Auteur Topic: [Theorie] Hints in de Leader  (gelezen 198366 keer)

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #740 Gepost op: 8-03-2019, 22:50:53 »
Die ligt op het dak?

 ::rofl::  is Jamie toch de mol!
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #741 Gepost op: 8-03-2019, 22:52:58 »
 ::rofl::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #742 Gepost op: 8-03-2019, 22:57:49 »
Uit 2015 herinner ik me nog altijd die reclame in cinema Regal over Anchor boter. Dat dat merk populair is in Sri Lanka wil ik graag geloven, maar wanneer de productie dat clipje samenstelt, kan ik me niet voorstellen dat er niemand aan de productietafel denkt "Hey, Rik is een nieuwsanker. Ook toevallig."
Zeker zullen we dat soort dingen nooit weten, maar ik kan het me wel voorstellen. De molloten zijn constant bezig met overal hints in zoeken, de productie niet. De mensen die zo'n filmpje monteren zijn waarschijnlijk niet eens dezelfde mensen als degenen die de hints bedenken. "Nieuwsanker" is ook niet echt een alledaags woord, dan heb je het eerder over een nieuwslezer. Dus juist dit voorbeeld is typisch iets waarvan ik me kan voorstellen dat de productie van te voren die link helemaal niet heeft gelegd.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #743 Gepost op: 8-03-2019, 23:00:16 »
"Nieuwsanker" is ook niet echt een alledaags woord

Ow, dan gebruiken we het in Vlaanderen mogelijk meer dan in Nederland. Hier is de term nieuwsanker best wel goed ingeburgerd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #744 Gepost op: 9-03-2019, 00:12:34 »
Zeker zullen we dat soort dingen nooit weten, maar ik kan het me wel voorstellen. De molloten zijn constant bezig met overal hints in zoeken, de productie niet. De mensen die zo'n filmpje monteren zijn waarschijnlijk niet eens dezelfde mensen als degenen die de hints bedenken. "Nieuwsanker" is ook niet echt een alledaags woord, dan heb je het eerder over een nieuwslezer. Dus juist dit voorbeeld is typisch iets waarvan ik me kan voorstellen dat de productie van te voren die link helemaal niet heeft gelegd.
Mee eens dat sommige molloten overal iets in zien. Maar dat is voor mij geen bewijs dat er geen nep hints in het programma zitten. Stel dat we van de eerste 5 vragen van de Ver tellen opdracht de eerste letter nemen en dat deze "MOLIS" opleveren en de laatste letters achtereenvolgens "MEREL". Dan zou je dus krijgen "MOL IS MEREL". Stel nu dat Sarah uiteindelijk de Mol blijkt te zijn. Blijkbaar was dit dus geen hint. Je kunt dan zeggen, het was gewoon toeval. Maar je kunt ook zeggen, het is duidelijk een nep hint naar Merel.
De enige manier om hier iets zinnigs over te zeggen, is om te kijken naar de kans dat deze "hint" er toevallig uit komt. Ik neem aan dat je het met mij eens bent dat de kans op precies deze letters, of dat er uberhaupt iets leesbaars uitkomt, uiterst klein is. Dan zeg je dus. Het is een nep hint.
Je moet dus kijken naar de kans dat deze hint er toevallig uitkomt, of dat je deze "hint" kunt verklaren.

Van het laatste hebben we 2 voorbeelden gezien. Bij de antwoorden wie de Mol is, bleek bijvoorbeeld dat de laatste letter "toevallig" de naam Niels oplevert. Je zou kunnen zeggen, dat moet een hint zijn. Totdat je ontdekt dat de namen in alfabetische volgorde staan. Dan besluit je dat het geen (nep)hint is, want het is redelijk om de namen in alfabetische volgorde te zetten.

Het andere voorbeeld is het anagram van SHAKIRA. Hier kun je IK SARAH van maken. Als je dan bij een muziek opdracht een nummer van Shakira hoort dan zou je kunnen denken: dit is een hint. Dat zou het geval zijn als Shakira bijvoorbeeld een vrij onbekende zangeres van Letland zou zijn. Maar als je weet dat Shakira DE zangeres van Colombia is, dan besluit je om het toeval te noemen.

