Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen  (gelezen 35848 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #120 Gepost op: 13-02-2019, 22:18:07 »
Trage Sinan is opeens erg snel, of niet?

Nee .. niet  :P

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #121 Gepost op: 14-02-2019, 00:00:13 »
Sinan deed wat hij steeds doet: weinig of niets. Hij loopt er langs en kijkt amper. Keurt het dan zonder meer "wel goed"
Dat is raar. Het gaat om geld en hij ziet graag geld in de pot. Hij heeft veel meer interesse in de anderen en gaat snel achter hen aan. Zo zou een MOL zich niet gedragen, toch?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #122 Gepost op: 14-02-2019, 01:11:36 »
Ik twijfel ook door 10, door het perspectief. In de ene foto plaats je de 10 bovenop wat wel gezien is als een M, op de andere plaats je de 10 links daarvan. Denk ik.

De tafel links en dan linksboven voor de kijker. Zijn dat geen twee verschillende stenen? De ene lijkt me veel smaller dan de andere.

Mochten er daadwerkelijk tien verschillen zijn, dan is dat zeer mols omdat er buiten beeld dan een extra verschil is bijgekomen.
Je hebt gelijk. Die nummer 10 is er inderdaad geen, maar op die tafel zijn 2 stenen volgens mij verschillend.
Linksboven lijkt de steen aan de rechterkant breder (maar kan gezichtsbedrog zijn), maar die van rechtsboven is ongeveer even breed dan de steen die eronder ligt aan de linkerkant. Aan de rechterkant is hij pakweg half zo breed.
Dan zou je 11 of toch weer 10 verschillen krijgen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #123 Gepost op: 14-02-2019, 01:16:38 »
Zouden we nog iets met de antwoorden moeten?
Er zijn 40 vierkanten. Sinan is geboren op 31-10-1977. De opnames waren mei - juni 2018. Dus was Sinan toen nog maar 40. Zo maar een ideetje.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #124 Gepost op: 14-02-2019, 01:20:54 »
Zouden we nog iets met de antwoorden moeten?
Er zijn 40 vierkanten. Sinan is geboren op 31-10-1977. De opnames waren mei - juni 2018. Dus was Sinan toen nog maar 40. Zo maar een ideetje.

Kan mooi in het rijtje van gevonden hints.

Je kan ook Niels zijn antwoord "19" opvatten als een hint dat hij de 19e Mol is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #125 Gepost op: 14-02-2019, 14:24:55 »
Dit soort duo opdrachten kun je uitstekend gebruiken om de ander uit te testen, zeker als je elkaar verdenkt, zoals Merel en Rick Paul. Om een bevestiging te krijgen dat de ander de Mol is, is dan veel belangrijker dan die paar honderd euro in de pot.
In dit verband is het aardig om te kijken naar het verschil dat ze denken te zien met de wielen.
Merel ziet een verschil in de wielen, die naar een verschillende kant wijzen en oppert dit als verschil  nummer 8. Een kind weet dat het hier alleen maar gaat om de stenen en niet om de karren die nodig zijn om de stenen te dragen.
Dan horen we Merel in de biecht zeggen dat ze hier wel aan twijfelden. Maar de reactie van Rick Paul op het verschil in de wielen is: "maar dat is niet goed". Hij zet het bordje 8 erbij.
Het grappige is nu dat dit verschil best zou kunnen tellen (zie foto). Want achter de wielen ligt een baksteen en die ligt dus op een andere plek! Maar ze accepteren dit dus beide als een onduidelijkheid en eigenlijk weten ze wel dat de stand van de wielen op zich niet meetelt. Deze onduidelijkheid is handig voor de Mol, want dan is achteraf moeilijk na te gaan waar de fout nu lag, als de 9 verschillen worden afgekeurd.
Aan het eind komt Rick Paul met het trekhaak dingetje als 9e verschil. Probeert hij hiermee op zijn beurt Merel te testen? Merel zegt: dat is een heel duidelijk verschil. Maar ze denkt waarschijnlijk: dit kan nooit goed zijn. En krijgt zo misschien een bevestiging dat Rick Paul hier de Mol is? Erg grappig allemaal.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #126 Gepost op: 14-02-2019, 17:32:08 »
Een kind weet dat het hier alleen maar gaat om de stenen en niet om de karren die nodig zijn om de stenen te dragen.
Wat 'n onzin.

