Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol  (gelezen 15383 keer)

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #120 Gepost op: 18-01-2023, 22:37:50 »
Wat betreft de discussie hierboven omtrent de bus-indeling. Zijn jullie niet het volgende vergeten?
Het kan simpelweg zo kan zijn dat de bus waar de mol instapt, naar de locatie rijdt waar de mol (lang van te voren) voor heeft gekozen. Ongeacht welke bus dat is en wie daar al in zit, of nog gaat zitten. De chauffeurs krijgen bij het wegrijden de instructie van de productie - en klaar.
Volgens mij was het in het verleden zo dat zelfs het grootste deel van de productie niet eens weet wie de mol is. Dus ik kan mij niet voorstellen dat ze dat risico willen nemen dat het via die weg zou kunnen uitlekken.

Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #121 Gepost op: 18-01-2023, 22:42:37 »
Dat hoeft niet gezegd te worden aan Jan en alleman. De locatie wordt bv pas gegeven als iedereen in de bus zit.
De chauffeur weet toch niet in welke locatie de mol wil zitten?

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #122 Gepost op: 18-01-2023, 22:47:35 »
Voorgaande jaren was het altijd de taak van de mol om in de juiste groep terecht te komen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de mol dit jaar weer die taak heeft. Maar het staat ieder vrij daar anders over te denken  :D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #123 Gepost op: 18-01-2023, 23:22:26 »
Wat de opdrachten betreft heeft de Mol volgens mij maar één taak: deze onopvallend saboteren waardoor er zo min mogelijk geld in de pot komt. Hierbij wordt hij waar nodig geholpen door de spelleiding. Dat is zo bij de Belgische en bij de Nederlandse edities.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #124 Gepost op: 19-01-2023, 06:50:07 »
::rofl:: ik moet er om lachen omdat het zo cynisch is, maar dit is natuurlijk heel scherp opgemerkt.
Maar die foto stuurde hij als 2e(?) in. Hij wist toen nog niet dat de andere 4 ook gingen mislukken.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #125 Gepost op: 19-01-2023, 07:24:01 »
::rofl:: ik moet er om lachen omdat het zo cynisch is, maar dit is natuurlijk heel scherp opgemerkt.
Froukje sprak openlijk uit dat Daniël de telefoon had uitgezet in de boxen. Nu verdient Daniël 250 euro. Per saldo speelt hij nog steeds 500-250 uit de pot en hij is de verdenking van in ieder geval Froukje kwijt. Froukje was ook zijn ‘reden’ om naar de muziekprops te gaan (in een biecht).

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #126 Gepost op: 19-01-2023, 08:59:52 »
In beide teams kon prima gemold worden. Beide teams maakten ook vreemde keuzes. Ik heb wel de indruk dat we door de montage gestuurd worden richting zoekers. Hun fouten worden uitgelicht terwijl bij het andere team benadrukt wordt dat ze goed bezig waren.

Misschien maakte het voor de mol niet uit naar welke locatie hij ging maar wel met wie. Anke, Sander en Jurre bijv. hebben al veel opdrachten bij elkaar in de buurt gezeten. Het kan ook dat vooraf bepaald was dat de bus met 4 kandidaten naar Woodstock zou rijden en de bus met 5 kandidaten naar de andere locatie. In dat geval maakt de volgorde van in de bus stappen wel verschil. Als de mol als één van laatsten instapt kan hij beslissen met wie hij de opdracht wil doen en als hij als 5e in een bus stapt  bepaalt hij tevens de locatie.

