Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen  (gelezen 157415 keer)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #240 Gepost op: 14-01-2016, 12:28:35 »
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen (lees: nachtmerries gehad) en kan inmiddels niet anders dan concluderen dat de laatste-woord-hint met een aan 100% grenzende zekerheid dé hint naar de Mol van dit seizoen moet zijn. Helaas.

Als het alleen zou zijn gebleven bij de laatste letters van de laatste woorden die KLAAS vormen (al dan niet in combinatie met MOL CF waarvan ik nog steeds niet zeker ben of dit bij de hint hoort), zou ik het nog kunnen afschuiven op toeval, maar het zijn meerdere puzzelstukjes die in elkaar vallen:

Kortom, wat mij betreft is het gedaan. En ik ben er zuur van, kan ik je zeggen. Zeker omdat ik per ongeluk tegen deze hint aanliep en de forums angstvallig meed om te kijken hoe ver ik dit jaar op eigen kracht zou komen.

Wat ik de productie kwalijk neem, is dat de hint slechts voor één uitleg vatbaar is. De priesterhint uit 2013 was op meerdere  kandidaten toepasbaar (soms op een wat ongeloofwaardige manier, maar toch).  Daardoor kon je het naast je neerleggen en gewoon verder gaan met je persoonlijke speurtocht. De laatste-woord-hint daarentegen kan alleen maar betrekking hebben op Klaas. En dan is het spel meteen voorbij.

Ik lik mijn wonden en ga de komende zaterdagen dan maar genieten van de prachtige beelden die het programma te bieden heeft!


Hear hear, je verwoordt precies mijn gedachten Molversatie! Ben er ook zuur van, vooral omdat er geen speculaties mogelijk zijn, en je de theorie overal tegenkomt dus niet eens kon mijden ook al zou je dat hebben gewild. Vooral dat MOLBOEK en LETTERLIJK brachten veel mensen meteen op dit spoor.
Meer L

Offline tunnelvisionair

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #241 Gepost op: 14-01-2016, 13:16:37 »
Door deze combinatie van factoren is toeval uit te sluiten en is er dus sprake van een vooropgezette hint. Sommigen denken (lees: hopen tegen beter weten in) dat de hint in het licht van de thema’s deductie en contra-denken wijst op Klaas als kandidaat in plaats van als Mol. Ik geloof daar niet in. Want wat als Klaas als kandidaat was afgevallen in aflevering 1? Om dat te ondervangen zouden alle oud-Mollen tenminste één alternatieve tekst hebben moeten inspreken (met een andere eindzin/letter, waarmee dan de naam van een andere vijf-letterige kandidaat gevormd zou worden). Veel extra moeite dus voor een hoax-hint; het lijkt me érg onwaarschijnlijk.

Bij mij is het geen kwestie van hopen tegen beter weten in, maar van een overtuiging. Ik geloof er gewoonweg niet in dat 2 jaar na het drama met de priesterhint de productie (ook al zitten daar andere mensen in) dezelfde fout begat. In feite in deze hint door de afleveringstitel nog makkelijker te achterhalen dan de priesterhint (die toen nog origineel was).

In plaats van het laten inspreken van alternatieve teksten en het aanspreken van de montagetrucendoos, zijn er nog legio mogelijkheden om het spel naar de hints te manipuleren. Als eens uitgezocht wat een titel als "Het eerste woord, letterlijk" zou hebben opgeleverd?

Offline Rock23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #242 Gepost op: 14-01-2016, 13:27:59 »
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze relatief eenvoudige 'case closed'-hint samenhangt met de verplaatsing naar de zaterdagavond.

Hoe je het ook wendt of keert; deze hint had iedereen kunnen ontdekken, dus ook het mogelijk verwachte (nieuwe) miljoenenpubliek op prime time zaterdagavond..

Ten eerste word je door de titel al op het juiste spoor gezet, vervolgens stoppen ze alle laatste woorden van de oud-mollen in 1 blok en komen ze aanzetten met geknutselde woorden zoals "molboek".

En als je dan als productie de afweging moet maken tussen 200 molloten tevreden houden of aansluiting zoeken/vinden bij een nieuwe doelgroep op de zaterdag is de keuze blijkbaar snel gemaakt..

Jammer voor ons maar Klaas helaas.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #243 Gepost op: 14-01-2016, 14:12:28 »
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze relatief eenvoudige 'case closed'-hint samenhangt met de verplaatsing naar de zaterdagavond.

In dat geval wist de crew al in juni (of vermoedelijk nog veel eerder) dat zaterdag de nieuwe uitzenddag zou worden. Liggen de uitzendschema's dan zo ver van tevoren vast?

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #244 Gepost op: 14-01-2016, 14:52:58 »
Sommigen denken (lees: hopen tegen beter weten in) dat de hint in het licht van de thema’s deductie en contra-denken wijst op Klaas als kandidaat in plaats van als Mol. Ik geloof daar niet in. Want wat als Klaas als kandidaat was afgevallen in aflevering 1? Om dat te ondervangen zouden alle oud-Mollen tenminste één alternatieve tekst hebben moeten inspreken (met een andere eindzin/letter, waarmee dan de naam van een andere vijf-letterige kandidaat gevormd zou worden). Veel extra moeite dus voor een hoax-hint; het lijkt me érg onwaarschijnlijk.

