Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 148289 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #140 Gepost op: 24-01-2008, 23:25:57 »

Het is iig wel veel werk, maar op zich zit er nog een redelijk groot verschil tussen de twee mogelijke antwoorden, dus je mag er een stuk of 50 foto's naast zitten.

Veel succes KD  ::ok:: Fijn dat je dat even voor ons wilt doen  ::bravo:: ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lola-aapje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #141 Gepost op: 24-01-2008, 23:26:36 »
Dat meer ook echt niet, de ene plaats is dieper dan de andere, hoe weet je waar Edo precies het anker liet vallen?

oh ja...hmmm

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Aflevering 4
« Reactie #142 Gepost op: 24-01-2008, 23:27:09 »
Veel succes KD  ::ok:: Fijn dat je dat even voor ons wilt doen  ::bravo:: ;D

Ik zal eens kijken  ;D, maar verwacht het antwoord niet voor dinsdag.  ;) :P
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #143 Gepost op: 24-01-2008, 23:27:39 »
Ja, PJ zegt: als jouw antwoord op mijn vraag goed is, spreekt de mol de waarheid, als jouw antwoord fout is liegt de mol.

Oké dat is dan duidelijk. Heb ik niet goed opgelet.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Aflevering 4
« Reactie #144 Gepost op: 24-01-2008, 23:28:13 »
Leuke opdracht met die fototjes in die kamer. ::ok::
Alleen jammer van de mol in de kapel. Je zou bijna denken dat het weer Milouske is die de kaarsen uitdooft. ;D

die had ik ook in m´n hoofd zitten tijdens de opdracht, ik zag ´r al staan  :-\\

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Aflevering 4
« Reactie #145 Gepost op: 24-01-2008, 23:28:44 »
Dat meer ook echt niet, de ene plaats is dieper dan de andere, hoe weet je waar Edo precies het anker liet vallen?

Precies.

Maar ik bedenk net: hoe weet de productie dat eigenlijk zo precies? Ze zijn daarna toch gewoon weer verder gevaren? Het zou Edo toch opgevallen moeten zijn als ze daar de diepte waren gaan meten.  :-\\
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #146 Gepost op: 24-01-2008, 23:29:51 »
Krijgen we nu weer net zo'n discussie als vorig jaar? "Ja maar er werd niet gezegd dat als je alles fout hebt je de mol -niet- te zien kreeg!" :P

Niet weer hé, 1 keer was al meer dan genoeg  ::rofl::

Met name de opdracht: maak de bom ontschadelijk vond ik erg leuk. Deed me terugdenken aan die fabriek waar ze met WIDM 6 ook allerlei dingen moesten doen. Waar Richard uiteindelijk terug in de groep kwam. En ik vatte niets van die rekensom, maar als ik het nu zo de reacties lees begrijp ik hem. Heb nog nooit die Van Dale Wacht Op Antwoord regel geleerd :P Kreeg namelijk aangeleerd dat delen/vermenigvuldigen, optellen/aftrekken en wortels/machten gelijk staan aan elkaar.

Verder begreep ik maar weinig van die opdracht met Joris in die Amerikaanse auto. Want wanneer had die bom dan niet afgegaan? Want hij was nog maar net door die ring heen en bam, bom ging af. Verder vond ik Edo in dat zwembad onbetaalbaar. Een rooie kop met bril op en pet die langzaam boven water komt en direct aan Coen vraagt: "En, wie heb jij als mol?"  ::rofl::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Lola-aapje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #147 Gepost op: 24-01-2008, 23:29:59 »
Precies.

Maar ik bedenk net: hoe weet de productie dat eigenlijk zo precies? Ze zijn daarna toch gewoon weer verder gevaren? Het zou Edo toch opgevallen moeten zijn als ze daar de diepte waren gaan meten.  :-\\

Lengte van het anker?

Offline RJBanthum

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #148 Gepost op: 24-01-2008, 23:31:25 »
Foto's tellen, 3100 en 3900 is wel ene heel verschil, maar toch, je moet er maar zin in hebben :)

PJH zegt: Alleen als je de vraagt goed beantwoord, spreekt de mol de waarheid.
Wat betekent dit voor een fout antwoord? Mag een mol dan toch de waarheid spreken? Nee. Wat PJH zegt, is hetzelfde als dit: De mol spreekt de waarheid, alleen als je de vraag goed beantwoord. Ik heb niks gedaan wat niet mocht; De zin heeft nog steeds dezelfde betekenis (bijzin vooraan gezet). Hij spreekt dus alleen de waarheid als je de vraag goed hebt. Hij liegt dus sowieso bij een fout antwoord!

