Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer  (gelezen 13385 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #40 Gepost op: 30-01-2022, 17:35:10 »
Nu dit woord dusdanig ongewoon is, toch maar even naar een exacte definitie gezocht.
Misschien is het iets regionaals, maar als Limburger ken ik dit als een woord voor iemand die overdreven bezig is met ervoor zorgen dat het huis schoon en netjes is.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #41 Gepost op: 30-01-2022, 17:41:43 »
Zo ongewoon is dit woord toch niet?

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #42 Gepost op: 30-01-2022, 17:47:28 »
Zo ongewoon is dit woord toch niet?
Nee, zeker niet de manier waarop het hier werd gebruikt (over jezelf zeggen dat huishoudelijke werkzaamheden wel/niet je grootste hobby zijn). Wel heeft het een nogal negatieve/denigrerende lading, dus je gebruikt het niet snel in een gewoon gesprek waarin een huishoudelijke hulp ter sprake komt.

Edit: hm, niet goed opgelet. Ging dus om iemand die zei dat ze juist wel een poetsmiep is. Lading blijft hetzelfde, maar toch aangepast.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2022, 17:54:32 door Marmolleke »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #43 Gepost op: 30-01-2022, 17:49:01 »
Het gaat om uitspraken die kandidaten over zichzelf gedaan hebben. Met een beetje zelfspot zeg je over jezelf dat je een poetsmiep bent als je erg van schoonmaken houdt.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #44 Gepost op: 30-01-2022, 18:53:03 »
Weet ik niet. Ik vind het ook een esthetischer gezicht als de zwanen netjes achter de fiets hingen , dan dat ze op de sup vervoerd werden, maar dat werd wel goedgekeurd.

Ik vond het een slimme vondst dat de zwanen misschien ook leeg hadden Vervoerd kunnen worden . En helaas weten we niet of dat mocht of niet .
Ik denk dat je dan zo'n zwaan lek had moeten prikken om hem snel leeg te krijgen. Als je hem via een ventieltje wilt leegmaken gaat daar wel heel veel tijd in zitten. Denk maar eens aan hoe lang je erover deed om als kind je opblaasbeest of opblaasbandje leeg te maken... Dan is de manier zoals het nu is gegaan denk ik toch een stuk handiger.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #45 Gepost op: 30-01-2022, 20:33:48 »
Wie zet zijn radio wél op '13' ?! Zo'n rare stelling. Blijkt van Everon te zijn. Radio niet op '13', (de M), toch verdacht.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #46 Gepost op: 30-01-2022, 21:33:19 »
Ik denk dat dit regio-gebonden is, waar ik vandaan kom is dit een veelgebruikte term :)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #47 Gepost op: 30-01-2022, 21:37:11 »
Zwanenmeer gaat over een prins en over betoverde witte zwanen die vrouwen blijken te zijn. De prins wordt verliefd op 1 van de witte zwanen (odette?) en wil met haar trouwen. Geen zwarte zwanen in het verhaal.

De prins wordt genept door een tovenaar die hem zijn dochter opdringt. In de meeste balletten wordt deze Odile als zwarte zwaan voorgesteld.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #48 Gepost op: 31-01-2022, 07:01:39 »
Wie zet zijn radio wél op '13' ?! Zo'n rare stelling. Blijkt van Everon te zijn. Radio niet op '13', (de M), toch verdacht.
Everon is bijgelovig denk ik.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #49 Gepost op: 31-01-2022, 07:36:50 »
Zou Thomas de bordjes gewisseld hebben.  18 euro (Sahil) is opeens 1 euro bij Thomas, die in de ideale molpositie zat.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #50 Gepost op: 31-01-2022, 09:01:50 »
De prins wordt genept door een tovenaar die hem zijn dochter opdringt. In de meeste balletten wordt deze Odile als zwarte zwaan voorgesteld.

