Auteur Topic: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren  (gelezen 24863 keer)

Offline tsnelting

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #140 Gepost op: 9-01-2022, 12:27:38 »
Maar wat zou het leuk zijn als dat de winnaar is, en de mol zelf gewoon tussen de andere kandidaten staat met gouden masker.

Het lijkt erop dat het een sport is geworden om de entree van Rik zo indrukwekkend mogelijk te laten zijn (zoals met de jeep op het strand en in het vorige seizoen met de lift).  ::tandpastasmiley:: Het zou me dan ook niet verbazen als Rik de gemaskerde in het rode gewaad is en de mol gewoon tussen alle anderen beneden staat in het zwart.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #141 Gepost op: 16-01-2022, 21:14:21 »
Achteraf was het voor de Mol in afl. 1 helemaal niet zo aantrekkelijk om penningmeester te worden. Het kon wel, maar dan moest je er in afl. 3 al weer vanaf zijn. Want je bemoeit toch liever actief met het spel in 'vakbondje'.

Voor Fresia is dat toch wel een molminpunt, vind ik. Voor Hila uiteraard ook. Voor Thomas misschien ook, al trok hij zich weer terug. De anderen (behalve Welmoed) hadden geen belangstelling.

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #142 Gepost op: 16-01-2022, 22:00:43 »
Ik vraag me af of het  azen op de functie van penningmeester niet ook wat wantrouwen van de medekandidaten over je afroept.
De mol weet dat hij voor opdracht 3 het vertrouwen van zijn medekandidaten nodig kan hebben om 5000 euro uit de pot te spelen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #143 Gepost op: 16-01-2022, 22:08:34 »
Maar zoals we hebben gezien kan het penningmeesterschap ook worden aangegrepen als bewijs dat je wordt vertrouwd tijdens het pleidooi.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #144 Gepost op: 16-01-2022, 22:28:57 »
Oh ja da's waar. :) En dan had de Mol als penningmeester (even aangenomen dat Hila het niet is) misschien iemand mogen aanwijzen om voor de zwarte vrijstelling te spelen. Dus eigenlijk zegt het niets.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #145 Gepost op: 17-01-2022, 15:11:11 »
Hoewel die €1500 voor de zwarte vrijstelling er eigenlijk altijd uit zal gaan, gezien de opzet van de opdracht. Is het voor de mol natuurlijk ook gewoon een optie om onverdacht zomaar even €1500 weg te spelen. Uiteindelijk staat er toch gewoon -€1500 op de balans bij deze opdracht. Zou Hila dus niet per se afstrepen. Uiteraard gaat het merendeel in deze opdracht geen Welmoedje doen, dat blijkt wel uit het verleden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #146 Gepost op: 27-01-2022, 16:29:28 »
Zo halverwege het seizoen kijk ik met de kennis van nu vaak terug naar de eerste aflevering. Soms zit in de eerste beelden al een hint naar de Mol verstopt.

We zien bij de eerste opdracht Hila als enige vanonder een tunneltje komen op weg naar Rik. Komt ze als Mol bovengronds? Bij de ontmoeting met Rik is er al meteen een klik.
Ze vindt het heel heftig dat de mollicitaties werden getoond omdat ze niet wil dat de rest weet wat haar tactiek is (zegt ze letterlijk).
Wat al eerder is genoemd als hint op deze site, is haar antwoord van Rik op de vraag "Wie is de Mol?", "Poeh, nu al?". Die vraag stel je toch pas aan het eind van het seizoen, Rik. Waarop Rik lacht en zegt: "Een goed begin is het halve werk". Spreekt hij haar hier bemoedigend toe als Mol?

De Mol weet dat hij € 5000 uit de pot kan spelen als hij deze aflevering door Nederland wordt verkozen tot minst verdachte kandidaat. Maar ook, als hij wordt gekozen door de medekandidaat die het minst wordt verdacht. Voor dit laatste is het van belang om in ieder geval een maatje te hebben die jou misschien zal kiezen. Everon en Fresia zijn al meteen maatjes. Hila en Laetitia zijn meteen een duo. Kim-Lian blijft als enige alleen over. Geen goede uitgangspositie. Om deze reden zou ik Kim-Lian al willen afschrijven als Mol.

Om door Nederland gekozen te worden is het een voordeel als je kan aantonen dat je het vertrouwen van de groep hebt. En dat kun je doen je door penningmeester te worden. Hila steekt als eerste haar vinger op (foto) en is erg fanatiek bezig om het te worden. Ze krijgt de meeste stemmen en gebruikt dit als (enige) argument waarom Nederland voor haar moet kiezen.

Vaak proberen kandidaten in de eerste aflevering zichzelf verdacht te maken om maar te worden gezien als Mol. Dit jaar is dit geen goede tactiek, met de livestream opdracht in het vooruitzicht. Daarom vallen volgens mij Sahil en Thomas af als Mol. Sahil kan geen boomstam tillen, staat te klooien met de draaischijf, laat het kistje naar beneden kletteren bij de Jenga toren.
Thomas vernaggelt de puzzel zodat deze never nooit meer opgelost kan worden en trekt zich terug bij de penningmeester verkiezing met het argument, niemand gaat mij vertrouwen. Goed bezig Thomas.

Opvallend is ook dat Hila pas erg laat begint met klappen nadat Glen een medekandidaat heeft gekozen voor de vrijstelling.