Als je dit weet, wil je graag dat je ook weet hoe je je PJH-vraag hebt beantwoord, want dan heb je iets aan het antwoord van de mol! Voorbeeld:
Stel je bent dom en je twijfelt of 1+1 nou 1 is of 2:
PJH-vraag: Hoeveel is 1+1? 1 of 2?
Jij antwoordt: 1  
Je weet nu niet zeker of je de vraag goed hebt beantwoordt (het gaat er niet om dat jullie dit allemaal wel weten, denk je even in dat je niet zeker weet of je de vraag goed hebt). Je weet dus niet of de mol de waarheid gaat spreken tegen jou of gaat liegen!

Stel nou, dat je 23 zegt. Dat antwoord kunnen ze denk ik onmogelijk als 'goed' rekenen. Je weet nu dus zeker dat dit antwoord fout is (omdat het goede antwoord 1 of 2 moet zijn, een van de mogelijkheden die PJH aanbiedt!). Dus je weet ook dat de mol zeker weten gaat liegen! Dat is een geweldig voordeel over het gokken tussen 1 en 2, omdat je dan niet weet of je toevallig goed of toch fout hebt gegokt!

De vraag is nu dus: Mag dit!? Niet dat iemand dit gedaan heeft, maar dit is slechts een theorie. Mensen beweren trouwens dat Patrick dit gedaan zou hebben. Volgens mij vroeg Peter Jan echt 3975 en ging Patrick toen voor 3975.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Aflevering 4
« Reactie #149 Gepost op: 24-01-2008, 23:32:15 »
Lengte van het anker?


Dan hadden ze toch een probleem gehad als hij het anker twee meter verderop had laten zakken...  ;D

Of zaten ze bij een boei? Dat zal het wel geweest zijn, denk ik.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline mol Thessa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #150 Gepost op: 24-01-2008, 23:32:43 »
Echt een superleuke aflevering!

De eerste opdracht was erg leuk bedacht, vond die kamer van Patrick echt freaky!!
Wel lachen dat hij het niet aan de rest liet zien... Mollenstreek of? Vind Patrick aan de ene kant heeeeeeeel vaag doen bij sommige opdrachten, maar aan de andere kant schrikt hij ook heel vaak van dingen. Ik denk niet dat je dat voortdurend kan spelen.
Ook komt hij als eerste met de "3 fm" ipv driefm ( nog steeds  ::rofl::) en is hij volgens mij ook één van de eersten die ziet dat er ook foto's tussen zitten van dingen waar ze nog niet geweest zijn. Dat zou een mol niet doen. Hij begint gelijk die foto's ertussen uit te trekken. De weegschaal, leek me gewoon een lastige opdracht. Patrick geeft de topito's aan Regina. Houdt hij hierbij rekening met de tijd? Als ze hadden gediscussieerd hadden ze het geld niet meer gehaald. Hij haalt 500 euro binnen. En hij neemt de gewichtjes mee. De mol zou die hebben laten liggen.

Dennis rent weg met het bandje, dat afspeelding is dan nog niet gevonden. Dus aan de ene kant zou je zeggen: geen mollenstreek, want hij wil het bandje zo snel mogelijk horen.
Aan de andere kant, als mol zijnde weet je dat er zo'n afspeelding is en kost het meer tijd om weg te rennen. Je moet ten eerste aan Spaanstalige mensen gaan uitleggen dat je het bandje wilt luisteren, wat tijd kost. Vervolgens luister je ernaar met Dunya, zit hij enorm te kloten met dat ding. Laat de radio er nog een keer doorheen komen. Dan loopt hij weg met Dunya, en als ze al zowat weer terug zijn wil hij weer terug om te kijken of er nog wat meer op staat. Kost ook tijd, want is dubbel werk. Helemaal omdat je als mol zijnde weet dat er een afspeelding is, en dat het bandje dus sowieso nog een keer afgespeeld moet worden zodat de anderen het ook kunnen horen. Vaag dus.
Met Patrick is hij bij die vrijdag vraag, na lang nadenken komen ze op vrijdag, Patrick is hier onzeker over, Dennis ook. Ze zijn beiden bang om het ding over te halen. Patrick zegt: anders doe ik het wel, Dennis wil hem het laten doen, maar besluit dan dat ze het beter aan anderen over kunnen laten. Is dat omdat hij bang is af te gaan? Of om tijd te rekken en proberen of iemand anders het antwoord niet weet... Veel discussie over wanneer prinsjesdag is.  ::rofl:: April!!! De weegschaal leek me gewoon lastig.