Thanks, dat lijkt me inderdaad logisch haha, niet aan gedacht.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #51 Gepost op: 31-01-2022, 10:42:11 »
Zou Thomas de bordjes gewisseld hebben.  18 euro (Sahil) is opeens 1 euro bij Thomas, die in de ideale molpositie zat.
Bij deze opdracht is 3000 euro te verdienen en Thomas haalt 57 euro binnen (met 5 zwanen). Dat betekent dat er maximaal 52 zwanen zijn met kenmerken. Ik tel er op een shot waarin Rik de toelichting geeft 45, dus er zijn minimaal 39 zwanen met kenmerken (40 - 5 en één geldzwaan achtergebleven). Het maximale bedrag dat er ligt is dan dus 77. Dat betekent dat Thomas zeker 75% van het geld heeft binnengehaald. En daarbij ook nog heel veel moeite doet om dat ook op tijd binnen te hebben. Op basis daarvan zeg ik Thomas.
Als we er vanuit gaan dat het precies uit zou moeten komen, dan dreven er 50 zwanen met kenmerken en in totaal 60 euro, of 40 zwanen en 75 euro. Uitgaande van de opmerking van @Brtdm eerder in dit topic (ongeveer zestig zwanen) ligt het voor de hand dat het er 50 waren. Dan heeft Thomas dus maar 3 euro gemist.
Echter... we weten niet hoeveel zwanen er per persoon lagen. Bij 50 zwanen zouden er gemiddeld 7 per deelnemer in het water liggen. Maar evenzogoed per kandidaat 6 en 14 over de Mol. En als dat het geval is, dan is de streep door Thomas opeens aan het vervagen. Want dan kost zijn speurtocht naar geld de pot 14 zwanen en verhoogt het de kans op fout meegenomen zwanen (iets dat overigens niet gebeurt).


Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #52 Gepost op: 31-01-2022, 11:31:20 »
Er zijn twee shots waarin we een redelijk goed beeld krijgen van het meer. Een aan het begin en een aan het eind van de opdracht. In het shot aan het begin tel ik minstens 56 zwanen. In het shot aan het eind tel ik 45 of 46 zwanen. Bij het eerste shot kunnen er makkelijk een aantal zwanen buiten beeld zijn, bij de tweede is dit redelijk onwaarschijnlijk. Tijdens de opdracht zijn er 19 zwanen meegenomen:5 door thomas en 14 zwanen met juiste feitjes. Als de 45/46 daadwerkelijk het aantal overgebleven zwanen is dan waren er in deze opdracht 64 of 65 zwanen aanwezig. Een deel daarvan zal weetjes zijn over de persoon die alleen geld moet ophalen (in dit geval thomas). Het is ook mogelijk dat er zwanen waren met feitjes die voor geen enkele kandidaat juist waren. Als er voor iedere kandidaat evenveel weetjes waren dan is een logische getal per kandidaat 5 met totaal van zwanenbedragen €100. Alternatief zou zijn 8 per kandidaat, dan krijg je als totaal van zwanenbedragen €62,50. We weten dat thomas met 5 zwanen €57 heeft binnengehaald en dat er verder nog een zwaan met €1 was. Als er 8 zwanen per kandidaat waren en er waren ook 8 zwanen met bedragen dan klopt dat met het mogelijke totaal van 64 zwanen. In dat geval heeft thomas zeer goed werk geleverd door €57 van de €62.50 binnen te halen.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #53 Gepost op: 31-01-2022, 12:19:29 »
Ik zit net hetzelfde te berekenen. Kwam op ongeveer 60 zwanen uit, waaronder de geldbedragen.
Het lijkt indd dat Thomas bijna alle bedragen had!

Offline Camila

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #54 Gepost op: 31-01-2022, 13:51:59 »
Oproepje:
Bij de blik op het meer aan het begin van de opdracht horen we eerst muziek van het zwanenmeer (logisch), maar daarna ook van de notenkraker (Dans van de suikerboonfee). Is wel van dezelfde componist, maar misschien zit er een hint in? Ik heb al zitten kijken of één van de kandidaten uit het jaar van de Rat komt (nee) of rond Kerst geboren is (in combinatie met die kerstboom in de kamer vorige aflevering, ook nee). Kunnen jullie iets bedenken? Componist is overigens Tsjaikovsky.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #55 Gepost op: 31-01-2022, 14:22:47 »
Geen probleem! ik ben altijd in voor vage associaties:   ;D
- Laetitia lijkt mij met haar operastem wel een echte "notenkraker".
- Beide zijn typische (ballet)dans stukken. Het meer van Butrint ligt in het moeras. Dus we zijn aan het "Dansen in het moeras". En dat is weer top hit van Kim Lian.  ::hypocriet::
« Laatst bewerkt op: 31-01-2022, 14:29:50 door annebeestje »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #56 Gepost op: 31-01-2022, 14:48:53 »
Als de 45/46 daadwerkelijk het aantal overgebleven zwanen is dan waren er in deze opdracht 64 of 65 zwanen aanwezig.

