Auteur Topic: [Kandidaat] Daniël Verlaan  (gelezen 51159 keer)

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #420 Gepost op: 8-03-2023, 08:05:45 »
Vanuit een ander topic, om on topic te blijven:Annick heeft aangegeven dat dat haar eigen strategie was. Ze werd verdacht door de groep, dus meteen met de deur in huis vallen zou averechts werken. Dan zou die envelop geheid open gaan. Behalve bij Nabil en (ik meen) Jurre, die haar wel vertrouwden. Dus een van die twee wilde ze per se aan de telefoon krijgen, wat niet lukte.

Haar overtuigen om een lang verhaal te houden is leuk bedacht als molactie, maar veel meer dan een halve minuut gaat zo'n introductie ook weer niet kosten. En wanneer de groep het telefoonnummer weet te ontcijferen is niet precies te timen.

Ik denk dat Daniël haar hierin wel degelijk beïnvloed heeft. En dat hij dat bij meerdere kandidaten heeft gedaan. Zoals Jurre ook aangaf bij de felicitatie. Ik denk dat Daniël een stuk sturender/meer bepalend is geweest dan we tot dusver hebben mogen zien.
Hoelang het precies duurt is niet te timen, maar we hebben wel gezien dat ze echt kort voor het einde pas telefonisch contact hadden dus veel tijd was er niet.

Offline marver1982

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #421 Gepost op: 8-03-2023, 10:15:28 »
Máár wat ik echt niet kan verklaren met Daniël als mol:
- Op het moment dat Soy een foto maakt bij de streetart wil hij de groep aanspreken om een foto te maken van wel de juiste foto (en maakt deze later ook)
- Zorgt ervoor dat iedereen bij de quads bij elkaar blijft, waardoor er niet meer te mollen is.
- Wilde badeendjes vissen en in het vliegtuigje, waar je ook heel weinig invloed hebt.
- Wilde binnen blijven bij het spookhuis, terwijl er eigenlijk alleen buiten nog te mollen viel.

- Bij de streetart heb ik het idee dat hij de verdenking van zich af wil schudden. Tegenover het hele team en zeker ook tegen Froukje met wie hij samenwerkt en die in de vorige test Daniel als verdachte noemt. Hij weet inmiddels dat er heel veel foute foto's ingeleverd worden. Daarnaast begreep ik op het forum dat het Daniel wellicht gelukt is om de groep van een aantal goede kunstwerken af te leiden. Discussie draagt hier ook aan bij.
- Bij de quads was het wellicht zijn tactiek dat als de groep bij elkaar blijft ze niet alle punten kunnen vinden binnen de tijd. Moet eerlijk bekennen dat ik deze opdracht niet meeneem, omdat volgens mij deze opdracht linksom of rechtsom makkelijk was om te laten slagen.
- Wat mij opvalt is dat hij wel heel nadrukkelijk wil blijven. En het is me niet duidelijk wat ze in de lucht gedaan hebben. Kandidaten hoor ik zeggen: het vliegtuig vloog hoog, heeft Daniel dat aan de piloot gevraagd?
- Het zou kunnen dat Daniel zijn tactiek was om portretten te gaan zoeken en dan af te leiden van de link met de locaties. Wat ook kan is dat Daniel doorheeft dat hij zo sturend en veeleisend is geweest dat hij op het punt is gekomen dat de groep het niet meer van hem accepteert. Want ze zetten hem meteen buiten ipv van binnen (Soy zegt zoiets als: Daniel staat dus buiten).

Ik snap dat je dingen heel makkelijk naar je eigen Mol kan beredeneren, maar denk dus wel dat er ruimte is dat Daniel wel degelijk dingen heeft gedaan (of geprobeerd) :)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #422 Gepost op: 8-03-2023, 11:00:55 »
Ik denk dat los inderdaad wel veel te verklaren is als hij de mol is. Maar het is meer de combi waardoor ik hem heb afgestreept.

