Poll

Live finale?

Ja, tof!
Nee, liever niet...

Auteur Topic: Speculeren over de live-finale/ontknoping  (gelezen 37169 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #140 Gepost op: 7-03-2020, 14:56:43 »
Sowieso, want aflevering 10 speelt zich in Amsterdam af.......

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #141 Gepost op: 7-03-2020, 15:01:44 »
Ik heb er van af gezien om onmiddellijk mijn eigen mening te geven, omdat ik oprecht benieuwd was naar de visie van de forummers - die, zoals een eerdere poll bewijst, voor het overgrote deel al 10 jaar of nog langer trouwe kijkers van WIDM zijn. Ook ik zou de live finale/ontknoping/reünie het liefst vanmiddag om 17:00 afgeschaft zien, maar dat dat sentiment zo breed wordt gedeeld - ruim 86% van de 141 stemmen op moment van schrijven - had ik niet verwacht.


Veel nadelen van een liveprogramma zijn hier al benoemd. De argumenten van de weinige voorstanders - die ik respecteer, zeker gezien hun getalsmatige minderheid - vind ik minder overtuigend. De link tussen het live evenement en de populariteit van het programma of zelfs het voortbestaan ervan zie ik bijvoorbeeld niet. Zoals al gememoreerd is het echt maar een heel klein deel van de kijkers dat naar Vondel CS kan komen, dus een beslissende stem zullen zij niet hebben. Zouden er werkelijk minder mensen naar WIDM kijken als de finale niet live zou zijn?


Vanuit de makers begrijp ik het ook niet. Eén van mijn persoonlijke pet peeves is dat WIDM met de jaren zó ontzettend overgeregisseerd aandoet met slecht geacteerd bondjes-gekonkel (hoewel dat laatste dit jaar erg meevalt!) en montagetrucs dat het helemaal geen realityprogramma meer is. Als het kennelijke doel van de makers is om een zo gelikt mogelijk programma te maken, snap ik niet dat ze bij de live finale de teugels zo uit handen geven. Ook de kandidaten zijn op zo'n avond - begrijpelijk - volkomen hyper en opgewonden, zodat de gesprekken met Rik over de molacties en de andere gebeurtenissen uitmonden in hysterisch gekakel, dat nauwelijks te corrigeren of te regisseren is. De hele toon en sfeer van de slotaflevering is volkomen anders dan de rest van de serie, wat erg bevreemdend werkt.


Mijn persoonlijke favoriete ontknoping blijft vooralsnog die van - daar gaan we weer - 2005. Wat ik daar zo ijzersterk vond, was de separate aankomst van de kandidaten (in volgorde van afvallen), die elk één molactie te zien kregen (uit de tijd dat ze nog in het programma zaten), en vervolgens samen in een kamer werden gezet met een andere kandidaat om opvallende scènes uit de serie terug te kijken. Vooral dat laastste werkte subliem door de uitgekiende koppeling van bijvoorbeeld Jim aan Lottie (die elkaar meer dan gewoon leuk leken te vinden), Gijs aan Victoria (die nogal bitse opmerkingen had gemaakt over Gijs' valpartij), Marc-Marie aan Isabelle (die aldus konden napraten over de hilarische scène met de megafoon op het strand), Yvonne aan Victoria (die elkaars bloed wel konden drinken), en Marc-Marie aan Yvon (de winnaar en de mol, bovendien goed bevriend). Daarna keken ze nog eens met zijn allen naar de molacties die nog níet in beeld waren gekomen, waarop dan weer en groupe gereageerd kon worden.

Na die aflevering hadden we én alle molacties duidelijk in beeld gezien, én de reacties van de kandidaten daarop, én de nodige filosofische bespiegelingen over hun ervaringen. Als de makers - lezen jullie mee, jongens? - dát weer terug zouden brengen, is wat mij betreft alles vergeven.  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 7-03-2020, 15:04:45 door Michmol »
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #142 Gepost op: 7-03-2020, 15:18:11 »
Ik heb dat altijd in gedachte gehad dat Yvonne en Victoria samen in een kamer werden gezet. en het  ijs tussen de twee werd alleen maar dikker.