Hoewel ik er ook zeer bang voor ben dat het een echte hint is hadden ze het afvallen van Klaas (of wie dan ook) in aflevering 1 kunnen ondervangen door dat trucje van Art met het omkeren van de lijst. Tenzij de kandidaten de Topito de hele afstand af hadden laten leggen viel de lijst altijd om te draaien zodat degene met de laagste score zijn scherm niet te zien kreeg.

Offline Bruun

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #245 Gepost op: 14-01-2016, 15:07:03 »
Hoewel ik er ook zeer bang voor ben dat het een echte hint is hadden ze het afvallen van Klaas (of wie dan ook) in aflevering 1 kunnen ondervangen door dat trucje van Art met het omkeren van de lijst. Tenzij de kandidaten de Topito de hele afstand af hadden laten leggen viel de lijst altijd om te draaien zodat degene met de laagste score zijn scherm niet te zien kreeg.

Hmmm... goeie, daar zit wat in. Toch nog een paar procentjes kans op een contra-hint dan...

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #246 Gepost op: 14-01-2016, 15:27:36 »
Hoewel ik er ook zeer bang voor ben dat het een echte hint is hadden ze het afvallen van Klaas (of wie dan ook) in aflevering 1 kunnen ondervangen door dat trucje van Art met het omkeren van de lijst. Tenzij de kandidaten de Topito de hele afstand af hadden laten leggen viel de lijst altijd om te draaien zodat degene met de laagste score zijn scherm niet te zien kreeg.
Alleen als er vijf of meer vakken worden vrijgespeeld door de groep.

Als er vier vakken zouden zijn vrijgespeeld (in plaats van nu 7) dan waren de twee mensen in het midden niet vrij te spelen.

Echter, dat zou ook manipulatie zijn, in het voordeel van een kandidaat (Klaas), als dat zou gebeuren. Dus daar geloof ik niet in.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #247 Gepost op: 14-01-2016, 16:41:57 »
Of fanatieke snuivers...

>:D

In de psychologie word kwa lichaamstaal inderdaad gezegd dat mensen liegen als ze, bijvoorbeeld aan hun neus zitten, veelvuldig weg kijken, of bijvoorbeeld hun wenkbrauwen optrekken. Ik hoorde een psychiater zelfs eens zeggen dat mensen liegen als ze hun schouders optrekken! Ik vind het nogal psychologie van de koude grond eerlijk gezegd, aangezien het ook uit ongemak of onrustigheid kan zijn, je toevallig jeuk hebt, etc etc. Je kunt anders geen lichamelijke beweging meer maken of je liegt al, onzin natuurlijk.

Zou heel goed kunnen! Wie weet was de Mol van dit jaar ook ergens geprojecteerd op een muur in dat klooster te vinden (wat we dan wellicht pas in de laatste aflevering te zien krijgen) want het voorbijkomende hoofd in de leader lijkt inderdaad totaal niet op de 5 geprojecteerde oud-mollen.

Betwijfel het, vergelijk ze maar eens (geprojecteerd persoon onder is Kees, geprojecteerd persoon boven is vooralsnog onbekend) ziet totaal verschillend uit. Hier de onbekende persoon overigens uitvergroot misschien dat iemand één van de kandidaten erin herkent?

Qua lichaamstaal zitten we op 1 lijn Good Riddance  8) Maar je vergelijking van de leaderpop met Kees, snap ik niet. Ik zie in de leaderpop gewoon t hoofd van Dennis. Kun je die nog eens naast elkaar zetten?

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #248 Gepost op: 14-01-2016, 17:23:26 »

- wat ik eigenlijk het meest verkeerd zou vinden aan als dit betekent dat Klaas de mol is, is dat Art tegen de mol in afl 1 zegt 'ik spreek je niet meer tot de finale'. Vervolgens spreekt Art een-op-een met Klaas in de metro. Hoe je het wendt of keert, dat botst met elkaar. Zou Klaas de mol zijn, dan had hij niet dat metro-gesprek mogen hebben. Of Art had dat ene zinnetje niet moeten uitspreken.

m0ll0m

Ben ik met je eens. Dat staat haaks op het idee dat Klaas de mol is dit jaar. Daarbij komt dat ik het een kwalijke zaak vind van de crew om de mol in die positie te zetten vanaf aflevering 1, opdracht 1. De mol wordt al genoeg geholpen: door voorkennis (want kent het hele draaiboek van A tot Z), door training (bij bepaalde opdrachten waarbij dat van pas komt) ter plekke op de set zelf nog bovendien. De mol dan ook helpen met de ideale positie om te mollen puur om vertrouwen te winnen, de kandidaten op die achter-je-rug hint te brengen vwb het geld. Dat deed men niet toen Anne-Marie de mol was, toen Margriet de mol was.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #249 Gepost op: 14-01-2016, 17:32:35 »
Ben ik met je eens. Dat staat haaks op het idee dat Klaas de mol is dit jaar. Daarbij komt dat ik het een kwalijke zaak vind van de crew om de mol in die positie te zetten vanaf aflevering 1, opdracht 1. De mol wordt al genoeg geholpen: door voorkennis (want kent het hele draaiboek van A tot Z), door training (bij bepaalde opdrachten waarbij dat van pas komt) ter plekke op de set zelf nog bovendien. De mol dan ook helpen met de ideale positie om te mollen puur om vertrouwen te winnen, de kandidaten op die achter-je-rug hint te brengen vwb het geld. Dat deed men niet toen Anne-Marie de mol was, toen Margriet de mol was.

