Poll

Wie had het oorspronkelijke rode scherm?

Daniël
26 (12.7%)
Nabil
31 (15.1%)
Soy
148 (72.2%)

Totaal aantal stemmen: 205

Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren  (gelezen 21551 keer)

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #180 Gepost op: 2-02-2023, 16:23:08 »
Zie nu dat ik Anke vergeten was... heb hem even aangepast en Annick eruit gehaald (daarvan weten we zeker dat ze een groen scherm had) en die vervangen met Anke, waarbij ook haar beeld hetzelfde eruit ziet als de andere deelnemers... behalve Nabil dan..




Als eerst, leuk gedaan. Waterdicht? nee, maar opvallend is het wel. eigenlijk welke kleur het scherm dan ook heeft, het is opvallend dat dit bij Nabil een ander resultaat geeft als bij de rest.

Ik verwacht wel gewoon rood/groene schermen te zien, of ze moeten met opnemen gemerkt hebben dat dit teveel opvalt. Kunnen ze ook met verschillende opnames werken natuurlijk. Maar als het met het blote oog niet te zien is vinden ze het vast niet zo erg, het wijst niet naar de mol, alleen na een mogelijke afvaller. En het gros van het publiek krijgt het niet mee.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #181 Gepost op: 2-02-2023, 17:06:12 »
Ik heb de opdracht teruggekeken en speciaal op Nabil gelet:

1 Hij houdt zich in eerste instantie  buiten de discussie en is zichtbaar nerveus
2 Als Anke het bommetje dropt over de gepakte jokers en het over vertrouwen gaat, hapt Nabil
3 Nabil vindt dan ook dat iedereen voor zichzelf moet gaan
4 Als Ranomi als eerste een koffertje pakt is Nabil er als de kippen bij om het volgende koffertje te
pakken
5 Als iedereen een koffer heeft roept hij een paar keer "Dan zijn we eruit". hijzelf zit safe met zijn hoge koffer
6 Als Anke de koffers  wil gaan verdelen wordt hij weer nerveus, speelt in op het gevoel dat mocht Anke het rode scherm hebben dat ze dan zelf een koffer met een laag bedrag neemt.
7 Vervolgens checkt hij nog even of Annick oké is met de nul euro koffer
8 Nabil zit niet op zijn gemak als Rik vertelt dat het de kandidaat met het rode scherm is gelukt een koffer met een hoog bedrag te bemachtigen.
9 Het wordt nog ongemakkelijker voor hem als Annick rood krijgt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #182 Gepost op: 2-02-2023, 17:39:20 »
Zie nu dat ik Anke vergeten was... heb hem even aangepast en Annick eruit gehaald (daarvan weten we zeker dat ze een groen scherm had) en die vervangen met Anke, waarbij ook haar beeld hetzelfde eruit ziet als de andere deelnemers... behalve Nabil dan..



Dat pixel voor pixel vergelijken zou alleen kunnen werken als het beeld niet verschoven is in tussentijd. Want dan vergelijk je appels met peren. In GIMP kun je die verschuiving heel makkelijk zien door elk screenshot in een aparte laag te zetten en tussen de lagen te schakelen. Maar dat kan ik hier niet duidelijk maken.

Daarom heb ik het volgende bedacht. Knip met dezelfde selectie een heel klein stukje uit beide lagen. Ik heb hiervoor een lichtpuntje in de achtergrond genomen. Deze stukjes heb ik uitvergroot en naast elkaar gezet. Om de pixels beter zichtbaar te maken heb ik contrast en helderheid verhoogd.

Als je de afbeelding hieronder vergroot dan kun je zien dat de twee lichtpuntjes een paar pixels zijn verschoven. Als je deze pixels 1 op 1 gaat vergelijken krijg je min of meer random pixels.

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #183 Gepost op: 2-02-2023, 17:59:33 »
Een hele mooie analyse! Tof bedacht ook. Ik vraag me wel af of de snelle bewegingen van Nabil ook te maken kunnen hebben met het kleurverschil. Hij is wel erg snel, waardoor het lastig te bepalen is welk moment hij precies het scherm te zien krijgt.