Dunya bedenkt gelijk dat de foto in zijn geheel omgedraaid moet worden (hoe logisch!!!!!), en als mol zijnde zou ik niet meteen gaan zeggen hoe het moet, ik zou me dan eerder bezig gaan houden met het doorspitten van foto's die ze nog missen, en er dan per ongeluk eentje vergeten uit te halen. Haalt bij de laserbom gewoon de 500 euro binnen, is daar blij mee. Later gaat ze af bij de bom waar Joris en zij al eerder waren. Als ze de mol was geweest had ze deze opdracht wel eerder willen doen dan het web, omdat deze toch bijna niet te halen was en ze af zou gaan. Het was wel logisch dat Joris zou gaan rijden en zij niet. Dus als ze de mol is zou ze beginnen met deze bom, of de laserbom fout doen.

Triomf!

Offline mol Thessa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #151 Gepost op: 24-01-2008, 23:32:58 »
Edo loopt commentaar te leveren op hoe Patrick de kluis openmaakt, heb hem niet echt wat nuttigs zien doen. Coen en Edo moeten die som oplossen. Doen erg lang over de som, denken niet aan van Dale, en vragen het antwoord aan Regina. Vond het niet vreemd dat Regina ook niet aan van Dale dacht, omdat Coen en Edo het ook gewoon in volgorde vroegen. ("hoeveel is -18 + 3, en dan + 3 kwadraat dus 9). Dan zou ook niet direct in mij opkomen dat het met Van Dale moet zijn. De vraagstelling was gewoon vreemd. Daarentegen, als je de mol bent, en je bent er samen al uit dat het -12 moet zijn, (dat fout is) waarom zou je dan nog aan een ander gaan vragen naar het antwoord. Je weet dat het fout is! Vaag dat Edo er gewoon naast bukt zodat hij ook af is.

Coen: geen commentaar meer, is eruit.

Joris: vaag vaag vaag. Houdt zich ook bezig met het openen van de kluis en doet verder niet echt iets nuttigs. Heel vaag dat hij niet gelijk naar de bom van Regina wil. Maar op zich wel slim om misschien eerst eens te kijken wat ze bij deze bom zouden moeten doen. Zodat ze eventueel later de anderen konden confronteren als het fout gegaan was? Zodat hij het weer op een ander kon afschuiven? Om tijd te rekken? Of zodat hij later misschien wat meer info kon geven over de opdracht, om de anderen te helpen... Later blijkt dat hij alsnog deze opdracht doet, en beschuldigt hij Dunya ervan dat zij het ding beweegt. Zo'n ding beweegt bijna altijd, en het lijkt me ook vrij onmogelijk om met een speer op een auto precies door een klein ringetje te mikken. Vond het niet vreemd dat deze opdracht mislukt was. Later in zijn eentje, komt hij bij zaterdag, vond het op zijn minst vreemd. Het was duidelijk vrijdag. Maar goed. Dat hoeft niet direct een mollenstreek te zijn. Er zijn veel mensen die het niet begrepen, hij wist op z'n minst dat prinsjesdag niet in april is (he Dennis  ::rofl::). Erg leuk ook die bom in zijn gezicht!  ;D

Regina: Komt aan met de klok, merkt dat hij achteruitloopt. Niemand wist dat ze maar anderhalf uur de tijd hadden? Ik neem aan dat dat wel ergens te vinden had moeten zijn, of dat het gezegd had moeten zijn. Maar goed, dat ligt vast aan mij dan. Regina helpt wel met het maken van de foto en het zoeken naar de onderdelen van de foto, maar ze is ook betrokken geweest bij het omdraaien van de foto, al dan niet op de goede manier. Regina is wel slim dat ze gelijk Dunya op haar bom zet, zij in haar eentje had het nooit gered, er is echt wel iemand nodig die vanaf de kant aanwijzingen geeft. Als mol zijnde neem ik niet aan dat je het goede draadje gokt. Als ik de mol was zou ik de andere nemen. Spreekt dus tegen haar als mol. Regina mocht de topito's hebben van Patrick. Patrick wilde er niet verder over discussieren, maar als Regina dat wel verder had gedaan, hadden ze nooit binnen de tijd 500 euro gehad. Toch is het vreemd dat ze 1000 euro binnenhaalt als ze de mol is.


goed... mijn ideeën...
Triomf!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Aflevering 4
« Reactie #152 Gepost op: 24-01-2008, 23:36:12 »

De vraag is nu dus: Mag dit!? Niet dat iemand dit gedaan heeft, maar dit is slechts een theorie. Mensen beweren trouwens dat Patrick dit gedaan zou hebben. Volgens mij vroeg Peter Jan echt 3975 en ging Patrick toen voor 3975.

