = 1000 euro in de pot.
  • Fons is een twijfelgeval. Stemt volgens plan op Rian, maar jokt tegen de rest dat hij op Jeroen stemde. Waarschijnlijk om zichzelf verdacht te maken. Rosario verpest dat plannetje, maar dat kon Fons niet van tevoren weten. Ik neig naar kandidaats, maar schrijf Fons hierom zeker niet af.
  • Rosario verliest zijn eigen vrijstelling en stemt volgens plan op iemand anders met een vrijstelling. Heel kandidaats.
Bij dit scenario kunnen we van de resterende kandidaten Tooske, Jeroen en Rosario wel wegstrepen als Mol. Anna zeer verdacht: geen vrijstelling + aan tafel bij iemand zonder vrijstelling = wellicht voorkennis. Rian behoorlijk verdacht als kandidaatse Mol die wel een vrijstelling pakt, maar er geen wegspeelt. Kees ook verdacht, maar als hij de Mol is hanteerde hij hier wel een risicovolle tactiek.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2024, 10:17:41 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #109 Gepost op: 5-02-2024, 12:11:06 »
"Wat was de tactiek van de Mol tijdens de speeddate?" Aan het begin van afl. 2 belooft Rik dat die vraag wordt beantwoord in afl. 10.

Bij Rian, Sor en Fons zie ik bijna niets aan tactiek. Van Fons is nauwelijks iets te zien. Alleen achteraf in het busje blijkt dat hij op Rian heeft gestemd, maar met welk plan ging hij de speeddate in? Rian en Sor ontkennen alleen maar dat zij er een hebben. Sor doet dat tegenover Jeroen ook nog eens aarzelend en ongeloofwaardig. Jeroen merkt in de biecht op dat hij een aantal mensen niet vertrouwt. Ik maak me sterk dat Sor daar wel bij zat.

Wel een duidelijke tactiek was te zien bij:
Anna: met haar fameuze voorstel "Iedereen stemt op zijn eerste datepartner". Mogelijke gedachte hierachter: mensen volgen dit toch niet op, maar ik maak me wel mooi onverdacht.
Tooske: met haar parapluverhaal. Mogelijke gedachte hierachter: zoveel mogelijk stemmen trekken, zodat er minder stemmen overblijven voor de andere vrijstellingen.
En ook (hoewel een rare tactiek is):
Kees: zeggen dat je een vrijstelling hebt. Zijn strategie (in de biecht): "Verwarring zaaien, en op zo'n manier bekennen dat ik hem heb, terwijl ik hem ook echt had, dat mensen denken: hij liegt".

Als in afl. 10 de Mol uitlegt wat zijn tactiek was, verwacht ik dat we daar ook al wat van hebben kunnen zien. Dus dat de Mol Anna, Tooske of Kees is.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #110 Gepost op: 6-02-2024, 12:13:55 »
Wat een mooi schema Blip!  ::ok::

En eens met @Molest: Tooske, Anna en Kees het meest opvallend.

En als ik eerlijk ben (ik zit totaal niet in deze tunnel, maar dit is toch wel heel erg verdacht, vind ik): Anna en Jip komen met het masterplan. Maar voor Anna maakt het helemaal niet uit: Justin had geen vrijstelling, is de 1e persoon.
Als Anna de mol is, kan ze op die manier de ideale kandidaat uithangen met als resultaat: 0 euro in de pot. Nadeel is misschien dat de meesten 'haar' strategie hebben gevolgd, anders waren er vast wat vrijstellingen doorheen geglipt. En ze heeft blijkbaar pech dat Justin en Tooske de strategie niet volgden en alsnog op iemand stemden met een vrijstelling.

Al met al, Anna het meest verdacht hier.  ::vergroot::
En als ze de mol is, dan heeft ze in ieder geval zelf geen bijdrage geleverd.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2024, 12:21:52 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #111 Gepost op: 6-02-2024, 12:31:44 »
Ik moet wel zeggen dat Rosario met een raar verhaal komt. Hij beschrijft hoe hij systematisch te werk is gegaan. Eerst de buitenste cirkel, dan de cirkel daarbinnen in tegenovergestelde richting. Als Jeroen dan vraagt: 'en, had je hem?', is het antwoord 'nee, helaas'. Waarom dan zijn hele systematiek eerst uitleggen? Zo verdedig je geen vrijstelling.

