Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen  (gelezen 35788 keer)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #80 Gepost op: 10-02-2019, 14:37:58 »
Okay. Vroeg het me af vanwege Margriet Merel flora fauna.. bloemetjes vogeltjes in beeld etc.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #81 Gepost op: 10-02-2019, 15:20:39 »
Het is Niels die er op hamert niets extra in te zetten en voornamelijk Jamie, die het wel wil. Die het tot twee keer toe voorstelt en Niels daarin meetrekt.

Sinan en Sarah lijken me hier onmols. Ze nemen zoveel tijd met die wals (zonder inzet), dat de kans dat ze invloed hadden op de andere opdrachten miniem was. Een foutje, zowel bij het sturen als het navigeren, was gemakkelijk gemaakt. Bovendien gaan beide op zoek naar een groep kandidaten die al bezig is en waar dus niets te halen valt voor de mol. Het besluit over de inzet is al genomen.

Merel met haar "jawel die gaan we maken" lijkt me onmols. Telt niet het moment waarop iemand met een opdracht begint? Ze heeft daar de invloed om geld in te zetten? Is dat gebeurd? RP wil niets inzetten bij de wals en adviseert dat Sarah achterblijft om aanwijzingen te geven. Laat Merel ook alleen naar de opdracht met het logo gaan en verspeelt dus invloed om daar meer geld te verspelen. Niels wil eigenlijk nergens extra inzetten, doet het toch. Bij het touw verlaagt hij het bedrag dat Jamie voorstelt. Jamie, die wil inzetten met onzinargument dat hij anders niet scherp is.

Jamie en Niels zijn bij twee van mislukte min-opdrachten betrokken, terwijl Niels duidelijk aangaf niets in te willen zetten. Hij komt daar ook steeds op terug. "Niks inzetten" zijn de eerste woorden van Niels. Bij die vierkanten lijkt Jamie extreem mols. Hij speelt gewoon met Niels, zo lijkt het.

Bij de negen verschillen kan ik niet beoordelen wat er misgaat. Kost wel 250 euro.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 17:52:33 door Tarballs »

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #82 Gepost op: 10-02-2019, 15:48:19 »
Niels en Jamie  :-[

Die puzzel is zo makkelijk. Er zijn zoveel variaties van die langs gaan op Social media en ze werken allemaal hetzelfde.

Heel simpele rekensommetjes wordt het: 1+4+9+16+10=40... Gewoon gestructureerd alles langs lopen.

Al verwacht ik niet dat het een mollenacties is...

Persoonlijk kan ik me goed voorstellen dat ze het moeilijk vonden. Ik ben zelf net als Niels een talig persoon en was hier allicht ook niet uitgekomen. Kwam zelf uit op 27, net als Jamie. Wel vond ik het vrij dom dat ze lang op 19 bleven hangen, dat die acht middelste kleine vierkantjes ook meegeteld moesten worden leek me vrij duidelijk.

Blijft de vraag inderdaad waarom Rick Paul, die de opdracht zo makkelijk vindt en veel geld wil inzetten, de opdracht niet zelf doet en snel wegloopt om hem aan Jamie en de talige Niels te laten.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #83 Gepost op: 10-02-2019, 15:48:51 »
Ik heb geprobeerd de verschillen te zoeken, maar het is lastig te controleren. Het meeste lijkt te kloppen.

Er zat hier ook ergens een joker verstopt. Misschien was dat wel een van de verschillen en mochten ze 'm dus niet weghalen om de opdracht te laten slagen. ;D

Wat ik erg onmols aan Merel vind is dat ze Niels en Jamie adviseert het grote vierkant, dat in het midden en de kleintjes niet te vergeten. Maar wat dan weer heel mols is is dat Merel zelf dit raadsel niet gaat doen terwijl ze het zo goed lijkt te weten.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 15:51:06 door Heinz »

