Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 34219 keer)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #360 Gepost op: 22-02-2024, 08:38:13 »
::jaja:: Opnieuw de algemene reminder dat het hier over de inhoud gaat. Niet alleen voor criticasters maar ook voor de positivo's  ::vergroot::. De discussie van een pagina terug was echt niet nodig en draagt niets bij.
Laatste ben ik mee eens die discussie had niet gehoeven, maar laat mensen ook alsjeblieft zichzelf zijn. En ik als nieuwsgierigaagje ben ik dit niet mezelf in dit topic.

Ik wilde zelf graag dit topic eerder open hebben dat je een uitlaatklep hebt om je feedback te kunnen geven negatieve en postieve feedback, maar ook soms juist zulke vragen te stellen die ik gisteren vroeg, want ik wil gewoon weten waarom mensen zo denken. En vind dit ook passen in zo'n evaluatietopic, want daar kunnen de makers ook van leren naar mijn mening. Maar dit kan ook in 1 of 2 berichtjes. Ook al laat ik misschien niet vaak zien (ik zit misschien nog dichterbij jullie mening dan jullie denken) , ik ben ook negatief over veel dingen, maar ben ook genoeg positief en kijk er elke zaterdag naar uit. En als ik voorbeeld niet duidelijk ben voor een andere of een andere mening deel snap ik dat mensen willen weten van waarom etc.

Maar vind die opmerking van Gadoesja dan wel logisch, maar had echt wel anders kunnen formuleert worden, net zoals mijn opmerking daaronder, excuses.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2024, 09:27:15 door Mol1991 »

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #361 Gepost op: 22-02-2024, 08:45:52 »
Ik denk dat Tarbozan de kern aanstipt: het was een uniek, niche programma. Een selecte groep molloten waar je deel vanuit maakte. En dat is het nu niet meer: nu is het massaproduct. En speuren er miljoenen mensen mee.

Voor mij nog steeds fantastisch, maar ik begrijp wel dat anderen dat tegenstaat en ik vind het prettig hoe dat in de post van Tarbozan verwoord is.

Overigens voelt het voor mij nog steeds als een selecte groep. Want als ik sommige theorieën op social media lees, dan is het niveau hier beduidend hoger :)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #362 Gepost op: 22-02-2024, 08:55:12 »
Ja Tarbozan heeft dit heel goed formuleert en op een fijne manier.

Het is voor mij minder geworden sinds de fanbase ook veel basisschoolkinderen zijn, niet verkeerd bedoelt,  ik gun ze dit programma maar daardoor is veel veranderd, zoals dat het nu op zaterdagavond is etc.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #363 Gepost op: 22-02-2024, 10:13:23 »
Naar de Vlaamse Mol kijken ook een miljoen mensen. Op een inwonertal van 7 miljoen. Dus dat is gewoon even populair als de NLse.

Dus ik geloof er niks van dat een populair massaproduct niet óók een spannend psychologisch spel kan zijn met ingewikkelde opdrachten die duidelijk worden uitgelegd en waar we alle informatie krijgen, en waar kandidaten echt moeilijke keuzes moeten maken tussen elkaar bedriegen of eerlijk spelen en waar de mol gewoon zichtbaar molt, maar omdat opdrachten zo gelaagd zijn je alles op minstens drie manieren kunt interpreteren en daardoor echt moet speuren naar wat er verdacht kan zijn, in plaats van dat we moeten gaan zitten uitzoeken hoe een opdracht überhaupt werkt.

Blijkbaar is dat een keuze van makers van WidM (of de omroep).

Wat ik nou wel eens zou willen zien, is een open gesprek tussen molloten en makers over het hoe en waarom achter de keuzes van de makers en over het hoe en waarom die bij zoveel molloten zo slecht vallen. Want zolang we dat niet hebben, is speculeren hierover het enige dat we kunnen doen.

Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #364 Gepost op: 22-02-2024, 10:48:59 »
Laatste ben ik mee eens die discussie had niet gehoeven, maar laat mensen ook alsjeblieft zichzelf zijn. En ik als nieuwsgierigaagje ben ik dit niet mezelf in dit topic.

