Auteur Topic: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken  (gelezen 47472 keer)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #80 Gepost op: 15-03-2014, 13:35:26 »
Sorry dat ik weer over Freek begin. Ik zet het ook wel even in [tunnelvisie] tags ;)

[tunnelvisie]
In aflevering 1 zie je de enveloppen Susan/Sofie/Freek, je ziet niet dat ze daadwerkelijk in die brievenbus worden gestopt, maar laten we daar even vanuit gaan.

Die brievenbus, is de brievenbus waar Freek in z'n eentje naartoe gaat en zegt "twee!!, weer een voor jou! En Sofie" ......

Vervolgens wordt het beeld nog even lang vastgehouden op die brievenbus. Ik weet het niet, maar volgens mij heeft Freek gewoon z'n eigen envelop er lekker in laten liggen.
[/tunnelvisie]

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #81 Gepost op: 15-03-2014, 14:05:13 »
Sofie begint die nabespreking ook met "2700". Dus misschien klopt de berekening van keek en is het bedrag afgerond door de productie. Art noemt €2750 in zijn praatje, maar als de camera uit staat krijgen de kandidaten te horen dat het eigenlijk €2700 had moeten zijn?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #82 Gepost op: 15-03-2014, 14:20:39 »
Sofie begint die nabespreking ook met "2700". Dus misschien klopt de berekening van keek en is het bedrag afgerond door de productie. Art noemt €2750 in zijn praatje, maar als de camera uit staat krijgen de kandidaten te horen dat het eigenlijk €2700 had moeten zijn?

Volgens mijn berekeningen klopt €2750. Dan mist precies het bedrag in de missende enveloppe.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #83 Gepost op: 15-03-2014, 14:27:10 »
Volgens mijn berekeningen klopt €2750. Dan mist precies het bedrag in de missende enveloppe.
Linkje? Het gaat me om de berekening hoe er tot €2750 is gekomen, niet om het geld in de pot. Ze hebben €2750 gekregen, maar waarom dat bedrag?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #84 Gepost op: 15-03-2014, 14:31:41 »
maar waarom dat bedrag?

Sorry, ik had je vraag kennelijk niet goed begrepen?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #85 Gepost op: 15-03-2014, 14:56:59 »
Volgens mij niet.  Op de kaart stonden drie eilandjes met brievenbussen.
De middelste was Ellis Island met het postkantoor.  Tygo en Sofie gingen naar het eilandje met twee brievenbussen. Deze afstand was korter en daarom hadden ze tijd over om nog een brievenbus van Susan en Freek over te nemen. Ze hadden een afspraak gemaakt over het varen.
Susan en Freek hebben zich niet aan deze afspraak gehouden, zijn anders gevaren zodat ze al bij de afgesproken brievenbus waren geweest en Sofie en Tygo deze leeg aantroffen.
Zo heb ik het niet begrepen.

Sofie en Tygo gaan naar het eiland met twee brievenbussen en zouden daarna nog één brievenbus op het eiland met vier ophalen, dat klopt.

Maar dan halen Sofie en Tygo de eerste envelop op, en dan komen ze bij een envelop die blijkbaar niet op de kaart stond aangegeven. Dus op hun eiland waren niet twee, maar drie enveloppen. Ze hebben er eentje op hun eigen eiland gewoon overgeslagen en zijn toen naar de laatste, lege brievenbus op het andere eiland gevaren.

Art zegt ook dat er zeven enveloppen zijn verstuurd, dus dan zou zeven brievenbussen logisch zijn, maar waarom zitten er dan in één brievenbus twee enveloppen en is er één lege brievenbus? Dan is toch het hele effect van de extra brievenbus weer weg?
The British are not impressed.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #86 Gepost op: 15-03-2014, 16:34:46 »
Zoek de verschillen:
foto 1 eerste brievenbus Susan en Freek
Foto 2 lege brievenbus Sofie en Tygo
::ok::

