Auteur Topic: Splinter's Niet de Mol  (gelezen 19897 keer)

Offline cinner

• Forumlid
Re: Splinter's Niet de Mol
« Reactie #120 Gepost op: 23-02-2025, 19:50:36 »
Voor zover er sprake van zijn, weet ik bijna zeker dat dit zou sneuvelen bij de montage.

Even een andere benadering dan, aangezien jij zegt 'Ik denk dat het goed is om te zien dat er nog mensen rondlopen met principes.'
Hoe vind je het in dit kader dat wekelijks Christen die naar WIDM kijken worden geschoffeerd doordat de naam van hun opperwezen en diens op aarde geboren zoon ijdel worden gebruikt?

En voor het geval je van mening zou zijn 'moet kunnen', zou het dan niet ook mogelijk moeten zijn Allah in het programma te vervloeken. En zo nee: waarom niet? Waarom zou dat ineens niet moeten kunnen?

Dat is geen andere benadering maar een zwakke poging te suggereren dat er meer begrip zou zijn voor de Islam dan voor het Christendom.

Mij - atheïst - zegt het allemaal niets maar als een Christen er voor kiest het programma niet te kijken omdat er teveel gevloekt wordt, is dat prima. Wanneer er rekening mee gehouden wordt in het programma, evengoed prima. Een goede vriendin is gereformeerd en dan probeer ik niet te vloeken omdat ik weet dat het voor haar erg onprettig is.

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #121 Gepost op: 23-02-2025, 20:01:50 »
Als je wil pleiten voor meer aandacht voor de plaatselijke cultuur en religie, minder vloeken, een ander soort opdrachten wil of graag kandidaten ziet overnachten in tentjes: be my guest, maar laten we daar het evaluatietopic voor gebruik. Meer algemeen geldt dat we elkaar en de kandidaten in hun waarden laten.

Hier is de discussie ver afgedwaald van Niet de Mol, graag weer on-topic dus ;)
...óf niet!

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #122 Gepost op: 23-02-2025, 20:04:25 »
Een andere discussie, maar van mij mogen vloeken eruit gemonteerd worden. Voegt zelden iets toe aan het programma en kan mensen onnodig kwetsen.

Laten we alles wat controversieel wegmonteren. Dan wordt het een natuurdocu.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #123 Gepost op: 23-02-2025, 20:14:12 »
Dat denk ik ook, maar dat maakt de discussie ook lastiger imo. Ik vraag mij dan af, waarom moeten we nu compleet over Nora heen vallen omdat we haar actie (een opdracht niet meespelen) gelijk koppelen aan haar moslim zijn? In veel andere voorbeelden die hier genoemd worden hebben we deze neiging niet. We gaan niet omdat Teun geen spin wil eten als vegetariër de vegetarische leefstijl bekritiseren en dit op Teun projecteren. Juist omdat het nu een gevoelig punt is in de samenleving voelt het dan in veel kritische berichten als een excuus om weer eens lekker los te gaan op het moslim geloof.

Over Teuns vegetarisme (en lichamelijke integriteit in het algemeen) heb ik me al tig keer uitgesproken. En ook zie ik niet dat iedereen ‘compleet over Nora heenvalt’. Integendeel, ik zie hier vrijwel iedereen – terecht - zo zorgvuldig mogelijk formuleren om haar maar niet het mikpunt van kritiek te maken. Die disclaimer over moslimbashen heb ik zelf ook al een aantal keer gemaakt, dus ik snap niet goed waarom daar iedere keer dat nadeel van de twijfel bijgehaald moet worden. Juist door zo op eieren te lopen zetten we Nora en haar geloof apart, en dat is volgens mij even ongewenst als onnodig.

Edit: Ik zag laatst een artikel in de Volkskrant van Nora over dat ze zichzelf keer op keer moet bewijzen en vertrouwen moet winnen als vrouw, moslim en mocro. Dat zie ik in deze discussie ook wel weer terug.
Maar wáár dan, D*n? Waar wordt Nora in deze discussie werkelijk op de persoon aangevallen, en specifiek als vrouw(?!), moslim en Marokkaanse(?!). Er is geen hond gevallen over haar geloof an sich, haar hoofddoek of al die lagen textiel in het zwembad – en terecht. Het feit dat zij drie gouden medailles scoort in de intersectionele olympiade maakt anderzijds toch niet dat we niet nuchter kunnen praten over het feit dat zij in het spel WIDM halverwege een opdracht afhaakte, en wat hiervan in een bredere context de implicaties zijn?