Als Sor dat bij iedereen zo deed, heeft hij misschien de tactiek van 'stemmen trekken' gevolgd. Maar dan is het wel jammer dat we daar maar zo weinig van mochten zien. We zien hem alleen maar met Jeroen in gesprek.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #112 Gepost op: 6-02-2024, 13:14:14 »
Volgens mij kunnen we geen enkele conclusie verbinden aan wie de kandidaten zeggen dat ze op gestemd hebben aangezien de stemronde anoniem was.

Als Mol wil je in deze
opdracht zelf geen vrijstelling pakken, stemmen op iemand zonder vrijstelling en vervolgens tegen de groep zeggen dat je juist wel op iemand met een vrijstelling gestemd hebt.

Dit geldt voor Fons en Jip. En Jip is naar huis…
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #113 Gepost op: 6-02-2024, 13:18:03 »
Fons stemt toch op Rian, die een vrijstelling heeft?

Een vraag aan iemand met een wiskundeknobbel: wat is puur statistisch de waarschijnlijkste uitkomst wat betreft het aantal weggespeelde vrijstellingen in totaal?

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #114 Gepost op: 6-02-2024, 13:22:10 »
Je hebt 9 tegenstanders die je moet overtuigen dat je geen vrijstelling hebt.
Als iedereen op de eerste tafelgenoot stemt, dan heb je maar één tegenstander die je moet overtuigen.

Anna komt pas later met die tactiek nadat ze al bij Justin is geweest.
(hij stemt ook niet op haar)

Eigenlijk is dit de perfecte tactiek om een vrijstelling te kunnen behouden. En net daarom, heel mols.
Maar ze hebben het niet door, en dus helaas grandioos mislukt.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2024, 13:26:13 door Molshoop_ »

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #115 Gepost op: 6-02-2024, 13:28:08 »
Als iedereen op de eerste tafelgenoot stemt, dan heb je maar één tegenstander die je moet

Als iedereen op de eerste tafelgenoot stemt komt er maximaal geld in de pot. Dit plan is onder elke aanname over het verdere gedrag van je medespelers minder interessant voor de Mol dan gewoon random stemmen.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #116 Gepost op: 6-02-2024, 13:29:40 »
Fons stemt toch op Rian, die een vrijstelling heeft?

Hoe weet je dat?
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #117 Gepost op: 6-02-2024, 13:43:36 »
Is de som niet
1e 6/10 +
2e 5/9 +
3e 4/8 +
4e 3/7 +
5e 2/6 +
6e 1/5 = 2.62.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2024, 13:59:03 door foxhunter »

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #118 Gepost op: 6-02-2024, 14:20:56 »
Je hebt 9 tegenstanders die je moet overtuigen dat je geen vrijstelling hebt.
Als iedereen op de eerste tafelgenoot stemt, dan heb je maar één tegenstander die je moet overtuigen.

Anna komt pas later met die tactiek nadat ze al bij Justin is geweest.
(hij stemt ook niet op haar)

Eigenlijk is dit de perfecte tactiek om een vrijstelling te kunnen behouden. En net daarom, heel mols.
Maar ze hebben het niet door, en dus helaas grandioos mislukt.

Dat klinkt vooral als een goede tactiek voor een kandidaat.

Je eerste tafelgenoot overtuigen niet op jou te stemmen. En aan de volgende 8 tafelgenoten de tactiek vertellen om allemaal op de eerste tafelgenoot te stemmen en zo dus maximaal geld te verdienen.

Als dit perfect uitpakt heb je 5000 euro in de pot en ben je de enige die een vrijstelling heeft.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #119 Gepost op: 6-02-2024, 14:44:54 »
Ja, en door omgekeerde psychologie dus enorm mols.
Als een paar kandidaten dit doorhebben en op haar stemmen, dan houdt ze enkele duizenden euro's uit de pot.

Maar dat is dus anders uitgedraaid.