Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette  (gelezen 48348 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #160 Gepost op: 20-02-2019, 10:10:39 »

Niels   kiest uit 18 enveloppen
Rik Paul kiest uit 15 enveloppen
Merel kiest uit 13 enveloppen
Jamie kiest uit 11 enveloppen
Sinan kiest uit 9 enveloppen
Sarah kiest uit 6 enveloppen

Deze volgorde lijkt me op basis van de screenshots die ik heb gezien en de info die ik heb juister. Sorry voor alle Nielstunnelaars, maar de mol gaat niet als eerste en dan nog eens drie jokers nemen.

Het idee van nul-enveloppes uit het spel halen is wel een goede, maar van zowel -1000, -500 als 0 waren er 6! enveloppes. Dan kan je beter mingeld nemen in plaats van slechts twee 0 envelopjes uit het spel te spelen.


Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #161 Gepost op: 20-02-2019, 10:30:05 »
Het idee van nul-enveloppes uit het spel halen is wel een goede, maar van zowel -1000, -500 als 0 waren er 6! enveloppes. Dan kan je beter mingeld nemen in plaats van slechts twee 0 envelopjes uit het spel te spelen.
Hoe weet je dat? Sowieso was er tenminste 1 envelop met "2x rood", dus 6 van elk kan al niet als Niels met 18 enveloppen begon...

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #162 Gepost op: 20-02-2019, 10:43:58 »
Deze volgorde lijkt me op basis van de screenshots die ik heb gezien en de info die ik heb juister. Sorry voor alle Nielstunnelaars, maar de mol gaat niet als eerste en dan nog eens drie jokers nemen.

Het idee van nul-enveloppes uit het spel halen is wel een goede, maar van zowel -1000, -500 als 0 waren er 6! enveloppes. Dan kan je beter mingeld nemen in plaats van slechts twee 0 envelopjes uit het spel te spelen.
Hoe weet je dat er van -1000, 500 en 0 elk 6 enveloppen waren? Er waren toch ook nog enveloppen met 2x rood scherm? Dan kom ik tot (waarschijnlijk) 4 of 5 enveloppen per soort. Als je 3 nullen eruit haalt, houd je 1 of 2 nullen over, terwijl de andere soorten er nog steeds 4 of 5 hebben. Er gaat dus gegarandeerd geld uit de pot, maar je laat de anderen het vuile werk opknappen.
Als de volgorde van Annebeestje juist is, dan past het zelfs beter. Ik ging uit van de volgorde van mastermol, en die had Niels als voorlaatste geplaatst. Daar zat ik meer mee.

Ik ben trouwens (nog) geen Niels-tunnelaar, even rechtzetten! ;D Maar als hij de mol is, is het mij wel duidelijk waarom hij zegt dat dit de opdracht is waar hij het hele seizoen al naar uitkeek. Dat vond ik zo'n rare uitspraak. Een 1-op-1 ontmoeting met de mol: ja, maar wie kijkt er als kandidaat nu uit naar een 1-op-1 ontmoeting met Rik?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #163 Gepost op: 20-02-2019, 10:51:09 »
Hoe weet je dat er van -1000, 500 en 0 elk 6 enveloppen waren? Er waren toch ook nog enveloppen met 2x rood scherm? Dan kom ik tot (waarschijnlijk) 4 of 5 enveloppen per soort. Als je 3 nullen eruit haalt, houd je 1 of 2 nullen over, terwijl de andere soorten er nog steeds 4 of 5 hebben. Er gaat dus gegarandeerd geld uit de pot, maar je laat de anderen het vuile werk opknappen.
Als de volgorde van Annebeestje juist is, dan past het zelfs beter. Ik ging uit van de volgorde van mastermol, en die had Niels als voorlaatste geplaatst. Daar zat ik meer mee.