Aan de Vlaamse Mol hebben moslim(a’)s en zelfs priesters meegedaan, waar nooit een onvertogen woord is gevallen – wederom: volkomen terecht, maar zij weigerden dan ook geen opdrachten uit te voeren op religieuze gronden. Dat Nora dit wél deed is nu eenmaal de aanleiding voor deze hele discussie (die heel anders gevoerd zou worden als er een katholiek of Jehova’s Getuige iets omwille van zijn of haar geloof had geweigerd, daarvan ben ik overtuigd).

Ik heb inmiddels aardig wat interviews met Nora gelezen, waaruit blijkt dat zij een buitengewoon sterke, zelfs bewonderenswaardige persoonlijkheid is. Tegelijkertijd lees ik ook dat veel van de kritiek die zij krijgt afkomstig is uit haar eigen geloofsgemeenschap en van haar landgenoten – omdat zij het gewaagd heeft van haar man te scheiden bijvoorbeeld, of omdat zij het lef had een integer programma te maken over lhbtq en de islam. Hier – althans op dit forum, en zeker niet bij mij – is dus geen sprake van de Grote Boze Witte Man tegen de zielige etnische/religieuze minderheid.

Beetje een scheve vergelijking maar oké (sinds wanneer is luxe een (morele) levensovertuiging?). Nee, ik zou het wel leuke tv vinden om Yvon te zien klagen hierover. Dit aspect is itt de opdracht met Nora, ook wel iets wat Yvonne had kunnen zien aankomen gezien dit in alle vier de eerste widm seizoenen net zo was.
[…]
Je zou in deze situatie ook kunnen zeggen dat Nora een nadeel had, want ze heeft een hele opdracht niet meegedaan, niet kunnen zien wat de mol deed en niet kunnen zien wat de andere kandidaten deden. Ook zonder die informatie, heeft ze de test goed genoeg gemaakt om door te kunnen gaan, dus fair game.

Kijk, en daar zit nu net de kwestie: jij, en velen met jou, vinden een religieus bezwaar sowieso boven alle twijfel verheven, terwijl je over andere weigeringen wél mag discussiëren zonder allerlei disclaimers en omhaal van woorden. Ik weiger principieel een onderscheid te maken tussen gelovigen en ongelovigen, of tussen geloven onderling.

Ik betwijfel in hoge mate of Nora wel een nadeel had, want er is zó krampachtig rondom haar afhaken heen gemonteerd, dat we helemaal niet weten wat er allemaal is gebeurd, hoe men daar een mouw aan heeft gepast etc., zodat we het er nu al twee à drie weken over hebben. Dat is niet Nora’s schuld, maar van de makers, die Nora óf wilden beschermen óf voor de bus wilden gooien. In beide gevallen is die opzet jammerlijk mislukt.

Nora gaf ook zo'n 4 of 5 redenen waarom ze gestopt was met de opdracht, maar we hebben het hier alleen maar over die ene reden die over haar geloofsovertuiging gaat  ::vergroot::.

Nee, van de – laten we zeggen – 5 redenen die Nora gaf gingen er niet ‘die ene’ over haar geloofsovertuiging, maar slechts één (hitte) niet over haar geloof. Wel fair blijven.

Overigens wat anderen eerder ook hebben gezegd in deze vergelijking. Jij reist bewust naar zo'n land en bent je bewust van dat je op bepaalde punten je zal moeten aanpassen. Nora zegt ja op widm en heeft geen flauw idee waar ze heen gaat, welke opdrachten er gaan komen etc. En om nou te zeggen, je kan niet aan widm meedoen als er mogelijk iets komt waar je niet aan mee wil doen... vind ik persoonlijk overdreven.

Over het algemeen zijn molloten heel kritisch op kandidaten die het spel niet of onvoldoende kennen, en waarom dat voor Nora niet zou gelden ontgaat me. We willen toch kandidaten die weten waar ze aan beginnen, die hart hebben voor het spel, en er vol voor gaan, in plaats van een (quasi-)BN’er die op alles ‘Ja’ zegt zolang het de BV maar vooruit helpt?

Ik schaar me dus ook ronduit achter wat Nat007 hierboven schrijft – geheel los van het feit dat ik voor Nora juist nádat ze uit het spel is verdwenen meer sympathie heb gekregen.

Als de productie - en dat gaan ze na dit incident en de discussie daarover zeker doen - voortaan nóg meer rekening gaat houden met de persoonlijke opvattingen van de kandidaten, dan kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat dit gaat resulteren in méér opdrachten die een fysieke of mentale inspanning van de kandidaten vragen of opdrachten die ingebed worden in de plaatselijke cultuur. Het is het een of het ander.

