Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof  (gelezen 10552 keer)

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #20 Gepost op: 28-02-2017, 12:04:45 »
Snapte ook niet dat Robin niet meer scrabble zette deed, hij zei goed in het spel te zijn (en dan geef je niet zoveel meerwaardentegels weg), en waarom hij Annelies niet op de positie zette om de juiste letters te laten vinden.

Jammer dat Annelies weer zo passief was en de rest het werk liet doen. Begint wel een beetje een patroon te worden idd

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #21 Gepost op: 28-02-2017, 17:34:45 »
Net nogmaals deze opdracht bekeken en Robin is hier echt wel heel superverdacht.
Aan het begin bedenkt Annelies "wever", maar Robin ziet een langer woord "verwen". Niks mis mee, echter de plek waar hij het neerlegt zorgt ervoor dat Gilles meteen 3x ww kan maken door "de" er achter te leggen. Hij legt de eerste letter op het midden, terwijl het bij scrabble veel tactischer is de laatste letter van zo'n woord op het midden te leggen als een woord makkelijk verlengd kan worden.
Hetzelfde gebeurt later bij "zond", Annelies bedenkt "zon", Davey komt nog met een D aanzetten op aanwijzing van Eline en Eline suggereert nu "zond". Annelies denkt niet dat dat wat is, maar Robin wel en hij legt het neer. Door deze actie kan Gilles alwéér de 3xww benutten. (Eline hier dus ook heel verdacht).
Dan is het ook nog zo dat Robin tot 3x toe zegt andere letters nodig te hebben, maar de kandidaten gewoon met hun letters laat wachten en ze niet toestaat hun eieren kapot te gooien. Alsof die benodigde letters er vanzelf wel komen...
Van het woord "lacht", waarna Gilles wéér 3xww kan benutten, is niet helemaal duidelijk wie het bedenkt.

Kortom, bij dit spel vind ik Robin vele, vele malen verdachter dan Annelies. Als zij bij aanvang haar "wever" had mogen leggen hadden ze wel minder punten gehad op dat moment, toch was de vervolgschade lang zo groot niet geweest.

Eline stuurde de zoekers wel aan, maar op wiens aanwijzingen eigenlijk? Of was zij de enige die weer contact had met Robin/Annelies. Werd me niet zo duidelijk eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2017, 17:38:32 door tureluurs »

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #22 Gepost op: 28-02-2017, 18:25:03 »
Ik zat voor de TV en frustreerde me dat ervaren scrabbelaars alleen de 'l' leggen om 'leeuw' te maken, waarom maken ze er niet een horizontaal woord? Dus ben ik gaan kijken of ze letters hadden om iets te kunnen maken.

Ze beginnen met:

v, r, w, u, e, e, n
ze leggen verwen en hebben dus v, r, w, u, e, e, n)
Verwen is op zich niet verkeerd maar hoe ze het neerleggen is natuurlijk niet zo handig.

Ze krijgen wat nieuwe letters erbij en dan hebben ze blanco, e, h, u, t, i, o
Ze leggen e, blanco, en u om eeuw te maken, en hebben dus over blanco, e, h, u, t, i, o)

Ze krijgen er wat letter bij en hebben dan h, t, i, o
Ze hebben ruimte voor nog wat letters en Bertrand staat met een b en Sam met een f. Later komt Eline met een L aan.
Ze leggen de l om leeuw te maken.

waarom maken ze er geen lot van? of loft of lift met de F van Sam, die er al staat, erbij. Ze hebben die letters immers al, daar hoeft zelfs nog niemand iets voor te halen.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2017, 18:27:04 door Kaaasje »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #23 Gepost op: 28-02-2017, 18:33:27 »

Ze leggen de l om leeuw te maken.

waarom maken ze er geen lot van? of loft of lift met de F van Sam, die er al staat, erbij. Ze hebben die letters immers al, daar hoeft zelfs nog niemand iets voor te halen.

Idd ... precies waar ik me mega aan stoorde. Iedereen die ook maar een BEETJE scrabbelt af en toe snapt dat toch  ???