Dit hebben we niet bevestigd en niet ontkend gehad. En voor de duidelijkheid: wat ik hier onzin noem is niet dat alleen de stenen stellen (dat wil ik best geloven), wat ik onzin noem is dat "een kind dat weet". Misschien is het zo, misschien niet, maar evident is het absoluut niet. Er zijn vaker addertjes onder het gras geweest in opdrachten, waarbij iets dat wel leek mee te tellen ineens niet telde of andersom. Goed voorbeeld is de spiegelbeeld-opdracht in het seizoen met Rop en Cécile. Daar was allerminst duidelijk wat wel en niet telde.

Ik zou als kandidaat de kar zeker ook meetellen als meetellend. Die is toch onderdeel van het tafereel? De ontbrekende trekhaak vond ik een superlogisch, slim bedacht en goed gevonden verschil.

Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #127 Gepost op: 14-02-2019, 20:33:17 »
Citaat
Je hebt gelijk. Die nummer 10 is er inderdaad geen, maar op die tafel zijn 2 stenen volgens mij verschillend.
Linksboven lijkt de steen aan de rechterkant breder (maar kan gezichtsbedrog zijn), maar die van rechtsboven is ongeveer even breed dan de steen die eronder ligt aan de linkerkant. Aan de rechterkant is hij pakweg half zo breed.
Dan zou je 11 of toch weer 10 verschillen krijgen.

Teveel verschillen is een zeer sterke indicatie voor aanwezigheid van de Mol. Bij negen zullen ze stoppen met zoeken immers, want meer zouden er niet moeten zijn. Zit er tussen die negen een door de Mol veroorzaakte verandering, dan is de opdracht mislukt.

Kies ik dan Merel of RP? Hoewel ik graag in de Mereltunnel vertoef(de), denk ik toch RP. Hij stuurt Merel vooruit. Zij zet daar geen extra geld in en hijzelf loopt de verschillen na met Sinan en kan daar dus sturend zijn. In andere woorden... Voorkomen dat Sinan nog een ander verschil ontdekt en de boel in de war stuurt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #128 Gepost op: 14-02-2019, 22:37:09 »
Wat 'n onzin.

Dit hebben we niet bevestigd en niet ontkend gehad. En voor de duidelijkheid: wat ik hier onzin noem is niet dat alleen de stenen stellen (dat wil ik best geloven), wat ik onzin noem is dat "een kind dat weet". Misschien is het zo, misschien niet, maar evident is het absoluut niet. Er zijn vaker addertjes onder het gras geweest in opdrachten, waarbij iets dat wel leek mee te tellen ineens niet telde of andersom. Goed voorbeeld is de spiegelbeeld-opdracht in het seizoen met Rop en Cécile. Daar was allerminst duidelijk wat wel en niet telde.

Ik zou als kandidaat de kar zeker ook meetellen als meetellend. Die is toch onderdeel van het tafereel? De ontbrekende trekhaak vond ik een superlogisch, slim bedacht en goed gevonden verschil.
Erik, ik waardeer je bijdragen altijd zeer, maar hier kan ik het dus absoluut niet mee eens zijn.
Als je de karren meetelt, dan zie ik zo al 8 verschillen en dan kunnen we nog lang niet alle details van de karren zien! IJzeren dingetje hier, bandenprofiel daar... Met de honden erbij aan de rechterkant kom ik dan al op 9 verschillen. Natuurlijk tellen die karren niet mee.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2019, 23:14:10 door Daisy, Reden: We houden het netjes »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #129 Gepost op: 15-02-2019, 00:30:00 »
Wat is er precies door Rik gezegd over deze opdracht? Heeft hij het allen over de verschillen bij de stenen gehad of heeft hij in het algemeen iets gezegd over verschillen?
Kan nu niet terug kijken, misschien iemand van jullie?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #130 Gepost op: 15-02-2019, 00:38:08 »
Rik heeft niets gezegd.