Ik ben trouwens (nog) geen Niels-tunnelaar, even rechtzetten! ;D Maar als hij de mol is, is het mij wel duidelijk waarom hij zegt dat dit de opdracht is waar hij het hele seizoen al naar uitkeek. Dat vond ik zo'n rare uitspraak. Een 1-op-1 ontmoeting met de mol: ja, maar wie kijkt er als kandidaat nu uit naar een 1-op-1 ontmoeting met Rik?

Als je voor twee enveloppen of meer koos, dan werd het rode scherm er bij geplaatst. Het waren er dus effectief 6 per soort. 5 zou ook geen groot verschil maken, 4 valt over te praten, maar zo weinig waren het er zeker niet. De kans op -1000 was in ieder geval niet al te groot, dus de mol moet al bijna -1000 hebben genomen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #164 Gepost op: 20-02-2019, 11:01:56 »
Op de vraag van Rik wat ze kiezen zegt Niels: 3 jokers, Rick Paul: 2 jokers, Jamie: 2 jokers, Merel: 2 jokers, Sinan: russische roulette, 3 jokers.  Sarah zegt: ik ga dan denk ik voor één envelop. Rik: Jij kiest één joker? Sarah: één joker. Viel mij gewoon op.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #165 Gepost op: 20-02-2019, 11:20:09 »
Als je voor twee enveloppen of meer koos, dan werd het rode scherm er bij geplaatst.
Ik heb dit eerder gelezen, maar dat wordt echt helemaal nergens gezegd. Rik noemt het gewoon als 4e optie: 0 euro uit de pot, 500 euro uit de pot, 1000 euro uit de pot en de optie dat 2 van jullie een rood scherm krijgen. Verder weten we niets over het aantal enveloppen, over de verdeling of zelfs of niet getrokken enveloppen niet worden teruggezet.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #166 Gepost op: 20-02-2019, 11:32:51 »
Ik heb dit eerder gelezen, maar dat wordt echt helemaal nergens gezegd. Rik noemt het gewoon als 4e optie: 0 euro uit de pot, 500 euro uit de pot, 1000 euro uit de pot en de optie dat 2 van jullie een rood scherm krijgen. Verder weten we niets over het aantal enveloppen, over de verdeling of zelfs of niet getrokken enveloppen niet worden teruggezet.

Ik had het ook gelezen, maar het wordt inderdaad nergens expliciet gezegd. We weten natuurlijk nooit met zekerheid wat de verdeling is. 18 is niet deelbaar door vier, dus die rode schermen gaan er niet heel veel tussenzitten.

Is er een enveloppe met twee rode schermen? Zijn er meerdere en worden die eruit genomen als een kandidaat er een uit de bakjes pakt? We weten het eigenlijk niet. Er kunnen ook 16 enveloppes zijn met -1000 om het de mol makkelijk te maken. Het blijft speculeren, maar die 0 enveloppes wegwerken lijkt me een onwaarschijnlijke strategie.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #167 Gepost op: 20-02-2019, 12:04:24 »
Als je voor twee enveloppen of meer koos, dan werd het rode scherm er bij geplaatst. Het waren er dus effectief 6 per soort. 5 zou ook geen groot verschil maken, 4 valt over te praten, maar zo weinig waren het er zeker niet. De kans op -1000 was in ieder geval niet al te groot, dus de mol moet al bijna -1000 hebben genomen.
Dit klopt volgens mij niet. De redactie heeft van tevoren een aantal enveloppen met narigheid geprepareerd. Ik vermoed met een evenwichtige verdeling van de opties: 0, -500, -1000 en rode schermen.
Je mag zelf een aantal van deze narigheid enveloppen kiezen en die worden, samen met de envelop waar de x jokers in zit, verdeeld over de bakjes.