Ik heb het nog even met het blote oog geprobeerd, met de gifjes in het andere thread. Omdat ik er ook van overtuigd ben als de schermen echt gekleurd waren, dan zou je dat in de reflectie van de wijnflessen moeten kunnen zien. Dus ik heb per wijnfles gekeken of ik iets zag verspringen voordat de kandidaat weer gaat lopen. En toen viel me iets bijzonders op.

Bij Soy zie ik in één wijnfles duidelijk het scherm rood worden. Bij Ranomi, waarbij we toch vrij zeker weten dat die een groen scherm had, zie ik juist een scherm groen worden. Het is minimaal, maar als ik de kleuren op mijn scherm flink omhoog draai, toch goed te zien.

Zie bijlages, voor zowel Soy als Ranomi voor en na (bij de rest heb ik helaas nog niets kunnen vinden).

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #184 Gepost op: 2-02-2023, 18:52:27 »
Wow, interessante ontwikkeling.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #185 Gepost op: 2-02-2023, 19:19:11 »
Ik heb natuurlijk snel even 2 screenshots gemaakt van Ranomi. Als ik de kleurverzading op maximaal zet dan zie ik in het flessenrek overal groen en roodachtige dopjes. Bij Ranomi is de kleur van de dopjes in de buurt van het dopje dat jij aanwees overal roder NA het groene scherm. Ook het dopje dat jij aanwees is roder na de groene scherm. Ik vrees dat hier dus niets uit op te maken is.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #186 Gepost op: 2-02-2023, 19:20:07 »
Spannend! Ik vind voor zowel een rood scherm van Soy veel te zeggen (lichaamstaal, gedrag) als voor Nabil (uitspraken, gedrag). Ik ben nu toch wel heel benieuwd wie van de twee het was. Eén ding is zeker wat mij betreft: Daniël was het niet  ::rofl::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #187 Gepost op: 2-02-2023, 19:25:48 »
Hier nog even die 2 schermen naast elkaar. Merk ook op dat ik de kleuren verzadigder heb gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2023, 19:27:36 door MartinJ »

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #188 Gepost op: 2-02-2023, 19:43:31 »
Knap werk. Ik volg het met grote interesse.

Offline cygnusx

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #189 Gepost op: 2-02-2023, 19:48:28 »
Het grote probleem is eigenlijk dat de compressie vrij aanwezig is. Mijn beeldmateriaal komt van T-Mobile thuis via de site. Dat was beter dan NPO start.

Heeft iemand misschien NPO plus waarbij je full hd beeld hebt? Of wellicht het opgenomen van tv in full hd? Dan is wellicht de kwaliteit beter en is er wellicht een betere vergelijking te maken..

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #190 Gepost op: 2-02-2023, 20:04:29 »
Heb ook nog even de Hue (kleur) gesampeld van het dopje dat verschillend zou zijn. Beide geven ongeveer 45 graden als kleur. 0 graden is zuiver rood,60 graden oranje, 120 geel, 180 groen etc. Ik heb een heleboel dopjes gecheckt maar ze zijn allemaal ongeveer Hue = 50 graden.

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #191 Gepost op: 2-02-2023, 20:40:01 »
Ik heb natuurlijk snel even 2 screenshots gemaakt van Ranomi. Als ik de kleurverzading op maximaal zet dan zie ik in het flessenrek overal groen en roodachtige dopjes. Bij Ranomi is de kleur van de dopjes in de buurt van het dopje dat jij aanwees overal roder NA het groene scherm. Ook het dopje dat jij aanwees is roder na de groene scherm. Ik vrees dat hier dus niets uit op te maken is.

Ik heb ook nog even verder gespeurd en ik vrees dat je gelijk hebt. Het zullen wel flessen rode wijn zijn, of zo. Dus je ziet het scherm veranderen, maar de precieze kleur is niet te zien. Wishful thinking van mijn kant, I guess.

Ik houd die van Nabil wel even in mijn achterhoofd, want dat blijft opvallend...