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #24 Gepost op: 28-02-2017, 22:04:40 »
Ik zoek hier toch echt de schuld voor het mislukken bij de scrabbelaars. Eigenlijk gaat het bij het eerste woord al mis. Het verkeerde woord verkeerd neergelegd. Er werd wever voorgesteld, dat was al beter geweest en had Gilles niet meteen naar drie keer woordwaarde geleid. Verwen iets meer naar links had dat ook voorkomen. Vervolgens het niet vragen om specifieke letters (een mogelijkheid die een enorm voordeel zou hebben geboden) en de mislukking was compleet.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #25 Gepost op: 28-02-2017, 22:14:28 »
Ik snapte ook niet waarom ze niet gewoon één iemand het scrabblen lieten doen (Gilles was ook in zijn eentje) en de andere persoon het aansturen van de andere kandidaten. Dan zat er structuur in en zou het denk ik sowieso beter zijn gegaan.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #26 Gepost op: 28-02-2017, 22:24:39 »
1) Beste opdracht ooit  ::bravo::
2) Ik zou bijna mijn Davey/Eline tunnel verlaten om op Robin/Annelies te gaan zitten. Hier wil je als mol bij de scrabbelaars zitten. En daar gaat het ook behoorlijk mis......
You'll never walk alone

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #27 Gepost op: 28-02-2017, 23:28:35 »
Ligt het dus niet aan mij, dat ik dacht, wat spelen ze dat slecht. Ik weet niet of de mol per se bij de scrabbelaars zit, immers, van die twee is er sowieso ééntje níet de mol, en ze staan allebei te lummelen.

Wel een toffe opdracht, maar ik denk dat het behoorlijk moeilijk zou zijn geweest om de kandidaten echt op specifieke letters te sturen. Daarnaast heb je maar af en toe specifieke letters nodig, meestal kies je gewoon met de letters die je hebt iets moois. Af en toe kun je dan net effe die ene extra letter gebruiken.

Als mol wil je bij de scrabbelaars zitten misschien Maar als kandidaat zou ik dat ook wel willen. Ik leef nochtans in de illusie me aardig in dat spelletje te kunnen redden. Volgens mij wat je als mol hier doet is vooral geen goede suggesties doen. Vooral niet over die plattegrond beginnen. Terwijl de kandidaat toch echt belang heeft bij dat die plattegrond wordt gebruikt. Dus kandidaten die wijzen op die plattegrond, zou ik onverdacht vinden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #28 Gepost op: 28-02-2017, 23:56:08 »
De scrabbelaar positie is wel super opvallend ja, iets te opvallend voor een mol. Vooral ook omdat het zo duidelijk fout ging.

Gilles was ook wel echt goed aan het spelen trouwens ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #29 Gepost op: 28-02-2017, 23:59:02 »
Ja, Gilles zal wel enkel tactische richtlijnen gekregen hebben (verder bouwen op reeds gelegde woorden, bonussen pakken).
Natuurlijk kunnen die maar toegepast worden als de tegenstander je het toelaat... en dat deden ze constant. Heel wat tactische fouten... maar ik vind het een terechte opmerking die hier gemaakt wordt. Is dat niet allemaal wat te opvallend?
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #30 Gepost op: 1-03-2017, 01:45:56 »
Opmerkelijk:
In het begin krijg je een shot van de kaart. Daarop staan 7 letters doorstreept, vermoedelijk de 7 letters die ze getrokken hebben. (ze komen ook een beetje later niet meer terug op het overzicht van de letters in het doolhof)
M.a.w. hebben de makers die eieren moeten ophalen en brengen naar het midden, wat Robin en Annelies aanzienlijk meer tijd geeft om een eerste zet voor te bereiden.



EDIT:
Ok, iets heel leuks ontdekt bij de doolhof.
Er zijn 4 blanco's die verzameld konden worden (en opgehaald werden) en er werden er maar 3 gebruikt.
1. De E van op kruising cEntje en leEuwtjes
2. De laatste letter van centjE
3. De S op de kruising van Stof en leeuwtjeS

Dat wil dus zeggen dat er:
- Ofwel nog 1 op het einde van het spel op Robin en Annelies hun tafel lag (Maar waarom zouden ze die dan niet spelen?)
- Ofwel heeft de mol die weggemoffeld. Die blanco linksboven is daar ideaal voor... dicht bij de haag, dus erover en niemand die het ziet!

Ik denk dat we daaruit bijna kunnen concluderen dat de mol in het veld stond?
Of is die conclusie te voorbarig?

« Laatst bewerkt op: 1-03-2017, 06:14:43 door Moloproller »
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline MegaMientje

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #31 Gepost op: 1-03-2017, 07:42:21 »
Ik ben geen scrabblespeler, dus even een vraagje voor de kenners: bij een "gewoon" spel, nemen de spelers dan letters uit een gezamelijk zakje? Of hebben ze elk hun eigen voorraad?

