Auteur Topic: Die-is-de-Mol  (gelezen 21577 keer)

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #140 Gepost op: 2-03-2024, 10:27:30 »
Maar hoe leuk zou het zijn als het model wel accuraat is ;D. We weten het pas nadat de mol onthuld is.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #141 Gepost op: 2-03-2024, 10:48:13 »
Mijn scepsis over de 100% kans is onveranderd, maar ik moet zeggen dat ik wel steeds meer begin te denken dat het model inderdaad weer gelijk heeft. Knap werk als dat inderdaad zo is

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #142 Gepost op: 3-03-2024, 09:33:28 »
Nu is ook het model van Codeerik gesneuveld. Alleen dit model klopt tot nu toe nog steeds

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #143 Gepost op: 3-03-2024, 09:49:33 »
Nu is ook het model van Codeerik gesneuveld. Alleen dit model klopt tot nu toe nog steeds

“Klopt” als in “is nog niet weerlegd”.

Ik ben dit seizoen van niets zeker en ik ga niet op een model af. Maar het is als debrief wel interessant volgende week te zien waar het model het goed/fout had.

Mijn eigen ervaring met een Bayesiaans model (eerder in topic genoemd) heeft me geleerd dat de resultaten flink kunnen doorslaan afhankelijk van welke feiten je meeweegt en hoe je de a priori kansen daarbij inschat. Theoretisch is dit model de beste manier om verschillende feiten te wegen, maar het is erg tricky om dat in de praktijk goed te doen. Dus zoals gezegd: vooral benieuwd naar de debrief volgende week.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #144 Gepost op: 4-03-2024, 10:51:00 »
Aflevering 9. Opvallend in deze aflevering is dat er in de spellagen maar weinig zaken de toets van het selectiefilter kunnen doorstaan om zo in DidM terecht te komen.

Opdracht 1. Anna en Fons brengen geld in de pot en dat telt. Al zijn het wel erg bescheiden bedragen. Misschien gaan we nog zien dat een van de twee er in geslaagd is geld onderweg te verliezen. Dat is echter speculatie en komt dus niet door het filter heen.
Dan Sor die stuurt op de volgorde bij de puzzels. Dit is ook niet eenduidig genoeg om door het filter heen te komen. We kunnen hier een kandidaat zien die zijn medekandidaten wil testen of zichzelf verdacht wil maken. Dit kan ook een mol zijn die saboteert door zichzelf aan de moeilijkste puzzel te koppelen.
Als Mol wil je het ziplinetraject in principe afmaken omdat je dan de meeste invloed houdt op het spel. Wel sleutelposities voor Fons en Anna dus.

Opdracht 2. Zonder dat de kandidaten het zich realiseerden waren ze volkomen kansloos in deze allerlaatste opdracht van Rick. Van de 4x20 sleutels hoefde er maar 1 het kistje niet te bereiken en de Mol wist welke dat was. Hier kon vanuit elke positie gemold worden: onder water, bij de tafels en ook later nog op de boot en bij de kistjes. De uitkomst was dan ook voorspelbaar. Bij deze opdracht komt er niks door de selectie heen.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #145 Gepost op: 4-03-2024, 16:09:52 »
Ik had dit topic nog nooit bekeken maar hier blijkt dus ook uit dat Fons gewoon de mol is. Het kon ook niet anders gezien het wie-verdenkt-wie topic maar ik vind het toch een giller, aangezien heel Nederland en zelfs dit forum Fons op de laatste plaats zet ::rofl::

Ik begrijp van Leendert dat het wel wat draaien aan de variabelen is, maar dan nog is de uitslag heel duidelijk, toch?