En omdat Sinan maar 1 seconde in de hele leader in beeld is en de kans dat je met een willekeurig getal van 3 cijfers maar een kans van 1 op 1000 hebt dat dit gebeurt, is de 222 hint voor mij geen toeval maar een nep-hint. Waar de grens ligt van toeval of nephint weet ik niet maar voor mij was dit te toevallig. Zeker als je alles eromheen beschouwt. Dit shot was helemaal niet nodig vanaf dat standpunt. De blokjes MOL erbij waren ook niet nodig. De oogwenk van Sinan was ook nergens voor nodig. Vanwege de kansrekening is dat voor mij dan een 99,9 % zekere nep-hint omdat de kans dat hij toevallig optreedt maar 1 op 1000 is (globaal gesproken, het gaat mij niet om de exacte cijfers). Gelukkig mag iedereen hier anders over denken.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2019, 00:17:01 door MartinJ »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #745 Gepost op: 9-03-2019, 01:19:56 »
Ik ben iets op het spoor maar kom er niet helemaal uit (ik plaats wat foto's) ik ben door gaan puzzelen op het gebruik van morse en heb alle opdracht titels op een rij gezet en wanneer er 1 woord is, is het een streep en wanneer het 2 woorden zijn een punt. Ik kom dan uit op:
S 9tiend mol en mis dus een E... en nu dacht ik wat als de puzzel op het meer een grote E vormt dan is dat de missende letter... 😃 schiet er maar op!

Ik denk niet dat dit de grote hint is, maar je krijgt toch mijn credits voor dit speurwerk!

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #746 Gepost op: 9-03-2019, 04:29:58 »
Zou het kunnen zijn dat een andere hint in de leader zit dan de puzzelstukken? Of dat de puzzelstukken verwijzen naar iets wat te maken heeft met de muurschildering in Medellin?

En dan niet verwijzend naar de kandidatenschildering, maar naar de afbeelding van het grote mannenhoofd ernaast. Het 'schreeuwende' hoofd van de platenhoes.

Er is hier in het begin door King Lennart gezegd dat er in de titel van het album van Eddie and the Rods misschien een verwijzing zit naar het nummer Get Your Rocks Off van Primal Scream en wel naar de eerste schreeuw in de eerste aflevering.
Foxhunter merkte later op dat Merel op de brug als eerste schreeuwt naar Sinan in aflevering 1.


De afbeelding op de muur laat duidelijk een schreeuwend mannenhoofd zien.

De eerste schreeuw in de leader van aflevering 1 is die van een man.

In de eerste afleveringen zijn in de leader twee kreten te horen. Eerst een schreeuw, een mannenstem, terwijl de waterval van aflevering 5 in beeld is.
Vlak daarna is Niels te zien in de leader. Ik weet het niet honderd procent zeker, maar volgens mij is die schreeuw ook van Niels.

Meteen nadat Niels in beeld is geweest, is ook weer een mannenstem te horen, die iets als 'yeah' roept.

Vanaf aflevering 6 hoor ik die eerste schreeuw niet meer voordat Niels in beeld komt.

Wel roept nog steeds, vlak nadat hij in beeld is geweest, de mannenstem 'yeah'.


Ik heb met de zoekfunctie geprobeerd te achterhalen of iemand anders dit al heeft opgemerkt. Niet gevonden. Mocht dit toch zo zijn, dan
heb ik er overheen gelezen. Excuus alvast, in dat geval.

Offline DetectiveMols

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #747 Gepost op: 9-03-2019, 07:53:19 »
Ik ben iets op het spoor maar kom er niet helemaal uit (ik plaats wat foto's) ik ben door gaan puzzelen op het gebruik van morse en heb alle opdracht titels op een rij gezet en wanneer er 1 woord is, is het een streep en wanneer het 2 woorden zijn een punt. Ik kom dan uit op:
S 9tiend mol en mis dus een E... en nu dacht ik wat als de puzzel op het meer een grote E vormt dan is dat de missende letter... 😃 schiet er maar op!


Ik denk niet dat dit de grote hint is, maar je krijgt toch mijn credits voor dit speurwerk!

Dank je Belgian Mol, ik denk dat het wel degelijk een hint is en misschien zelfs wel de grote: ik ben nl gaan puzzelen met de puzzelstukken op het meer (met dank aan TimvanW) en wat komt er uit..... jawel, de missende E ! Deze E is ook nodig voor molvisiE en past dus ook in :  S 9tiendE mol

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #748 Gepost op: 9-03-2019, 09:11:31 »
Dank je Belgian Mol, ik denk dat het wel degelijk een hint is en misschien zelfs wel de grote: ik ben nl gaan puzzelen met de puzzelstukken op het meer (met dank aan TimvanW) en wat komt er uit..... jawel, de missende E ! Deze E is ook nodig voor molvisiE en past dus ook in :  S 9tiendE mol
Wat zegt die E?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #749 Gepost op: 9-03-2019, 09:13:32 »
Ik vind wel dat er een verschil is tussen 'nephints' en nephints.

