Auteur Topic: Aflevering 2  (gelezen 27455 keer)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aflevering 2
« Reactie #20 Gepost op: 23-03-2003, 00:56:22 »
Volgorde bij executie:
Rene
Elise
Patricia
Aafke
Astrid
Chandrika
Julien

Ron en Ferdi zijn dus niet aan bod gekomen.

Ok, laat ik hier eens een theorietje op loslaten. Het is de opdracht van de mol om de pot zo klein mogelijk te houden, dus zou je denken dat de mol vóór afkopen zou moeten stemmen. Om te zorgen dat die dat met een gerust hart kon doen, kun je redeneren dat de mol nog niet aan bod moest zijn gekomen bij de executie op het moment van stemmen over het afkopen. Als ik het goed heb werd het voorstel gedaan nadat Aafke's naam was ingetypt, dus dan blijven over: Astrid, Chandrika, Ron en Ferdi.
Degenen die daarna ook echt vóór afkopen stemden waren: Aafke, Chandrika, Elise en Ron.

En als je die 2 lijstjes dan naast elkaar legt, dan blijven alleen Chandrika en Ron over. Dat zijn dus de enige 2 voor wie het logisch was om vóór afkopen te stemmen (want ze waren nog niet aan bod geweest) en die dat ook daadwerkelijk gedaan hebben.








Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aflevering 2
« Reactie #21 Gepost op: 23-03-2003, 08:02:26 »
En als je die 2 lijstjes dan naast elkaar legt, dan blijven alleen Chandrika en Ron over. Dat zijn dus de enige 2 voor wie het logisch was om vóór afkopen te stemmen (want ze waren nog niet aan bod geweest) en die dat ook daadwerkelijk gedaan hebben.

Dit vind ik 'n erg goede redenatie Jayne. De mol zou op deze manier kunnen 'mollen' zonder dat 't al te veel zou opvallen, want hij/zij kon natuurlijk ook gewoon de executie willen afkopen omdat hij/zij niet zeker is over zijn/haar mol.

Maar wat ik vreemd blijf vinden is dat er mensen die al wisten dat ze door gingen zo sterk voor 't afkopen van de executie waren. Zij hadden er toch eigenlijk geen belang bij? Als je toch al weet dat je 'n aflevering verder komt, waarom dan nog 18.000 euro opgeven om er voor te zorgen dat alle andere mogen blijven? Zeker in dit stadium met nog zo veel kandi's is 't toch niet zo heel erg als er 1tje afvalt? Dat lijkt me zelfs eigenlijk 'n voordeel. :-\








Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re:Aflevering 2
« Reactie #22 Gepost op: 23-03-2003, 08:52:47 »
Elise had het overgezellig nog twee daagjes met z'n allen.... dat zou haar motief zijn...







Take a glorious bite out of the whole world

Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aflevering 2
« Reactie #23 Gepost op: 23-03-2003, 09:46:57 »
Vind het ook erg interessant... Niet zozeer dat duidelijk is wie de mol nou is, maar meer dat ik meer aanwijzingen gezien heb wie het niet is...
Astrid bijvoorbeeld zei in het haar intro in afl. 1 dat ze voor het geld ging en ze stemt dan ook tegen. Dat is geheel logisch voor haar als kandidaat.

 Vervolgens moest de mol liegen waar hij liegen kon. Na de opdracht met de cijfersloten komen de 3 weer terug bij de anderen en wordt gevraagd wie van hen nou als wens had, ooit te trouwen. Alle 3 zeggen ze dat ze dat niet waren. Astrid lijkt me ook niet dat ze dát als wens heeft... blijven over Chandrika (waar volgens mij het mediteren bij hoorde) en Ron....
Waarom liegen ze daarover? (om misschien ook verdacht te doen, maar als je daarover liegt, komt dat wellicht uit)
Zat de mol dan bij die 3?
Als de mol bij de andere groep zat... is het dan interessant om achteraf te weten van wie die vraag was?? Nee, want de mol weet dat immers wel... Is er een reden voor de mol om dat op te rakelen? (dus wie wilde dat zo graag weten??)
En de voiceover zegt dat de laatse 3 vragen hoorde bij de personen die er niet waren.. was dat daadwerkelijk ook zo? Weet iemand nog wat de exacte vragen waren?








Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aflevering 2
« Reactie #24 Gepost op: 23-03-2003, 10:32:22 »
Zeker in dit stadium met nog zo veel kandi's is 't toch niet zo heel erg als er 1tje afvalt? Dat lijkt me zelfs eigenlijk 'n voordeel. :-\
Daar heb je helemaal gelijk in. Hun keuze is heel vreemd en daarom misschien wel meer mols. Ik vroeg me alleen af of de crew de volgorde bij de executie zo gearrangeerd zou hebben dat de mol vóór afkopen kon stemmen zonder al te veel op te vallen. Ze moesten immers ook al zorgen dat Julien niet bij de eerste 4 zat.

Ik heb het in een tabelletje proberen te zetten:

Kandidaten logisch om te stemmen wat gestemd? mols/onmols
Renétegentegenonmols
Elisetegenvoorerg mols
Patriciategentegenonmols
Aafketegenvoorerg mols
-----------------
Astridvoortegen erg onmols
Chandrikavoorvoormols
Julienvoortegen erg onmols
Ronvoorvoormols
Ferdivoortegen erg onmols

Hierbij ben ik er dus vanuit gegaan dat de Mol de executie zou willen afkopen. Ferdi en Astrid (en Julien :P) zijn hier erg onmols bezig, omdat ze makkelijk vóór konden stemmen, maar dat niet deden. En in eerdere series is gebleken dat letten op sterk onmols gedrag een goede manier is om de mol op te sporen (omdat de Mol zelden dat gedrag vertoont).

Een kanttekening die je hierbij kunt plaatsen is dat het voor de kandidaten die bij de executie reeds aan bod waren gekomen   wellicht iets minder logisch was om 'egoistisch' te stemmen dan voor degenen die nog moesten. Die wisten immers al dat ze zelf door waren. Als de kandidaat in kwestie het geld eigenlijk niet zo belangrijk vindt is vóór afkopen stemmen dan makkelijk uit te leggen als 'barmhartigheid'. Hiervan kan de Mol natuurlijk ook handig gebruik maken, maar het is imho toch minder onlogisch dan 'tegen' stemmen als je nog niet aan bod bent geweest (hetgeen dus heel ONmols is, naar mijn mening). Ingewikkeld verhaal misschien, maar ik hoop dat jullie het kunnen volgen. ;)

Verder kun je misschien voorzichtig concluderen dat de Mol wel degelijk voor afkopen heeft gestemd. De verhouding was 5 tegen 4, dus als de Mol 'tegen' heeft gestemd, heeft die een enorme kans laten liggen. Zijn/haar stem had de balans dan immers naar de andere kant kunnen laten doorslaan. Ik zou me kunnen voorstellen dat, als bij het eerste overleg was gebleken dat de meerderheid sowieso tegen was, de Mol ook 'tegen' zou hebben gestemd om niet teveel op te vallen. Maar niet zoals de verhoudingen nu lagen. Eigenlijk was het nu zo dat Julien voor zijn eigen ondergang heeft gezorgd.








« Laatst bewerkt op: 23-03-2003, 10:39:07 door Jayne »

Offline Alive and Kicking

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aflevering 2
« Reactie #25 Gepost op: 23-03-2003, 12:37:34 »
ik vond de afl van gisteren ook alweer stukken beter dan de eerste maar ik heb niet echt een verdachte. Voorlopig hou ik het op Ron omdat hij tegelijk zich inzet maar zich ook wel afzijdig houdt soms. Ferdi is out of the game voor mij, dat is gewoon de mannelijke versie van Inge. Het kan niet zijn dat Avro hun mol zo in de verf zouden zetten. Voor de rest vond ik het maar wat raar dat Astrid doodleuk vertelde dat ze verkeerd gereden was en zo veel tijd verspild had. Lijkt me niet iets om als mol aan het kijkend publiek zomaar te vertellen. Chandrika deed echt haar best bij die kofferopdracht, toen ze daar alleen achtergebleven was, kon ze eezy de verkeerde code ingevuld hebben maar ze vond de juiste dus.

