Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur  (gelezen 35224 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #160 Gepost op: 16-01-2021, 20:18:33 »
Het gebeurt vaak dat de Mol in de eerste afl. een opdracht op gang moet brengen.
Denk bv aan Thomas en de sleutel. Ik heb mij afgevraagd of in dit geval de Mol de opdracht heeft gekregen om er voor te zorgen dat het 2e deel, de echte joker, ook van de grond kwam in geval dat iedereen voor de kaartjoker had gekozen.
Wat dan?
De Mol zou te veel opvallen om dan als enige voor de echte joker te gaan. Zou de regie dan het 2e deel hebben laten vervallen?
Nu waren er 3 personen die het geld bij zich hielden en voor de echte joker gingen. Zou de Mol daar tussen zitten? Of onderduiken in de grote groep?
Zonder twijfel krijgt de Mol te horen dat er méér dan 1 persoon voor de echte joker gaat. Dus het 2e deel van de opdracht is gered.
Ik denk dat in dit geval de Mol het 2e deel van de opdracht niet had kunnen redden als er niemand anders voor de echte joker was gegaan.
Dus waarom dan jezelf in de kijker zetten door ook voor de echte joker te gaan?
Voorzichtige conclusie: de Mol zat in de grote groep.
Het lijkt mij juist zo dat de mol voor het geld gaat en daarna een joker gaat kopen en zal proberen de rest mee te krijgen. Meestal gaan best veel personen voor een joker, meer dan 50%. Met een beetje overtuigingskracht koopt de rest dan een echte joker, gevolg: nul euro in de pot. Dat is precies wat er gebeurde.
Dus de mol zat tussen de drie personen die voor het geld gingen.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2021, 20:20:56 door Run »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #161 Gepost op: 17-01-2021, 12:02:04 »
Het was toch niet noodzakelijk voor het spel om die echte joker toe te voegen? In principe was het doel de groep direct op scherp te zetten: Trust Nobody. Door 1. duidelijk te maken dat kandidaten voor zichzelf gaan en 2. het aanbod van de mol niet altijd is wat het lijkt. Dat was dus ook prima gelukt als alle kandidaten  €250 hadden betaald voor een neppe joker.

Ik vind dat het argument van de mol als productie-assistent wel erg groot gemaakt wordt de laatste jaren. En heb het gevoel dat dit heel vaak ook onterecht is gebleken. (M.u.v. de brug van Thomas, het splijten van de joker door Merel?)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #162 Gepost op: 17-01-2021, 14:20:37 »
Ik vind dat het argument van de mol als productie-assistent wel erg groot gemaakt wordt de laatste jaren. En heb het gevoel dat dit heel vaak ook onterecht is gebleken. (M.u.v. de brug van Thomas, het splijten van de joker door Merel?)

Ik ben het eens. Bijna alle ‘mol als productie assistent’ argumenten de laatste paar seizoenen bleken niet te kloppen. Rick heeft volgens mij ook direct tegengesproken dat de mol een rol als productie assistent heeft. Ik zou het ook redelijk flauw vinden.

Die actie van Thomas was erg onnodig. De opdracht was volgens mij niet tijdsgebonden dus voor hetzelfde geld hadden ze twee drie uur op het dak gestaan voordat ze de aanwijzing zagen. Ik weet niet eens of je het wel echt een ‘productieassistent’ iets kunt noemen. Hij had het als mol ook kunnen doen om goed over te komen en vertrouwen te winnen (zonder dat het geld opleverde). Of hij had het kunnen doen omdat het kon (zoals Jan over Kiev begon omdat hij het niet kon laten).

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #163 Gepost op: 17-01-2021, 16:49:50 »
Alle deelnemers waren redelijk lang bezig met snuffelen. Op 1 na: zij trok een kast open en vond daar meteen (op een makkelijke plek) geld.

Ze nam, ondanks dat we haar wel zagen bladeren, naar eigen zeggen ook nauwelijks de tijd om de informatie over de kandidaten te lezen. Terwijl ze nog zegt "mijn mantra is Kennis Is Macht".

Wat doe ik? Dat niet lezen! (Verkapte vorm van widm?)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021, 16:56:08 door molE13 »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #164 Gepost op: 18-01-2021, 14:51:14 »
Hier is het probleem zoals zo vaak... De Mol en de kandidaat hebben eigenlijk hetzelfde belang.

Een kandidaat wil door en een voordeel op andere kandidaten, dus koopt een joker. De Mol wil geld kwijt, dus koopt een joker.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #165 Gepost op: 28-01-2021, 11:17:52 »
De schaduw heeft een knotje, of een hoodie, of een capuchon.
De schaduw heeft een rokje / jurk aan en dunne benen, dus niet een jurk over een lange broek.
De schaduw kan hard rennen (aflevering 2).
De schaduw heeft schoenen aan die een klinkend geluid produceren (iedereen loopt op sportschoenen behalve Splinter).
Ben toch benieuwd naar de creatie die in aflevering 10 zichtbaar wordt, want het is op zijn minst een mengeling van kledingstukken.

« Laatst bewerkt op: 3-02-2021, 11:00:58 door foxhunter »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #166 Gepost op: 28-01-2021, 14:32:37 »
De schaduw heeft een knotje, of een hoodie, of een capuchon.
De schaduw heeft een rokje / jurk aan en dunne benen, dus niet een jurk over een broek.
De schaduw kan hard rennen (aflevering 2).
De schaduw heeft schoenen aan die een klinkend geluid produceren (iedereen loopt op sportschoenen behalve Splinter).
Ben toch benieuwd naar de creatie die in aflevering 10 zichtbaar wordt, want het is op zijn minst een mengeling van kledingstukken.
Schoenen met noppen?