Dit is eigenlijk steeds mijn hoofdpunt geweest, en daar is nog niemand op in gegaan. Dat zou wel nuttig zijn, omdat het de discussie ook bij specifiek Nora wegtrekt – en daar heb althans ik zo langzamerhand wel behoefte aan.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 20:16:44 door Michmol »
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #124 Gepost op: 23-02-2025, 20:21:45 »
Als je wil pleiten voor meer aandacht voor de plaatselijke cultuur en religie, minder vloeken, een ander soort opdrachten wil of graag kandidaten ziet overnachten in tentjes: be my guest, maar laten we daar het evaluatietopic voor gebruik. Meer algemeen geldt dat we elkaar en de kandidaten in hun waarden laten.

::ontopic::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 23-02-2025, 20:24:29 »
Als de productie - en dat gaan ze na dit incident en de discussie daarover zeker doen - voortaan nóg meer rekening gaat houden met de persoonlijke opvattingen van de kandidaten, dan kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat dit gaat resulteren in méér opdrachten die een fysieke of mentale inspanning van de kandidaten vragen of opdrachten die ingebed worden in de plaatselijke cultuur. Het is het een of het ander.

Ik zie dat zo'n vaart niet lopen. Het is in de 25 jaar dat het programma bestaat slechts één keer voorgekomen dat iemand uit één opdracht is gestapt om een dergelijke reden. Ik vind dit seizoen al niet zo cultureel en dat is kennelijk een keuze geweest (of een beperking vanwege het gastland?) die is gemaakt voor dit incident plaatsvond.

Als ik kijk naar De Mol van vorig jaar op Sicilië, dan hebben ze de Italiaanse cultuur op een hele verfrissende manier in de opdrachten verwerkt door opdrachten te verzinnen waar pastasoorten geraden moesten worden, met pizza's en ananas moest worden geklungeld, Pinokkio kwam aan bod en dan was er nog een soort maffia-thema. Het is prima mogelijk om de cultuur van het gastland op de voorgrond te plaatsen zonder dat er enige noodzaak is om ook de heersende religie te gebruiken. Ik vind de Belgen veel creatiever en vindingrijker wat dat betreft. Ik mis dat wel, in de Nederlandse versie.

Ik vraag me af waarom we dit seizoen maar zo weinig van het gastland zien. Als Cambodja maar weinig toestaat, dan vraag ik me af of ze dergelijke locaties niet gewoon links moeten laten liggen. Er zijn zoveel manieren om een interessant seizoen te maken met een diverse groep en juist die diversiteit heb ik altijd gewaardeerd aan widm.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #126 Gepost op: 23-02-2025, 20:33:21 »
Moet ik de titel veranderen in 'Niet het Evalutatietopic'? ::) Zoals Vonne1968 zo mooi zegt:
...óf niet!

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #127 Gepost op: 23-02-2025, 20:34:54 »

In Splinter's Niet de Mol heeft Nora haar motivatie uitgelegd. Waarom is het off topic om dit in zijn programma topic hier te bespreken dan? In het evaluatietopic gaat het toch meer over het seizoen in het algemeen?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 23-02-2025, 20:35:55 »
Sorry, ik ben een beetje in de war. Ik dacht dat deze discussie hier wel gevoerd mocht worden aangezien D'N (ook mod) hier ook aan deelneemt in deze topic. Ik nam daarom aan dat het om de uitstapjes naar vloeken etc. ging.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #129 Gepost op: 23-02-2025, 20:38:08 »
In Splinter's Niet de Mol heeft Nora haar motivatie uitgelegd. Waarom is het off topic om dit in zijn programma topic hier te bespreken dan? In het evaluatietopic gaat het toch meer over het seizoen in het algemeen?

Ja, hier ben ik het wel mee eens. De discussie werd eerder al afgekapt in het Nora-topic omdat het 'puur speculatie' was. Uiteindelijk is er in Splinters nabeschouwing duidelijkheid gekomen. Als het dan toch moet, kunnen de moderators dit onderwerp desgewenst - inclusief alle tot nu toe daarover geplaatste berichten - overhevelen naar een eigen topic (ik weet niet hoe dat moet en of dat überhaupt mag (of wenselijk is)).

Edit: voor de verandering deel ik Eva.'s in de war zijn volkomen.
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #130 Gepost op: 23-02-2025, 20:38:32 »

Idd   ???

Maar eh.. ik zou bijna denken dat Nora de laatste was bij Splinter.