Zo bezien duidt het niet op voorkennis bij Anke en Daniel aangezien zij al snel als bondgenoten samen in een busje gaan zitten.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #127 Gepost op: 19-01-2023, 11:56:28 »
Overzichtje gemaakt van het verloop van deze opdracht.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #128 Gepost op: 19-01-2023, 12:33:16 »
In beide teams kon prima gemold worden. Beide teams maakten ook vreemde keuzes. Ik heb wel de indruk dat we door de montage gestuurd worden richting zoekers. Hun fouten worden uitgelicht terwijl bij het andere team benadrukt wordt dat ze goed bezig waren.
Wel mee eens vooral met die laatste opmerking. Bij het ene team is er overleg als er een foto wordt gemaakt en bij het ander team niet of nauwelijks.
Toch denk ik dat er beter gemold kan worden bij het uitbeelden om de simpele reden dat je een slecht uitgebeelde schildering never nooit gaat vinden, hoe lang je ook zoekt. Het zoekteam bestaat uit meerdere kandidaten en een duidelijk uitgebeelde schildering zal iemand toch wel ooit ontdekken, zoals we zagen met de man met baard en vogel. Dat noemen ze volgens mij GIGO - garbage in garbage out.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #129 Gepost op: 19-01-2023, 14:46:00 »
Soy is te duidelijk. Anke doet ook alles fout, maar komt toch goed weg met de montage en bij de andere kandidaten. Voor mij begint het toch nu al duidelijk te worden wie de mol is. Enkel Jurre valt misschien nog uit te leggen als alternatieve mol op basis van deze opdracht.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #130 Gepost op: 19-01-2023, 15:09:05 »
Ik vind het wel grappig dat ze de hele tijd conceptueel denken en dan die ene keer dat er een vis op de foto staat, omdat ze niet iets beters hadden heeft de andere groep zoiets van 'ja, dit is een vis!'  ::rofl::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #131 Gepost op: 19-01-2023, 15:35:33 »
Wel mee eens vooral met die laatste opmerking. Bij het ene team is er overleg als er een foto wordt gemaakt en bij het ander team niet of nauwelijks.
Toch denk ik dat er beter gemold kan worden bij het uitbeelden om de simpele reden dat je een slecht uitgebeelde schildering never nooit gaat vinden, hoe lang je ook zoekt. Het zoekteam bestaat uit meerdere kandidaten en een duidelijk uitgebeelde schildering zal iemand toch wel ooit ontdekken, zoals we zagen met de man met baard en vogel. Dat noemen ze volgens mij GIGO - garbage in garbage out.

Ja klopt, ik denk ook dat de mol bij de proppers zat. Je kunt behalve bij het uitbeelden veel onzichtbaarder mollen door bijv. eerst te kiezen voor de schilderingen die verder weg waren, door onduidelijke foto's te maken of de foto's laat te versturen. Bij de zoekers vallen de fouten sowieso meer op.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #132 Gepost op: 19-01-2023, 15:44:59 »
De zoekers beginnen in een punt van het speelveld, niet in het midden. Ze hadden 45 minuten. Als ze in 1 keer de goede route zouden lopen dan zouden ze in 16 minuten de juiste route gelopen kunnen hebben. Ze mogen per gevraagde foto maar 1 foto terugsturen. Ze hadden beter de hele wijk kunnen doorlopen alle muurschilderingen die ze tegen zouden komen fotograferen in twee groepen van twee en aan het einde overleggen welke foto's ze gingen opsturen. Maar dan nog zouden ze nooit alle schilderingen gezien of gevonden kunnen hebben. Er zijn meerdere parallelle straten in het gebied. Uiteindelijk hebben ze maar 1/3 van het gebied doorgelopen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #133 Gepost op: 19-01-2023, 15:57:01 »
Hier onderscheidt de Nederlandse versie zich weer van de Belgische, waar de opdrachten worden uitgetest en altijd te doen zijn. Deze was gewoon niet te doen. Althans niet volledig. Drie of vier hadden ze nog wel kunnen vinden. Met de juiste woordjes dan misschien ook nog wel de rebus. Max opbrengst dus geen €3000 maar hooguit €1500 of €2000.
Edit:
Het minst wat de redactie had kunnen doen is het gebied aangeven waarin de schilderingen zich bevinden. Ook hadden ze  een startsein kunnen geven aan de zoekers, zodat zij de volle 45 minuten konden zoeken. Een alternatief zou zijn om de tijd van de zoekers te laten ingaan op het moment dat ze de eerste foto ontvangen.
Verder, als de proppers de volle 45 minuten gebruiken, dan is deze schildering bij voorbaat verloren. De zoekers hebben dan geen tijd meer om deze te vinden. Redenen om de tijd van de zoekers later te laten ingaan en later te eindigen dan die van de proppers.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2023, 19:22:24 door MartinJ »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #134 Gepost op: 19-01-2023, 23:44:35 »
Op het moment dat Soy aan het begin van de opdracht in Woodstock al de verkeerde afslag neemt met "een aap kan ook een ander dier zijn want misschien hebben ze geen niets anders" zie je aan Daniel zijn gezicht al dat hij bedenkingen heeft bij deze interpretatie denk ik. Anke en vooral Froukje gaan wel volledig in mee in Soy zijn idee, en alles wat we daarna zien bevestigt dat. Het drietal zit op een compleet andere golflengte te kijken  ('conceptueel' -brtdm), en Daniel heeft het nakijken. Het lijkt er zelfs op dat ze ook even een beetje klaar zijn met zijn fanatisme na zijn muzikale oren inbreng en bij de staalfabriek, gezien het feit dat ze hem negeren en geprikkeld reageren op de goede foto die zonder overleg is genomen. Dat hij deze opdracht geen gewicht in de schaal kon leggen heeft volgens mij daarmee te maken. Ik hoop dat hij lang volhoudt, en vind het begrijpelijk dat hij steun zoekt bij de andere journalist voor samenwerking. Ben benieuwd hoe ver het hem zal brengen.