Ik dacht altijd dat ik dat had gedroomd, maar het blijkt dus inderdaad zo te zijn geweest.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #143 Gepost op: 7-03-2020, 15:25:24 »
De link tussen het live evenement en de populariteit van het programma of zelfs het voortbestaan ervan zie ik bijvoorbeeld niet.
En toch zit in dat laatste wel een kern van waarheid. De NPO moet zich tegenwoordig (vanuit de politiek) veel meervop haar kerntaken richten. Alle programma's moeten dus meer zijn dan entertainment, maar bijvoorbeeld ook educatief zijn. WIDM valt daar niet echt onder, maar er werd toen beargumenteert dat Wie is de Mol? vanwege zijn grote fanbase een 'evenementgehalte' heeft. Het brengt het land samen, zoals sportwedstrijden en het songfestival dat ook doen. Wat dat betreft laat de live finale natuurlijk uitstekend zien dat WIDM bestaansrecht heeft binnen de NPO.
...óf niet!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #144 Gepost op: 7-03-2020, 15:33:13 »
De link tussen het live evenement en de populariteit van het programma of zelfs het voortbestaan ervan zie ik bijvoorbeeld niet. Zoals al gememoreerd is het echt maar een heel klein deel van de kijkers dat naar Vondel CS kan komen, dus een beslissende stem zullen zij niet hebben. Zouden er werkelijk minder mensen naar WIDM kijken als de finale niet live zou zijn?

Nee. Maar omdat er niet minder naar WIDM wordt gekeken sinds de eerste live finale, verkeren de makers blijkbaar in de veronderstelling dat dat dankzij de live finale is. En dat kijkers dús op dat format zitten te wachten. Plus, zo'n mensenmassa in het Vondelpark lijkt van dichtbij natuurlijk erg indrukwekkend. Ik kan me voorstellen dat ik als programmamaker onder de indruk zou zijn van de opkomst en zou denken dat het een goed idee is om het de volgende keer weer te doen.

WIDM is echter een tv-programma en geen concert. De mensen in het park vormen slechts een fractie van het totaal aantal kijkers. Ik vind het een vreemde keuze om daar dan je hele finaleformat op te richten. Als je erbij bent is het ongetwijfeld hartstikke leuk, maar voor de kijker thuis is de interactie met het publiek totaal niet interessant.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2020, 15:35:02 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #145 Gepost op: 7-03-2020, 15:46:43 »
En toch zit in dat laatste wel een kern van waarheid. De NPO moet zich tegenwoordig (vanuit de politiek) veel meervop haar kerntaken richten. Alle programma's moeten dus meer zijn dan entertainment, maar bijvoorbeeld ook educatief zijn. WIDM valt daar niet echt onder, maar er werd toen beargumenteert dat Wie is de Mol? vanwege zijn grote fanbase een 'evenementgehalte' heeft. Het brengt het land samen, zoals sportwedstrijden en het songfestival dat ook doen. Wat dat betreft laat de live finale natuurlijk uitstekend zien dat WIDM bestaansrecht heeft binnen de NPO.
Waarom kunnen Heel Holland Bakt en Boer Zoekt Vrouw dan nog wel in hun huidige vorm? Dat snap ik dan echt niet.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #146 Gepost op: 7-03-2020, 15:57:40 »
Waarom kunnen Heel Holland Bakt en Boer Zoekt Vrouw dan nog wel in hun huidige vorm? Dat snap ik dan echt niet.
Klopt, daar rammelt de argumentatie een beetje ;) De live finale is meer een showcase van steun, dat het leeft. Je kunt ze ook gewoon naar kijkonderzoek.nl verwijzen natuurlijk :P
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #147 Gepost op: 7-03-2020, 16:10:07 »
Die hype om het programma heen, en daar reken ik zo'n live finale toe, doet alleen maar afbreuk aan het programma. De reünie zoals hij vroeger was daar was niks mis mee. Never change a winning team!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #148 Gepost op: 7-03-2020, 16:20:02 »
Wat trouwens ook erg tijdverslindend is in het huidige format, is de bekendmaking van de winnaar en de mol in de slotaflevering, inclusief het tergende uitmelken en dralen tot aan dat moment. Ik zou heel goed kunnen leven met de bekendmaking van de mol (of op zijn minst de winnaar) in aflevering 9, zodat aflevering 10 in zijn geheel kan worden besteed aan molacties en terugblikken.