Ik ben het daar ook mee eens. Daarbij is mijn gedachte dat mensen die wel kijken, maar geen molloot zijn, niet altijd (contra) doordenken (no offense hoor!) en bij dit soort situaties meteen Klaas in hun hoofd krijgen als Mol: hij staat alleen, hij mag beslissen over de groep, hij komt niet in beeld in de metro, hij staat als enige naast Art, et cetera. Ik neem aan dat de regie ook niet wil dat, mocht Klaas de mol zijn, deze mensen het vanaf opdracht 1 in aflevering 1 ook weten? Zo makkelijk maken ze het ons toch niet?

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #250 Gepost op: 14-01-2016, 17:34:02 »
Echter, dat zou ook manipulatie zijn, in het voordeel van een kandidaat (Klaas), als dat zou gebeuren. Dus daar geloof ik niet in.

Eens. Als ze zo ver gaan in het manipuleren van het spel is de lol er wel een beetje af. Wat nog wel zou kunnen is een aantal opties opnemen met de oud mollen. Meer/andere zinnen zodat ze achteraf konden kiezen welke ze zouden laten zien.

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #251 Gepost op: 14-01-2016, 19:07:35 »


Ik heb het al in eerdere posts aangegeven dat ik nog lang niet overtuigd ben van de hint.
Ook de Cf die overblijft als vergelijking.  ???

Wat ook kan, is dat CF staat voor Convento Fransisco (of de Spaanse naam waar de opdracht doorging)
maar sterker vind ik de post (ik weet niet meer wie het als eerste gepost heeft):
MolboeK
OordeeL
LegendA
 ContrA
  FocuS
klaar voor de strijd

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #252 Gepost op: 14-01-2016, 19:22:27 »
@wouterv Tomahawk was degene die als eerst met deze uitleg van de hint kwam (pagina 11 van dit topic, 2e post). Hierbij valt cf dus gewoon weg.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2016, 19:26:16 door Mollenmania »

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #253 Gepost op: 14-01-2016, 20:57:25 »
@wouterv Tomahawk was degene die als eerst met deze uitleg van de hint kwam (pagina 11 van dit topic, 2e post). Hierbij valt cf dus gewoon weg.

Bedankt.  Dat was dus wat ik bedoelde.
klaar voor de strijd

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #254 Gepost op: 14-01-2016, 23:07:24 »
Zijn er meer die het is opgevallen dat er eea bij het hek gebeurde als de ander naar binnen ging? (gebeurt achter je rug)

Bij Ellie (liet deur open, bewust?) zag je Marjolein naar binnen gluren en lijkt erop dat daarachter nog een persoon staat (maar kan ook toeval zijn en iemand van film/productieteam

Bij Rop toen hij weer terug liep zag je achter het hek iemand staan (kan ook toeval zijn film/programmateam), leek om iemand in korte broek

Bij Annemiek (toen Rop verslag deed)zag je schaduwen van iemand lopen achter Annemiek en aparte blauwe verlichting.


Het kan natuurlijk ook allemaal nonchalance en toeval zijn van het film/productieteam maar de combinatie/beelden en muziek zette mij dat aan het denken, ook door het spel verandert achter je rug. Wat denken jullie?
Karin de Groot in actie?  :P
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #255 Gepost op: 14-01-2016, 23:24:19 »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #256 Gepost op: 15-01-2016, 15:20:15 »
Ik weet niet of die CF iets is, als je de woorden doorschuift ivm lengte om klaas te krijgen, krijg je dit:

m o l b o e K

o o r d e e L

l e g e n d A

c o n t r A

f o c u S

En dan heb je dus alleen nog  mol op de eerste regel. Verder niks kunnen vinden in dit schema

Wat natuurlijk ook nog kan (heb ik nog niemand zien opmerken geloof ik) is dat de hint zegt dat we hier de Mol + Klaas hebben gezien, als duo. Dan zou het op Cecile slaan  ;D

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #257 Gepost op: 15-01-2016, 15:24:33 »
Wat natuurlijk ook nog kan (heb ik nog niemand zien opmerken geloof ik) is dat de hint zegt dat we hier de Mol + Klaas hebben gezien, als duo. Dan zou het op Cecile slaan  ;D

MOL Cécile Follows KLAAS. ;D

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #258 Gepost op: 15-01-2016, 15:28:14 »
MOL Cécile Follows KLAAS. ;D

 ::rofl:: ;D :D

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #259 Gepost op: 15-01-2016, 15:39:38 »
Geweldig! Hele hint naar de haaien ;).