Je kunt hier ook wat statistiek op loslaten. Als je ervan uitgaat de ze gemiddeld voor 2 jokers zullen gaan, dan pakt elke kandidaat gemiddeld 2/3 envelop met narigheid. 8 kandidaten pakken dan gemiddeld 16/3 = 5 enveloppen met narigheid. Als je per envelop met narigheid een kans van 1 op 4 hebt dat je de rode schermen niet hebt, dan is de kans 0,75 dat je geen rode schermen trekt. De kans op geen 2 rode schermen is dan 0,75 x 0,75 x 0,75 x 0,75 x 0,75 = 0,24. De kans op minstens één keer de rode schermen is dan 100 - 0,24 = 76%.
De redactie kan deze kans misschien nog wat verhogen door een slimme keuze van de narigheid. Kandidaten zullen bijvoorbeeld niet snel de eerste de beste envelop pakken. De kans is dus vrij groot dat de envelop met rode schermen wordt getrokken.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #168 Gepost op: 20-02-2019, 12:11:21 »
Als je voor twee enveloppen of meer koos, dan werd het rode scherm er bij geplaatst. Het waren er dus effectief 6 per soort. 5 zou ook geen groot verschil maken, 4 valt over te praten, maar zo weinig waren het er zeker niet. De kans op -1000 was in ieder geval niet al te groot, dus de mol moet al bijna -1000 hebben genomen.
Akkoord, 5 of 6. Zelfs als je uitgaat van 6 per soort, wordt de kans dat de andere kandidaten een 0 eruit vissen als jij er al 3 hebt uitgehaald al gehalveerd. En dat geldt dan voor elk van de 5 kandidaten die nog moeten komen. Ik ga het niet uitrekenen, maar het zal een fors effect zal hebben op wat de opdracht uiteindelijk naar verwachting oplevert. En een veilige mol-actie bovendien, niemand die je zal verdenken als jij daar uiteindelijk met 3 jokers staat. ;D

Het blijft speculeren, maar die 0 enveloppes wegwerken lijkt me een onwaarschijnlijke strategie.
Met dat eerste ben ik het eens, we weten niet precies weten hoe de uitgangsverdeling was bij de 18 enveloppen. Dus ik ga gemakshalve maar uit van een redelijke verdeling, anders kunnen we er al helemaal niets over zeggen. Ik zou zo'n strategie eerder niet zo gauw achter Niels zoeken. Maar hij kan wel. En dan die uitspraak van hem, waarom keek hij er nou zo naar uit? Misschien had hij er al een tijd op zitten broeden. Afwachten maar weer welk konijn er straks uit de hoge hoed komt. Op grond van deze opdracht zou ik denken: Niels (of toch Merel :)).

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #169 Gepost op: 20-02-2019, 12:16:14 »
Dit klopt volgens mij niet. De redactie heeft van tevoren een aantal enveloppen met narigheid geprepareerd. Ik vermoed met een evenwichtige verdeling van de opties: 0, -500, -1000 en rode schermen.
Je mag zelf een aantal van deze narigheid enveloppen kiezen en die worden, samen met de envelop waar de x jokers in zit, verdeeld over de bakjes.

Je kunt hier ook wat statistiek op loslaten. Als je ervan uitgaat de ze gemiddeld voor 2 jokers zullen gaan, dan pakt elke kandidaat gemiddeld 2/3 envelop met narigheid. 8 kandidaten pakken dan gemiddeld 16/3 = 5 enveloppen met narigheid. Als je per envelop met narigheid een kans van 1 op 4 hebt dat je de rode schermen niet hebt, dan is de kans 0,75 dat je geen rode schermen trekt. De kans op geen 2 rode schermen is dan 0,75 x 0,75 x 0,75 x 0,75 x 0,75 = 0,24. De kans op minstens één keer de rode schermen is dan 100 - 0,24 = 76%.
De redactie kan deze kans misschien nog wat verhogen door een slimme keuze van de narigheid. Kandidaten zullen bijvoorbeeld niet snel de eerste de beste envelop pakken. De kans is dus vrij groot dat de envelop met rode schermen wordt getrokken.
There are lies, damned lies and statistics.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2019, 13:13:54 door edgomo »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #170 Gepost op: 20-02-2019, 14:00:56 »
Ja haha de waarheid als een koe...