Tegen een dergelijke opzet zou misschien het kijkcijferargument ingebracht kunnen worden, er van uit gaand dat er kijkers afhaken zodra ze weten wie de mol is. In seizoenen 3, 4, 6, 7, 8, 12, 15, 16, 17, 18, 19 werd de onthulling van verliezer, winnaar en mol inderdaad tot de laatste aflevering bewaard. Je zou denken dat die laatste afleveringen dus minstens evenveel of zelfs méér kijkers trokken dan de voorlaatste aflevering, maar dat was in s3 (1.233.00 vs. 1.096.000) en s4 (942.000 vs. 626.000) merkwaardigerwijze niet het geval. Daarbij moet overigens wel worden gezegd dat in de overige seizoenen waarin mol, winnaar en verliezer pas op het laatste bekend werden gemaakt, deze slotafleveringen veel beter (soms zelfs ontzettend veel beter) bekeken werden.

Tweemaal, in seizoenen 9 en 10, werd de winnaar al bekend gemaakt in aflevering 9, en de mol en de verliezer in aflevering 10. Hoewel het programma ‘Wie is de mol’ heeft, keken in beide seizoenen (iets)minder mensen naar de aflevering waarin die werd onthuld, dan naar de voorlaatste aflevering.

In seizoenen 11, 13 en 14 werd de verliezer bekend gemaakt in de op één na laatste aflevering, en de mol en winnaar in de slotaflevering. In alle drie de gevallen leverde dat méér kijkers op voor de laatste aflevering.

Het enige seizoen waarin mol, winnaar en verliezer alle drie bekend waren vóór aanvang van de slotaflevering was in 2005. Naar die laatste aflevering keken 260.000 minder mensen.
Hoewel ik het wat ver vind gaan om op basis van deze ene ervaring te stellen dat er per definitie minder mensen naar de terugblik zullen kijken als de mol al bekend is, zie ik er de logica allicht wel van in. De cijfers tonen echter ook aan dat a) het bewaren van mol, winnaar en verliezer tot de slotaflevering weliswaar vaak, maar niet altijd meer kijkers trekt, en b) het bekendmaken van de verliezend finalist (anders dan de winnaar) vóór de slotaflevering niet aantoonbaar leidt tot minder kijkers.

Als de makers dan toch op safe willen spelen, lijkt er dus geen reden te zijn om dat laatste scenario nog eens te proberen. Het moment van bekendmaking van mol, winnaar of verliezer, is veel doorslaggevender voor de kijkcijfers dan of de finale live is of niet. Ik kijk zelf bijvoorbeeld de afgelopen jaren tandenknarsend naar de slotaflevering, louter en alleen omdat ik wil weten wie de mol is.


« Laatst bewerkt op: 7-03-2020, 16:25:00 door Michmol »
Woosie down?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #149 Gepost op: 7-03-2020, 17:14:18 »
Nee. Maar omdat er niet minder naar WIDM wordt gekeken sinds de eerste live finale, verkeren de makers blijkbaar in de veronderstelling dat dat dankzij de live finale is. En dat kijkers dús op dat format zitten te wachten. Plus, zo'n mensenmassa in het Vondelpark lijkt van dichtbij natuurlijk erg indrukwekkend. Ik kan me voorstellen dat ik als programmamaker onder de indruk zou zijn van de opkomst en zou denken dat het een goed idee is om het de volgende keer weer te doen.