Offline Moltifunctional

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #84 Gepost op: 10-02-2019, 15:50:41 »
Blijft de vraag inderdaad waarom Rick Paul, die de opdracht zo makkelijk vindt en veel geld wil inzetten, de opdracht niet zelf doet en snel wegloopt om hem aan Jamie en de talige Niels te laten.
Inderdaad. Merel leek het ook wel te begrijpen, dus ik denk dat hun twee hier een beter resultaat hadden kunnen behalen.  ::)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #85 Gepost op: 10-02-2019, 15:51:13 »
Er zat hier ook ergens een joker verstopt. Misschien was dat wel een van de verschillen en mochten ze 'm dus niet weghalen om de opdracht te laten slagen. ;D

De joker leek me inderdaad een onderdeel van die verschillen te zijn. Deed me denken aan de witte kamers in 2016 waar ook jokers lagen.

Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #86 Gepost op: 10-02-2019, 15:55:44 »
Je kunt het einde van het rode touw vinden door telkens om een deel van het speelveld te lopen en te tellen hoeveel keer je het touw passeert. Als je om een stapel of een aantal stapels loopt en je ziet het touw even vaak in en uit de stapel(s) gaan dan zit het einde van het touw niet in dat deel van het veld.
Omcirkel je een deel van het veld en het aantal keer dat je het touw kruist is oneven dan zit het einde van het touw wel in dat gedeelte.
Je kunt dus beginnen met het doorkruisen van de helft van het veld en zo bepalen in welke helft het einde zit. Dit herhaal je telkens met een kleiner gebied tot je het einde gevonden hebt.

Dit is natuurlijk een typische thuis vanaf de bank oplossing waar je maar net op moet komen tijdens de opdracht. Ik had sowieso het idee dat de kandidaten meer bezig zijn met het vinden van de mol dan met het juist uitvoeren van de opdracht.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 16:01:56 door TimvanW »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #87 Gepost op: 10-02-2019, 15:56:08 »
De joker leek me inderdaad een onderdeel van die verschillen te zijn. Deed me denken aan de witte kamers in 2016 waar ook jokers lagen.

Het geeft wel te denken dat ze de joker niet opgemerkt hebben terwijl ze juist heel gedetailleerd gekeken hebben om verschillen te zoeken. Zou de Mol de joker verstopt hebben om zo de opdracht te laten mislukken?

Er wordt gesuggereerd dat ie zo verstopt is:

Edit: En na Riks mededeling dat er jokers verstopt lagen zien we ditzelfde shot weer. Je zou kunnen zeggen dat de herhaling hiervan suggereert dat de joker niet weggenomen is. 
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 16:13:15 door Heinz »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #88 Gepost op: 10-02-2019, 16:16:43 »
Het waren Sinan en RP die hard riepen geen geld te willen inzetten
Ze ging er wel uiteindelijk heel makkelijk mee in.

Die puzzel is zo makkelijk. Er zijn zoveel variaties van die langs gaan op Social media en ze werken allemaal hetzelfde.

Heel simpele rekensommetjes wordt het: 1+4+9+16+10=40... Gewoon gestructureerd alles langs lopen.

Al verwacht ik niet dat het een mollenacties is...
Het hangt er helemaal af waar je interesses liggen. Bij wiskunde? Of toch meer bij taal? Ik denk dat als je deze opdracht aan 1000 Nederlanders stelt het merendeel het foute antwoord zou geven. Zo makkelijk is hij dus niet. Ja, hij is makkelijk als het je interesseert, en ja, hij kan makkelijk zijn als je hem toevallig een keer eerder bent tegen gekomen. Maar dat zal ook voor het merendeel van de Nederlanders/Belgen niet gelden.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #89 Gepost op: 10-02-2019, 16:45:01 »
Het hangt er helemaal af waar je interesses liggen. Bij wiskunde? Of toch meer bij taal? Ik denk dat als je deze opdracht aan 1000 Nederlanders stelt het merendeel het foute antwoord zou geven. Zo makkelijk is hij dus niet. Ja, hij is makkelijk als het je interesseert, en ja, hij kan makkelijk zijn als je hem toevallig een keer eerder bent tegen gekomen. Maar dat zal ook voor het merendeel van de Nederlanders/Belgen niet gelden.