Verder vind ik toch Ranomi ook rare dingen doen bij de props. Ze is lang bezig met Annick bi de slagtand, dat uiteindelijk de foto niet haalt. Een rood hoedje was haar missie. Maar eenmaal terug wordt de pop inclusief rode fez gebruikt, die daar al vanaf begin stond, beetje overbodige zoektocht naar het hoedje. Zij vestigt ook subtiel de aandacht op de aanwezigheid van een lantaarnpaal in het beeld -dat uiteraard geen onderdeel is van het kunstwerk. En hangt de duif vlak voor het maken van de foto aan de verkeerde kant van het gezicht.
Sander slaat heel erg aan op de lantaarnpaal en komt met iets terug, en Nabil -geloof ik, of Jurre- herstelt op het laatst de duif. Misschien was het van Ranomi een manier om een mol te checken, maar daarvoor denk ik dat dat te subtiel is. absoluut niet subtiel is de zwaardvis voor een vogelsnavel. Mede daardoor mislukt die foto ook. Ik blijf Ranomi meenemen in mijn lijstje.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #135 Gepost op: 20-01-2023, 00:14:48 »
Verder vind ik toch Ranomi ook rare dingen doen bij de props. Ze is lang bezig met Annick bi de slagtand, dat uiteindelijk de foto niet haalt. Een rood hoedje was haar missie. Maar eenmaal terug wordt de pop inclusief rode fez gebruikt, die daar al vanaf begin stond, beetje overbodige zoektocht naar het hoedje. Zij vestigt ook subtiel de aandacht op de aanwezigheid van een lantaarnpaal in het beeld -dat uiteraard geen onderdeel is van het kunstwerk. En hangt de duif vlak voor het maken van de foto aan de verkeerde kant van het gezicht.
Sander slaat heel erg aan op de lantaarnpaal en komt met iets terug, en Nabil -geloof ik, of Jurre- herstelt op het laatst de duif. Misschien was het van Ranomi een manier om een mol te checken, maar daarvoor denk ik dat dat te subtiel is. absoluut niet subtiel is de zwaardvis voor een vogelsnavel. Mede daardoor mislukt die foto ook. Ik blijf Ranomi meenemen in mijn lijstje.