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #192 Gepost op: 2-02-2023, 20:46:09 »
Ik heb de opdracht teruggekeken en speciaal op Nabil gelet:

1 Hij houdt zich in eerste instantie  buiten de discussie en is zichtbaar nerveus
2 Als Anke het bommetje dropt over de gepakte jokers en het over vertrouwen gaat, hapt Nabil
3 Nabil vindt dan ook dat iedereen voor zichzelf moet gaan
4 Als Ranomi als eerste een koffertje pakt is Nabil er als de kippen bij om het volgende koffertje te
pakken
5 Als iedereen een koffer heeft roept hij een paar keer "Dan zijn we eruit". hijzelf zit safe met zijn hoge koffer
6 Als Anke de koffers  wil gaan verdelen wordt hij weer nerveus, speelt in op het gevoel dat mocht Anke het rode scherm hebben dat ze dan zelf een koffer met een laag bedrag neemt.
7 Vervolgens checkt hij nog even of Annick oké is met de nul euro koffer
8 Nabil zit niet op zijn gemak als Rik vertelt dat het de kandidaat met het rode scherm is gelukt een koffer met een hoog bedrag te bemachtigen.
9 Het wordt nog ongemakkelijker voor hem als Annick rood krijgt.
Nee joh, bij punt 6 zit hij haar gewoon te mansplainen, dat legt hij ook nog even uit bij het extra filmpje bij de receptie. Hij hoopt gewoon, hoopt hij, dat zij een klein bedrag neemt, zodat hij een grotere kans heeft op een groot bedrag. Als Nabil al zenuwachtig is, dan is het omdat hij een hoog bedrag nodig heeft om weg te spelen, de pot is natuurlijk wel goed gevuld.
Ook het gesprek bij Rik ‘spannend, zo een eliminatie, of ik weet niet wat er komt’ (ik moest aan Theo Maassen denken) en ja, dat rode scherm heeft hij natuurlijk absoluut niet gehad. Weer een uitspraak van Nabil die op de lange lijst kan met uitspraken waarin hij voorkennis weggeeft, of hints, of net niet zegt dat hij de mol is …

Ik denk dat het rode scherm van Daniel was, gezien zijn bodylanguage en emoties, die zo tegenstrijdig zijn met hoe ik hem tot nu heb gezien.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #193 Gepost op: 3-02-2023, 00:27:09 »
Ik heb ook nog even verder gespeurd en ik vrees dat je gelijk hebt. Het zullen wel flessen rode wijn zijn, of zo. Dus je ziet het scherm veranderen, maar de precieze kleur is niet te zien. Wishful thinking van mijn kant, I guess.

Ik houd die van Nabil wel even in mijn achterhoofd, want dat blijft opvallend...
Grappig in dit verband is dat ze bij de Belgische WIDM in 2020 aflevering 5 ook een rood of (blauw)groen scherm te zien kregen, bij een vergelijkbare opdracht. Hier droeg één van de kandidaten een bril en waren er heel duidelijk groene lichtvlekken in de brillenglazen te zien. Dit bleken reflecties te zijn van lampen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #194 Gepost op: 3-02-2023, 01:33:04 »
Ik heb nog een leuk plaatje voor de liefhebbers, want met GIMP kun je heel leuk spelen.
Wat heb ik gedaan? Ik heb die afbeelding genomen die ik eerder heb gepost waar je Ranomi ziet voordat ze haar scherm ziet (links) en daarna (rechts).
Deze afbeelding heb ik laten opsplitsen in de HSV componenten (H=kleur, S=verzadiging, V=helderheid).
Vervolgens heb ik GIMP deze componenten weer laten samenvoegen, waarbij S en V allebei voor alle pixels 100% zijn. De afbeelding die je dan krijgt zie je hieronder.
De pixels in deze afbeelding geven de kleur aan op die plek, ongeacht hoe licht of hoe donker dat pixel oorspronkelijk was. Als het groen licht van het scherm heeft gezorgd voor een kleurverandering, dan zou je dat moeten zien aan een verschuiving van de kleur in de richting van de regenboog, van rood naar oranje, naar geel etc. tot en met violet. Wie ziet hier iets in?

