Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 34189 keer)

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #500 Gepost op: 3-03-2024, 23:17:47 »
Volgens mij las ik ergens dat het seizoen met oud mollen in plaats van het Renaissance seizoen had moeten plaatsvinden

Klinkt wel plausibel aangezien er 10 mollen in het seizoen hebben gezeten.
Volgens mij hebben ze niet allemaal op hetzelfde moment vrij kunnen krijgen, dus vandaar dat ze allemaal op andere momenten daar zijn.

Bij het 30 jarig jubileum zijn er dan natuurlijk al 32 mollen. Als de serie met onbekenden daadwerkelijk bestaat. Dat is al een veel grotere pool.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #501 Gepost op: 3-03-2024, 23:22:46 »
Ik heb een dubbel gevoel over de laatste aflevering. Ik vond het twee mooie opdrachten met meerdere mogelijkheden om te mollen. Wel jammer dat het er maar twee waren, waarom niet gewoon drie per aflevering? Fijn dat het gewoon normale opdrachten waren zonder galajurk en make-up. Wat ik dan weer totaal niet snap is dat er nog een afvaller was na de laatste test. En dat het spel alsnog is afgelopen zonder verdere opdrachten of testen. Dat is gewoon niet logisch.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #502 Gepost op: 3-03-2024, 23:33:38 »
Ik heb een dubbel gevoel over de laatste aflevering. Ik vond het twee mooie opdrachten met meerdere mogelijkheden om te mollen. Wel jammer dat het er maar twee waren, waarom niet gewoon drie per aflevering? Fijn dat het gewoon normale opdrachten waren zonder galajurk en make-up. Wat ik dan weer totaal niet snap is dat er nog een afvaller was na de laatste test. En dat het spel alsnog is afgelopen zonder verdere opdrachten of testen. Dat is gewoon niet logisch.

In de meest recente aflevering van de giebelpodcast 'Trust Nobody' werd verteld dat de hele productie minstens één volledige dag heeft stilgelegen omdat vrijwel de gehele cast en crew geveld werd door een nare besmetting met een of andere parasiet (Rian schijnt thuis nog drie maanden ziek te zijn geweest). Ik kan me goed voorstellen dat dit de hele opnameplanning in de war heeft geschopt. Misschien zijn er wel opdrachten uitgevallen, wat het lage aantal in de laatste twee afleveringen zou verklaren.

Ook hier - net als de door Mit aangehaalde problemen in China - geldt weer dat WIDM ervoor kiest dit soort tegenvallers weg te poetsen. Kennelijk is het doel tegenwoordig het afleveren van een zo steriel mogelijke serie, met kandidaten die elkaar allemaal even lief vinden en waarin nooit iets misgaat. Ik denk dat die keuze de dood in de pot is voor een bezienswaardig realityprogramma, wat het op de keper beschouwd nog steeds is. (En nee, ik zit niet te wachten op ramptoerisme of kandidaten die elkaar naar het leven staan, maar er moet toch een gulden middenweg zijn tussen een gesaniteerde goednieuwsshow met welhaast sektarische klefheid en Lord of the flies.
Woosie down?

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #503 Gepost op: 3-03-2024, 23:44:53 »
Grote verbetering wat mij betreft:
-mol kan op meerdere plekken staan bij de opdrachten
-ene groep heeft invloed op de andere groep

Grootste nadeel blijft:
-de graai opdrachten met gratis mingeld. Daar hoeft de mol echt helemaal niets voor te doen. Kan zelfs goede sier maken door opdrachten ervoor dik te plussen bij opdrachten.

Wat betreft de opdrachten zelf:
Smaken verschillen, dus daar zaten voor mij af en toe wat mindere bij. Maar die vonden anderen wel weer leuk. Dat zal altijd wel zo blijven. Daar laat ik me dan ook niet over uit  ;D

Die graai opdrachten eruit zou een enorme verbetering zijn. Had de laser opdracht net als bij België voorzien van het mingeld dan had ik er nog mee kunnen leven. Moet de mol er tenminste nog moeite voor doen.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #504 Gepost op: 3-03-2024, 23:56:13 »
Ik weet eigenlijk niet of een seizoen met alleen maar oud-mollen wel zo leuk is. Je weet dat ze het allemaal kunnen en dat je bij de helft daarvan er ook zo’n beetje niets van af zou lezen. Al is het op zich wel leuk te zien hoe 9 oud-mollen de zoektocht naar de mol zouden aanpakken.

Ik heb in een ver verleden amateuredities georganiseerd en ik had ook het idee voor een editie met alleen maar ex-mollen (evt aangevuld met ex-winnaars als we kandidaten tekort kwamen). Maar wij waren van plan het concept volledig op te blazen door 9 van de 10 kandidaten voorkennis te geven en die 9 van de 10 kandidaten moesten op zoek naar de enige kandidaat die dacht dat hij echt in wie-is-de-mol zat. Dat leek ons veel interessanter. Het is er helaas niet van gekomen en het zal nu wel niet meer gebeuren.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #505 Gepost op: 4-03-2024, 00:23:38 »
Ik heb in een ver verleden amateuredities georganiseerd en ik had ook het idee voor een editie met alleen maar ex-mollen (evt aangevuld met ex-winnaars als we kandidaten tekort kwamen). Maar wij waren van plan het concept volledig op te blazen door 9 van de 10 kandidaten voorkennis te geven en die 9 van de 10 kandidaten moesten op zoek naar de enige kandidaat die dacht dat hij echt in wie-is-de-mol zat. Dat leek ons veel interessanter. Het is er helaas niet van gekomen en het zal nu wel niet meer gebeuren.