Volgens mij is het Annick die zegt: "Wat is dit hier? Dit, dit, dit ding?" Waarop Sander zegt: "dat is een lantaarnpaal." Ik zie Ranomi niet in dat shot, maar misschien mis ik iets.
De duif heeft ze in haar rechterhand vast, maar ze lijkt te twijfelen en uit zichzelf wil ze de duif even op de man leggen en dan wijst Nabil de juiste richting op. Dus ik zie het toch net even iets anders.
Verder vind ik haar idee om met één foto te beginnen eigenlijk heel kandidaats.
Voor mij toch echt wel een (potlood)streepje door Ranomi. Zelfs ondanks dat ze als eerste opdracht noemt bij de rebus, maar ik denk dat de meesten eerder opdracht dan rebus zouden zeggen. Als de mol in die groep zit, houdt die dan wijselijk zijn mond.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #136 Gepost op: 20-01-2023, 00:31:20 »
Je hebt gelijk, "wat is dit?" kwam van Annick. ('Lantaarnpaal' Sander).
Ranomi legt bij de olifanten de nadruk op 'postbox' (waar Sander ook enorm op aanslaat)... Postbox had uiteraard met de houten letters ('box') uitgebeeld kunnen worden ...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #137 Gepost op: 20-01-2023, 00:43:17 »
Dat de oplossing van de rebus "deze rebus levert dubbel geld op" is i.p.v. "deze opdracht levert dubbel geld op" wat inderdaad logischer is, maakt volgens mij dat de Mol absoluut in de groep van de proppers wil zitten, want dan zou je kunnen sturen naar het foute woord.

Maar ook hierom. Stel ze mogen 3 kisten open maken. Als Mol moet je dan voorkomen dat ze kist 2, 3 en 4 open maken. Want dan staat er:  .... opdracht levert dubbel ....   .... Niet moeilijk om de ontbrekende woorden te raden.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #138 Gepost op: 20-01-2023, 01:27:11 »
Dat de oplossing van de rebus "deze rebus levert dubbel geld op" is i.p.v. "deze opdracht levert dubbel geld op" wat inderdaad logischer is, maakt volgens mij dat de Mol absoluut in de groep van de proppers wil zitten, want dan zou je kunnen sturen naar het foute woord.

Maar ook hierom. Stel ze mogen 3 kisten open maken. Als Mol moet je dan voorkomen dat ze kist 2, 3 en 4 open maken. Want dan staat er:  .... opdracht levert dubbel ....   .... Niet moeilijk om de ontbrekende woorden te raden.

Ik ben het lang niet altijd met je eens, maar deze keer denk ik precies hetzelfde. Nu verdenk ik Soy en Daniël eigenlijk niet of nauwelijks en wat betreft Anke weet ik het niet zo goed.
Mijn gevoel (weet ik, totaal niet objectief) zegt gewoon dat de mol bij de proppers had willen zitten. Ik weet alleen niet hoe bepaald is welk busje waar naar toe ging. Ging het achterste busje de foto's maken/voorste busje naar de propshop of ging het busje met de 4 personen foto's maken/5 personen naar de propshop. Dat is namelijk dan wel van belang voor de mol voor de keuze van het busje. We zien eigenlijk alleen dat Froukje gewoon instapt en bij de rest is het allemaal wat vager.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Propvol
« Reactie #139 Gepost op: 20-01-2023, 08:52:23 »
Als Mol moet je dan voorkomen dat ze kist 2, 3 en 4 open maken. Want dan staat er:  .... opdracht levert dubbel ....   .... Niet moeilijk om de ontbrekende woorden te raden.
Ik denk dat de mol alleen maar hoeft te voorkomen dat kist 2 wordt geopend zodat er te sturen is (als dat al nodig is) naar "opdracht" i.p.v. "rebus".
Daarom verwacht ik de mol ook eigenlijk in de groep "proppers".