Ik wilde zelf graag dit topic eerder open hebben dat je een uitlaatklep hebt om je feedback te kunnen geven negatieve en postieve feedback, maar ook soms juist zulke vragen te stellen die ik gisteren vroeg, want ik wil gewoon weten waarom mensen zo denken. En vind dit ook passen in zo'n evaluatietopic, want daar kunnen de makers ook van leren naar mijn mening. Maar dit kan ook in 1 of 2 berichtjes. Ook al laat ik misschien niet vaak zien (ik zit misschien nog dichterbij jullie mening dan jullie denken) , ik ben ook negatief over veel dingen, maar ben ook genoeg positief en kijk er elke zaterdag naar uit. En als ik voorbeeld niet duidelijk ben voor een andere of een andere mening deel snap ik dat mensen willen weten van waarom etc.

Maar vind die opmerking van Gadoesja dan wel logisch, maar had echt wel anders kunnen formuleert worden, net zoals mijn opmerking daaronder, excuses.
Vragen stellen is prima, dat zorgt juist voor discussie. Maar berichten zoals bijvoorbeeld deze:
Please bemoei je er niet mee, want wat jij nu suggereert dat ik dit slecht trek is onzin.
Dragen daar niet aan bij. Vandaar ook de oproep om het hier op de inhoud te houden en niet op de persoon ::ok::.

Mocht je willen reageren graag in een persoonlijke bericht, zodat het hier weer bij de inhoud blijft.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #365 Gepost op: 22-02-2024, 10:53:58 »
Vragen stellen is prima, dat zorgt juist voor discussie. Maar berichten zoals bijvoorbeeld deze:Dragen daar niet aan bij. Vandaar ook de oproep om het hier op de inhoud te houden en niet op de persoon ::ok::.

Mocht je willen reageren graag in een persoonlijke bericht, zodat het hier weer bij de inhoud blijft.

Oké duidelijk en ben er mee eens wat je zegt. Maar vond die reactie van FS gewoon apart en ook niet nodig, want dan denk ik waardoor concludeer je nu dat ik daar niet tegen kan. Dit wilde ik nog als laatst kwijt, nu verder naar waarom we in dit topic zijn.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2024, 13:56:13 door Mol1991 »

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #366 Gepost op: 22-02-2024, 14:10:05 »
Naar de Vlaamse Mol kijken ook een miljoen mensen. Op een inwonertal van 7 miljoen. Dus dat is gewoon even populair als de NLse.

Dus ik geloof er niks van dat een populair massaproduct niet óók een spannend psychologisch spel kan zijn met ingewikkelde opdrachten die duidelijk worden uitgelegd en waar we alle informatie krijgen, en waar kandidaten echt moeilijke keuzes moeten maken tussen elkaar bedriegen of eerlijk spelen en waar de mol gewoon zichtbaar molt, maar omdat opdrachten zo gelaagd zijn je alles op minstens drie manieren kunt interpreteren en daardoor echt moet speuren naar wat er verdacht kan zijn, in plaats van dat we moeten gaan zitten uitzoeken hoe een opdracht überhaupt werkt.

Blijkbaar is dat een keuze van makers van WidM (of de omroep).

Wat ik nou wel eens zou willen zien, is een open gesprek tussen molloten en makers over het hoe en waarom achter de keuzes van de makers en over het hoe en waarom die bij zoveel molloten zo slecht vallen. Want zolang we dat niet hebben, is speculeren hierover het enige dat we kunnen doen.

