Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 31355 keer)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #100 Gepost op: 28-01-2024, 20:16:08 »
Er wordt gelukkig niet zo gestrooid met jokers en vrijstellingen waar de mol vorig jaar dankbaar gebruik van maakte. Pas in afl. 4 kwamen er jokers bij te pas.
Sommige opdrachten vind ik wel warrig en niet goed uitgelegd zoals de Molympische spelen afl. 2 en Stad en land aflopen afl. 3. Dit seizoen bevalt mij wel iets beter dan die van vorig jaar.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #101 Gepost op: 28-01-2024, 22:47:40 »
Dit seizoen vind ik de opdrachten gevarieerder en beter bedacht dan  de voorgaande 2 jaren . Er zit een poging tot gelaagdheid in. Echter is de montage veel minder dan de afgelopen seizoenen, vaak op het niveau af waarbij het de opdracht enorm lastig maakt om te volgen .  Molympische spelen, stad en land aflopen als voorbeelden .

Ook zien we erg weinig van de groepsinteractie tussen de opdrachten wat ik wel jammer vind

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #102 Gepost op: 29-01-2024, 15:00:34 »
Ik vind dit jaar nu toe een heel sterk seizoen met hele leuke opdrachten.
Mijn favoriete aflevering is denk ik aflevering 2, ook al vond ik met de waarzegster ook super gaaf!

Afgelopen zaterdag vond ik de aflevering minder, nog steeds was die leuk. Maar vond dat de afvallers te lang in beeld waren bij de opdracht om de hoogste toren te bouwen en waarom niet eindigen met dat je weet wie in de kist zit.
Maar vond wel leuk een keer dat drie afvallers tegen elkaar strijden ipv 1 afvaller die eventueel terug komt.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #103 Gepost op: 29-01-2024, 15:41:46 »
Tot nog toe (afl 1, 2, 3, 4) ben ik eigenlijk zeer positief over het seizoen.

  • + De opdrachten lijken gelaagder.
  • + De opdrachten zijn volgens mij wel gevarieerd.
  • + Er zijn een paar fysieke uitdagingen geweest (stadion; klimmen).
  • + De opdrachten zijn niet alles-of-niets.
  • + Niet te veel troeven.
  • + Er zijn opdrachten met spanningselementen (waarzegger, afvallersstrijd)
  • + Er zijn doorlopende verhaallijntjes en in elkaar overlopende opdrachten, waardoor het wat meer een geheel wordt.
  • + Er zitten wat kandidaten bij die niet te lief en te eerlijk voor de rest zijn.

Ik heb ook wel wat kritiekpuntjes (helaas de immer terugkerende):
  • - Sommige opdrachten zijn chaotisch.
  • - Sommige opdrachten zijn chaotisch in beeld gebracht.
  • - We missen informatie.

Maar tot nog toe ben ik zeer tevreden! :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #104 Gepost op: 29-01-2024, 16:33:49 »
Grote fout van de productie om vorige week al de spoiler met de kisten te laten zien. 2 afleveringen achter elkaar eindigen met exact hetzelfde fragment slaat natuurlijk nergens op, en de spanning van het verstoppen op de markt verdwijnt ook totaal als je van tevoren al weet dat ze hierin gaan slagen.

Het voelt allemaal weer erg simpel en afgeraffeld, terwijl je met deze groep kandidaten toch een mooie serie had kunnen maken.

Inderdaad.

En de hele productie veranderd. we zien niets meer over bondjes, we hebben de jokers niet eens gezien die de kandidaten verdiend hebben. Ze focussen zich vooral op het spannend maken van niet spannende dingen zoals kandidaten op de markt laten rondlopen vermomd terwijl het al duidelijk was dat die 3e opdracht gespeeld ging worden. Echt het gaap gehalte is hoog..

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #105 Gepost op: 29-01-2024, 16:42:55 »
Inderdaad.