WIDM is echter een tv-programma en geen concert. De mensen in het park vormen slechts een fractie van het totaal aantal kijkers. Ik vind het een vreemde keuze om daar dan je hele finaleformat op te richten. Als je erbij bent is het ongetwijfeld hartstikke leuk, maar voor de kijker thuis is de interactie met het publiek totaal niet interessant.

De spijker op de kop!!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #150 Gepost op: 7-03-2020, 17:25:03 »
 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #151 Gepost op: 7-03-2020, 17:27:40 »
Sowieso, want aflevering 10 speelt zich in Amsterdam af.......
::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #152 Gepost op: 7-03-2020, 17:37:34 »
Zelf verwacht ik een herhaling van 2007.
Een live test/laatste opdracht in Amsterdam zou toch niet eerlijk zijn?
Dan hebben de finalisten opeens meer context dan voorheen, omdat ze de afleveringen al gezien hebben.
Ze kunnen nog last-minute van mol wisselen, of tijdens een uitzending informatie checken die tijdens de opnames niet bijgehouden was (bijvoorbeeld: wat had de mol ook alweer aan bij opdracht x?).
Met andere woorden: je vergroot alleen maar de kans dat iemand onterecht wint.

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #153 Gepost op: 7-03-2020, 17:58:51 »
Ik vind wel, ook al ben ik het met de meeste tegenstemmers eens, dat wij níet meer representatief zijn voor de gemiddelde kijker. Hetzelfde met de kritiek over de kwaliteit van de opdrachten in het programma, en de waarde van Moltalk. Er heerst hier veel onvrede over, en ik hoor steeds maar weer dat het terug moet naar vroeger, en dat begrijp ik allemaal, maar als je de kijkcijfers erbij haalt, dan zie je bijvoorbeeld dat de eerste aflevering van seizoen dertien 2 miljoen kijkers trok, en dit jaar was dat 3 miljoen. Ik gok dat nog niet eens de helft van alle huidige kijkers überhaupt die oude seizoenen ooit heeft gezien, maar het pas sinds een jaar of max. 6, 7 is gaan kijken. Die hebben een heel andere beleving van het spel. Maar die komen hier niet op het forum, dus daar horen we niets van. Maar het zijn juist wel die mensen, die op die manier betrokken willen zijn bij het spel.

Uiteraard kunnen de makers altijd streven naar een manier om zowel de die-hard fans van het eerste uur, als het grote publiek te pleasen. Dus ik zeg niet dat we alles maar moeten accepteren en geen kritiek erop mogen uiten. Maar het is meer zo van, verwacht niet dat ze volgend jaar weer ineens compleet terug zullen gaan naar de oude manier, alleen maar omdat wij dat allemaal zo graag willen.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #154 Gepost op: 7-03-2020, 18:30:38 »
Ik vind wel, ook al ben ik het met de meeste tegenstemmers eens, dat wij níet meer representatief zijn voor de gemiddelde kijker. Hetzelfde met de kritiek over de kwaliteit van de opdrachten in het programma, en de waarde van Moltalk. Er heerst hier veel onvrede over, en ik hoor steeds maar weer dat het terug moet naar vroeger, en dat begrijp ik allemaal, maar als je de kijkcijfers erbij haalt, dan zie je bijvoorbeeld dat de eerste aflevering van seizoen dertien 2 miljoen kijkers trok, en dit jaar was dat 3 miljoen. Ik gok dat nog niet eens de helft van alle huidige kijkers überhaupt die oude seizoenen ooit heeft gezien, maar het pas sinds een jaar of max. 6, 7 is gaan kijken. Die hebben een heel andere beleving van het spel. Maar die komen hier niet op het forum, dus daar horen we niets van. Maar het zijn juist wel die mensen, die op die manier betrokken willen zijn bij het spel.