De Mol is wel een dikke uitzondering hoor, ik verbaas me er nog steeds over dat het geaccepteerd wordt door het grote publiek. Noem een ander duur, populair televisie programma waar je echte creativiteit, diepgang of een excentriek/nerdy randje kan vinden, dat is over het algemeen als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik zou het daarom ook niet teveel daar mee vergelijken, dat is een lat aan creativiteit die bijna nergens gehaald wordt. Het is een ongeschreven wet die opgaat voor veel media. Als je het bekijkt vanuit een breder perspectief: dingen als Game of Thrones of Dune komen ook niet elke dag voorbij, het valt absoluut in het niets naast het standaard aanbod dat 'lekker makkelijk wegkijkt'. Er is natuurlijk wel meer kwaliteit, maar dan moet je zoeken naar kleinschalige producties. Dat is dan ook de reden waarom ze nu constant van die halvegare keuzes maken: het programma heeft een miljoenenpubliek en moet een betrouwbare melkkoe zijn voor de NPO. Zodra het te vreemd of diepgravend wordt is er altijd een kans dat veel mensen afhaken. Probleem is nu juist dat dat wringt met de kern van het programma: het hele concept was altijd vreemd en alternatief. Daarom is het ook logisch dat er zo'n sterke reactie volgt van de fans, want we zitten nu in een ongemakkelijke situatie waarin het programma aanvoelt als een soort middle-of-the-road RTL productie. Het programma is nu eenmaal zo geëovuleerd over de afgelopen 10 jaar en daar is nog weinig aan te doen. Desondanks blijf ik hoop houden dat de oudere stijl opnieuw een intrede zal maken met het extra seizoen.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2024, 14:18:34 door Jordyep »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #367 Gepost op: 22-02-2024, 21:45:45 »
Tot nu toe ben ik best enthousiast over dit seizoen. De opdrachten zijn beter dan in voorgaande jaren en ook de groep en mooie beelden maken veel goed.

Maar dat het programma door de jaren heen is veranderd, staat buiten kijf. Het programma is voor de kandidaten luxer geworden, kandidaten hebben het vooral gezellig met elkaar en genieten van luxe hotels met zwembad. In de oudere seizoenen werden kandidaten meer op de proef gesteld qua omstandigheden. Slapen in een tent zonder enige luxe zat er elk seizoen wel in. Ook waren de opdrachten langer, urenlang (bijv een hele nacht) ipv een minuut of 45. Dat zorgt voor een andere sfeer (minder gezellig).

In dit topic noemde iemand dat de doelgroep is veranderd. Het programma richt zich nu ook nadrukkelijk op de basisschoolleeftijd (oa door dat programma van Lavezzi). Dat maakt natuurlijk ook dat het programma minder schokkend en hard kan zijn. Jammer, maar dat is nu eenmaal wat het is, dat gaat niet meer veranderen.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #368 Gepost op: 22-02-2024, 22:10:54 »
In dit topic noemde iemand dat de doelgroep is veranderd. Het programma richt zich nu ook nadrukkelijk op de basisschoolleeftijd (oa door dat programma van Lavezzi). Dat maakt natuurlijk ook dat het programma minder schokkend en hard kan zijn. Jammer, maar dat is nu eenmaal wat het is, dat gaat niet meer veranderen.
Dit was ik, maar ja dat is inderdaad de reden, ik noemde dit vorig jaar ook, waarom het programma volgens veel molloten/fans van het programma van het eerste uur is veranderd. En dat moeten we helaas accepteren, want wat je zei het kan daardoor minder schokkend en hard zijn. Maar dit gaat inderdaad ook niet meer veranderen, want de basisschoolkinderen worden gewoon hiermee ingesleurd door hun ouders, juffen/meesters en klasgenootjes. En inderdaad ook door het programma van Lavezzi en wordt ook altijd bij het jeugdjournaal besproken. Ik was zelf ook jong toen ik voor eerst keek, bijna 14, maar natuurlijk wel ouder dan een 7 jarige. En elke oudkandidaat en oudmol van de laatste jaren zeggen dat ze vooral door kinderen aangesproken worden.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2024, 22:23:53 door Mol1991 »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #369 Gepost op: 22-02-2024, 22:51:56 »
Wat ik nou wel eens zou willen zien, is een open gesprek tussen molloten en makers over het hoe en waarom achter de keuzes van de makers en over het hoe en waarom die bij zoveel molloten zo slecht vallen. Want zolang we dat niet hebben, is speculeren hierover het enige dat we kunnen doen.

Er is wel ooit zo'n moment geweest. Op het avro gebouw in Hilversum. Maar toen ging het met name over de molfandag. Of naja wat ze gingen noemen de wie is de mol experience. Ik was daarbij ook aanwezig en het werd al snel duidelijk dat de avro een bepaalde richting op wilde met wie is de mol. NL naar een programma voor een groter publiek gaan dan de molfans van het eerste uur.