Het meest opmerkelijke is deze aflevering nog wel dat Hila zowel bij de afhandeling van opdracht (af)troeven als de opdracht avondklok (waar ook de penningmeester wordt gekozen) precies in het midden zit (foto's). En laat het Hila zijn die in aflevering 4 tot drie keer aan toe roept: de mol is in ons midden! Nog even los van het roepen van "ik ben de Mol".
« Laatst bewerkt op: 27-01-2022, 16:32:58 door MartinJ »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #147 Gepost op: 27-01-2022, 16:35:02 »
Ik zou persoonlijk als mol ver weg blijven van t penningmeesterschap aangezien je weet dat elke kandidaat 1500 zou inzetten. Compleet overbodige actie dus.

De afl waar “de mol is in ons midden” wordt gezegd zit KL in t midden bij de executie. Deze is op meerdere manieren uit te leggen. Op de groepsfoto is t fresia dacht ik.
Het zal m.i geen link hebben met afl 1

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #148 Gepost op: 27-01-2022, 16:43:19 »
Fresia is de enige die (wederom) haar lippen op elkaar klemt. Ze heeft ook vaak haar hand voor haar mond. Oftewel, niets willen zeggen, of niet te snel, iets voor je houden.
Je hebt me nu gek genoeg nog meer richting fresia geduwd haha

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #149 Gepost op: 27-01-2022, 17:42:43 »
De klik tussen Rick en Hila is/was er sowieso al aangezien ze collega’s zijn.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #150 Gepost op: 27-01-2022, 19:03:47 »
De klik tussen Rick en Hila is/was er sowieso al aangezien ze collega’s zijn.
heb je als kandidaat een streepje voor omdat je aan Riks lichaamstaal van alles af kan lezen. Omdat je hem zo goed kent.

Daarom vind ik het voor de hand liggen dat ze mee is als Mol. Alleen mee mocht als Mol. Bevoordeel je niemand ...behalve de Mol & Rik, die al goed op elkaar ingespeeld zijn.

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #151 Gepost op: 30-01-2022, 23:00:24 »
Dat shot van het gemaskerd bal, dat de gemaskerden zich omdraaien (foto op de vorige bladzijde, ik krijg 'm hier niet geplakt). Toen ik die voor het eerst zag herkende ik gelijk Laetitia, Welmoed en Hila. Met de beelden van de twee figuren die hun uitnodiging aan Rik geven, die met het loopje (Sahil) en die met de lange benen (Arno) en de kennis van nu, zou het best wel eens kunnen zijn dat Laetitia en Sahil nog gaan afvallen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #152 Gepost op: 30-01-2022, 23:05:41 »
[...betoog dat naar Hila leidt...]

Kun je weer opnieuw beginnen... :-X

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #153 Gepost op: 30-01-2022, 23:15:56 »
Kun je weer opnieuw beginnen... :-X
Klopt, maar niet helemaal opnieuw. De streep door Sahil en Thomas blijft in mijn boekje staan vanwege deze aflevering.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #154 Gepost op: 11-02-2022, 11:53:29 »
Ook nog maar een stukje teruggekeken, met name het praatje van Rik.

Hij zegt letterlijk:
Wie is in staat de mol te ontmaskeren, degene die liegt  en bedriegt. Én …wie is de mol?

Kun je dat interpreteren als degene die liegt en bedriegt (Kim?) is het niet, maar wie wél?

Tja..

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #155 Gepost op: 11-02-2022, 17:11:42 »
Ook nog maar een stukje teruggekeken, met name het praatje van Rik.

Hij zegt letterlijk:
Wie is in staat de mol te ontmaskeren, degene die liegt  en bedriegt. Én …wie is de mol?

Kun je dat interpreteren als degene die liegt en bedriegt (Kim?) is het niet, maar wie wél?

Tja..

Zou dit praatje dan achteraf zijn opgenomen?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #156 Gepost op: 11-02-2022, 19:12:16 »
Dat denk ik niet, ik snap je punt. Al zijn er wel vaker hints gevonden in het praatje van Rik (iets met beginletters meen ik?). En er molt altijd wel een kandidaat opzichtig. Maargoed te ver gezocht.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #157 Gepost op: 11-02-2022, 19:35:38 »
Ook nog maar een stukje teruggekeken, met name het praatje van Rik.

Hij zegt letterlijk:
Wie is in staat de mol te ontmaskeren, degene die liegt  en bedriegt. Én …wie is de mol?

Kun je dat interpreteren als degene die liegt en bedriegt (Kim?) is het niet, maar wie wél?

Tja..
Nee hij bedoelt twee keer hetzelfde.

Interessanter is de nabespreking bij net wel net niet. Rik heeft het over een team vormen en was die wissel zo vlak voor het einde wel zo verstandig en Fresia die roept dat Everon slecht presteerde.

En de hint De tijd zal het leren was al ontmaskerd voordat ie gegeven was.
9.35 + 0.45 + 0.15 + 0.45 en twee minuten verlenging is 11.22. Het is een voetbalwedstrijd. De mooiste beelden? De bezoekers die na afloop naar huis lopen en de rust over de stad terugkeert.

« Laatst bewerkt op: 11-02-2022, 20:46:07 door foxhunter »

Offline Molmama

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #158 Gepost op: 11-02-2022, 20:42:47 »
Zou dit praatje dan achteraf zijn opgenomen?
Het 11e woord van die zin van Rik= Liegt…
11e letter = a
22e letter=t
En de 33e letter=G

Maar ja kan ook een dwaalspoor zijn natuurlijk.
Zouden ze t zo complicated maken?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 1] - De tijd zal het leren
« Reactie #159 Gepost op: 14-02-2022, 20:06:23 »


Ik blijf erbij dat Everon onder het tweede (mol)masker zit. Alsof hij de verliezer/winnaar is zullen we in de finale nog wel eens zien ::vergroot::.