Ik wens het Rick ook wel toe, hij gaat eruit met een klapper. Het was ZO duidelijk dit jaar, dat (bijna) niemand het zag  ::bravo::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #146 Gepost op: 4-03-2024, 17:35:50 »
Nou Lo, dat wij het nog een zó eens zouden zijn.    ::hug::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #147 Gepost op: 5-03-2024, 14:05:40 »
Leuk idee. Ben wel bang dat het volledig in elkaar gaat storten. Ik ben een beetje bang dat zelfs een maker van een "objectief" model als dit niet ontkomt aan beetje confirmation bias of tunnelvisie. Oftewel: als je weet dat je model volledig op Fons zit na aflevering 1 en 2, dan hou je dat onbewust in stand met hoe je de data invoert.

Ik heb ook een beetje twijfels over hoe je de productie/edits meeneemt. Verdachte acties van kandidaten komen juist wel in beeld, kandidaatse van de mol ook. Dit kan je eigenlijk altijd twee kanten op redeneren. Een verdachte actie is juist niet verdacht (want zo brengen ze de mol niet in beeld) of je behandelt het wel gewoon als verdachte actie (want zo kwam het in beeld).

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #148 Gepost op: 6-03-2024, 08:58:30 »
Als Fons inderdaad de Mol is heeft hij een even simpele als doeltreffende strategie toegepast. Ongegeneerd in-your-face mollen met regelmatig een superkandidaatsactie en een stroom aan verdachtmakingen naar de overige kandidaten.

In mijn ogen heeft Fons het fantastisch gedaan. Hij heeft 77% van Nederland, 83% van dit forum en vrijwel alle youtubers op het verkeerde been gezet. Een waardig afscheidscadeau voor Rick.

Je hebt lef nodig als je, nadat er net 6000 euro in de pot is gespeeld, rustig op een bedje kunt gaan liggen en het enige goede schilderij maakt. Een handje helpen.

Die gast kan de Mol echt niet zijn, toch? :)
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Groundhog860

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #149 Gepost op: 9-03-2024, 08:25:19 »
Het ziet er toch naar uit dat we het af gaan leggen tegen de wet van de grote getallen.

Ik was geswitched naar Fons vanwege je model en de “resultaten uit het verleden” (waar ken ik die quote van  ::rofl::) en dit in combinatie
met de overtuigingskracht van Lo. En natuurlijk het gedrag van Fons.
Ik blijf hoop houden en zet het grootste deel van mijn punten op Fons, want het zou natuurlijk wel heel erg leuk zijn.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2024, 10:36:03 door Groundhog860 »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #150 Gepost op: 9-03-2024, 11:16:10 »
overtuigingskracht van Lo.
Haha ja die was heel groot.... NADAT Tooske rood kreeg ::hypocriet::

Zet al je punten maar op Fons hoor, want nu kan je scoren: haast niemand doet dat ::trots::

We hebben nog nooit zo'n extreem jaar gehad.... een topic als dit wijst keihard Fons aan, topics als wie-verdenkt-wie ook, maar toch zit bijna niemand op hem. Het zou magistraal zijn hoor, echt een superknallende mol ::bravo::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #151 Gepost op: 9-03-2024, 15:46:13 »
De eindstand van mijn berekening. Uiteindelijk ook een soort van (niet-wetenschappelijke) Bayesiaanse benadering: ik begin voor alle kandidaten met 10% kans. Voor iedere actie die ik mols of onmols vind vermenigvuldig ik die kans met een factor en normaliseer ik de kansen zo dat het totaal altijd 100% is. Die factor bepaal ik puur met de natte vinger, dus het is zeker geen 'echte' Bayesiaanse statistiek of een wetenschappelijke methode, maar wel een handig hulpmiddel voor mezelf. Uiteindelijk kom ik toch op dezelfde mol uit als Allomol

1      Fons   62,19%
2      Rosario   25,38%
3      Anna   12,43%

Gedurende het seizoen was dit het verloop:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Ter vergelijking: vorig jaar was dit het verloop:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #152 Gepost op: 9-03-2024, 21:03:04 »
Wow, dit is het einde van DidM. Gefeliciteerd alle Anna tunnelaars!
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #153 Gepost op: 9-03-2024, 21:56:29 »
Toen Fons vijf goede antwoorden gaf op de markt kwam er bijna geen reactie van het model. Dan gaat er een belletje ringen.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #154 Gepost op: 9-03-2024, 21:59:59 »
Misschien tijd dat Pool-winnaars een model maken?