Dit evaluatie / feedback topic loopt al heel wat seizoenen. En er is zeker een rode draad in te ontwaren. Waar in vroegere series nog een zeker speurelement zat, is dat inderdaad door het gebrek aan informatie voor kandidaten en kijkers op de achtergrond geraakt. Ook de kennelijk veronderstelling 'lage pot staat gelijk aan geweldige mol' blijft hardnekkig aanwezig als je in 1 opdracht 3000 euro kunt kwijt raken.

Terwijl een goed seizoen en mol wat mij betreft los staat van de eindstand van de pot. Ik wil haalbare opdrachten zien, liefst gelaagd met overzicht voor mij als kijker. Zodat er te speuren is naar de beste molpositie of tactiek. Zoals we erachter kwamen dat enkel Thomas had kunnen mollen, dat Merel degene was die geld achterover had gedrukt. Dat draagt meer bij aan het hele who dunnit gevoel wat wie is de mol toch in eerste instantie gewoon is. Een dia del topo geeft daar zeker een goed begin voor. Maar het gaat mis als je meerdere keren persoonlijk gewin ten koste laat gaan van de pot.

Dit seizoen zie je dat de crew wel experimenteert met gelaagdheid. Zoals de schilders invloed hadden op het bord met cijfers van Kees. Het eenvoudige ga lekker zitten en dan staan zorgt voor muziek door de podcast heen van de daredevils. Dat mag van mij vaker gedaan worden (voorbeeld caraoke de Mol in Duitsland). Ook het leentjebuur spelen met de mol opdrachten vind ik geen slechte zet. Maar zulke opdrachten zijn nog in de minderheid aanwezig wanneer geld of troeven de overhand neemt.

Juist door een gebrek aan informatie, overzicht en speurzin ben ik gestopt met meerdere keren de aflevering bekijken. En er valt ook minder te discussieren op het forum hier. Of tenminste ik voel minder aanstalten dan eerder. Dus dit seizoen is voor mij 50/50. De groepsamenstelling, het land, bepaalde opdrachten (dia del topo, schilderen vs slotjes openen) maken het de moeite waard om te blijven kijken. Maar wel met minder enthousiasme dan eerst.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #370 Gepost op: 23-02-2024, 10:35:53 »
Er is wel ooit zo'n moment geweest. Op het avro gebouw in Hilversum. Maar toen ging het met name over de molfandag. Of naja wat ze gingen noemen de wie is de mol experience. Ik was daarbij ook aanwezig en het werd al snel duidelijk dat de avro een bepaalde richting op wilde met wie is de mol. NL naar een programma voor een groter publiek gaan dan de molfans van het eerste uur.

Dit evaluatie / feedback topic loopt al heel wat seizoenen. En er is zeker een rode draad in te ontwaren. Waar in vroegere series nog een zeker speurelement zat, is dat inderdaad door het gebrek aan informatie voor kandidaten en kijkers op de achtergrond geraakt. Ook de kennelijk veronderstelling 'lage pot staat gelijk aan geweldige mol' blijft hardnekkig aanwezig als je in 1 opdracht 3000 euro kunt kwijt raken.

Terwijl een goed seizoen en mol wat mij betreft los staat van de eindstand van de pot. Ik wil haalbare opdrachten zien, liefst gelaagd met overzicht voor mij als kijker. Zodat er te speuren is naar de beste molpositie of tactiek. Zoals we erachter kwamen dat enkel Thomas had kunnen mollen, dat Merel degene was die geld achterover had gedrukt. Dat draagt meer bij aan het hele who dunnit gevoel wat wie is de mol toch in eerste instantie gewoon is. Een dia del topo geeft daar zeker een goed begin voor. Maar het gaat mis als je meerdere keren persoonlijk gewin ten koste laat gaan van de pot.