En de hele productie veranderd. we zien niets meer over bondjes, we hebben de jokers niet eens gezien die de kandidaten verdiend hebben. Ze focussen zich vooral op het spannend maken van niet spannende dingen zoals kandidaten op de markt laten rondlopen vermomd terwijl het al duidelijk was dat die 3e opdracht gespeeld ging worden. Echt het gaap gehalte is hoog..

Misschien, omdat ook in jaren vaak kritiek is dat er te veel jokers zijn. Dat ze dachten we moeten dit aanpassen, door gewoon minder in beeld te laten zien. Mis idd de bondjes, want wat ik weet was Justin en Tooske een bondje en Jip met Anna, maar nooit er iets van gezien. Was toen met Splinter en Laksmi ook bij de ontknoping zag je pas dat ze een bondje waren.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #106 Gepost op: 29-01-2024, 17:40:02 »
Mol1991 en Mol2024...waar is de rest??  ::rofl::
de afvallers te lang in beeld waren bij de opdracht om de hoogste toren te bouwen en waarom niet eindigen met dat je weet wie in de kist zit
Ja was wel ERG Robinson achtig he, zeker omdat het ook nog op het strand was, en dan echt zo'n spel daarvoor....

Maar idd, we wisten al dat het bij de kisten eindigde, dus wel wat boring hier.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #107 Gepost op: 29-01-2024, 17:48:55 »
Even tussendoor: ik ben echt heel blij met het aparte evaluatie topic. Werkt perfect!  ::bravo::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #108 Gepost op: 3-02-2024, 22:21:55 »
Ik ga even streng zijn. Ik heb voor het eerst in mijn leven de neiging moeten onderdrukken om de tv uit te zetten terwijl WIDM op tv was.

Het begin van de aflevering was nog oké. Ik vond de manier waarop Babs terugkwam alleen niet heel spectaculair. De kandidaten hadden er niets tegen in te brengen. Het was gewoon een gegeven: een oud-kandidaat komt gratis en voor niets terug als een van jullie concurrenten. Sowieso kon de driestrijd van vorige week interessanter; ik hoop daar nog een keer de tijd voor te nemen om dat op te schrijven. En zitten Jip en Justin nog steeds in die kisten? Of waarom zien we helemaal niets meer van ze, zelfs geen gesprekje met Rik? Een beetje sneu hoe ze nu 'uitgezwaaid' werden door de groep.

Opdracht 1 was een typische chaos-opdracht. Over IJsland hebben de makers wel eens gezegd dat kandidaten niet leuk zijn in koud weer. Nou, hier zien we dat je ook heel moeilijk een opdracht kunt spelen in immense hitte. Jeroen zei het nog eens bij zijn afscheidspraatje. Dat het eindbedrag niet is verdiend, is niet verwonderlijk met deze alles-of-niets-opdracht.

Kleine correctie op Rik: bij de openingsopdracht van seizoen 3 was 44.000 euro te verdienen. Driekwart daarvan werd trouwens ook echt verdiend. Dat was deze opdracht wel anders. Ik vraag me af of het de bedoeling was dat de kandidaten het geldbedrag überhaupt vonden, want ik betwijfel of je echt duizenden briefjes door de shredder kunt halen in drie kwartier.
En waarom Dennis naar Mexico laten vliegen om hem alleen maar een beetje te zien gniffelen? Dat de Mol tijdens de opdracht belde met Dennis levert vette tv op, maar inhoudelijk is 'de sleutel ligt onder de deurmat' of 'je hebt nog een half uur' doorbellen niet echt een sterke sabotage. Waarom had de nieuwe Mol wel een horloge maar Dennis niet? De storytelling rammelt.
Er wordt zoveel moeite in WIDM gestoken, er zijn zulke hoge budgetten, maar het spel is vaak gewoon niet boeiend genoeg. Ik vond het leuk om Dennis terug te zien, daar niet van. Leuke knipoog naar zijn seizoen, maar je kan ook een knipoog maken door een opdracht te doen geďnspireerd op die prachtige finale in 2008. Bij een Mayatempel.