Was de afl met Sophie niet boeiend?
Heb t nog niet gezien maar niemand heeft t erover dus zal wel niet dan

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 23-02-2025, 20:56:10 »
Kun je aangeven of je een nieuwe topic aanmaakt of het gesprek (de posts) verplaatst naar een andere topic, Pac?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #132 Gepost op: 23-02-2025, 21:54:47 »
De discussie is uitgewaaierd naar hoe de opdrachten eruit moeten zien, of WIDM nou te veel of te weinig cultureel sensitief is en of vloeken weggemonteerd moeten worden. Dat zijn prima onderwerpen voor het evaluatietopic, vandaar mijn verzoek om daarheen te verhuizen.

In dit topic mag je inderdaad nog gewoon bediscussiëren wat de keuze van Nora heeft betekend voor het spel (of wat er dan ook in Niet de Mol is gezegd). Maar ook daarbij het verzoek om het spelgerelateerd te houden en niet te veel zijpaden in te slaan.

We bespreken achter de schermen of we een nieuw topic voor deze discussie willen aanmaken.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 21:59:07 door Pac »
...óf niet!

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #133 Gepost op: 23-02-2025, 22:21:21 »
Over Teuns vegetarisme (en lichamelijke integriteit in het algemeen) heb ik me al tig keer uitgesproken. En ook zie ik niet dat iedereen ‘compleet over Nora heenvalt’. Integendeel, ik zie hier vrijwel iedereen – terecht - zo zorgvuldig mogelijk formuleren om haar maar niet het mikpunt van kritiek te maken. Die disclaimer over moslimbashen heb ik zelf ook al een aantal keer gemaakt, dus ik snap niet goed waarom daar iedere keer dat nadeel van de twijfel bijgehaald moet worden. Juist door zo op eieren te lopen zetten we Nora en haar geloof apart, en dat is volgens mij even ongewenst als onnodig.
Maar wáár dan, D*n? Waar wordt Nora in deze discussie werkelijk op de persoon aangevallen, en specifiek als vrouw(?!), moslim en Marokkaanse(?!). Er is geen hond gevallen over haar geloof an sich, haar hoofddoek of al die lagen textiel in het zwembad – en terecht. Het feit dat zij drie gouden medailles scoort in de intersectionele olympiade maakt anderzijds toch niet dat we niet nuchter kunnen praten over het feit dat zij in het spel WIDM halverwege een opdracht afhaakte, en wat hiervan in een bredere context de implicaties zijn?

Reacties op basis van deze ene opdrachtweigering die gaan richting het willen uitsluiten van een hele groep mensen met dezelfde geloofsovertuiging beschouw ik wel als "over iemand heen vallen" en "je moeten bewijzen". Want je ziet dat één verkeerd moment tot dit soort reacties kan leiden. Bij vergelijkbare acties van andere kandidaten zie ik dit soort commentaar niet.

Citaat
Aan de Vlaamse Mol hebben moslim(a’)s en zelfs priesters meegedaan, waar nooit een onvertogen woord is gevallen – wederom: volkomen terecht, maar zij weigerden dan ook geen opdrachten uit te voeren op religieuze gronden. Dat Nora dit wél deed is nu eenmaal de aanleiding voor deze hele discussie (die heel anders gevoerd zou worden als er een katholiek of Jehova’s Getuige iets omwille van zijn of haar geloof had geweigerd, daarvan ben ik overtuigd).
Dat is ook niet helemaal juist. Toen er een moslima meedeed aan de Vlaamse mol zijn hier meerdere opmerkingen geweest over waarom moslima's niet zouden moeten meedoen aan het programma en we deze uitingen niet op tv willen zien. Maar misschien heb ik toen gewoon snel genoeg gemodereerd dat het niet heel erg is opgevallen  ;).

Citaat
Kijk, en daar zit nu net de kwestie: jij, en velen met jou, vinden een religieus bezwaar sowieso boven alle twijfel verheven, terwijl je over andere weigeringen wél mag discussiëren zonder allerlei disclaimers en omhaal van woorden. Ik weiger principieel een onderscheid te maken tussen gelovigen en ongelovigen, of tussen geloven onderling.
Je moet er wel bijzeggen dat dit jouw interpretatie is van mijn woorden, want ik kan mij totaal niet vinden in het beeld wat je schetst.

Citaat
Nee, van de – laten we zeggen – 5 redenen die Nora gaf gingen er niet ‘die ene’ over haar geloofsovertuiging, maar slechts één (hitte) niet over haar geloof. Wel fair blijven.
Zullen we de beelden dan even terugkijken?

1. bewegingen waren ingewikkeld
2. de hitte
3. meerdere goden aanbidden
4. ongemakkelijk in de korte kleding

Alleen puntje 3 gaat over geloofsovertuiging en is hetgeen waar we gefixeerd op discussiëren. Wel fair blijven hè, Michmol ;).