Dit seizoen zie je dat de crew wel experimenteert met gelaagdheid. Zoals de schilders invloed hadden op het bord met cijfers van Kees. Het eenvoudige ga lekker zitten en dan staan zorgt voor muziek door de podcast heen van de daredevils. Dat mag van mij vaker gedaan worden (voorbeeld caraoke de Mol in Duitsland). Ook het leentjebuur spelen met de mol opdrachten vind ik geen slechte zet. Maar zulke opdrachten zijn nog in de minderheid aanwezig wanneer geld of troeven de overhand neemt.

Juist door een gebrek aan informatie, overzicht en speurzin ben ik gestopt met meerdere keren de aflevering bekijken. En er valt ook minder te discussieren op het forum hier. Of tenminste ik voel minder aanstalten dan eerder. Dus dit seizoen is voor mij 50/50. De groepsamenstelling, het land, bepaalde opdrachten (dia del topo, schilderen vs slotjes openen) maken het de moeite waard om te blijven kijken. Maar wel met minder enthousiasme dan eerst.

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. De programma is té mainstream geworden en dat is ten koste gegaan van het programma. Het is geen programma meer waar je naar kijkt om te speuren. Als er nu iets opvallends gebeurd, denk ik niet "hey, dit zou een goede Molacti kunnen zijn", maar "Oh, dan zal die de Mol wel niet zijn". De makers weten dat het gros van de kijkers van tegenwoordig 'SBS 6-publiek' is. Die kun je wortel voorhouden, zeggen dat het het krop ijsbergsla is, en ze zullen het voor zoete koek aannemen. Daar draagt een programma als Moltalk (in huidige vorm) niet aan bij.

Toevallig dat ik afgelopen weekend een aflevering van Moltalk keek (omdat het toevallig op bleef staan) en ik stoorde me mateloos aan de "De Mol stevent af op de laagste pot ooit!". Het blijft enkel bij losse flodders van hints die nergens op slaan, maar echte 'analyses' zijn er niet meer, omdat het simpelweg niet mogelijk is. Er wordt teveel geknipt in volgordes, bewegingen etc. waardoor het regelmatig onmogelijk is om de opdracht te reproduceren. Wie was waar op welk moment? Onmogelijk te achterhalen (zie Stad en Land aflopen). Daarnaast zal Moltalk écht niet de doorslaggevende hints in het programma bespreken, omdat ze dan hoogstpersoonlijk het seizoen van Wie is de Mol? kapot maken. Er worden dan pseudo-analyses besproken, waarbij ze bijvoorbeeld gaan kijken hoeveel deelopdrachten elke kandidaat heeft voltooid, maar zonder in te gaan op wat het behalen van een deelopdracht écht betekent, heeft dat geen zin.

Eerder in het topic werd afgevraagd waarom (het meer gelaagde) De Mol in Vlaanderen wel zo succesvol kan zijn en in Nederland we het programma compleet moeten uitkleden, zodat het een familieprogramma kan zijn. De oorzaak daarvan ligt naar mijn inzien aan de montage van het programma. Opdracht die op het eerste oog complex zijn, kunnen a.d.h.v. overzichtskaartje een stuk gemakkelijker gemaakt worden. Neem als voorbeeld de opdracht met de Leader:
  • Het is volslagen onduidelijk welke liedjes Sor moest spelen. Het is daarom ook onduidelijk welke liedjes nou verkeerd zijn geraden.
  • Het is volslagen onduidelijk welke liedjes Rian moest uittekenen. Het is daarom ook onduidelijk welke liedjes nou verkeerd zijn geraden.
Had dit à la De Mol (sorry dat ik telkens over begin) kort met een voice-over en een animatie uitgelegd. Vertel welk liedje gezocht werd en welk antwoord werd gegeven. Dit kost hooguit 10 seconden. Wanneer je kort uitlegt welke liedjes er geraden moesten worden, is nadertijd ook te achterhalen wáár het mis is gegaan. Als voorbeeld 'De Mol, S10, afl 2:

Uma, Sven en Phillipe moeten papegaaien met vrouwennamen koppelen aan bekende liedjes. In deze liedjes is een vrouwennaam "weggekrijst". De kandidaten moeten de juiste naam koppelen aan de uitvoerend artiest. Simpel? Ja! Korte uitleg om de opdracht even kort toe te lichten? De voice-over:
"Uma, Sven en Phillipe spelen een muziekquiz met vrouwtjes papegaaien. Die hebben elk een naam die voorkomt een bekende song van een artiest. Als ze het lied herkennen en ze kunnen de vrouwennaam invullen die is weggekrijst, kunnen ze de juiste artiesten koppelen aan de juiste papegaai."


