Auteur Topic: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht  (gelezen 96131 keer)

Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #80 Gepost op: 30-01-2010, 12:40:15 »
Ik zit me af te vragen: is er uit de samenhang van de vragen, en de juiste antwoorden daarop, iets op te maken?

Bijvoorbeeld dat de antwoorden, of de beginletters daarvan, samen de hint bevatten richting mol?

Staat er algens een compleet overzicht van de herexamen-opdracht, en de antwoorden daarop?
Negen opdrachten en antwoorden kun je bovenstaand vinden. Bij drie antwoorden zou je verband kunnen leggen : duits 3e naamval/ stelling van Phytagoras 8 (gespiegelde 3 ) en de vouwkunst gevouwen 8 levert 3 op.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #81 Gepost op: 30-01-2010, 12:43:12 »
Als je bij voorbaat al gelooft in de theorie met de drie, dan ga je alle gegeven antwoorden daar naartoe ''vertalen''. En daar geloof ik dus niet zo in. Je moet er spontaan op uitkomen, vind ik.

Een 8 is immers geen 3, en is er ook niet naar te herleiden, tenzij met grenzeloze fantasie. Dan kan ik immers ook de schoenmaat van Manuel herleiden tot de geboortedatum van Kim.

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #82 Gepost op: 30-01-2010, 12:45:56 »
ik krijg eigenlijk meteen de aanduiding ''gereed'' onderin te staan. En dat wil dus zeggen dat de pagina compleet geladen is. Resultaat: een blanco pagina, kan ik niks mee.
F5? Anders ff op google zoeken naar Anagramgenerator dutch en dan ff de goede vinden.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #83 Gepost op: 30-01-2010, 12:50:19 »
die laatste deed het uiteindelijk, nadat ik hem een paar keer opnieuw opgestart had.

Je krijgt diverse anagrammen, die gewoon onbruikbaar zijn.

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #84 Gepost op: 30-01-2010, 13:46:59 »
Manitieuze moet malicieuze zijn. Maar voor de posities van de letters maakt dat niet uit. Voor de rest ga ik ervan uit dat de zin verder klopt, of er nu een onderbreking in zat of niet. Je spelling klopt ook. Ik kom dan inderdaad ook op ZSL. En het antwoord was ZCT ???

Misschien moet het woord MOL vervangen worden door de naam van een kandidaat, en krijg je op deze manier heel andere letters (C & T).
Een consciëntieuze Pieter Jan plant de karakteristieke malicieuze sabotageacties doorgaans minutieus. Nochtans wordt het mollige werk in deze hectische dagen...

Niet dat ik denk dat hij de mol is, maar het is toch wel opmerkelijk.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #85 Gepost op: 30-01-2010, 14:06:57 »
Erik zegt ergens rond die minuut ook: Is er een ZEE (C) in Marroko?
C spreek je uit als Zee. Ik weet de hint nog niet helemaal. Maar oke.
Misschien moet dit toegepast worden op de NL vraag?

Daarvoor zegt die ook nog: Een ZEE (C) ter hoogte van Shanghai, laten we daar mee beginnen.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2010, 14:09:26 door EpicFail »

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #86 Gepost op: 30-01-2010, 14:12:39 »
Daarnaast vind ik het nog opvallend dat Barbara zegt: Het zijn de 5 koningssteden. Het is dus Marokko.

Dit moet dan slaan op die 5 kastelen denk ik. Maar wat zo raar is. Er zijn maar 4 koningssteden namelijk Marrakech, Fez, Meknes en Rabat.

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #87 Gepost op: 30-01-2010, 14:17:02 »
Zou die Z met dat streepje er door nog wat zijn? Beetje opvallend.
Die Z hoort bij ZCT het antwoord op de NL vraag.

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #88 Gepost op: 30-01-2010, 14:18:35 »
Ik googlede en vond dit:
http://www.piepstok.nl/vondsten/dukaton.html

De Z met een streepje betekend: Enzovoort?

Misschien een hint?

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #89 Gepost op: 30-01-2010, 14:48:28 »
Ik dacht ik analyseer de schilderijen ook even.
Wat me opvalt is dat het Zelfportret van Rembrandt van Rijn niet matcht met de foto die op het bord geplakt wordt.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #90 Gepost op: 30-01-2010, 14:49:04 »
Z met een streepje is gewoon een methode om die letter te onderscheiden van andere letters, ofwel een aangeleerde gewoonte van degene die dit schrijft. Ik zou niet weten met welke andere letter je de Z kunt verwarren, maar het lijkt me geen aanwijzing.

Te vergelijken met het schrijven van de 7 met een streepje, om die te kunnen onderscheiden van het cijfer 1. Schrijf maar eens een paar keer heel erg snel achter elkaar het getal 17 op, dan zul je er soms 11, soms 17, en soms 77 in lezen......

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #91 Gepost op: 30-01-2010, 14:51:49 »
Z met een streepje is gewoon een methode om die letter te onderscheiden van andere letters, ofwel een aangeleerde gewoonte van degene die dit schrijft. Ik zou niet weten met welke andere letter je de Z kunt verwarren, maar het lijkt me geen aanwijzing.