Ik had vluchtig als gekeken, maar zag niet snel de overeenkomsten om dat de ene camera man alles naar links toe filmde en de ander naar rechts. Maar deze overzichtsshots laten inderdaad duidelijk zien dat het om dezelfde brievenbus gaat.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #87 Gepost op: 15-03-2014, 16:35:12 »
Ja, zelfde plek dus. Blijft het vaag waarom er ineens een extra brievenbus was,
The British are not impressed.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #88 Gepost op: 15-03-2014, 16:40:27 »
Ja, zelfde plek dus. Blijft het vaag waarom er ineens een extra brievenbus was,
Ik vraag me af of dit echt zo is? Er staan 2 brieven bussen aangegeven op het bovenste eilandje en we zien er 2. Dat Sofie denk dat de andere brieven bus iets verder op om de hoek moet zitten, kan komen omdat Sofie het simpelweg fout bekijkt, of omdat de kaart niet exact klopt. Ik zou het heel vreemd vinden als ze niet toch nog iets verder om het eiland zijn gevaren (geen tijdsdruk), maar dat was blijkbaar niet interessant genoeg om uit te zenden. We zien niks dat wijst op een 7e brievenbus, we horen het slechts uit de mond van een kandidaat. Ook uit de nabespreking leid ik niks af waaruit blijkt dat de kandidaten een 7e brievenbus gezien hebben. (Mijn mening, geen feitelijke onderbouwing.)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #89 Gepost op: 15-03-2014, 17:25:48 »
Ja, maar ook Tygo denkt dat het een extra brievenbus is. Anders had hij wel gezegd, "nee, dit is deze op de kaart," in plaats van, "ik snap al hoe het komt, dat is omdat ik die van JW heb verstuurd."
The British are not impressed.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #90 Gepost op: 15-03-2014, 18:08:19 »
Ik heb even een interpretatie gedaan van de enveloppen verdeling.
Als iemand een aanvulling hierop heeft of andere vermoeders, dan hoor ik het wel. Of ik zie Rat zijn kaar tegemoet.




Ik snap de discussie niet helemaal. Hierboven heb ik een kaart gemaakt waar alle enveloppen liggen en de afgelopen drie pagina's herhalen dit alleen maar?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #91 Gepost op: 15-03-2014, 18:28:59 »


Ik snap de discussie niet helemaal. Hierboven heb ik een kaart gemaakt waar alle enveloppen liggen en de afgelopen drie pagina's herhalen dit alleen maar?
Vanwege de screenshots die moedermol heeft geplaatst waarop te zien is dat de lege brievenbus van Tygo & Soof, wél een brievenbus is die al door Freek & Suus is bezocht. [link]

Dus de beelden van de postbode vallen misschien ook onder het kopje "sfeerbeelden" en laten mogelijk niet de werkelijke verdeling van enveloppen zien.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2014, 18:32:47 door Rat »

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #92 Gepost op: 15-03-2014, 20:02:05 »
Art zegt ook dat er zeven enveloppen zijn verstuurd, dus dan zou zeven brievenbussen logisch zijn
Art zegt ook iets van "is er een envelop verkeerd bezorgd?"

Ik ga er dus vanuit dat er 7 enveloppen zijn verstuurd, maar dat er eentje verkeerd is bezorgd. Oftewel de mol heeft er een naar een verkeerd adres gestuurd.

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #93 Gepost op: 15-03-2014, 20:21:31 »
Ik ga er dus vanuit dat er 7 enveloppen zijn verstuurd, maar dat er eentje verkeerd is bezorgd. Oftewel de mol heeft er een naar een verkeerd adres gestuurd.
Op de envelop die je in afl 1 in de handen van de postbode zag, stond:
FREEK
Afl 9
Ellis island


Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #94 Gepost op: 15-03-2014, 21:15:10 »
Terwijl iedereen druk bezig is met screenshots en kaartjes zou ik wat anders aan willen kaarten.

Waarom bepaalt Art dat Susan en Freek samen mogen? Ik acht het nu toch waarschijnlijk dat Susan de mol is (ookal blijf ik in mijn Freek-tunnel  ;D), en hebben ze dit dus gedaan om de mol uit de wind te houden. Tygo en Sofie zouden Susan namelijk nóóit in haar eentje hebben laten gaan om een envelop op te halen.

Daarnaast vond ik het heel raar dat er geen biecht was over de envelop die naar Jennifer verstuurd was. Sofie wist dat deze van Freek afkomstig was. Geen woord hierover in een biecht of tegen Tygo...?


Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #95 Gepost op: 15-03-2014, 21:20:27 »
Waarom bepaalt Art dat Susan en Freek samen mogen? Ik acht het nu toch waarschijnlijk dat Susan de mol is (ookal blijf ik in mijn Freek-tunnel  ;D), en hebben ze dit dus gedaan om de mol uit de wind te houden. Tygo en Sofie zouden Susan namelijk nóóit in haar eentje hebben laten gaan om een envelop op te halen.

Met deze verdeling zat niemand met zijn hoofdverdachte in de boot.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #96 Gepost op: 16-03-2014, 00:35:47 »
Ergens in de discussie gaat het mis. Maar er zijn 7 brievenbussen en 1 grote waar het geld naar toe moet bij Art:
http://avro.nl/Images/tcm17315303_Original.jpg

Er zijn 7 enveloppen gepost maar in 1 brievenbus liggen er 2 dus 6 brievenbussen zijn gevuld. Dus blijft er 1 lege inderdaad over.
Sofie stuurt Tygo hierheen en omdat die leeg is denken ze dat Susan en Freek hier niet geweest zijn terwijl feitelijk deze al leeg was?