Dit alles in 20 seconden, waar ook nog tussendoor een van de songs wordt afgespeeld. Zeer effectief, want de opdracht is direct duidelijk. Nu is dit slechts één voorbeeld, maar het programma kan zoveel gelaagder zijn dan nu, maar ze vertikken het gewoon. De Koreaanse spelshow Devil's Plan (voor de puzzelaars echt een aanrader) doet dit naar mijn idee perfect. Ze starten een spel en naar mate het spel vordert legt de voice-over het spel uit. Het reageert op gebeurtenissen in het spel. Bijvoorbeeld: Speler A komt erachter dat handeling X leidt tot gebeurtenis Y. Vervolgens breekt de voice-over in met een animatie en legt uit hoe het spelprincipe werkt. Het kijkt daardoor lekker weg en op de moment dat het wat ingewikkelder wordt, licht de voice-over het kort toe.

De programma draait nu voornamelijk op het motto: "Hoe lager de pot, hoe sensationeler het seizoen is", maar dit is simpelweg niet zo. Het dieptepunt hierbij was Mol Renée die vol trots een lage pot had, maar daar zelf geen fatsoenlijke Molactie tegenover kon zetten. Ik begrijp dat je als programmamakers er iets van moet maken, maar doe dit dan alsjeblieft niet. Het seizoen in Georgië was een van de beste seizoenen ooit, maar heeft (op VS 2017 na) de hoogste pot in de periode 2012-2023. De pot boeit heel veel kijkers niet. Ze willen leuke opdrachten, een beetje gelaagdheid, wat te praten hebben bij de koffieautomaat, maar bovenal een leuk programma. En dat laatste wordt voor mij persoonlijk minder en minder. Ik blijf het ieder jaar nog kijken, maar ik weet bij voorbaat al dat er weinig te speuren valt. Het kijkt lekker weg,  maar daar is alles mee gezegd.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #371 Gepost op: 23-02-2024, 10:45:58 »

Had dit à la De Mol (sorry dat ik telkens over begin) kort met een voice-over en een animatie uitgelegd. Vertel welk liedje gezocht werd en welk antwoord werd gegeven. Dit kost hooguit 10 seconden. Wanneer je kort uitlegt welke liedjes er geraden moesten worden, is nadertijd ook te achterhalen wáár het mis is gegaan. Als voorbeeld 'De Mol, S10, afl 2:

Uma, Sven en Phillipe moeten papegaaien met vrouwennamen koppelen aan bekende liedjes. In deze liedjes is een vrouwennaam "weggekrijst". De kandidaten moeten de juiste naam koppelen aan de uitvoerend artiest. Simpel? Ja! Korte uitleg om de opdracht even kort toe te lichten? De voice-over:
"Uma, Sven en Phillipe spelen een muziekquiz met vrouwtjes papegaaien. Die hebben elk een naam die voorkomt een bekende song van een artiest. Als ze het lied herkennen en ze kunnen de vrouwennaam invullen die is weggekrijst, kunnen ze de juiste artiesten koppelen aan de juiste papegaai."




Dit is een kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur denk ik, maar ik haak steeds af als ik aan De Mol begin omdat ik de speluitleg daar veel te infantiel vind en bovendien storend, omdat het afleidt van de opdracht die al gaande is. Van mij mag er ook wel een beetje vertrouwd worden op het inzicht van de kijker. Vroeger was dit bij WIDM ook helemaal geen issue, voor zover ik me kan herinneren. Door te laten zien hoe kandidaten opdrachten interpreteerden en een strategie kozen werd vaak ook nog wel het e.e.a. duidelijk.