En we weten eigenlijk niet eens de volgorde... vorig jaar met Jan die in het park achter de kandidaten heen moest lopen was het ook een warboel wie nu eerst aan tafel moest komen. Misschien was Merel nu wel de derde, ik weet het niet. Je kunt het misschien halen uit hoeveel enveloppen er nog ongeveer liggen. Zij had er nog veel, dus dan is het wel opvallend dat zij die ene eruit vist die de rode schermen oplevert. Ik denk dat zij er als mol in dit stadium best mee gebaat is dat er twee rode schermen kwamen, want dat haar slapie eruit zou gaan was al haast een gegeven 1 aflevering terug, en dan kan je er maar beter nog een hebben die gaat om de bliksem wat af te leiden.

Op de vraag van Rik wat ze kiezen zegt Niels: 3 jokers, Rick Paul: 2 jokers, Jamie: 2 jokers, Merel: 2 jokers, Sinan: russische roulette, 3 jokers.  Sarah zegt: ik ga dan denk ik voor één envelop. Rik: Jij kiest één joker? Sarah: één joker. Viel mij gewoon op.
Ja ik vind dat wel duiden op een gevalletje 'geen voorkennis'. Ze zegt het gewoon verkeerd, heeft het niet volledig begrepen, en corrigeert zich op de spelregels.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #171 Gepost op: 20-02-2019, 16:53:21 »
Wat ik toch vreemd vind is dat Niels, niet één van van drie jokers heeft opengemaakt. Als hij kandidaat is en op dit punt in het spel, met finale in zicht, zou het logisch zijn om uit te vinden of er een vrijstelling in zit. Daar kun je meer mee dan met een joker.

Mijn vermoeden is dat een vrijstelling die uit de joker komt alleen nog geldig zou zijn voor deze executie. Anders was er een, kleine, maar toch een mogelijkheid geweest dat bij de laatste 4 twee mensen een vrijstelling hebben (die niet de mol zijn) en iemand automatisch geëlimineerd zou worden ;D. Met die jokers zat ie deze ronde ook wel goed dus het was niet nodig I guess.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #172 Gepost op: 20-02-2019, 19:14:35 »
De volgorde die hierboven was gepost klopt helemaal!
Ik kom uit op dezelfde volgorde:
Niels   kiest uit 18 enveloppen
Rik Paul kiest uit 15 enveloppen
Merel kiest uit 13 enveloppen
Jamie kiest uit 11 enveloppen
Sinan kiest uit 9 enveloppen
Sarah kiest uit 6 enveloppen

Mee eens dat de mol vrijwel zeker als een van de laatsten aan de beurt was; dus Sinan of Sarah.



Ja haha de waarheid als een koe...

En we weten eigenlijk niet eens de volgorde... vorig jaar met Jan die in het park achter de kandidaten heen moest lopen was het ook een warboel wie nu eerst aan tafel moest komen. Misschien was Merel nu wel de derde, ik weet het niet. Je kunt het misschien halen uit hoeveel enveloppen er nog ongeveer liggen. Zij had er nog veel, dus dan is het wel opvallend dat zij die ene eruit vist die de rode schermen oplevert. Ik denk dat zij er als mol in dit stadium best mee gebaat is dat er twee rode schermen kwamen, want dat haar slapie eruit zou gaan was al haast een gegeven 1 aflevering terug, en dan kan je er maar beter nog een hebben die gaat om de bliksem wat af te leiden.
Ja ik vind dat wel duiden op een gevalletje 'geen voorkennis'. Ze zegt het gewoon verkeerd, heeft het niet volledig begrepen, en corrigeert zich op de spelregels.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #173 Gepost op: 20-02-2019, 21:07:30 »
Merel loopt van het eerst naar het tweede bakje. Opeens draaien haar ogen omhoog. Krijgt ze hier nou een aanwijzing en baalt ze daarvan?
« Laatst bewerkt op: 21-02-2019, 10:21:29 door foxhunter »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #174 Gepost op: 20-02-2019, 21:53:12 »
Mijn vermoeden is dat een vrijstelling die uit de joker komt alleen nog geldig zou zijn voor deze executie. Anders was er een, kleine, maar toch een mogelijkheid geweest dat bij de laatste 4 twee mensen een vrijstelling hebben (die niet de mol zijn) en iemand automatisch geëlimineerd zou worden ;D. Met die jokers zat ie deze ronde ook wel goed dus het was niet nodig I guess.
Wat zou er tegen geweest zijn dat er MOGELIJK iemand automatisch geëlimineerd zou worden? Dat hoort toch ook bij het spel?
En diegene weet dat dan pas bij de volgende executie, dus kan hij/zij gewoon de opdrachten meemaken.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #175 Gepost op: 20-02-2019, 23:29:07 »
De enveloppen met de slechte dingen zaten niet volledig dichtgeplakt. Eventueel met een plakbandje.
Dat is goed te zien aan het begin en bij Niels en Sinan.