Akkoord. Met een Diederik Jekel was de opdracht zo geklaard, maar zo iemand is er niet dit seizoen.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #90 Gepost op: 10-02-2019, 16:54:45 »
Ik snap dat er blijkbaar ook een wiskundige berekening achter zit. Maar je kan toch ook gewoon vierkantjes tellen?
Ik vind persoonlijk nog steeds niet dat je een wiskundig genie moet zijn voor deze opdracht.
Ik wil best geloven dat veel mensen bij de eerste keer tellen er een paar vergeten. En dat het ook een stuk lastiger is voor de kandidaten daar, omdat ze er niet van bovenaf op kijken. Denk dat het eerder met het laatste te maken heeft dat ze hier sommige over het hoofd zien dan of ze wel of niet sterk in wiskunde zijn.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline undercovered

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #91 Gepost op: 10-02-2019, 17:04:27 »
Misschien was de zoek-de-verschillen-opdracht wel gedoemd om te mislukken--een instinker?
(Net als het tellen van de verborgen vierkanten--niet moeilijk maar wel een instinker--en het losknopen van het touw om het eind te vinden)

Misschien waren alle negen verschillen correct aangegeven, maar klopte het eindplaatje niet omdat er door het niet wegnemen van de joker nog steeds een verschil was.

Ook al is dit niet het geval, dan zijn er hier nog steeds andere manieren om te mollen zoals ook anderen al hebben opgemerkt: een verschil erbij maken waardoor een ander over het hoofd wordt gezien, of achteraf een bordje verwisselen.

Ook zegt Rik dat de enige opdracht waar geen extra geld is ingezet, de opdracht is die is gelukt. Betekent dit dat Merel zelf heeft besloten om extra geld in te zetten bij het namaken van de vingerafdruk?

Heeft ze tijdens haar tijd alleen met de puzzel een aantal stenen verstopt?

Edit: Misschien heeft ze wel een steen weggenomen van het origineel, zodat zelfs bij het voltooien van de opdracht binnen de tijd de opdracht mislukt zou zijn.

We zien Merel na haar rugpijn wegjoggen met haar handen in haar rug. Waar gaat ze naartoe? De zoek-de-verschillen-opdracht is onbemand nu Sinan en RP zich bij de opdracht met de vingerafdruk hebben gevoegd.

Heeft ze extra stenen weggenomen? (Of is dit na de opdracht? Ik heb de aflevering niet teruggekeken)

Ook hadden Merel en RP de touwopdracht niet gevonden. Of was deze het meest tijdsintensief en liet de Mol deze opdracht links liggen omdat het beginnen op een later tijdstip deze opdracht nagenoeg onhaalbaar maakt?


Wat zou die letter L toch voor hint kunnen zijn? Hmm, hiet weer die letter L vol in beeld net als bij de leader.

Meer L in deze aflevering. Net als die L in het meer bij de leader ::vergroot::

Merel en RP het meest verdacht tijdens deze opdracht, omdat ze beiden het meest in de melk te brokkelen hebben. Maar ik verdenk RP persoonlijk niet. Vol op Merel misschien vanaf volgende aflevering?


« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 17:15:14 door undercovered »

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #92 Gepost op: 10-02-2019, 17:29:28 »
Ik neem toch aan dat als je als productie een dergelijke "zoek de 9 verschillen"-opdracht maakt dat je ook 2 dezelfde situaties maakt met daarin 9 verschillen en zorgt dat de rest hetzelfde is. Dus ook in dit spel de wagens hetzelfde zijn. Het kan natuurlijk zijn dat een joker 1 van de verschillen is, maar dan zou een kandidaat een joker dus niet mogen meenemen omdat dan het verschil wordt opgeheven. Als naast de 9 verschillen ook andere verschillen mee zouden tellen (door bv toe doen van de mol) dan zou dat wel heel raar zijn. Je zou dan als deelnemer immers ook 9 stenen kunnen verleggen en vervolgen daar de bordjes bij zetten.