Er zijn meer momenten waar hij significant goed zijn best doet als kandidaat dan momenten waar hij significant goed de boel saboteert.
Voor mijn gevoel is er veel speculatie nodig om onverdachte momenten als mols uit te kunnen leggen en zie ik weinig molse argumenten waar geen speculatie achter zit.

Hoewel ik van dat laatste graag een lijstje zie verschijnen (of wellicht is het eerder gepost en moet ik gewoon beter kijken)

Dingen als afgaan met 4(of 5) pakbonnen en naar het blauwe kistje sturen bijvoorbeeld.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline marver1982

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #423 Gepost op: 8-03-2023, 11:20:18 »
Mijn jaarlijkse WIDM marathon zit erop. En ik kan niet anders dan Daniel aanwijzen als Mol. Bij Ranomi zie ik het niet en bij Jurre blijf ik het gevoel houden dat hij zich als Mol gedragen heeft om zo zelf de Mol te kunnen ontmaskeren (maar kan hem niet helemaal uitsluiten).

Het levert volgens mij ook een hele mooie terugblik in aflevering 10 op :)

Aflevering 1:
- Bij de telefoons gaat het over "pokerface". Daniel praat niet maar knikt alleen maar bij de bekendmaking ("nonchalant" benoemd door de groep).
- Daniel legt uit welke kandidaten er zijn.

Aflevering 2:
- Daniel heeft een bondje met Anke die hem vertrouwt. Via haar kan hij bewijzen betrouwbaar te zijn (en benoemd dat later ook een paar keer).
- Maakt een goede foto bij de streetart om Froukje af te leiden (die hem heeft meegenomen in de test) en benoemd de gedraaide foto's van Jurre. Froukje valt af.

Aflevering 3:
- Nabil zegt: "Daniel is Mol in menselijke belichaming".
- Ranomi bij de opdracht in de woestijn: "Daniel zo blij, rol vergeten"?
- Soy: Daniel gegaan van Mol verdachte naar iemand die hij vertrouwt.
- Op het schip dropt Daniel in een vroeg stadium het idee dat het wachtwoord "iets met schip te maken kan hebben", jat het woord schip wat door Jurre/ Sander bedacht wordt en drukt meteen de jokers door (zonder twijfel, maar wel met hakkelen als hij tegenover Rik staat).
- Sander stelt dat Daniel het zeker niet is en vliegt eruit.

Aflevering 4:
- Mogelijkheid dat Daniel brutaal de walkietalkie uitzet voordat hij hem doorgeeft aan Nabil.
- Anniek lijkt in de test op Daniel te zitten omdat ze Luxemburg invult (maar ze weet de geboorteplaats van de andere kandidaten niet) en vliegt eruit.
- Daniel benoemd dat mensen met groene schermen veel geld moeten kiezen bij de koffers om het veilig te stellen en doet zit zelf ook. Is hiermee de ideale kandidaat en deelt zichzelf alvast in voor de volgende opdracht.

Aflevering 5:
- Beschuldigd Jurre van steeds op de portofoon drukken maar doet dit wellicht zelf.
- Valt op dat hij in de kerk de man die omschreven is als "beer" niet herkend. Zijn reactie is "geen idee".
- Kans dat hij brutaal voor binnen kiest bij het spookhuis omdat hij doorheeft dat hij al zoveel en zo vaak eisen heeft gesteld en perse iets wilde waardoor de kans dat hij naar buiten wordt gestuurd erg groot is (en dit gebeurt ook).
- Kiest voor de pot bij de kisten (weet hij dat geld geld is en joker joker?). Zijn tactiek kan hier zijn dat hij het woord van Ranomi veranderd heeft in klein en op deze manier in ieder geval geen geld in de pot speelt. En vertrouwt er wellicht op dat hij genoeg "voor jezelf denken" geplant heeft dat Jurre en Anke voor de joker gaan.

