Het zou geen probleem moeten zijn als de NPO en wie ie de mol niet zo ontzettend woke is geweest. Nu hebben ze er zelf voor gezorgd dat er kritiek gaat komen.
Euh nee. Mensenrechtenschendingen in verre landen en de standpunten daarover worden niet veroorzaakt door het woke-zijn van WidM. Eerder door de vooruitgang van de afgelopen 200 jaar in veel delen van de wereld en toegenomen kennis over andere delen.
Echter vind ik het een groot probleem dat je mensen te erg afdwingt om ook die waarden aan te nemen. Het gaat uiteindelijk niet eens meer om de standpunten, maar om het irritante opdringerige karakter.
Wie dringt wie iets op, als je ergens niet gaat opnemen?
We hebben het niet over het uitroepen van de revolutie in Oman hè. We hebben het over het kiezen van onfrisse regimes voor gezellig amusement en er zo onbewust reclame voor maken.
Je kan dan als wokepersoon niet hypocriet willen zijn, maar dan moet je grote afstand nemen van mensen en onderwerpen. Welkom cancelcultuur!
Is ergens niet heengaan hetzelfde als cancelen? Ik zou het eerder beschrijven als "wegens goede argumenten een andere keuze maken".
Ik heb wel eens de uitspraak gehoord "wie tolerant wil zijn, moet intolerant zijn voor intolerantie". Zie ook
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paradox_van_tolerantieBetekent dit dat een amusementsprogramma er niet mag opnemen?
Wie ben ik om te oordelen?
Bij dit soort discussies is het van belang woorden goed te kiezen. Niemand heeft gezegd dat widm ergens
niet mag opnemen. Maar sommigen zeggen wel dat je dat
beter niet kan doen. Dat is echt iets anders. Of iets
mag, daar kunnen we in dit geval inderdaad niet over oordelen. Maar wij kunnen prima oordelen of we het
eens zijn met iets, en de makers zouden
kunnen kiezen om daar iets mee te doen.
Ze moeten niets.
En ik ga ook alsnog wel gewoon kijken.
Edit: en uiteindelijk zijn we allemaal hypocriet. Ik in elk geval wel. Dat is ook niet te voorkomen.