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #195 Gepost op: 3-02-2023, 04:46:40 »
Ik heb nog een leuk plaatje voor de liefhebbers, want met GIMP kun je heel leuk spelen.
Wat heb ik gedaan? Ik heb die afbeelding genomen die ik eerder heb gepost waar je Ranomi ziet voordat ze haar scherm ziet (links) en daarna (rechts).
Deze afbeelding heb ik laten opsplitsen in de HSV componenten (H=kleur, S=verzadiging, V=helderheid).
Vervolgens heb ik GIMP deze componenten weer laten samenvoegen, waarbij S en V allebei voor alle pixels 100% zijn. De afbeelding die je dan krijgt zie je hieronder.
De pixels in deze afbeelding geven de kleur aan op die plek, ongeacht hoe licht of hoe donker dat pixel oorspronkelijk was. Als het groen licht van het scherm heeft gezorgd voor een kleurverandering, dan zou je dat moeten zien aan een verschuiving van de kleur in de richting van de regenboog, van rood naar oranje, naar geel etc. tot en met violet. Wie ziet hier iets in?

Wat ik zie is geen kleur verandering rond haar lichaam/kleding, wel daaromheen, waarschijnlijklijk van de brandende kaarsen op tafel en pilaats. good effort though  ::ok::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #196 Gepost op: 3-02-2023, 05:14:08 »
Nabil mag zich dan gedragen als iemand met een rood scherm maar Soy doet dat zeker ook. En wat levert al dat overacteren Soy dan op als hij de mol is? Ik zou eerder verwachten dat hij dan juist niet een duur koffertje zou krijgen maar Anke maakt hier juist haar afweging in als mol. En aangaande
7 Vervolgens checkt hij nog even of Annick oké is met de nul euro koffer
Hier is vast een gesprekje over geweest. Aangezien Annick in het voorstuk al zegt dat zij OF rood zou hebben gehad OF als beste uit de test, en beweerde groen te hebben gehad, is het logisch dat zij dan eindigt met een laag koffertje. Daar kon Anke dan niet meer omheen. En er is niet zoveel geshuffeld met die koffertjes, Ranomi had en hield ook haar 500, dus het was wel opgevallen als Anke nog geruild had met haar 750. Immers is het niet relevant of je nu 0 350 500 of 750 krijgt. Alleen voor de mol wel.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #197 Gepost op: 3-02-2023, 05:41:15 »
PS:
Ik heb het stuk opkofferen terug gekeken op YT met een afspeelsnelheid van 0,25. Ja, duurt lang. maar je kan daardoor de gezichtsuitdrukkingen heel goed zien, met meerdere malen spelen en snel pauzeren tussendoor. Hetzelfde gedaan met de extra video "Wie had een rood scherm?"
Ik werk al 1000 jaar in de horeca en kan mensen lezen en schrijven (meermaals goed dan fout)

Soy had 97% sure een rood scherm, zenuwachtig met het bekijken van zn scherm, zenuwachtig zittend en kijkend. pleiten  voor een hoge koffer zonder reden. kreeg wonderbaarlijk een hoge koffer van anke en weet het vervolgens, net na de ontknoping, in enkele milliseconden zijn opluchting te verbloemen toen Annick een rood scherm kreeg, kijkt verbaasd(minachting) naar Daniel en Nabil. We weten het wel, maar kijk maar goed. Net dat rik zegt dat diegene met een rood scherm een hoog bedrag heeft gekregen blijft soy eerst staren en zet dan pas een verbaasd gezicht op naar de andere, goed gespeeld.

Nabil is in de verdediging "Ik had geen rood scherm hoor, absoluut niet"(gestresseerd). Daniel kijkt met zn handen in zn zakken naar de reacties van soy/nabil en groep(relaxed).
Soy ook in de verdediging, maar zijn gezicht zien we niet(wel gestrestste stem).

Gezien Daniel zn gezicht had hij groen, omdat hij weet wie de mol is of omdat hij de mol is.
Nabil is waarschijnlijk de mol en probeert het te verbloemen (of had rood maar was te relaxed hiervoor)
Soy had rood, wilde te graag een hoge koffer, realiseert zich achteraf dat dit een kandidaat rol prijs en liegt over het hebben van rood.