Zou het kunnen dat de letters (of blanco's) die Gilles neemt verwijdert worden uit het doolhof? En de letters sie in het doolhof genomen worden verwijderd uit de zak van Gilles? Of is dit te omslachtig? Hetbzou wel de vermistz blanco verklaren...

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #32 Gepost op: 1-03-2017, 08:23:27 »
Ik ben geen scrabblespeler, dus even een vraagje voor de kenners: bij een "gewoon" spel, nemen de spelers dan letters uit een gezamelijk zakje? Of hebben ze elk hun eigen voorraad?

Zou het kunnen dat de letters (of blanco's) die Gilles neemt verwijdert worden uit het doolhof? En de letters sie in het doolhof genomen worden verwijderd uit de zak van Gilles? Of is dit te omslachtig? Hetbzou wel de vermistz blanco verklaren...

Met scrabble is er een zakje waar de letters in zitten. Elke speler moet (zonder te kijken) 7 letters pakken. Vervolgens vul je het weer aan na een woord gelegd te hebben en graai je dus weer in het letterzakje tot je weer 7 letters hebt.

Ik denk niet dat wat Gilles gebruikte qua letter weg werd gehaald door de productie in het doolhof. Maar misschien wel door de mol  ;)

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #33 Gepost op: 1-03-2017, 09:42:27 »
Het is vrij simpel.
Gilles heeft een zak met identiek dezelfde letters op als de eieren die verstopt zitten in het doolhof.

De kandidaten mogen om te beginnen 7 letters trekken. Deze worden vervolgens vervangen door de eieren uit het doolhof en de letters terug in de zak van Gilles gegooid. Zo blijven beide partijen met gelijke letters.

Dus wat Gilles legt, heeft geen invloed op de eieren in het doolhof.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #34 Gepost op: 1-03-2017, 11:32:00 »
...
Ik denk dat we daaruit bijna kunnen concluderen dat de mol in het veld stond?
Of is die conclusie te voorbarig?



Goed gevonden!
Uiteraard kon men dit niet monteren want dat zou te veel weggeven. Maar in de allerlaatste aflevering zien we misschien wel één van de kandidaten een blanco over de haag werpen!

Offline stofferenblik

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #35 Gepost op: 1-03-2017, 13:17:09 »
Had niet gewoon iemand dit ei vast, toen ze moesten stoppen?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #36 Gepost op: 1-03-2017, 14:10:02 »
Had niet gewoon iemand dit ei vast, toen ze moesten stoppen?
Zou vreemd zijn, want dit was nog even voor tijd.
Ik zal het vanavond nog eens bekijken of ik hier een antwoord op kan vinden.

Ik kan alleszins zeggen dat ik gemerkt heb dat er heel wat beelden door elkaar gebruikt werden. Het maakt het allemaal nog een beetje moeilijker.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #37 Gepost op: 1-03-2017, 16:50:10 »
Wow, goed gevonden! Inderdaad zeer vreemd. Hans lijkt me onwaarschijnlijk als mol, hij haalt ook enkele blanco's binnen. Bertrand ligt eruit. Dus Sam, Davey of Eline. Wie is de dader?  >:D

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #38 Gepost op: 1-03-2017, 17:02:43 »
Wow, goed gevonden! Inderdaad zeer vreemd. Hans lijkt me onwaarschijnlijk als mol, hij haalt ook enkele blanco's binnen. Bertrand ligt eruit. Dus Sam, Davey of Eline. Wie is de dader?  >:D

Blanco's binnenhalen is juist wel mols. Het lijkt kandidaats, want je kunt een woord vormen, maar toch mols want blanco eieren leverden geen geld op.
Daarnaast kreeg ik de indruk dat Annelies en Robin vooral veel medeklinkers tot hun beschikking hadden. Dat maakt het vormen van een goed lang woord ook lastiger. Wie van de zoekers haalden de meeste medeklinkers binnen?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #39 Gepost op: 1-03-2017, 17:14:13 »
Blanco's binnenhalen is juist wel mols. Het lijkt kandidaats, want je kunt een woord vormen, maar toch mols want blanco eieren leverden geen geld op.
Daarnaast kreeg ik de indruk dat Annelies en Robin vooral veel medeklinkers tot hun beschikking hadden. Dat maakt het vormen van een goed lang woord ook lastiger. Wie van de zoekers haalden de meeste medeklinkers binnen?


Dat is een goede vraag, maar vergeet hierbij ook niet dat Eline de zoekers aanstuurde.