Aflevering 6:
- Valt op dat Daniel Ranomi niet motiveert om in hun busje te stappen met de roadtrip en Anke in de andere groep te krijgen. Om zo hun kansen te spreiden.
- Maakt gelijk een ei kapot bij het eerste spel. Zet weer een bepaalde sfeer neer en praat teveel (om af te leiden?). Daniel krijgt vaker opmerkingen dat hij zich rustig moet houden en geen overhaaste beslissingen moet maken valt me op.

Aflevering 7:
- Wijst Soy bij het paragliden erop dat het hoog is.
- Komt laat met (goed) voorstel, maar lijkt hier wel verwarring mee te zaaien. Kiest voor 1000 euro en blokkeert daarmee de optie dat er 2000 euro in de pot kan komen. Speelt daarna verontwaardigd, maar hoort Soy wel in de groep zeggen dat Daniel het beste idee had ('ik zei het toch').
- Daniel valt gelijk af bij de strandopdracht omdat hij geen ontmoeting met zichzelf hoeft (en deze misschien nog moet voorbereiden :) ).

Aflevering 8:
- Daniel schrijft zichzelf op zo geeft hij aan in het busje.
- Wil duidelijk envelop 2 pakken bij de foto opdracht, net als Soy maar die ligt er nu uit. Waardoor Jurre uiteindelijk voor de vrijstelling kiest.
- Daniel lijkt in het busje een tip te willen geven over het spelverloop (test over toekomst). Maar Soy snoert hem de mond, ontneemt Soy zichzelf hier de kans de goede Mol te kunnen ontmaskeren?
- Daniel zegt van zichzelf "Ik denk dat ik wel naar de finale ga".
- Laat zich wel heel makkelijk bij het lasergamen naar de kant schieten lijkt het.

Aflevering 9:
- Drukt blauw door bij de kisten omdat "niet groen" duidelijk benoemd is en klein en vierkant ook. Door van rood af te leiden komt er 1000 euro minder in de pot. Zegt daarna: "ik dacht al dat het de kleine rode was".
- Soy baalt dat Jurre niet als derde gaat bij abseilen en geeft aan die vraag dus fout te hebben. Maar Daniel gaat dus als derde en wellicht heeft Soy deze vraag dus per ongeluk goed.
- Bij de ontmoeting met je Mol zegt Daniel in Jurre een goede Mol te zien, maar voegt toe: "maar je bent het niet".

De grootste molactie van Daniel is wat mij betreft zijn manipulatie. Vanaf het begin leeft hij veeleisend zijn en voor jezelf kiezen voor. Zonder twijfel jokers, sowieso een kist etc. Soy, die het spel eerlijk begint, lijkt er helemaal in mee te gaan en Anke baalt ervan dat ze uiteindelijk toch voor een kist kiest. Volgens mij feliciteert Jurre aan het eind Mol Daniel met zijn prestatie. En zoals Jurre daarna aanvult: je bent in ons hoofd gaan zitten en je genoot ervan.





Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #424 Gepost op: 8-03-2023, 11:37:46 »
Ik denk dat Daniël een stuk sturender/meer bepalend is geweest dan we tot dusver hebben mogen zien.
Helemaal mee eens. Zonder dit sturen waren waarschijnlijk meer opdrachten mislukt. Om die reden werd het volgens mij ook snel duidelijk dat Jurre de Mol is omdat dit het moeilijker maakte om ongemerkt te mollen. Of wat in eerdere seizoenen vaker gebeurt, dat de Mol niet hoefde te mollen om opdrachten te laten mislukken.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2023, 11:41:47 door MartinJ »

Offline Mollout

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #425 Gepost op: 8-03-2023, 13:24:10 »
 
Mijn jaarlijkse WIDM marathon zit erop. En ik kan niet anders dan Daniel aanwijzen als Mol. Bij Ranomi zie ik het niet en bij Jurre blijf ik het gevoel houden dat hij zich als Mol gedragen heeft om zo zelf de Mol te kunnen ontmaskeren (maar kan hem niet helemaal uitsluiten).


Ik ben het echt helemaal eens met jouw samenvatting! Daniël is echt de sickste mol - zoals Jurre al zei in de vorige aflevering.