Stond op een kaartje bij de opdracht
klaar voor de strijd

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #131 Gepost op: 15-02-2019, 00:40:50 »
En wat stond er dan op dat kaartje? Alleen maar; "Zoek de verschillen?"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #132 Gepost op: 15-02-2019, 00:42:44 »
En wat stond er dan op dat kaartje? Alleen maar; "Zoek de verschillen?"

Heb het deze avond terug gekeken en dat wordt gesuggereerd door Merel en Rick Paul die het kaartje lezen.

Als de karren niet meetellen, dan had men toch wel mogen zeggen "Zoek de 9 verschillen tussen de 2 patronen van stenen"

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #133 Gepost op: 15-02-2019, 00:51:37 »
Helemaal mee eens, dat was dan voor ons ook duidelijker geweest. Nu weet je niet goed hoe je moet beoordelen wat Merel en RP er van maken. En of bv de joker meetelt bij de verschillen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #134 Gepost op: 15-02-2019, 01:31:14 »
Helemaal mee eens, dat was dan voor ons ook duidelijker geweest. Nu weet je niet goed hoe je moet beoordelen wat Merel en RP er van maken. En of bv de joker meetelt bij de verschillen.
De opdrachten blinken niet altijd uit in duidelijkheid en dan moet je gewoon je gezond verstand gebruiken lijkt me. Hier werken geen juristen aan om een sluitende formulering te vinden.

Maar even wat anders. Ik heb weer een heel duidelijk verschil gezien (nummertje "+") in de stenen dat ze eigenlijk hadden moeten zien. Dat zit in het begin als Rick Paul verschil 3 aanwijst (ook op deze foto weergegeven).
Er ligt hier links toch duidelijk een extra steen? Dit verschil was niet zichtbaar vanuit het shot dat ik heb gebruikt voor de overzichtsfoto. Misschien ligt op de plek van de missende steen wel een joker? Een mooi verstop plekje?

« Laatst bewerkt op: 15-02-2019, 01:35:22 door MartinJ »

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #135 Gepost op: 15-02-2019, 02:29:01 »
Normaliter telt bij zoekplaatjes het vooraanzicht en niet iets wat aan de achterkant ligt, zoals Merel haar ( terechte) twijfelreactie. Die trekhaak kan dus best een dingetje zijn. Dan ontbreekt alleen de joker en dat geeft RP natuurlijk niet prijs.
Sinan ‘controleert’ en we zien hem zowaar rennen hierbij van voor naar achter?
Lijkt me een overbodige vraag van RP (als mol) of Sinan dit wil doen maar het werkt vertragend dus niet onlogisch als mol.

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #136 Gepost op: 15-02-2019, 07:31:23 »
De opdrachten blinken niet altijd uit in duidelijkheid en dan moet je gewoon je gezond verstand gebruiken lijkt me. Hier werken geen juristen aan om een sluitende formulering te vinden.
Precies. Het is ook onmogelijk om te bepalen wat duidelijk is. Wat voor de een logisch is, hoeft voor de ander niet zo te zijn. Dat bewijst dit forum wel  ;D

Een van de bouwers van de opdrachten zei in de podcast dat het heel vaak voorkomt dat de kandidaten de opdrachten toch weer anders uitvoeren dan bedoelt was.

Edit Voor mij is het logisch (als kijker vanaf de bank) dat het bij de zoek de verschillen om alleen de stenen gaat en niet de karren of iets dergelijks. dat Merel oppert dat het wiel scheef staat kan voor mij drie dingen betekenen:

-als kandidaat denkt ze dat dit een mogelijke optie is
-als mol weet ze dat het fout is en probeert RP hierin mee te krijgen (wel een hele linke dan vanuit mijn opinie)
-als kandidaat test ze of RP meegaat in een antwoord waarvan ze zelf denkt dat het niet klopt (ze test of RP de mol kan zijn.)
« Laatst bewerkt op: 15-02-2019, 07:42:58 door Jannes »
Dat dan weer wel