Uiteraard kunnen de makers altijd streven naar een manier om zowel de die-hard fans van het eerste uur, als het grote publiek te pleasen. Dus ik zeg niet dat we alles maar moeten accepteren en geen kritiek erop mogen uiten. Maar het is meer zo van, verwacht niet dat ze volgend jaar weer ineens compleet terug zullen gaan naar de oude manier, alleen maar omdat wij dat allemaal zo graag willen.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, en ik kan het ook volledig onderschrijven, maar ik maak me sterk dat WIDM er niet één kijker om zal verliezen als ze de finale niet meer live doen. Met andere back-to-basic-elementen die buiten het bereik van dit specifieke topic liggen zou dat misschien anders liggen (hoewel, ik kan eigenlijk niet bedenken waarom dat zo zou zijn...).


(En ik weet dat dit geen argument is, maar mijn bron voor het Roelandverhaal vertelde dat hij/zij enkele jaren geleden min of meer per ongeluk in het Vondelpark terechtkwam toen daar de finale aan de gang was, en dat hij/zij daar heel neerslachtig van werd: "Dit is niet meer het programma waar ik met zoveel liefde en inzet aan heb gewerkt").
Woosie down?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #155 Gepost op: 7-03-2020, 18:41:13 »
Gestemd op tegen.

Ik snap, dat de uitstraling van de live finale bijdraagt aan het showelement van het programma. Echter, voor velen van ons is het een spel en geen show. Persoonlijk zit ik niet te wachten op die obligate en voorgekauwde interviewtjes met mensen in het park. Drie komen aan het woord en wat denk je? Allemaal noemen ze iemand anders. Zo gaat het al jaren. Voor mij draagt het niets bij.

Door dat showelement sneeuwt het spelelement onder. We krijgen relatief weinig te zien van wat er eigenlijk is gebeurd. Het is veel lachen, gieren en brullen. Dat draagt bij aan de show, maar niet aan de beleving van het spel. Als ze tussen acht en half negen een half uurtje willen spelen met de mensen in het park, is dat mij prima maar ik hoef het niet op tv te zien.

Ontknoping en nabespreken, liefst met veel beelden van molacties. Een tussenweg is lastig denk ik, omdat het sfeertje door al die mensen helemaal gehyped wordt en mensen al opgefokt aan tafel zitten. Als gebaar naar de molloten zou een fraaie compilatie van molacties op de website al een verbetering zijn.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #156 Gepost op: 7-03-2020, 18:41:46 »
Klopt, daar rammelt de argumentatie een beetje ;) De live finale is meer een showcase van steun, dat het leeft. Je kunt ze ook gewoon naar kijkonderzoek.nl verwijzen natuurlijk :P
ha ja het zegt wel iets, denk ik ook. Amsterdammers zijn ook meestal niet van de in hun ogen pauper-evenementen in hun stad. Dat het fans uit het hele land zijn, geloof ik ook echt wel.

Een extra nabeschouwingsprogramma op NPO 3, lijkt me ook wel wat, als compromis. Er kijkt normaal toch geen hond naar die zogenaamde 'jongerenzender'. (Dat houden ze nog steeds vol, hè?  ::rofl:: )

Extra zendtijd is daar makkelijker te regelen dan op NPO 1 (zie Moltalk). Een dag na de live-finale (als daar genoeg vraag naar is) dan lekker rustig nabeschouwen en een weekje later geëdit uitzenden. Ik wil best een paar daagjes wachten op een goede afsluiting van het seizoen.