Misschien gemakkelijk te verwarren met het cijfer 2.  Mijn geschreven Z lijkt best wel veel op een 2 nu ik er over nadenk.

revadebe

  • Gast
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #92 Gepost op: 30-01-2010, 14:55:41 »
Als je bij algebra (wiskunde) met een variabele z werkt, doe je daar meestal een streepje door om het onderscheid met 2 te maken inderdaad.

Opvallend dat de opdracht Nederlands niet klopt, lijkt me duidelijk dat er een aanwijzing in verscholen zit. Wel gek, dan kunnen de kandidaten het inderdaad nooit goed hebben. Of hebben we een woordje op de band niet gehoord? Arjen bediende de knop, misschien heeft hij ons iets geflikt. Of er is een woordje uitgemonteerd.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #93 Gepost op: 30-01-2010, 14:59:30 »
Ik ben het dictee aan het beluisteren en met behulp van de encyclopedie tot het volgende kom:

Een contentieuze Mol plant der karakteristieke malicieuze sAbotage acties doorgaans minitieus nochtans wordt het molLige werk ......

Uitgaande van deze zin is het antwoord MAL.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #94 Gepost op: 30-01-2010, 15:01:57 »
Ja vreemd, iedereen komt op ZSL maar het moet ZCT zijn.

Misschien is het niets, maar gisteren twitterde Frits dat hij een boek van Stieg Larsson aan het lezen was en dat dat spannender was dan WIDM. Waarop JP twitterde dat hij zijn mond met zeep moest gaan spoelen.
Het ging om het tweede deel.

Nogmaals het is misschien niets, maar als hier wel een hint verborgen zit, kan de tweet van Frits daar nog eens de nadruk op hebben willen leggen.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #95 Gepost op: 30-01-2010, 15:03:03 »
Misschien moet het woord MOL vervangen worden door de naam van een kandidaat, en krijg je op deze manier heel andere letters (C & T).

Klopt, als ik Mol vervang door een woord van negen letters dan komen er de goede letters uit. Maar als je daar een persoonsnaam neerzet dan klopt de zin niet meer omdat hij begint met een. Er moet daar een zelfstandig naamwoord staan. Het meest voordehandliggend zijn de beroepen van de kandidaten. Alleen de beroepen van Arjen (schrijver) en Sanne (regisseur) hebben 9 letters. Je zou eventueel Erik hierbij kunnen betrekken (producent).

Als deze opdracht bewust zo is gemaakt dan vind ik hem alleen kunnen als de Mol in het klaslokaal zat. Gewone kandidaten hadden geen kans om deze opdracht op te lossen. Arjen of Kim zou dan de Mol moeten zijn.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #96 Gepost op: 30-01-2010, 15:34:05 »
Als ik het beeld stilzet bij Frits nadat hij het verkeerde antwoord gaf, staat hij naar het schoolbord te turen. Wat me daarbij opvalt is, dat het net lijkt of er een andere zin op het bord staat. De lengte van de woorden komen m.i. niet meer met elkaar overeen.
Waar staat hij toch naar te turen ???

Offline Vangu Vegro

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #97 Gepost op: 30-01-2010, 15:35:02 »
Citaat
Wat me opvalt is dat het Zelfportret van Rembrandt van Rijn niet matcht met de foto die op het bord geplakt wordt.

Hij is bij het bord met de schilders een kwartslag gedraaid, maar het is hem wel degelijk.

Een willekeurige gedachte die bij me opkwam: Vermeer kwam uit Delft. Is er een kandidaat die daar geboren is of woont?
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

revadebe

  • Gast
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #98 Gepost op: 30-01-2010, 15:44:32 »
Ik heb nog even gepuzzeld en ik ben tot de volgende conclusie gekomen:
De oplossing ZC(T) is niet te maken met het eerste zin(sdeel). Blijkbaar moet de opdracht toch anders geïnterpreteerd worden. Ook valt het te betwijfelen of het tweede zinsdeel dat we horen, aansluit op het eerste.

Ik denk dat we er daarom maar vanuit moeten gaan dat we moeten tellen net zoals Japanners doen. Japanners rijden links, en lezen een boek van achteren naar voren. Dus zouden ze dan ook niet van achteren naar voren tellen? Dat zou in ieder geval verklaren waarom je ZC niet kan maken uit het eerste zinsdeel, er vanuit gaande dat dat ook daadwerkelijk het begin van het dictee was. En omdat we niet het volledige dictee horen, kunnen wij de oplossing niet nabootsen van achteren naar voren. Het is wel gemeen van de redactie dat de Z zowel van links naar rechts als van rechts naar links op de 16e plek valt, maar dat hebben ze misschien expres gedaan om verwarring te zaaien.

@Vangu: ik kom uit Delft, hier komt geen deelnemer vandaan volgens mij. Maar hetzelfde kun je zeggen van Rembrandt (Leiden) of Frans Hals (Antwerpen). Al waren die twee natuurlijk niet de oplossing.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2010, 15:46:25 door revadebe »

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #99 Gepost op: 30-01-2010, 15:48:30 »
is het niet zo dat de karakters van rechts naar links worden gelezen, maar dat dat niet opgaat voor het omgaan met cijfers, ofwel dat het tellen op de hier bekende manier gebeurt?

Ik kijk dan naar het Arabisch: daarbij worden cijfers op een voor westerlingen leesbare manier geschreven, en ook zo ''behandeld''.