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #137 Gepost op: 15-02-2019, 11:59:43 »
Het blijft lastig. Ik denk ook wel, omdat het hier om stenen gaat, dat je alleen moet kijken naar het verschil bij de stenen. Daar heeft Martin weer iets gevonden.
En misschien naar de joker want die ligt daar niet toevallig. Maar dat zullen wij misschien nooit weten.
Al met al, ik kijk liever naar de lichaamstaal en luister naar wat er gezegd wordt en FTM dan naar de uitleg.
Denk dat Merel inderdaad kijkt of RP meegaat in een antwoord waarvan zij zelf denkt dat het niet klopt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #138 Gepost op: 15-02-2019, 13:11:27 »
Normaliter telt bij zoekplaatjes het vooraanzicht en niet iets wat aan de achterkant ligt, zoals Merel haar ( terechte) twijfelreactie. Die trekhaak kan dus best een dingetje zijn. Dan ontbreekt alleen de joker en dat geeft RP natuurlijk niet prijs.
Sinan ‘controleert’ en we zien hem zowaar rennen hierbij van voor naar achter?
Lijkt me een overbodige vraag van RP (als mol) of Sinan dit wil doen maar het werkt vertragend dus niet onlogisch als mol.
Heb je mijn eerdere post met de 8 verschillen in de karretjes met dat trekhaak dingetje dan niet gezien. Die karren zijn in heel veel opzichten totaal verschillend. Als je dat trekhaakdingetje mee wil laten tellen dan moet je beginnen met 2 nieuwe karren waarvan de wielen dus een even diep profiel hebben, waar op de een geen kras zit etc. Als de één dan wel een trekhaak dingetje heeft en de andere niet, dan zou je dit nog als verschil kunnen zien.

Als je een beetje logisch nadenkt weet je dus dat die trekhaak dingetjes (want het zijn er meer) en alles wat erbij komt gewoon niet meetellen. En ze beschrijven opdrachten nooit zo duidelijk dat er geen speld tussen te krijgen is. Ik zou bijna zeggen, natuurlijk niet want dat geeft niet alleen ons molloten stof tot discussie maar ook de kandidaten en daar gaat het toch om.
De makers hebben dat trekhaak dingetje in ieder geval niet bedoeld, want er zijn genoeg verschillen in de stenen.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2019, 13:25:33 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Steentje bijdragen
« Reactie #139 Gepost op: 15-02-2019, 13:19:14 »
Precies. Het is ook onmogelijk om te bepalen wat duidelijk is. Wat voor de een logisch is, hoeft voor de ander niet zo te zijn. Dat bewijst dit forum wel  ;D

Een van de bouwers van de opdrachten zei in de podcast dat het heel vaak voorkomt dat de kandidaten de opdrachten toch weer anders uitvoeren dan bedoelt was.

Edit Voor mij is het logisch (als kijker vanaf de bank) dat het bij de zoek de verschillen om alleen de stenen gaat en niet de karren of iets dergelijks. dat Merel oppert dat het wiel scheef staat kan voor mij drie dingen betekenen:

-als kandidaat denkt ze dat dit een mogelijke optie is
-als mol weet ze dat het fout is en probeert RP hierin mee te krijgen (wel een hele linke dan vanuit mijn opinie)
-als kandidaat test ze of RP meegaat in een antwoord waarvan ze zelf denkt dat het niet klopt (ze test of RP de mol kan zijn.)
Dat Rick Paul dat trekhaak dingetje oppert zie ik als copy-cat gedrag. Merel opperde volgens mij dat achterwiel om Rick Paul te testen. Een kandidaat die haar Mol test. Nu probeert Rick Paul hetzelfde te doen met Merel. Hij hoopt hiermee de suggestie te wekken dat zij allebei kandidaten zijn die elkaar aan het testen zijn.
Zo'n beetje hetzelfde als Niels en Jamie aan het doen zijn met de vierkanten tellen, maar dan wat minder opvallend.