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #155 Gepost op: 9-03-2024, 22:01:50 »
Leuk idee. Ben wel bang dat het volledig in elkaar gaat storten. Ik ben een beetje bang dat zelfs een maker van een "objectief" model als dit niet ontkomt aan beetje confirmation bias of tunnelvisie. Oftewel: als je weet dat je model volledig op Fons zit na aflevering 1 en 2, dan hou je dat onbewust in stand met hoe je de data invoert.

Ik heb ook een beetje twijfels over hoe je de productie/edits meeneemt. Verdachte acties van kandidaten komen juist wel in beeld, kandidaatse van de mol ook. Dit kan je eigenlijk altijd twee kanten op redeneren. Een verdachte actie is juist niet verdacht (want zo brengen ze de mol niet in beeld) of je behandelt het wel gewoon als verdachte actie (want zo kwam het in beeld).

Tja, dit klopte dus. Uiteindelijk zijn ook “objectieve” modellen gewoon volledig menselijk als mensen het input moeten geven.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #156 Gepost op: 9-03-2024, 22:09:14 »
Er zijn wel een paar trucjes die overeen zijn gebleven:

- De mol word nooit het meest genoemd bij de test in de eerste drie afleveringen (dat was Tooske)
- Rian werd mollend in beeld gebracht in de tribune terwijl dat niet zo was
- De mol stond aan de buitenkant op de eerste groepsfoto

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #157 Gepost op: 9-03-2024, 22:17:25 »
De kandidaat die door 2 personen wordt verdacht in de finale is vrijwel altijd de mol. Nu ook gewoon weer. En die verdenkingen waren vrij duidelijk. Als dit gegeven de percentages niet behoorlijk verandert moet je je toch afvragen of je model wel doet wat je wil. Niettemin leuk om te proberen de mol zo te ontdekken.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #158 Gepost op: 9-03-2024, 22:25:48 »
De kandidaat die door 2 personen wordt verdacht in de finale is vrijwel altijd de mol. Nu ook gewoon weer. En die verdenkingen waren vrij duidelijk. Als dit gegeven de percentages niet behoorlijk verandert moet je je toch afvragen of je model wel doet wat je wil. Niettemin leuk om te proberen de mol zo te ontdekken.

Rik stond tijdens de ontkoping nog steeds opzettelijk vaag te doen over de verdenking van Sor. Daarnaast verdachten Kees, Rian, Tooske en Justin Fons. Anna is een risicomijdende mol geweest, ik denk dat Fons uiteindelijk meer mol was dan zij. Het was een raar seizoen met een vage montage. Ik vraag me af in hoeverre zoveel mensen op Anna hadden gezeten zonder de hints.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #159 Gepost op: 9-03-2024, 22:33:04 »
Rik stond tijdens de ontkoping nog steeds opzettelijk vaag te doen over de verdenking van Sor. Daarnaast verdachten Kees, Rian, Tooske en Justin Fons. Anna is een risicomijdende mol geweest, ik denk dat Fons uiteindelijk meer mol was dan zij. Het was een raar seizoen met een vage montage. Ik vraag me af in hoeverre zoveel mensen op Anna hadden gezeten zonder de hints.

 ::rofl:: risicomijdend. Ik weet dat fout tunnelen vervelend is maar dit begint tegen sneu aan te zitten. Volgend jaar beter!

Ik kijk trouwens nooit naar die “hints”. Anna was nou eenmaal speltechnisch gezien niet heel moeilijk te ontdekken als je objectief analyseerde.