Citaat
Over het algemeen zijn molloten heel kritisch op kandidaten die het spel niet of onvoldoende kennen, en waarom dat voor Nora niet zou gelden ontgaat me. We willen toch kandidaten die weten waar ze aan beginnen, die hart hebben voor het spel, en er vol voor gaan, in plaats van een (quasi-)BN’er die op alles ‘Ja’ zegt zolang het de BV maar vooruit helpt?
Dan nog, een religieuze godendans is niet een standaard wie is de mol opdracht, dus wat heeft dit te maken met "kennis over het spel"?

Citaat
Dit is eigenlijk steeds mijn hoofdpunt geweest, en daar is nog niemand op in gegaan. Dat zou wel nuttig zijn, omdat het de discussie ook bij specifiek Nora wegtrekt – en daar heb althans ik zo langzamerhand wel behoefte aan.
Die ga je in het evaluatietopic moeten opstarten, anders ga ik gemodereerd worden door mijn mede mod  ;D ::rofl:: (Helemaal fair)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 23-02-2025, 22:44:13 »
 ::zweep:: ::megafoon:: ::ontopic::

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 23-02-2025, 23:03:24 »
Stoor me kapot aan steeds weer de suggestie dat Nora's keuze verdedigd zou worden omdat mensen om de Islam heen zouden dansen. Waar simpelweg gevraagd wordt iemands keuze te respecteren en niet over de achterliggende motieven te oordelen.

Je vindt alle motivaties iets te weigeren terecht behalve die van Nora vanwege haar geloofsovertuiging. Eerder zei je compleet onterecht dat Nora op haar religie 'zat te tamboereren'.  Om het niet veel later te hebben over een rigide en fundamentalistische geloofsovertuiging.

Daarbij is van anderen van alles anders langs gekomen. Van 'trekken van de religiekaart' tot een beschuldiging dat ik een diepe levensovertuiging zou aanhangen en suggesties dat ik/we anders zouden oordelen over christelijk geloof dan over islamitisch geloof.

Het is dus de olifant in de kamer. Toen Teun weigerde een vogelspin te eten vond niemand dat een probleem om pagina's lang over te discussiëren. Over Nora en haar specifieke geloofsovertuiging komen de meest voor de hand liggende stigma's boven drijven. Zonder dat je op eieren loopt of hoeft te lopen.

Nora had alleen wel 'ja' moeten zeggen op die ene opdracht waar ze zich absoluut niet goed bij voelde. Had respect moeten tonen voor andere geloven maar niet voor die van haar zelf. Is een sterke, warme vrouw die stevig in haar schoenen staat zolang ze opstaat tegen de uitwassen van haar religie maar een sukkel dat ze het in haar hoofd haalde een opdracht te weigeren vanwege haar religie.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #136 Gepost op: 23-02-2025, 23:04:28 »
::zweep:: ::megafoon:: ::ontopic::

In dit topic mag je inderdaad nog gewoon bediscussiëren wat de keuze van Nora heeft betekend voor het spel (of wat er dan ook in Niet de Mol is gezegd). Maar ook daarbij het verzoek om het spelgerelateerd te houden en niet te veel zijpaden in te slaan.

???
Is net door de moderator gezegd dat het OK is om verder te discussiëren over wat Nora in Niet de Mol heeft gezegd over haar motivaties. Of is de discussie nog niet genoeg doodgeslagen?

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 23-02-2025, 23:23:56 »
We bespreken achter de schermen of we een nieuw topic voor deze discussie willen aanmaken.
Ik zou hier in ieder geval een groot voorstander van zijn, dan kan ik dat topic gewoon negeren en kan ik hier weer gewoon dingen over Niet De Mol lezen

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 24-02-2025, 07:32:37 »
Ik zou hier in ieder geval een groot voorstander van zijn, dan kan ik dat topic gewoon negeren en kan ik hier weer gewoon dingen over Niet De Mol lezen
Ja, ik ben hier ook een groot voorstander van

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #139 Gepost op: 24-02-2025, 12:21:15 »
Wat Sander zegt klopt zeker, dit topic wordt er niet duidelijker op. Deze is wel grappig:
anders ga ik gemodereerd worden door mijn mede mod  ;D
De enige met nog een sprankje gezag over is de topicstarter en laat ik dat nou zijn ::regenboog:: ::hypocriet::

Mijn wens is: laat dit topic over Niet de Mol gaan, en de discussie in een apart topic ::hug::
« Laatst bewerkt op: 24-02-2025, 12:25:45 door D*N »
De Blondine is de Mol :)