Ik tel er 66 op dit shot. Eventueel 67 als een van de twee boten (links) ook tegen een zwaan ligt.

En nog even alle weetjes die in beeld zijn geweest of genoemd zijn geweest voor het geval we er nog iets mee kunnen:

Laat overal tandenstokers achter
Heeft een introverte geest in een extravert lichaam
Drinkt elke avond bier met korenwijn
Kocht ooit te kleine slippers voor 250 euro (Hila)
Kan heel goed een kip nadoen (Fresia)
Praat graag tegen zichzelf (Laetitia)
Is geboren in Kinshasa (Thomas)
Is ooit 55 uur wakker geweest (Sahil)
Wordt happy van afwassen (Sahil)
Vindt zichzelf een echte poetsmiep
Kijkt met chips in bed naar Friends (Kim-Lian)
Heeft ooit een broek in de sauna achtergelaten en moest toen rennen voor de politie (Fresia)
Was ooit wakeboardinstructeur (Fresia)
Houdt van de spellen dammen en pesten
Deed heel vroeger belletje trekken zonder weg te lopen
Krijgt graag sokken cadeau
Heeft het radiovolume nooit op 13 staan (Everon)
Moet lachen om teddyberen (Laetitia)
(Iets met kerst en sjaaltjes)
« Laatst bewerkt op: 31-01-2022, 15:17:33 door Heinz »

Offline Frietei

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #57 Gepost op: 31-01-2022, 16:22:20 »
Bij opdracht 'uit de lucht gegrepen': 'Twee pelikanen vliegen achter een eend'...waarom pelikanen? Die waren namelijk niet nodig voor de code 2811...iedere andere willekeurige vogel had ook volstaan...dus: waarom pelikanen? Als je mij vraagt 'noem tien willekeurige vogelsoorten' zit daar geen pelikaan tussen waarschijnlijk. Hebben we die pelikanen wellicht ergens anders voor nodig dan...voor een hint richting de mol?

Pelikanen zijn een christelijk symbool en staan voor de opoffering van Jezus. Net zoals de eerste woorden van Thomas op social media na aankomst thuis 'het is volbracht'. Wiens laatste woorden waren dat? Die van Jezus. Daarbij is er een meer in Congo waar heel veel pelikanen leven...wie is er geboren in Congo? Thomas! En dat laten de programmamakers ons nou nét ook nog weten tijdens een opdracht op een meer met veel vogels. De vader van Thomas werkte voor een Bijbelgenootschap. De Bijbel gebruikt heel vaak vogels om dingen duidelijk te maken: kortom veel verwijzingen naar vogels ook.

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #58 Gepost op: 31-01-2022, 17:25:44 »
Bij opdracht 'uit de lucht gegrepen': 'Twee pelikanen vliegen achter een eend'...waarom pelikanen? Die waren namelijk niet nodig voor de code 2811...iedere andere willekeurige vogel had ook volstaan...dus: waarom pelikanen? Als je mij vraagt 'noem tien willekeurige vogelsoorten' zit daar geen pelikaan tussen waarschijnlijk. Hebben we die pelikanen wellicht ergens anders voor nodig dan...voor een hint richting de mol?

Pelikanen zijn een christelijk symbool en staan voor de opoffering van Jezus. Net zoals de eerste woorden van Thomas op social media na aankomst thuis 'het is volbracht'. Wiens laatste woorden waren dat? Die van Jezus. Daarbij is er een meer in Congo waar heel veel pelikanen leven...wie is er geboren in Congo? Thomas! En dat laten de programmamakers ons nou nét ook nog weten tijdens een opdracht op een meer met veel vogels. De vader van Thomas werkte voor een Bijbelgenootschap. De Bijbel gebruikt heel vaak vogels om dingen duidelijk te maken: kortom veel verwijzingen naar vogels ook.

Heel mooi gevonden!

Offline Camila

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #59 Gepost op: 31-01-2022, 17:34:53 »
Waarschijnlijk veel te vergezocht omdat ik Fresia als Mol heb:
Wat nou als Fresia en Sahil voor de opdracht hebben afgesproken halverwege van kanaal te wisselen om iemand anders verdacht te maken? Zodat "hun" mol (in dat geval niet Laetitia of Everon) niet door de rest verdacht wordt?