Offline Burpsie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #167 Gepost op: 31-01-2021, 18:42:35 »
Nog een theorie die ik hier nog niet heb gezien over deze opdracht. Uit voorgaande seizoenen weten we dat de mol zelf de opdrachten uitvoert (denk aan Jeroen die achter de rug van de kandidaten zelf het geld weghaalt).

Als we aannemen dat deze theorie klopt en we dus de mol tijdens de terugblik inderdaad op de deuren zien bonzen en de enveloppen onder de deur zien schuiven dan is het duidelijk dat Joshua, Lakshmi en Charlotte nooit de mol kunnen zijn. Omdat je bij deze 3 kandidaten de enveloppe onder de deur ziet schuiven waarbij zij zelf ook in beeld zijn (het is 1 continue shot). Dat is niet het geval bij de anderen...

Joshua en Lakhsmi zijn al naar huis (afl 5) nu Charlotte nog...

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #168 Gepost op: 31-01-2021, 18:54:31 »
Nog een theorie die ik hier nog niet heb gezien over deze opdracht. Uit voorgaande seizoenen weten we dat de mol zelf de opdrachten uitvoert (denk aan Jeroen die achter de rug van de kandidaten zelf het geld weghaalt).

Als we aannemen dat deze theorie klopt en we dus de mol tijdens de terugblik inderdaad op de deuren zien bonzen en de enveloppen onder de deur zien schuiven dan is het duidelijk dat Joshua, Lakshmi en Charlotte nooit de mol kunnen zijn. Omdat je bij deze 3 kandidaten de enveloppe onder de deur ziet schuiven waarbij zij zelf ook in beeld zijn (het is 1 continue shot). Dat is niet het geval bij de anderen...

Joshua en Lakhsmi zijn al naar huis (afl 5) nu Charlotte nog...

Ondanks dat Charlotte niet mijn mol is, denk ik dat het bij de mol iemand van de productie is die de envelop onder de deur doorschuift, zodat het beeld bij alle 10 de kandidaten gelijk is :)

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #169 Gepost op: 31-01-2021, 22:12:59 »
En bij Charlotte zie je de envelop niet daadwerkelijk onder de deur doorschuiven... alleen een geluidje en de camera die naar beneden gaat.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #170 Gepost op: 1-02-2021, 15:11:28 »
Ik blijf hier denken dat de mol bij de groep zit die meteen voor een joker gaan. Dat valt veel minder hard op. Ook hier weer minpunten voor Renée.

Offline Burpsie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #171 Gepost op: 2-02-2021, 22:02:03 »
En bij Charlotte zie je de envelop niet daadwerkelijk onder de deur doorschuiven... alleen een geluidje en de camera die naar beneden gaat.

Maar bij Charlotte is het wel één continue shot bij de 1e enveloppe (met het aanbod) en zeker bij de 2e enveloppe (met de joker). Bij Marije zijn het echt 2 shots. In het 1e shot zie je dat de enveloppe onder de deur wordt doorgeschoven. In het volgende shot zie je dat Marije deze oppakt. Maar als je goed kijkt zie je dat de enveloppe dan wel anders ligt t.o.v. het eerste shot.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2021, 22:15:17 door Burpsie »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #172 Gepost op: 2-02-2021, 22:24:02 »
Bij Charlotte liggen de foto’s van de kandidaten netjes, vervolgens zie je dat ze de foto’s allemaal bekijkt, daarna pakt ze de mol kaart en liggen de foto’s ineens weer exact GELIJK als in het eerste shot. Zit me niet lekker..

Toevoeging: splinter vind de 250 euro onder het kleed en zegt ‘jij en ik zijn 1’ = GELIJK

Beide goede hints vind ik.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2021, 22:25:39 door Rozz75 »

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #173 Gepost op: 2-02-2021, 22:51:04 »


Toevoeging: splinter vind de 250 euro onder het kleed en zegt ‘jij en ik zijn 1’ = GELIJK



misschien is dit de 1. Tot 3 tellen ... zegt hij in een andere aflevering expliciet 2 en 3?

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #174 Gepost op: 2-02-2021, 23:03:19 »
Ik reageer net in splinter topic dat de reden dat hij dit zegt me ineens volkomen helder is:
Hij bedoelt ‘jij (de joker twv 250) en ik zijn 1 (gelijk).

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #175 Gepost op: 2-02-2021, 23:50:21 »
En dan de lach van de joker wanneer Splinter vertelt over het lang, lang geleden sprookje.
Kijk om je heen. We zien Charlotte, Erik, Lakshmi en Splinter rondkijken in de kamer.
Het gaat nu beginnen, Splinter is de eerste die we horen met een verhaal rond zijn kamer, hoe hij die beleeft. Dan de jokerlach, gevolgd door Charlotte, Rocky, Marije, Renée. Toevallig de laatste 5 blijvers?

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #176 Gepost op: 3-02-2021, 08:21:59 »
Ja mocemole genoeg mooie hints  naar splinter.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #177 Gepost op: 3-02-2021, 10:27:26 »
Ik blijf hier denken dat de mol bij de groep zit die meteen voor een joker gaan. Dat valt veel minder hard op. Ook hier weer minpunten voor Renée.
...én Marije, én Rocky....

Volgens mij ben je vooral bezig het molschap van Renée te ontkennen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #178 Gepost op: 3-02-2021, 11:05:33 »
Schoenen met noppen?

Kan hem nu pas plaatsen, durf het nu pas aan maar ja, daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. ::ok:: ::art::

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #179 Gepost op: 3-02-2021, 11:50:14 »
...én Marije, én Rocky....

Volgens mij ben je vooral bezig het molschap van Renée te ontkennen.

Dat ben ik ook ;D ::vergroot::