De enveloppen met de keuze van de kandidaten werden vollledig dichtgeplakt, Rik trekt het beschermende strookje eraf en plakt de enveloppe dicht. Niels en Jamie moesten meer moeite doen om hun enveloppe open te maken.

De mol wist dus dat hij niet de  dichtgeplakte enveloppe moest pakken. Om de keuze voor de mol gemakkelijk te maken ging de mol dus voor één enveloppe en hoefde dus alleen maar die ene enveloppe die niet volledig was dichtgeplakt te nemen.

Goed gedaan Sarah ::jaja::

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #176 Gepost op: 21-02-2019, 06:56:14 »
De mol wist dus dat hij niet de  dichtgeplakte enveloppe moest pakken. Om de keuze voor de mol gemakkelijk te maken ging de mol dus voor één enveloppe en hoefde dus alleen maar die ene enveloppe die niet volledig was dichtgeplakt te nemen.
Wat is er gemakkelijker aan het zoeken van een niet volledig dichtgeplakte enveloppe tussen 2, 3 of 4 exemplaren? Als dit de tactiek was van de mol, dan lukt hem/haar dat ook wel bij 3 of 4 enveloppen natuurlijk.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #177 Gepost op: 21-02-2019, 08:25:01 »
Wat is er gemakkelijker aan het zoeken van een niet volledig dichtgeplakte enveloppe tussen 2, 3 of 4 exemplaren? Als dit de tactiek was van de mol, dan lukt hem/haar dat ook wel bij 3 of 4 enveloppen natuurlijk.

Nee,
Als de mol een niet volledig dichtgeplakte enveloppe moet pakken en er liggen  2,3 of 4 exemplaren die niet volledig zijn dichtgeplakt dan heeft de mol aanvullende informatie nodig.

Het meest eenvoudige is slechts de keuze uit 2 enveloppen waarvan er één niet volledig is dichtgeplakt. Dan hoef je productietechnisch ook niet van alles te bedenken om de mol te informeren. Alleen de min duizend aan de mol geven natuurlijk ;D

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #178 Gepost op: 21-02-2019, 11:41:39 »
Wat zou er tegen geweest zijn dat er MOGELIJK iemand automatisch geëlimineerd zou worden? Dat hoort toch ook bij het spel?
En diegene weet dat dan pas bij de volgende executie, dus kan hij/zij gewoon de opdrachten meemaken.

Het is wie is de mol?, niet wie vind de vrijstelling?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #179 Gepost op: 21-02-2019, 11:56:34 »
Nee,
Als de mol een niet volledig dichtgeplakte enveloppe moet pakken en er liggen  2,3 of 4 exemplaren die niet volledig zijn dichtgeplakt dan heeft de mol aanvullende informatie nodig.

Het meest eenvoudige is slechts de keuze uit 2 enveloppen waarvan er één niet volledig is dichtgeplakt. Dan hoef je productietechnisch ook niet van alles te bedenken om de mol te informeren. Alleen de min duizend aan de mol geven natuurlijk ;D
Als de mol volgens jou een specifieke envelop met "ellende" moest pakken, dan heb je gelijk.