Persoonlijk denk ik dat Jurre er al vrij vroeg is achtergekomen dat Daniël de mol is, namelijk rond de opdracht op het schip. Dit legt Jurre ook uit in de laatste aflevering, en als je de opdracht terugkijkt zie je dat Jurre Daniël in de gaten houdt en soms verward lijkt te raken door hoe snel Daniël de opdracht speelt. Ik denk dan ook dat de makers om deze reden Jurre zo verdacht hebben willen laten lijken. Het gesprek tussen Jurre en Daniël bevestigt dit voor mij helemaal, ik zie in Jurre een zenuwachtige kandidaat die eindelijk zijn mol mag confronteren, en in Daniël zie ik een mol die toch wat zenuwachtig wordt nu beide kandidaten hem door lijken te hebben.

Als aanvulling bij de opdracht met de quads in aflevering 3 denk ik dat het überhaupt heel moeilijk was om te mollen (zeker omdat Soy in het begin steeds als eerste bij de knoppen was). Misschien dat Daniël er daardoor voor heeft gekozen een goede kandidaat uit te hangen én zijn bondje met Anke te verstevigen, door met haar mee te gaan en te zeggen dat ze moesten stoppen. Anke was namelijk de eerste die dit voorstelde.

Al met al vond ik het echt een van de leukste seizoenen ooit van WIDM nl, mede omdat ik Daniël echt een geweldige mol vind (ik zit nogal diep in deze tunnel ha).



« Laatst bewerkt op: 8-03-2023, 14:36:38 door Mollout »

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #426 Gepost op: 8-03-2023, 14:53:17 »
Nog een paar kleine aanvullingen:
In aflevering 1 zette hij de communicatie uit bij de kisten (info: Froukje) waardoor ze geen info meer kregen uit de andere kisten, zo kon het bedrag nooit verdubbeld worden.
In het spookhuis wilde hij eerst binnen blijven, maar werd door Soy naar buiten gestuurd: binnen hoefde hij enkel een sleutel te verduisteren, waardoor 2 morsecodes tegelijk niet konden geactiveerd worden. Buiten was lastiger, daar moest hij een code verkeerd lezen of doorgeven.

Offline marver1982

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #427 Gepost op: 8-03-2023, 15:09:22 »
Als aanvulling bij de opdracht met de quads in aflevering 3 denk ik dat het überhaupt heel moeilijk was om te mollen (zeker omdat Soy in het begin steeds als eerste bij de knoppen was). Misschien dat Daniël er daardoor voor heeft gekozen een goede kandidaat uit te hangen én zijn bondje met Anke te verstevigen, door met haar mee te gaan en te zeggen dat ze moesten stoppen. Anke was namelijk de eerste die dit voorstelde.

Helemaal eens, kijkend naar Daniel zijn spel strategie zou het me niks verbazen als je helemaal gelijk hebt :) Verder was het spel (te) makkelijk inderdaad, heb hem daarom ook niet meegenomen in mijn zoektocht.

Nog een paar kleine aanvullingen:
In aflevering 1 zette hij de communicatie uit bij de kisten (info: Froukje) waardoor ze geen info meer kregen uit de andere kisten, zo kon het bedrag nooit verdubbeld worden.
In het spookhuis wilde hij eerst binnen blijven, maar werd door Soy naar buiten gestuurd: binnen hoefde hij enkel een sleutel te verduisteren, waardoor 2 morsecodes tegelijk niet konden geactiveerd worden. Buiten was lastiger, daar moest hij een code verkeerd lezen of doorgeven.

Goede aanvullingen. Die communicatie bij de kisten was ik al weer vergeten, maar dat benoemd Froukje heel duidelijk inderdaad :) En wat betreft het spookhuis had hij binnen inderdaad ook kans om te mollen (had ook nog kunnen afleiden van de koppeling tussen portret en locatie).