`mensen`  ::rofl::
mag het, wie zal het zeggen... overigens lijkt me niet dat PJ zo´n cruciale rol speelde in dit geheel en dat het door iemand anders doorgeseind werd door de mol (mierengedoe  :P)

Offline Lola-aapje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #153 Gepost op: 24-01-2008, 23:37:23 »
Zou Dennis de melding over hoe lang de opdracht moest duren van het bandje hebben gewist. Ik denk zelfs dat Dennis het bandje een beetje onder het bed heeft geschoven in het begin...(jaja tunnelvisie) Helaas kan ik de aflevering nog niet terugzien...

Offline Stephanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #154 Gepost op: 24-01-2008, 23:38:49 »
Volgens wieisdemol.nl geeft Patrick antwoord b. Maar in hoeverre je daar dan weer op moet vertrouwen...


Voor de liefhebbers wat info over het boek:
LA ELECTRICIDAD Y SUS APLICACIONES
Prof. Dr. L. Graetz
1921

Wie weet is ergens te achterhalen dat er maar 14 of 15 edities zijn gemaakt?

EDIT: helaas al een referentie gevonden naar de 16e editie. Beide antwoorden zijn dus (zoals eigenlijk te verwachten viel) gewoon mogelijk.
Graetz, Leon
La Electricidad y sus aplicaciones / por el Dr. L. Graetz ; versión de la 16ª edición alemana por el Dr. Esteban Terradas. - Barcelona : Gustavo Gili, 1913. - 582 p. : il.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2008, 23:42:33 door Stephanie »

Offline RJBanthum

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #155 Gepost op: 24-01-2008, 23:42:47 »
Die auto speer ring opdracht hadden ze met z'n 4 of 5en moeten doen... Konden ze de auto sturen, ring strakker houden... Waarom moesten ze door de ring? Konden ze niet gewoon er om heen? XD Volgens mij kon dat zat!

Als Joris de mol was kon hij weten wat de opdrachten waren (zijn van te voren met de mol doorsproken), dus wist hij misschien dat de auto opdracht met zijn tweeën moest en wilde hij daarom de relatief makkelijke touwenopdracht niet aan dunya overlaten door haar eerst af te laten gaan bij de auto opdracht? Och, dat zeg ik vanuit mijn perspectief richting Joris als mol.

Toen Coen ging hangen aan die staaf dacht ik dat Edo het kaartje eruit ging halen, maar dat deed hij niet...

Die foto opdracht was inderdaad raar. Waarom een achteruit lopende klok? Anderhalf uur, wie zei dat? De tv in de andere kamer? Valse aanwijzingen of gemiste aanwijzingen?

Volgens wieisdemol.nl geeft Patrick antwoord b. Maar in hoeverre je daar dan weer op moet vertrouwen...

Volgens mij ook, en in dit geval durf ik op mezelf te vertrouwen :)

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Aflevering 4
« Reactie #156 Gepost op: 24-01-2008, 23:43:07 »
Is ondertussen al een 16e editie van, tenminste, ik heb voor mijn studie het boek "Applied electronics 16th edition" moeten kopen, wat de Engelse versie van dat boek is
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Lola-aapje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #157 Gepost op: 24-01-2008, 23:46:09 »
is de kaft misschien nog anders bij 14e of 16e?

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #158 Gepost op: 24-01-2008, 23:49:42 »
Weet iemand hoe diep dat vijfertje is? van Aflevering 2
Kunnen we opzoeken bij Wikipedia en dan zien we zo het goeie antwoord..
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 4
« Reactie #159 Gepost op: 24-01-2008, 23:52:08 »
Nou... Als je het water net instapt zal het nog minder dan 1 meter diep zijn. Steeds verder naar het midden wordt het natuurlijk dieper. Op een gegeven moment zal je dan op 14 meter zitten, dus dat antwoord zou in principe al goed zijn dan. Stel dat het nog dieper wordt, 16 meter, dan zitten er sowieso plekken omheen waar het 14 is, dus ofwel 14 is het goede antwoord of 14 en 16 zijn allebei goed.
The British are not impressed.