Offline Jennifer_w

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #93 Gepost op: 10-02-2019, 17:58:06 »
Ik zag ook nog perfecte vierkantjes tussen sommige kruispunten van 4 bakstenen terwijl op andere kruispunten de bakstenen 'slordig' bij elkaar kwamen. (bijvoorbeeld te zien bij 0:10:42)
Ben ik de enige die dat is opgevallen?  ???

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #94 Gepost op: 10-02-2019, 18:02:37 »
Sinan en Sarah: +250

De mol zou hier in mijn beleving best een snelle fout maken om vervolgens een andere opdracht te verstieren, al dan niet met geld uit de pot als inzet.

Niels en Jamie: -150 en -100

Niels verlaagt de tweede inzet van 150 naar 100. Ja, het is maar 50, maar waarom zou je?

Merel en RP: -250

Merel gaat alleen naar het namaken van het mol-logo. Daar zou ze nog geld in kunnen zetten, maar volgens mij staat er in beeld: inzet 0. Dat zou betekenen dat Merel een unieke kans om in haar eentje iets in te zetten niet benut. Door Sinan alles nog even aan te wijzen maakt RP de kans kleiner dat de volgende opdracht binnen de tijd slaagt.

Op basis hiervan kan ik alleen Jamie en RP rechtvaardigen, vanuit mijn Merel-tunnel.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #95 Gepost op: 10-02-2019, 18:07:36 »
Merel gaat alleen naar het namaken van het mol-logo. Daar zou ze nog geld in kunnen zetten, maar volgens mij staat er in beeld: inzet 0. Dat zou betekenen dat Merel een unieke kans om in haar eentje iets in te zetten niet benut. Door Sinan alles nog even aan te wijzen maakt RP de kans kleiner dat de volgende opdracht binnen de tijd slaagt.
Klopt, maar je kan net zo goed stellen dat RP (als mol) hier een kans mist. Want in plaats van met Sinan achter te blijven, kan hij ook zelf naar de logo opdracht gaan en Merel achterlaten. Dan kan hij geld inzetten uit de pot en vervolgens de boel laten mislukken.

Wat ik vanuit mijn Merel-tunnel erger vind, is dat Merel oprecht verbaasd en verschrikt lijkt als Rik zegt dat er maar 1 gelukt is...  >:(

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #96 Gepost op: 10-02-2019, 18:12:40 »
Bij de "zoek de verschillen"-opdracht valt mij op dat er maar negen verschillen gevonden hoeven te worden i.p.v. tien, wat bij dat soort puzzels gebruikelijk is.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #97 Gepost op: 10-02-2019, 18:13:38 »
Bij de "zoek de verschillen"-opdracht valt mij op dat er maar negen verschillen gevonden hoeven te worden i.p.v. tien, wat bij dat soort puzzels gebruikelijk is.
In het Parool staat wekelijks een 'zoek de 7 verschillen'. Dus ik zou niet te veel achter die 9 zoeken...

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #98 Gepost op: 10-02-2019, 18:22:16 »
Citaat
Klopt, maar je kan net zo goed stellen dat RP (als mol) hier een kans mist. Want in plaats van met Sinan achter te blijven, kan hij ook zelf naar de logo opdracht gaan en Merel achterlaten. Dan kan hij geld inzetten uit de pot en vervolgens de boel laten mislukken.

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar het alternatief was lastiger voor RP... Te weinig tijd en dan wel in je eentje geld verbrassen. En Merel vragen of ze alles nog even aan Sinan wil laten zien.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #99 Gepost op: 10-02-2019, 19:36:08 »
Ik heb zoek de verschillen nog eens teruggekeken en zie echt op geen enkel moment bordje 7. Met controle door twee andere kandidaten, kan dat toch niet niet neergezet zijn? Zou wel een (te) gedurfde molactie zijn.
Ik ben meer overtuigd dat er een positie verschil zit bij de blokken die ik een paar pagina's terug met oranje omcirkeld heb. Verder is het profiel van de banden van de karren ook geswitcht tussen de beide kanten.
Ik twijfel aan de eerdere gedachten dat de mol iets veranderd heeft, maar dat een verschil verkeerd benoemd is. Het is lastig te achterhalen wat en hoe het beoordeeld wordt.