Offline Tim579

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #157 Gepost op: 7-03-2020, 18:57:02 »
Miljuschka plaatste op Instagram de vraag wie er vanavond afvalt. Dus waarschijnlijk gaat er toch ergens nog iemand afvallen

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #158 Gepost op: 7-03-2020, 19:27:10 »
Ik vind wel, ook al ben ik het met de meeste tegenstemmers eens, dat wij níet meer representatief zijn voor de gemiddelde kijker. Hetzelfde met de kritiek over de kwaliteit van de opdrachten in het programma, en de waarde van Moltalk. Er heerst hier veel onvrede over, en ik hoor steeds maar weer dat het terug moet naar vroeger, en dat begrijp ik allemaal, maar als je de kijkcijfers erbij haalt, dan zie je bijvoorbeeld dat de eerste aflevering van seizoen dertien 2 miljoen kijkers trok, en dit jaar was dat 3 miljoen. Ik gok dat nog niet eens de helft van alle huidige kijkers überhaupt die oude seizoenen ooit heeft gezien, maar het pas sinds een jaar of max. 6, 7 is gaan kijken. Die hebben een heel andere beleving van het spel. Maar die komen hier niet op het forum, dus daar horen we niets van. Maar het zijn juist wel die mensen, die op die manier betrokken willen zijn bij het spel.
Als ik op twitter en instagram kijk, zie ik veel negatieve reacties over de opdrachten dit seizoen. Ook lang niet iedereen die thuis zat te kijken was positief over de livefinale de afgelopen jaren. Het zijn ook de meer casual kijkers die kritiek hebben.
Er wordt blijkbaar op dit forum meegelezen, maar er lijkt weinig met de kritiek te worden gedaan. Tijdens/na vorig seizoen wilden mensen graag dat de opdrachten duidelijk waren en er minder geknoeid zou worden met de montage. Dit seizoen zijn veel opdrachten nog steeds onduidelijk en wordt er nog steeds teveel geknoeid met de montage.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Monkeymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #159 Gepost op: 7-03-2020, 19:42:49 »
Ik vind wel, ook al ben ik het met de meeste tegenstemmers eens, dat wij níet meer representatief zijn voor de gemiddelde kijker. Hetzelfde met de kritiek over de kwaliteit van de opdrachten in het programma, en de waarde van Moltalk. Er heerst hier veel onvrede over, en ik hoor steeds maar weer dat het terug moet naar vroeger, en dat begrijp ik allemaal, maar als je de kijkcijfers erbij haalt, dan zie je bijvoorbeeld dat de eerste aflevering van seizoen dertien 2 miljoen kijkers trok, en dit jaar was dat 3 miljoen. Ik gok dat nog niet eens de helft van alle huidige kijkers überhaupt die oude seizoenen ooit heeft gezien, maar het pas sinds een jaar of max. 6, 7 is gaan kijken. Die hebben een heel andere beleving van het spel. Maar die komen hier niet op het forum, dus daar horen we niets van. Maar het zijn juist wel die mensen, die op die manier betrokken willen zijn bij het spel.

Uiteraard kunnen de makers altijd streven naar een manier om zowel de die-hard fans van het eerste uur, als het grote publiek te pleasen. Dus ik zeg niet dat we alles maar moeten accepteren en geen kritiek erop mogen uiten. Maar het is meer zo van, verwacht niet dat ze volgend jaar weer ineens compleet terug zullen gaan naar de oude manier, alleen maar omdat wij dat allemaal zo graag willen.

Zo zie ik het ook.

Om de meer dan 3 miljoen kijkers te kunnen bedienen zul je dat als programmamaker op verschillende manieren doen. Inmiddels vindt iedereen wel iets leuks tussen alles wat rondom de uitzendingen wordt aangeboden; (door makers en de fans) podcasts, streams, videos, fanforum, website, moltalk, insta etc. etc. Dat is ook anders dan een aantal jaren terug.
Tegenwoordig dus een live finale, om een deel van de fans te bedienen die dit leuk vinden. Om dit aan te vullen met iets waarbij er veel meer tijd is voor de kandidaten, hints, acties en opdrachten heel erg graag wat mij betreft, want dat mis ik in de huidige finale zeker. Dit hoeft echter niet ten koste te gaan van het live evenement dat voor een hoop andere fans en kijkers toch heel leuk is.