Zoals inzoemen op een bordje sucre, da's gewoon een geintje, een toevalligheidje dat gefilmd is en er voor de grap ingestopt. Zoiets is voor bijna alle kandidaten te vinden en moeten we ook niet moeilijk over doen. Ik wil ook de mol niet vinden dmv hints, maar dmv acties (of het nalaten daarvan).
Een hint zoals in de leader - waar wekelijk iets veranderd en waar we met letters kunnen puzzelen - als daar niks uit zou komen zou ik vreemd vinden. Maar goed da's niet zo, heeft Rick al bevestigd. ;D ::ok::

Ben wel heel nieuwsgierig wat het nu is, ook al heb ik niet meegepuzzeld. ::jaja::

Offline DetectiveMols

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #750 Gepost op: 9-03-2019, 09:19:02 »
Wat zegt die E?

Dit is de laatste letter die nog mist om molvisiE te vormen en S 9tiendE mol, deze letter E kun je vormen met de puzzelstukken op het meer en zal neem ik aan vanavond getoond gaan worden.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #751 Gepost op: 9-03-2019, 09:49:13 »
Ik vind wel dat er een verschil is tussen 'nephints' en nephints.

Zoals inzoemen op een bordje sucre, da's gewoon een geintje, een toevalligheidje dat gefilmd is en er voor de grap ingestopt.

Dordrecht is toevallig wel dé suikerstad Daisy  ;)

Offline thijsknoeff

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #752 Gepost op: 9-03-2019, 11:08:44 »
MOLVISIE

MOL IS EVI

 ::oink:: ::oink::

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #753 Gepost op: 9-03-2019, 11:15:27 »
MOLVISIE

MOL IS EVI

 ::oink:: ::oink::

Sí, vi mole (Ja, ik zag mol)  ::rofl::.

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #754 Gepost op: 9-03-2019, 11:18:20 »
Dank je Belgian Mol, ik denk dat het wel degelijk een hint is en misschien zelfs wel de grote: ik ben nl gaan puzzelen met de puzzelstukken op het meer (met dank aan TimvanW) en wat komt er uit..... jawel, de missende E ! Deze E is ook nodig voor molvisiE en past dus ook in :  S 9tiendE mol

Wel heel vergezocht. Die E kan ook een M zijn  ;)
En waarom wilt iedereen opeens overal morse in zoeken?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #755 Gepost op: 9-03-2019, 11:23:13 »
Wel heel vergezocht. Die E kan ook een M zijn  ;)
En waarom wilt iedereen opeens overal morse in zoeken?
Ja, waarom wil bijna iedereen dat?

Offline DetectiveMols

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #756 Gepost op: 9-03-2019, 11:30:01 »
Ja, waarom wil bijna iedereen dat?

Omdat we bij de ziplijn ook een morse code hadden, daar kwam uit een man (hint naar de afvaller) en de makers wilde ons er wellicht op wijzen dat er OOK een morse code te vinden is naar de mol.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #757 Gepost op: 9-03-2019, 11:40:54 »
Omdat we bij de ziplijn ook een morse code hadden, daar kwam uit een man (hint naar de afvaller) en de makers wilde ons er wellicht op wijzen dat er OOK een morse code te vinden is naar de mol.

Het punt blijft wel dat je je letterscheiders niet op een consequente manier gebruikt. Ik verwacht van een hint dat hij een zekere logica bevat ook.

Offline cartitele

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #758 Gepost op: 9-03-2019, 11:42:30 »
Come on guys, Rick is playing with us and he is winning! Hij lacht in zijn vuistje. We moeten toch voor de finale dat leader raadsel opgelost krijgen? Ik ben er van overtuigd dat hij ons de ene aanwijzing na de andere geeft op zijn instagram.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #759 Gepost op: 9-03-2019, 11:44:50 »
Zijn foto zelf is haast een hint... Ik zie in z'n 'vuistje' zowel de M, de O als de L.  ;)