Vooralsnog zien we volgende week pas wie hier voordeel mee heeft. Maar als Nabil de mol is en Soy rood heeft gehad is het geen fijne positie voor de hem(mits ze samen operen) Want als Nabil opzichtig molt , valt het soy op (en met eerder rood scherm = hallo mol) Maar samen in combi met groep kan nog wat

Als daniel(of een andere tunnel) de mol is kan er natuurlijk ook mingeld gespeeld worden aan de groep kant, maar daar ga ik niet van uit. Dan denk ik eerder aan (zwarte)vrijstellingen en jokers (en welicht ook mingeld) Gezien het aantal kandidaten moet er immers toch een keer geen kandidaat uitgaan 1 aflevering (waarom niet op de helft)

Persoonlijk zit ik in de Nabil tunnel, met Daniel als Back-up(haha ja vanwege rubber ducky en hacken) maar ik denk dat je met Ranomi(vanwege inzicht 4.3) sowieso en Anke (vanwege bondje daniel) wel goed zit. Jurre vliegt eruit of is heel heel heel misschien toch de mol. Of toch eliminatieloze aflevering  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 3-02-2023, 05:55:40 door 22mol »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #198 Gepost op: 3-02-2023, 10:15:37 »
Ik heb nog een leuk plaatje voor de liefhebbers, want met GIMP kun je heel leuk spelen.
Wat heb ik gedaan? Ik heb die afbeelding genomen die ik eerder heb gepost waar je Ranomi ziet voordat ze haar scherm ziet (links) en daarna (rechts).
Deze afbeelding heb ik laten opsplitsen in de HSV componenten (H=kleur, S=verzadiging, V=helderheid).
Vervolgens heb ik GIMP deze componenten weer laten samenvoegen, waarbij S en V allebei voor alle pixels 100% zijn. De afbeelding die je dan krijgt zie je hieronder.
De pixels in deze afbeelding geven de kleur aan op die plek, ongeacht hoe licht of hoe donker dat pixel oorspronkelijk was. Als het groen licht van het scherm heeft gezorgd voor een kleurverandering, dan zou je dat moeten zien aan een verschuiving van de kleur in de richting van de regenboog, van rood naar oranje, naar geel etc. tot en met violet. Wie ziet hier iets in?
Om te weten of het scherm wel oplicht zou je ook eens kunnen kijken als Rik zelf een kandidaat een scherm laat zien. Aan de voorkant zie we dan duidelijk groen of rood, maar aan de kant van Rik verschijnt er of een tekst of hetzelfde scherm. Als het aan de kant van Rik normaal gesproken al niet oplicht, waarom zou dat nu wel gebeuren?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #199 Gepost op: 3-02-2023, 11:07:26 »
Om te weten of het scherm wel oplicht zou je ook eens kunnen kijken als Rik zelf een kandidaat een scherm laat zien. Aan de voorkant zie we dan duidelijk groen of rood, maar aan de kant van Rik verschijnt er of een tekst of hetzelfde scherm. Als het aan de kant van Rik normaal gesproken al niet oplicht, waarom zou dat nu wel gebeuren?
Ik denk niet dat die 2 vergelijkbaar zijn want nu zien we aan de andere kant alleen het mol logo. En bij een normale eliminatie zien we volgens mij nadat Rik op Enter drukt meteen de achterkant van het scherm (die naar de kandidaten wijst). Vervolgens de reactie van de kandidaten. Voor zover ik me kan herinneren nooit een shot richting Rik.

Uit het onderzoek tot nu toe blijkt volgens mij dat er geen duidelijke kleur uitstraling is. Wat hier al eerder is geopperd is dat er gewoon zou kunnen staan of je een rood dan wel groen scherm had. Dat zou ook verklaren waarom sommige kandidaten een tweede keer lijken te kijken naar het scherm. Een rood of groen scherm hoef je echt niet nog een keer te bekijken.

Ik denk ook niet dat ze het risico willen nemen dat wij het kleur scherm kunnen reconstrueren. Stel bijvoorbeeld dat een kandidaat iets aan heeft wat reflecteert bijvoorbeeld glans stof, applicaties, opgeplakte foto's. Of brillen, oorbellen, piercings. Het is ook helemaal niet nodig want het gaat om de boodschap en het is alleen voor het spraakgebruik dat we zeggen dat iemand een groen scherm heeft gekregen.