Van mij hadden ze de liedjes van Rian gewoon mogen laten horen, i.p.v. precies te vertellen welk lied ze moest natekenen. Dat de individuele kijker niet precies weet om welk lied het gaat leidt wellicht ook tot meer begrip, als de tekenaar het ook niet kent en de tekst le letterlijk neemt bijvoorbeeld. Daar mogen dan best discussies over ontstaan en dan behoudt het programma toch nog wat van de mysterie en daagt het ook het probleemoplossend vermogen van de kijker nog uit.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2024, 10:47:54 door Eva. »

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #372 Gepost op: 23-02-2024, 10:55:41 »
Dit is een kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur denk ik, maar ik haak steeds af als ik aan De Mol begin omdat ik de speluitleg daar veel te infantiel vind en bovendien storend, omdat het afleidt van de opdracht die al gaande is.
Dit heeft daar heel erg mee te maken en wat jij zegt dit is ook mijn reden waarom ik steeds bij De Mol afhaak. En irriteer me ook mateloos aan de voice-over van de presentator bij De Mol.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2024, 10:58:44 door Mol1991 »

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #373 Gepost op: 23-02-2024, 11:10:08 »
Je wil toch dat het spel helder is? Wat is het punt van het programma kijken als een spel maar half te volgen is? Er is niks mis met uitleg of de hand van de kijker vasthouden, zolang er maar ruimte blijft voor interpretatie binnen de rest van het programma. Bij De Mol wordt het speuren naar de mol bijna volledig aan de eigen interpretatie overgelaten.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #374 Gepost op: 23-02-2024, 11:16:45 »
Je wil toch dat het spel helder is? Wat is het punt van het programma kijken als een spel maar half te volgen is? Er is niks mis met uitleg of de hand van de kijker vasthouden, zolang er maar ruimte blijft voor interpretatie binnen de rest van het programma. Bij De Mol wordt het speuren naar de mol bijna volledig aan de eigen interpretatie overgelaten.

Er zijn ook andere manieren om het spel helder te communiceren zonder tijdens de opdracht via een voice over precies voor te kauwen wat iemand moet doen. Ik heb jaren naar WIDM gekeken zonder voiceover -en met af en toe een infographic van een plattegrond en de positie van bepaalde mensen/items bijvoorbeeld- en de opdrachten prima begrepen. Dit jaar krijgen we voor het eerst slechts 20% van de spelregels bij aanvang en vervolgens moeten we op de biechten vertrouwen.

Ik vind het nogal een sprong om te zeggen dat De Mol nu gekopieerd moet worden als de oude werkwijze ook gewoon voldeed en hersteld kan worden.




Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #375 Gepost op: 23-02-2024, 11:18:36 »
Toch ben ik het er niet helemaal mee eens dat het omdat het nu een famillieprogramma is het spel niet harder zou kunnen zijn. Tijdens de eerste seizoenen keken er zeker weten ook kinderen, en dat was echt niet onmogelijk. Tijdens seizoen 5 zat ik in groep 8 en toen was het programma in mijn klas ook al heel populair. Kinderen kunnen heus wel wat hebben. En door te zeggen dat ze alleen maar het niveau van de opdrachten van nu aan zouden kunnen hou je ze volgens mij onnodig dom. Dus voor mijn gevoel is dat een drogreden.


Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #376 Gepost op: 23-02-2024, 11:23:17 »
Er zijn ook andere manieren om het spel helder te communiceren zonder tijdens de opdracht via een voice over precies voor te kauwen wat iemand moet doen. Ik heb jaren naar WIDM gekeken zonder voiceover -en met af en toe een infographic van een plattegrond en de positie van bepaalde mensen/items bijvoorbeeld- en de opdrachten prima begrepen. Dit jaar krijgen we voor het eerst slechts 20% van de spelregels bij aanvang en vervolgens moeten we op de biechten vertrouwen.

Ik vind het nogal een sprong om te zeggen dat De Mol nu gekopieerd moet worden als de oude werkwijze ook gewoon voldeed en hersteld kan worden.

Dat moet niet, wat mij betreft gaan ze terug naar de oude WidM stijl, lijkt me in principe prima. Denk alleen niet dat die benadering ook zou werken voor De Mol, daar zijn de opdrachten te complex voor. 