Maar dan komt er zo'n prachtige Mayatempel, vol historie en cultuur in beeld, gaan de kandidaten een opdracht er vlak náást doen. En hier werd het voor mij echt moeilijk om aan te zien. Deze opdracht draaide volledig op hebberigheid en willekeur! Dat de kandidaten het vervolgens 'begrijpelijk' of 'wel lachen' vonden dat de pot gehalveerd is, in plaats van elkaar in de haren vliegen, is echt dodelijk voor een spel dat 'Wie is de Mol?' heet. En naast dat willekeur altijd leidt tot mingeld, zorgt het er ook voor dat het Mollenzoeken heel makkelijk wordt. Nu hadden toevallig veel kandidaten niks, maar elke kandidaat die per ongeluk 1000 euro in de pot brengt, kun je met zekerheid uitsluiten als Mol. En Rosario - als hij de Mol is - speelt zich nu heel erg in de kijker.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 23:13:19 door Pac »
...óf niet!

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #109 Gepost op: 3-02-2024, 22:30:28 »
Ik heb me dit keer dan weer ietsje minder gefrustreerd. Maar kort samengevat vind ik wel dat het niveau van de opdrachten nog altijd onder doet aan de productiewaarde van de beelden.

Ontzettend knap hoe goed het gefilmd is en hoe de spanningsopbouw soms is. Klein minpuntje blijft de dubbele uitleg/vele biechten die niet zorgen voor duidelijkheid.

Opdrachten zelf bevatten vaak leuke elementen, maar voelt niet helemaal af. Voelt alsof ze niet echt goed getest worden ook. De uitslag is vaak voorspelbaar.

Ben heel benieuwd hoe de regieopvolging in het vervolg gaat zijn, want het komt enorm over alsof Rick vooral tijd en energie had voor het plaatje en dat dit een beetje ten koste is gegaan van de inhoud.

Mijn grote advies is toch om regie over beeld en opdrachten te verdelen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #110 Gepost op: 3-02-2024, 22:32:09 »
Anna die weer de opdracht uitlegt ::rofl::.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #111 Gepost op: 3-02-2024, 22:32:30 »
maar het spel is vaak gewoon niet boeiend genoeg.

Ook al ben ik het niet met je hele bericht eens, is dit een heel belangrijk punt dat ik alleen maar kan beamen: er wordt zóveel geld in de productie gestoken (bijv vliegticket voor Dennis, maar de kern van het programma wordt wederom genegeerd: daar waar de afgelopen jaren de kwaliteit van de opdrachten verbeterde, zijn ze dit jaar weer matig en laat de uitleg ook vaak te wensen over. Zo jammer…
Als ik mooie beelden wil zien, kijk ik wel Rail Away.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #112 Gepost op: 3-02-2024, 22:40:00 »
Opdracht 1, niet erg spannend. Vage uitleg, waardoor deze opdracht een magere 4/5 scoort voor mij.
Opdracht 2 vond ik leuk om naar te kijken. Ook dankzij Dennis. Helaas blijft wel veel onduidelijk, maar desondanks toch een 7,5 voor mij.
Opdracht 3, heb een hekel aan dit soort opdrachten. Je weet vanaf het moment dat je die kisten ziet al dat het veel mingeld gaat worden. Hoeft een mol niet eens veel voor te doen. Vind het altijd een te makkelijke manier om de pot naar beneden te halen.
Per saldo me wel vermaakt deze aflevering, ondanks wat frustratie momentjes.

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #113 Gepost op: 3-02-2024, 22:46:15 »
Ik heb me dit keer dan weer ietsje minder gefrustreerd. Maar kort samengevat vind ik wel dat het niveau van de opdrachten nog altijd onder doet aan de productiewaarde van de beelden.