Ik blijf voorlopig op Ron







banaan begint met een b, soms met een s

Offline Doris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
Re:Aflevering 2
« Reactie #26 Gepost op: 23-03-2003, 12:53:46 »
vorig jaar zei george dat een mol zich vaak inspant voor een opdracht, maar het dan aan het einde net laat afweten.
deze aflevering vond ik dat heel erg het geval bij ferdi (wel de achternaam smith, niet z'n voornaam, wel redelijk actief zoeken naar het graf, maar weinig aandacht besteden aan het uiteindelijke antwoord, zich inspannen om de sloten los te maken maar maar wat aan kloten)
en patricia (bij iedereen navraag gaan doen, maar dan toch haar eigen pad volgen)
bij de rest heb ik het niet zo heel erg gezien. ferdi is niet mijn hoofdverdachte, omdat ik nog heel erg twijfel of het wel logisch is om je mol zo duidelijk te laten saboteren, maar hij vertoond wel het meest verdachte gedrag en voldoet mi het meest aan het profiel van een mol (voor zover dat er is)







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re:Aflevering 2
« Reactie #27 Gepost op: 23-03-2003, 13:18:11 »
Wie kunnen er allemaal gelogen hebben over de "geheime wens = trouwen".
Alleen de ongetrouwden, lijkt mij.
Er zijn 3 samenwonenden, t.w : Ron, Ferdi en Elise.
Er is 1 alleenstaande, t.w.: Chandrika
En Astrid is gescheiden, misschien wil ze wel nog eens trouwen.
De overigen zijn allemaal getrouwd.








Offline Quuipo

  • Forumlid
Re:Aflevering 2
« Reactie #28 Gepost op: 23-03-2003, 13:53:21 »
Astrid heeft de koker geopend. Aafke ook.

In ieder geval - zou het niet kunnen dat er in de koker iets staat van als je lekker gaat mollen deze keer krijg je een vrijstelling? Of iets in die richting? ik bedoel het hoeft niet hetzelfde te zijn als de belgische mol met die kokers.

Hoe dik kan het er bovenop liggen bij ferdi.. zo dik dat niemand het meer gelooft en dat hij het dan uiteindelijk toch is?? in deze aflevering is hij vaak in verband gebracht met de mol. Met de speelgoedmol, I quote:
chandrika: "en die mol, bij wie moet die nou?"
astrid: "het zou me niets verbazen als die bij ferdi hoorde"
chandrika: "ja maar daar heeft hij al gelegen"
astrid: "ferdi heeft toch mollen gevangen en uitgezet enzo?" (en dat is dan een reden waarom je een speelgoedmol mee gaat nemen??)

daarna bij de executievragen nog een keer, ik meen als ferdi over chandrika vertelt, dat hij haar verdenkt, zie je haar weer met die mol in haar handen staan.









Offline ovide

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aflevering 2
« Reactie #29 Gepost op: 23-03-2003, 14:02:26 »
Ik was met net iets aan het bedenken. Waarom werd er zo de nadruk gelegd op dat getal 28. Het zou me niet verbazen als dat er achteraf ingemonteerd is.
Voor de bootopdracht waren namelijk zes gegevens nodig om de juiste locatie te vinden. Het maakte op zich niet uit welk gegeven fout was om de koers te verzieken. Verder kon op de boot ook vanalles fout gaan. Kaart verkeerd intekenen, verkeerd sturen, te langzaam varen etc. Nu wordt alles gefocust op die laatste vraag, terwijl er meer mogelijkheden waren om te mollen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat het voor de opnamen beter was als ze in ieder geval de goede richting zouden vinden. Anders zoden ze met de camera's op de verkeerde plek staan natuurlijk...

Hmm. ik ben vaag, probeer er maar iets van te begrijpen als het gaat.







