Allereerst vind ik het een interessante discussie, fijn dat we die in een apart topic kunnen voeren
Ik ben het ermee eens dat er een belangrijk verschil is tussen publieke opinie en de wet, maar in het geval van opnames voor WIDM lijkt me die wet en het regime juist relevanter.
Openlijk homoseksueel zijn staat helaas op de meeste plekken in de wereld gelijk aan het veroorzaken van een 'publiek probleem'. Of het nou de wet, publieke opinie of allebei is - homofobie is overal en niet discreet zijn kan je in meer of mindere mate flink in de problemen brengen. Als je, vooral als homoseksuele man, dus op een zo veilig mogelijke manier veel van de wereld wilt zien zonder je te laten 'wegpesten' is dat een vreselijke realiteit waar je verstandig mee om moet gaan. In het geval van WIDM doen niet alleen de kandidaten zelf maar ook de makers hun uiterste best om iedereen weer veilig en met alle ledematen thuis te brengen, dus zou ik in die zin nog minder snel een incident verwachten dan bij een privéreis.
Het regime heeft inderdaad hoe dan ook wel degelijk baat bij zo'n productie van een amusementsprogramma waarin de mensenrechtensituatie echt niet aan bod gaat komen. Die impact is hoe dan ook groter dan de privéreizen die wij al dan niet zouden maken naar Oman. En ik ben het ermee eens dat er een verschil is tussen landen die 'ook niet perfect' zijn en landen waar mensenrechten geschonden worden door dictatoriale regimes, waar een groot grijs gebied tussen zit. In het geval van Oman is de situatie voor LHBTI-mensen zelfs vergeleken met andere landen in het Midden-Oosten erg slecht:
https://www.equaldex.com/equality-index?region=Middle+EastEn niet alleen scoren ze het slechtst in het Midden-Oosten, op de wereldranglijst staan ze volgens deze bron 194e van de 197:
https://www.equaldex.com/region/omanDat gaat wat mij betreft nog wel wat verder dan 'niet perfect'. Het gaat hierbij specifiek om de rechten van LHBTI-mensen, want over de publieke opinie in Oman zijn geen data beschikbaar. Trek daaruit je eigen conclusies
Ik juich zeker toe dat WIDM ons verschillende prachtige plekken op de wereld laat zien, het liefst zie ik ook elk seizoen weer een nieuw land en hoeven ze zich daarbij echt niet tot de top 20 veiligste landen voor LHBTI-mensen te beperken (want inderdaad, ook die zijn 'niet perfect'). Maar alleen al in het Midden-Oosten zijn dus betere opties wat dit betreft. Ik snap dat er op het moment veel onveilige gebieden zijn daar en in Jordanië, waar homoseksualiteit niet illegaal is, zijn ze al geweest. En het gaat natuurlijk niet alleen over LHBTI-rechten.
Ik snap dat ze graag nog een keer naar het Midden-Oosten wilden, en dat Oman qua veiligheid van cast en crew/interessante locaties/haalbaarheid van de productie daar nu de beste optie was. Zelf zou ik nog een paar jaartjes gewacht hebben.
Inderdaad hoeft niet iedereen jouw/mijn/onze normen en waarden te delen en kun je die niet zomaar opdringen aan een ander. Wel kun je je afvragen hoe sterk jouw normen en waarden zijn als je een regime dat ze duidelijk niet deelt op zo'n manier sponsort.
Tot slot vind ik hypocrisie van anderen geen excuus om elkaar en onszelf niet op de ethiek van onze beslissingen te blijven wijzen. Dat niemand perfect is, betekent niet dat we zelf dan maar nergens meer over na hoeven te denken of dat whataboutisms naar elkaar gooien genoeg is.