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #377 Gepost op: 23-02-2024, 11:32:05 »
Terug naar de oude Wie is de Mol? stijl zou al een uitstekende stap zijn. Zojuist nog even de archieven ingedoken, omdat een aflevering uit 2013 mij nog bestond. In opdracht 3 van aflevering 2 moeten de kandidaten enveloppen verzamelen in een veld, waarbij er jagers op quads reden met paintballguns.

Hier werd netjes een overzichtskaartje getoond met wáár de enveloppen lagen en wáár op de moment jagers waren. Dit maakt een opdracht zoveel duidelijker. Bijvoorbeeld: Wie moest de grootste afstand afleggen? Wie had een relatief makkelijke envelop? Wie liet zich waar afschieten?

Allemaal informatie waar je als Molloot zelf waarde aan kan hechten, door er mee aan de slag te gaan. Vandaag de dag moeten Molloten zelf via Streetview locaties afstruinen om de opdracht enigszins te reproduceren. En dan moet je nog hopen dat de montage alle beelden nog soort van in chronologische volgorde heeft staan.

PS: tijdens het zoeken naar dit kaartje, kwam ik ook een ander kaartje tegen, tijdens het dictee. Ook hier: laat zien welke antwoorden gegeven zijn en welke welke antwoorden juist waren. En ook een simpele toevoeging: hoeveel fouten zijn er gemaakt. Wie of wat er dan fout is, is dan aan de Molloten om te achterhalen. Een simpele 'Nee, dit is niet goed genoeg voor een partitude', zoals afgelopen weekend voelt dan gewoon heel flauw.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #378 Gepost op: 23-02-2024, 11:39:24 »
Dit heeft daar heel erg mee te maken en wat jij zegt dit is ook mijn reden waarom ik steeds bij De Mol afhaak. En irriteer me ook mateloos aan de voice-over van de presentator bij De Mol.
Ze gebruiken nu al half voice-overs. Tijdens de opdracht zie je het beeld van een kandidaat die (een deel van) de opdracht uitlegt. Na enkele seconden zie je dan weer de live beelden van de opdracht, terwijl het geluid van de biecht van de kandidaat verder gaat. Vind jij het dan zo interessant om het gezicht van die kandidaat telkens weer te zien? Als de regie de kandidaten de tekst geeft die ze moeten inspreken, die vast beter is dan hetgeen ze zelf verzinnen dan zijn we er toch al bijna? Hoeven ze alleen nog maar de beelden van de biecht weg te laten.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #379 Gepost op: 23-02-2024, 11:54:19 »
Ze gebruiken nu al half voice-overs. Tijdens de opdracht zie je het beeld van een kandidaat die (een deel van) de opdracht uitlegt. Na enkele seconden zie je dan weer de live beelden van de opdracht, terwijl het geluid van de biecht van de kandidaat verder gaat. Vind jij het dan zo interessant om het gezicht van die kandidaat telkens weer te zien? Als de regie de kandidaten de tekst geeft die ze moeten inspreken, die vast beter is dan hetgeen ze zelf verzinnen dan zijn we er toch al bijna? Hoeven ze alleen nog maar de beelden van de biecht weg te laten.

Bij De Mol zegt de voice-over dingen als 'Truusje moet nu een antwoord geven. Ze antwoordt 'Kopenhagen' en dat is fout'.

Dan denk ik: Laat gewoon zien en horen wat ze zegt, daar heb ik jou niet voor nodig. En als wij weten wat de vraag was hoef ik niet per se meteen te weten of het antwoord goed of fout was, laat me dat zelf maar uitvinden. Dat is juist het leuke, dat je achteraf nog dingen op moet/kunt zoeken. En aan de gezichtsuitdrukkingen kunt zien, of aan de stem kunt horen of iemand per ongeluk of expres een fout antwoord geeft.

Als daar de hele tijd iemand doorheen zit te tetteren die precies vertelt wat je zelf ook zou kunnen zien of horen, doet dat af aan (in ieder geval) mijn spelbeleving.

Maar om hier geen De Mol evaluatie van te maken: Dat wil ik niet in de Nederlandse versie :) Doe maar gewoon WIDM oude stijl.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2024, 11:55:56 door Eva. »