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #428 Gepost op: 8-03-2023, 15:31:18 »
Dat hij die porto uitzette vind ik nou juist iets wat ze pas in aflevering 10 zouden tonen ipv nu in een indirecte biecht.

Ik vind het een beetje vreemd dat gesteld wordt dat de quad opdracht te simpel was. We hebben zo vaak best geschikte opdrachten gezien die totaal mislukten door chaos. Door de structuur van Daniël is hier echt wel meer opgehaald dan gemiddeld. Schrijft hem niet af als mol, kan bewust zijn geweest om zich onverdacht te maken, maar om het helemaal niet mee te wegen vind ik wel erg vanuit een tunnel geredeneerd.

Offline marver1982

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #429 Gepost op: 8-03-2023, 15:41:06 »
Schrijft hem niet af als mol, kan bewust zijn geweest om zich onverdacht te maken, maar om het helemaal niet mee te wegen vind ik wel erg vanuit een tunnel geredeneerd.

Dat zou ik met je eens zijn als Jurre of Ranomi hier verdacht(er) zouden overkomen, maar dat is in mijn beleving niet zo.

Offline Mollonia

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #430 Gepost op: 8-03-2023, 16:35:04 »
Inderdaad, die hele opdracht ging gesmeerd, dus wie de mol ook is, die heeft sowieso niet gemold blijkbaar. Beetje flauw om dat allemaal op Daniël te schuiven. De rest heeft óók hun best gedaan. Er zijn genoeg opdrachten waarbij er wel een goed voorstel/plan is en het toch allemaal in de soep loopt.

Offline Mollout

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #431 Gepost op: 8-03-2023, 17:07:02 »
Nog een paar kleine aanvullingen:
In aflevering 1 zette hij de communicatie uit bij de kisten (info: Froukje) waardoor ze geen info meer kregen uit de andere kisten, zo kon het bedrag nooit verdubbeld worden.

Ja precies! Zou ook heel mooi kunnen slaan op de titel van de aflevering 'Verbinding'.  :)

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #432 Gepost op: 8-03-2023, 17:51:26 »
Ik zou wel heel teleurgesteld zijn als de deelnemer die ervoor gezorgd heeft dat veel opdrachten gestructureerd en goed werden uitgevoerd, de mol blijkt te zijn. Zeker gezien het onnodig verdienen van veel geld.
En dat de kandidaat die alle afleveringen gedaan heeft alsof hij de mol is en daardoor veel heeft laten mislukken en veel geld niet verdiend dan kandidaat blijkt te zijn.

Ik snap dat ze ons meestal proberen op het verkeerde been te zetten. Maar dit zou echt belachelijk zijn in mijn ogen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #433 Gepost op: 8-03-2023, 18:03:53 »
Ik zou wel heel teleurgesteld zijn als de deelnemer die ervoor gezorgd heeft dat veel opdrachten gestructureerd en goed werden uitgevoerd, de mol blijkt te zijn. Zeker gezien het onnodig verdienen van veel geld.
En dat de kandidaat die alle afleveringen gedaan heeft alsof hij de mol is en daardoor veel heeft laten mislukken en veel geld niet verdiend dan kandidaat blijkt te zijn.

Ik snap dat ze ons meestal proberen op het verkeerde been te zetten. Maar dit zou echt belachelijk zijn in mijn ogen.
Precies dit. En als je dan ook nog bedenkt dat er ondanks de talloze geld voor jokers keuzes en die geldkoffertjes die behoorlijk wat geld hebben gekost, er toch nog wat geld is overgebleven dan kun je dit alleen op het conto van Daniel schrijven. In andere seizoenen eindigden de meeste opdrachten in chaos waardoor er vaak weinig werd verdiend.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #434 Gepost op: 8-03-2023, 21:15:30 »
Mijn jaarlijkse WIDM marathon zit erop. En ik kan niet anders dan Daniel aanwijzen als Mol. Bij Ranomi zie ik het niet en bij Jurre blijf ik het gevoel houden dat hij zich als Mol gedragen heeft om zo zelf de Mol te kunnen ontmaskeren (maar kan hem niet helemaal uitsluiten).


