Ik heb deze opdracht nog meerdere keren teruggekeken, om te kijken waar en door het nou misgaat, met name bij het beeld Doopvont, die eerst helemaal verkeerd wordt geplaatst. Dit beeld moest eigenlijk 1 van de kortere afstand afleggen, van Paleis naar Doopkapel. Maar gaat eerst naar Amfitheater. Dat wordt relatief snel hersteld, maar gaat dan helemaal naar Basiliek. Daarna moet hij nog weer terug naar Doopkapel.
De locaties:
Kim Lian: Leest het kaartje van het beeld Doopvont voor. “Het water uit deze fontein is heilig en wordt gebruikt voor de doop”
Fresia, over het symbool op het beeld Doopvont: “En het is een 1 andersom. Deze moet dus naar een
fontein”. Fresia denkt dat de fontein de plek is waar ze heen moeten, maar daarmee wordt het object zelf bedoeld, de doopvont. Zet hiermee de groep in ieder geval niet op het goede spoor.
Laetitia vanuit het theater, over de sokkel die daar staat: “De sokkel is een 1. Een omgekeerde 1, met het bovenste stukje omgekeerd.
Thomas, vanuit Paleis: “Jouw theater heeft een omgekeerde 1”
Kim Lian, vanuit Paleis: “Die hebben wij ook”
Thomas, vanuit Paleis: “Die hebben wij ook,
wij komen naar jou toe met een beeld”. Mols, want ze moeten niet met het beeld naar de sokkel, ze moeten eerst bepalen waar het beeld heen moet en dan de sokkel daar ook naartoe brengen.
Everon en Thomas pakken het beeld al op.
Kim Lian, vanuit Paleis: “Ja kom maar, wij gaan nu met het ornament jouw kant op, Lea. Het ornament dat een omgekeerde 1 heeft”.
Laetitia, vanuit het theater: “Perfect,
en moet die naar het theater?” Onmols! Een mol gaat niet die controlevraag stellen als het beeld naar de verkeerde plek wordt gedragen op initiatief van anderen.
Kim Lian:
”Op het briefje zelf stond iets van een fontein” Onmols! Een mol gaat niet in op de controlevraag van Laetitia of ze wel naar de goede plek gaan met het beeld. Door deze opmerking herstellen ze de fout, net als ze bij Paleis weg zijn.
Thomas:
“Dan moet deze niet naar het theater”. Ook onmols om dit te bevestigen.
Fresia: ”Die sokkel met die 1 moet daar ook weg.
Iemand moet iets van een kerk vinden. Mogelijk mols, hoezo komt ze van “fontein” bij “kerk”? Het is niet dat deze plek al benoemd is, want die heet “basiliek”. Het kan uit de montage geknipt zijn dat iemand anders op het idee van een kerk is gekomen. Maar het is in ieder geval weer de verkeerde locatie waar ze nu heen gaan.
Sahil: “Dit is een basiliek, dit is een kerk geweest”
Hila, door de porto: “Ik ben bij de basiliek, die is helemaal bij dat pad wat wij hebben gevolgd, helemaal naar het eind toe”
Thomas:
”Daar moet ie heen! Wij pakken de fonteindame mee” (doopvontbeeld) Mols!
Dan zien we Everon en Thomas met het beeld sjouwen. Fresia en Kim Lian zijn bij het theater gekomen en Fresia zegt dat de sokkel met de 1 naar de basiliek moet. Ze vraagt Laetitia of ze weet waar dat is, die weet het niet. Fresia zegt dat ze het ook niet weet. Fresia vraagt het via de porto en Sahil zegt dat ze naar het einde moeten en hij ze daar wel zal escorteren. Dan gaan ze lopen en tillen.
Hila is inmiddels Everon en Thomas gaan helpen en ze komen met zn drieen aan met het doopvontbeeld bij de Basiliek.
Sahil vind de pijnappel (met bliksemteken) en zegt dat die naar de basiliek moet, vanwege het religieuze thema.
Dan komen Sahil en Kim Lian bij Laetitia en ontstaat de verwarring over welk beeld nou naar de basiliek hoort, want inmiddels is de doopkapel ook gevonden, waar een sokkel met het bliksemteken staat.
Sahil: “Maar dit (pijnappel) is een religieus ding”. En legt dus bloot dat dat raar is, omdat er al een religieus beeld naar de basiliek is gebracht, namelijk het doopvont, dat daar niet hoort.
Fresia leest het kaartje nog een keer voor: “De pijnappel staat symbool voor onsterfelijkheid. Een religieus thema”
Sahil:
“Ja, dus dat (pijnappel) moet naar de basiliek”. Onmols, want dat klopt.
Fresia: “Maar bij die 1, die daar stond, die zijn zij gaan brengen naar de kerk, toch? Want daar staat ook iets op met...”
Kim Lian:
“Met dopen” Hier wordt de link met dopen gelegd.
Fresia: “Met dopen inderdaad”. Houd de discussie levend over wat nou bij de basiliek hoort.
Sahil:
“Maar je hebt een dooplaats en een kerk heh. Dit is de doopplaats (zijn ze vlakbij, Sahil komt daar vandaan) en daarachter heb je nog de basiliek.” Onmols, hij maakt hierbij duidelijk onderscheid tussen twee locaties met een religieus thema.
Fresia: “Ok, dus dit is de doopplaats”.
Sahil: “DIT is de doopplaats”
Fresia: “Ok, dan moet dit (pijnappel) dus daarheen en (lachend) wat de mannen daarheen hebben geplaatst moet dus ook hierheen”. Fresia kan hier fanatieke kandidaat zijn die probeert het probleem op te lossen, of mol met fanatiek kandidaat alibi die pas met de oplossing komt als Sahil die al gegeven heeft.
Wat verder nog opvalt:
Kim Lian zegt dat de sokkel met het vis-teken al op de juiste plek staat bij Paleis (en dus alleen het beeld waar ze bij staan daarheen hoeft). Dat klopt. Vervolgens brengen ze de vaas met het vis-teken daar naartoe. Onmols
Als Everon, Hila en Thomas, die in de basiliek staan, horen dat het beeld (doopvont) terug moet naar de doopkapel, zegt Everon dat ze beter het andere beeld dat daar staat (Dea) naar het amfitheater kunnen brengen, want dat is verder weg. Dat klopt. Van basiliek naar amfitheater is veel verder dan van basiliek naar doopkapel. Dit is dubbel onmols van Everon. Ze winnen tijd door alvast te beginnen aan de lange afstand. Want de anderen zijn dichtbij (bij de doopplaats) en kunnen dan het doopvont terugbrengen naar de doopkapel. En sterkste drager Everon pakt zo de langste afstand.
Kim Lian zegt nadat Thomas wil stoppen, omdat het beeld kapot is, meteen dat ze door moeten gaan. Ze doet geen enkele moeite om hier ook maar enigszins tijd te rekken. Terwijl zij voor alles of niets wilde gaan. Onmols.
Al met al niet per se duidelijk wie hier nou mols is. Thomas een paar keer, maar ook weer onmols. Maar wel een paar dikke onmolse punten voor Kim Lian, Laetitia, Sahil en Everon.