Ontzettend knap hoe goed het gefilmd is en hoe de spanningsopbouw soms is. Klein minpuntje blijft de dubbele uitleg/vele biechten die niet zorgen voor duidelijkheid.

Opdrachten zelf bevatten vaak leuke elementen, maar voelt niet helemaal af. Voelt alsof ze niet echt goed getest worden ook. De uitslag is vaak voorspelbaar.

Ben heel benieuwd hoe de regieopvolging in het vervolg gaat zijn, want het komt enorm over alsof Rick vooral tijd en energie had voor het plaatje en dat dit een beetje ten koste is gegaan van de inhoud.

Mijn grote advies is toch om regie over beeld en opdrachten te verdelen.

Het lage niveau van de opdrachten is eerder te wijten aan de redactie. Rick gaat vooral over hoe de opdracht in beeld wordt gebracht, waar overigens ook voldoende op aan te merken is. Ik denk oprecht niet dat er veel gaat veranderen met zijn vertrek. Zolang WIDM het 20:30 op de zaterdagavond tijdstip behoudt zal avrotros willen dat het zo toegankelijk mogelijk blijft. Simpele opdrachten, alles driemaal uitleggen en niet teveel risico nemen.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #114 Gepost op: 3-02-2024, 22:47:59 »
Ja het zijn simpele opdrachten maar door gebrek aan wat voor uitleg dan ook is het alsnog NIET te begrijpen

Ik ben het volledig eens met het betoog van Pac. Belachelijke aflevering.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #115 Gepost op: 3-02-2024, 22:49:38 »
Ik moet zeggen dat ik mijn negatieve bril heb opgezet hoor, bij het schrijven van dit stukje. Ik heb ook gewoon genoten van de aflevering, van de kandidaten en de opdrachten. Maar ik zie gewoon dat het zoveel beter kan! Zoveel opdrachten kunnen zó goed zijn op papier, maar doordat details of spelregels niet worden uitgedacht levert het toch vaak vrij 'platte' opdrachten op.

Mijn grote advies is toch om regie over beeld en opdrachten te verdelen.
Precies dit! Al zou er één iemand zou zijn die een streng oog houdt op dat opdrachten inhoudelijk interessant zijn - haalbaar, gelaagd en met genoeg molposities - dan zou het spel 'Wie is de Mol?' al zo veel interessanter worden.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 22:58:32 door Pac »
...óf niet!

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #116 Gepost op: 3-02-2024, 22:50:27 »
Ik heb voor het eerst in mijn leven de neiging moeten onderdrukken om de tv uit te zetten terwijl WIDM op tv was.
Had ik ook. Vooral tijdens de opdracht met de bakjes bij de Mayatempel, waarbij ik eerder de indruk kreeg dat de deelnemers in het Vondelpark stonden. Slaapverwekkend.
Ook de herhaalde uitleg van Rik,  weliswaar hier en daar ingekort en gelukkig niet bij iedere kandidaat, maar dan nog. Saaie tv.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #117 Gepost op: 3-02-2024, 22:51:23 »
Ik hoop dat met de komst van een frisse regisseur het spel flink op de schop gaat, om de door pas genoemde redenen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #118 Gepost op: 3-02-2024, 22:51:52 »
Om van WIDM te kunnen blijven genieten merk ik dat ik de lat jaar op jaar lager moet leggen. Zo'n bakjesopdracht bijvoorbeeld heeft me nooit overdonderd maar van alle bakjesopdrachten had deze een nieuwe ondergrens van wat je er als kandidaat tactisch mee kunt doen, als Mol mee kunt mollen en als kijker mee kunt speuren.

Online DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #119 Gepost op: 3-02-2024, 22:57:08 »
Ergens ook te wijten aan de groep. Zoals ook bij Moltalk al werd aangehaald... Deze groep kijkt zo erg op elkaar dat er een soort van super-passieviteit ontstaat. Waardoor niemand echt iets durft te doen.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?