Ik heb eerlijk gezegd nog niet terug gekeken dus kan er best naast zitten ;)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #97 Gepost op: 16-03-2014, 02:19:28 »
Ik ben aan het terugkijken met Google Earth er naast, maar het is een grote puinhoop. Mijn voorlopige conclusies zijn dat:

- Daedalus gelijk heeft wat betreft de verkeerde plaatsing van de 2e brievenbus van Sofie & Tygo (=feit). Maar ik denk dat dat om grafische redenen is om het envelop symbooltje niet te dicht bij de vlag te zetten op de kaart (= mening).
- De screenshots die Moedermol heeft geplaatst uit dezelfde opname komen, maar zijn (her)gebruikt op twee verschillende momenten. Ik denk niet dat Susan en Freek bij de lege brievenbus zijn geweest (of zie daarvoor in elk geval geen aanleiding op basis van de beelden).
- Ik verwacht eigenlijk ook niet nog een extra brievenbus op Ellis Island. Een gedachte die ik eerder wel gepost heb.
- De beelden van de postbode sfeershots zijn, die niet direct verband hebben met de opdracht. We zien in dat stukje dat er twee keer twee brieven in een brievenbus worden gedaan. Deze brievenbussen komen echter niet overeen met de brievenbus waar ook daadwerkelijk twee enveloppen uit worden gehaald. Ten eerste bevind die brievenbus zich op een klein zandbankachtig eilandje, waardoor geen rotsen of bomen op de achtergrond te zien zouden moeten zijn. Ten tweede komen de beschadigingen op de brievenbus niet overeen. Van de screenshots in het overzicht van Jelsir zijn in elk geval het screenshot met "Susan" en het screenshot met "Leeg" dezelfde brievenbus (te zijn aan de schors op de paal onder de brievenbus). Overigens zij er wel op zijn minst twee verschillende brievenbussen te zien in die sfeershots.

Dat zijn mijn waarnemingen. Hoe het dan wel zit is speculatie:
- Ik verwacht niet dat er een derde brievenbus zit op het 'eiland' waar Tygo en Sofie heen gaan (wat overigens een schiereiland is van El Nido/Palawan).
- Ik zou het ook flauw vinden als Susan en Freek wel bij de vierde brievenbus zijn geweest (die derde van Tygo en Sofie), maar dat niet uitgezonden is.
- Wat ik helemaal flauw zou vinden is als de brief naar Freek helemaal niet bezorgd is. De mol moet wel iets uithalen om geld uit de pot te laten verdwijnen en een fanatieke wantrouwende kandidaat moet daar een stokje voor kunnen steken.
- Dan blijft er één optie over (die ook al wel genoemd is). Gezien de biecht en actie van (en mijn verdenking richting) Susan, eerst Freek alleen laten gaan zodat ze daarna zelf alleen naar de brievenbus mag, verwacht ik dat er twee brieven zaten in de brievenbus die zij opent en ze er eentje laat liggen (hoewel dat niet terug te zien is in de beelden). Bij de derde brievenbus zien we ook dat de tweede envelop dieper in de brievenbus ligt, dus niet direct te zien is. De twee verste brievenbussen zijn dus zo geprepareerd dat het een molactie mogelijk maakt. Het mooiste is natuurlijk als de mol haar eigen envelop overslaat (zoals nu gebeurd), maar met deze insteek was er nog altijd een back-up mogelijkheid voor een molactie bij de andere brievenbus.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2014, 02:37:25 door Rat »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #98 Gepost op: 16-03-2014, 03:07:57 »
Ik denk dat je gelijk heb wat betreft de verkeerde brievenbus bij Tygo en Sofie. Het zal niet voor het eerst zijn dat een kaartje niet klopt. Dit kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben, hoeft niet eens expres gedaan, kan ook dat de locatie waar de brievenbus eigenlijk had moeten staan ineens niet meer beschikbaar was, maar de kaart hadden ze nou eenmaal al uitgeprint.
The British are not impressed.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #99 Gepost op: 16-03-2014, 11:46:46 »
Ik durf het echt niet te zeggen in deze opdracht. Ik ga snel richting het verhaal van Rat, maar hier dan m'n leken mening:

Susan stuurt Freek als eerste, zodat zij de 2e brievenbus kan openen.
Susan zegt: we gaan nu langs deze kant varen.
De envelop van Susan ontbreekt.

Of er zaten 2 enveloppen in de 2e brievenbus, of ze hebben er 1 gemist door de verkeerde kant op te varen.

Sofie is de mol... :P
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...