Ook ik sluit me hier bij aan. Het psychologische spel dat hij heeft gespeeld is indrukwekkend. Echt ontzettend genoten!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #435 Gepost op: 8-03-2023, 21:46:33 »
Als het de bedoeling van de mol is om zoveel mogelijk geld in de pot te brengen is Daniël inderdaad een zeer goede mol.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #436 Gepost op: 8-03-2023, 22:51:47 »
Ik zou wel heel teleurgesteld zijn als de deelnemer die ervoor gezorgd heeft dat veel opdrachten gestructureerd en goed werden uitgevoerd, de mol blijkt te zijn. Zeker gezien het onnodig verdienen van veel geld.
En dat de kandidaat die alle afleveringen gedaan heeft alsof hij de mol is en daardoor veel heeft laten mislukken en veel geld niet verdiend dan kandidaat blijkt te zijn.

Ik snap dat ze ons meestal proberen op het verkeerde been te zetten. Maar dit zou echt belachelijk zijn in mijn ogen.
Ook al vond ik het overzicht per aflevering over Daniël best goed en vond hem t/m aflevering 4 echt verdacht en stond hij vaak op een goede plek om te mollen, maar wat jij zegt ben ik mee eens en ik zou hier wel van balen als de persoon die voor mij gevoel het meest verdiend heeft en in heel veel situaties onnodig geld verdiend heeft geen goede mol. En ik ben toen ik Daniël losliet in aflevering 4 naar Jurre overgestapt niet volledig en bij Daniël in die tijd ook niet, maar Daniël kwam voor mij echt over als een hele slimme, fanatieke etc. kandidaat. Ik denk als hij mol zou zijn had hij dit spel nog slimmer gespeeld om zo min mogelijk geld binnen te halen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2023, 14:57:00 door Mol1991 »

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #437 Gepost op: 9-03-2023, 15:31:36 »
Ja eens, Mol1991.
Maar toch blijf ik de indruk houden dat het bij Jurre té goed klopt allemaal. Dat zorgt er dan toch weer voor dat ik in deze tunnel blijf.  ::vergroot::

Bedankt Marver1982 voor het overzicht!  ::ok::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #438 Gepost op: 9-03-2023, 15:44:28 »
Mee eens Mol1991. Volledig mee eens. Dan zou het eigenlijk nog veel erger zijn dan Renée. En dan zitten we al heel diep.

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #439 Gepost op: 9-03-2023, 16:28:46 »
Mee eens Mol1991. Volledig mee eens. Dan zou het eigenlijk nog veel erger zijn dan Renée. En dan zitten we al heel diep.

Dat vind ik toch wel een heel verschil. Renée kwam bovendrijven door slecht acteerwerk en doordat ze door iedereen verdacht werd. Als Jurre de mol is, is hij voor de kandidaten uit het zicht gebleven. Hij is voor ons dan zichtbaar geworden door bepaalde keuzes in de edit en doordat de mollende kandidaten dit jaar vroeg afvielen, maar hij heeft flink wat acties op zijn naam staan en ook buiten de camera’s om zijn rol
met verve gespeeld.

Hoezeer ik Daniël als wensmol had aan het begin van dit seizoen, zie ik hem nu juist als die fanatieke kandidaat die door de groep aan te sturen mol Jurre voor ons meer zichtbaar heeft gemaakt.

Alleen de eerste opdracht van dit seizoen (wel uit de kist komen, maar niet aankomen op de juiste locatie) en de briefjes die verdwenen zijn in het doolhof zijn voor mij nog echt losse eindjes die goed te verklaren zijn met Daniël als mol.

Maar zoals hij het spel analyseert (bijvoorbeeld bij het molgesprek Jurre pareren dat het hoge koffertje helemaal niet mols is), geld binnenhaalt waar dat als onverdachte mol onnodig is (kistjes in de kerk), is hij voor mij toch echt de winnaar die de mol ontmaskerd heeft.