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re:Aflevering 2
« Reactie #30 Gepost op: 23-03-2003, 14:12:34 »
Omdat ik geen tijd meer had om de 1e aflevering te bekijken en voordat het allemaaaal weeeeeer begooooooohoooooooon met een blinde gok (pen pakken en richten maar ;)) Julien als mol had, ben ik nu een mol kwijt.. maar ik had al door tijdens de aflevering dat hij af ging vallen...hij was te vaak in beeld.. maar goed, nu moet ik op zoek naar een andere mol en ja... aaaaaaaargh..

Maar goed, ik vond het een leuke aflevering, ik heb ook het idee dat de mensjes een beetje beginnen te ontdooien (voor zover dat kan in die kou ;)).

Verder..ja ik heb eigenlijk niets toe te voegen, de vage dingen etc. die jullie al hebben neergezet had ik ook opgemerkt (echt waar ja :P) dus ja.. nog maar es afl. 2 kijken en opnieuw blind gokken.. waar is me pen toch..  :P ;D :P







« Laatst bewerkt op: 23-03-2003, 14:13:24 door Milk »
No Milk today???

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Aflevering 2
« Reactie #31 Gepost op: 23-03-2003, 14:21:42 »
Leonardo diCaprio werd pas 11 november 28 jaar, de vraag is op welke datum is deze opdracht gespeeld, want het getal '28' kan zomaar een hint zijn. Omgezet in alfabet is 28 de 'B'. Als Leonardo diCaprio nog geen 28 jaar was, maar 27 jaar, dan is 27 in het alfabet de letter 'A'. De opnames waren toch begin november??????








Offline ovide

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aflevering 2
« Reactie #32 Gepost op: 23-03-2003, 14:26:57 »
Als dat waar is Chriz, dan vraag ik me helemaal af waar ze zich druk om maakten. Stel je leest wel eens wat blaadjes, maar je bent niet echt een fan van Leo. Dat zou op veel mensen kunnen slaan, we lezen allemaal wel eens 'de bladen'. In ieder geval; dan heb je wel de kans dat er iemand bij zit die het weet. Maar als het nou ook nog eens net zijn verjaardag is geweest, dan is de kans al helemaal klein dat iemand het goed heeft omdat ie het weet.
Een hint zou dus wel een mogelijkheid zijn imo.

Patricia had trouwens wel gelijk denk ik door te beweren dat mensen die ongeveer dezelfde leeftijd hebben vaak weten hoe oud iemand is. Als ik naar mezelf kijk, klopt dat wel.







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Aflevering 2
« Reactie #33 Gepost op: 23-03-2003, 14:35:20 »
Ja, maar wat dan wel weer raar is, is dat als René 28 zegt, dat zij dan zegt: Nee, dat kan niet. Dat verschilt toch maar 1 jaartje met Elise's antwoord???

(,maar het ligt er te dik bovenop)








Offline tureluurs

  • Forumlid
Re:Aflevering 2
« Reactie #34 Gepost op: 23-03-2003, 14:36:03 »
Maar als het nou ook nog eens net zijn verjaardag is geweest, dan is de kans al helemaal klein dat iemand het goed heeft omdat ie het weet.
Een hint zou dus wel een mogelijkheid zijn imo.

Patricia had trouwens wel gelijk denk ik door te beweren dat mensen die ongeveer dezelfde leeftijd hebben vaak weten hoe oud iemand is. Als ik naar mezelf kijk, klopt dat wel.

Dit verklaart ook Elise's antwoord; zij zei "27" en dat ze dit wist omdat zij en Leonardo van dezelfde leeftijd waren. (inderdaad onthoud ik ook altijd welke bekende mensen van mijn leeftijd zijn). Zou dan een onmolse actie zijn van Elise, zelfs nu het antwoord fout was.

Wat betreft een hint, Ferdi is volgens het voorstellingsfilmpje 27, maar volgens de Avrobode 28. Hij is de enige bij wie dus ook die 2 leeftijden genoemd worden.
Iets anders zou ik zo gauw niet kunnen verzinnen  ::)

BTW, is er iemand die de juiste geboortedata weet van de kandi's?
Er was vorige week ook een vraag in de test : heeft de mol een eigen website. Is iemand alhier al achter websites van kandi's gekomen?








Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Aflevering 2
« Reactie #35 Gepost op: 23-03-2003, 14:40:49 »
volgens mij komt dat omdat de site de leeftijden gebruikt van tijdens de opnames en de AVRO-bode van de leeftijden nu.








Offline Quuipo

  • Forumlid
Re:Aflevering 2
« Reactie #36 Gepost op: 23-03-2003, 15:50:30 »
Dit verklaart ook Elise's antwoord; zij zei "27" en dat ze dit wist omdat zij en Leonardo van dezelfde leeftijd waren. (inderdaad onthoud ik ook altijd welke bekende mensen van mijn leeftijd zijn). Zou dan een onmolse actie zijn van Elise, zelfs nu het antwoord fout was.

Wat betreft een hint, Ferdi is volgens het voorstellingsfilmpje 27, maar volgens de Avrobode 28. Hij is de enige bij wie dus ook die 2 leeftijden genoemd worden.

dus ferdi is dezelfde leeftijd als diCaprio en hij heeft helemaal geen idee van zijn leeftijd?? Dat vind ik nog molser.

Overigens heb ik nog niemand gehoord over het lijstje met de nummers van de kandi's bij de cijfersloten.
Het viel mij op dat Ferdi nr 1 was.
De 3 'kofferzoekers' hadden nr 7 8 en 9. Wat toevallig dat zij ook als laatste op het lijstje staan? Daar is dus over nagedacht.









Offline Timjor

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Aflevering 2
« Reactie #37 Gepost op: 23-03-2003, 16:57:41 »
Ik denk vanaf deze 2e afl. de ontknoping over winnaar, verliezer, eerstvolgende afvaller en DE MOL ontplozen te hebben. Daar ik het wel erg eigenwijs vind staan om daar nu al met 100% zekerheid hard over de daken te gaan schreeuwen geef ik nu in ieder geval mijn mol en de eerstvolgende afvaller prijs. Mocht dit (die afvaller dan) volgende week ook uitkomen dan durf ik met nog meer zekerheid volgende week veel meer uitgebreide info te geven.

Mijn mol; Elise (het is haast te genant voor woorden maar als je erop let dan spatten de bewijzen hiervoor van je tv scherm)
Eerstvolgende afvaller; Ron.

Klopt dit dan volgt volgende week zoals gezegd alle bewijzen en mijn theorieen.

Oh ja nog iets; de ontknoping van de mol 2003 wordt een algehele vrouwen aangelegenheid ;D

Wordt vervolgd zullen we maar zeggen..........








Offline tureluurs

  • Forumlid
Re:Aflevering 2
« Reactie #38 Gepost op: 23-03-2003, 17:59:23 »
volgens mij komt dat omdat de site de leeftijden gebruikt van tijdens de opnames en de AVRO-bode van de leeftijden nu.

Dat begrijp ik Chriz.
Maar we hebben hier wel te maken met de enige mogelijke kandi met hetzelfde geboortejaar als de heer DiCaprio. Natuurlijk uitsluitend indien Ferdi aan het eind van het jaar jarig is (dus na of tijdens de opnames en vóór januari) en indien de '28' als hint bedoeld is.
Ik begrijp inmiddels dat er ook een vraag was over geboortedata tijdens de test? Ik had dat nog niet gezien, maar lees het hier op het forum. Wel opvallend, juist nu een leeftijd zo van belang was bij een opdracht...








Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Aflevering 2
« Reactie #39 Gepost op: 23-03-2003, 18:17:17 »
Ja, dat klopt. Dat was een vraag van mij. Tijdens de executies was er een vraag op welke dag is de Mol geboren (of jarig)? Julien (tenminste na Juliens verdenking) klikte daar op 'de 14de', ik was erg benieuwd wie er op de 14de jarig is, want ik denk dat Julien op dat persoon heeft gestemd.