Leuk idee.    ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #506 Gepost op: 4-03-2024, 00:43:02 »
Briljant idee, maar het lijkt me ook wel erg cru voor de kandidaat die een hele editie lang denkt dat hij echt naar een mol moet zoeken hahaha

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #507 Gepost op: 4-03-2024, 00:54:28 »
Briljant idee, maar het lijkt me ook wel erg cru voor de kandidaat die een hele editie lang denkt dat hij echt naar een mol moet zoeken hahaha

En hopelijk zich de hele tijd zich maar afvraagt waarom hij erin blijft, terwijl zijn verdachten allemaal afvallen. Zolang mensen maar een beetje gevoel voor humor hebben, is alles prima.

In een editie buiten Nederland had ik een opdracht waar je door multiple choice vragen te beantwoorden de mol kon ontdekken (een beetje zoals de lift in Thailand). Één kandidaat kreeg zichzelf als antwoord en vroeg zich de rest van het spel af “ben ik misschien de mol zonder dat ik het weet?”

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #508 Gepost op: 4-03-2024, 01:13:03 »
Ik ben redelijk positief over aflevering 9. Dikke plus vind ik om de natuur van Mexico te zien. Ook fijne opdrachten.

Terugkerend punt vind ik de montage. Je ziet vooral heel veel beelden (snel, snel) van rennende kandidaten. Het oogt voor mij soms rommelig. Details zijn moeilijk en dus is het lastig speuren.
En ik vind het ook jammer, wat al is gezegd, dat het opeens toch om een 'halve finale' gaat ipv de finale-aflevering.

En tja, zelfs Kees - de meest 'knuffelige' en happy kandidaat van de groep volgens mij  ;D - geeft in zijn moldagboek aan dat het een warm (soms te heet) bad is. Dus er lijkt voor mij iets te veel 'happy' gehalte te zijn. Waardoor het geheel aanvoelt als een vakantie ipv een zoektocht. Niet dat kandidaten per se moeten afzien, maar zoals Michmol zegt: er moet een gulden middenweg zijn. Als mensen ziek zijn geworden, wat blijkbaar is gebeurd - heeft dat ook invloed op de mol gehad? - neem de kijker dan meer mee in het verhaal. Dat geeft een veel completer beeld en kan een toevoeging zijn, denk ik.

Ik ben benieuwd naar de laatste aflevering!

O ja, Leendert: ik vind het ook briljant bedacht!
« Laatst bewerkt op: 4-03-2024, 01:22:34 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #509 Gepost op: 4-03-2024, 03:52:58 »
Ik heb de zoekfunctie eens gebruikt met de woorden 'historisch laag'.

Wat blijkt? Al sinds 2008 staat de pot in vele seizoenen 'historisch' laag.
En (bij mijn weten) altijd werd dit door de programmamakers toegeschreven aan de uitzonderlijke kwaliteiten van de mol.
De pot staat dit seizoen lager dan ooit, dus ditmaal zal in aflevering 10 waarschijnlijk enthousiast en vol bewondering worden gezegd dat de mol over welhaast goddelijke eigenschappen moet beschikken om de pot zo historisch laag te houden, waarbij ook nu weer niet wordt vermeld dat
een groot deel van de opdrachten viel onder de categorie
'makkelijk molloos mislukbaar'.


Offline Groundhog860

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #510 Gepost op: 4-03-2024, 06:35:05 »
Ik heb de zoekfunctie eens gebruikt met de woorden 'historisch laag'.

Wat blijkt? Al sinds 2008 staat de pot in vele seizoenen 'historisch' laag.
En (bij mijn weten) altijd werd dit door de programmamakers toegeschreven aan de uitzonderlijke kwaliteiten van de mol.
De pot staat dit seizoen lager dan ooit, dus ditmaal zal in aflevering 10 waarschijnlijk enthousiast en vol bewondering worden gezegd dat de mol over welhaast goddelijke eigenschappen moet beschikken om de pot zo historisch laag te houden, waarbij ook nu weer niet wordt vermeld dat
een groot deel van de opdrachten viel onder de categorie
'makkelijk molloos mislukbaar'.

Aangevuld met de categorie "sowieso onhaalbaar"
De redactie bepaalt de hoogte van de eindpot.
Ideetje. Als ze nu volgend jaar eens een wat mindere mol nemen en de pot op 100.000 euro laten eindigen,
dan kunnen ze weer jaren vooruit!

Offline Qicksel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #511 Gepost op: 4-03-2024, 07:03:06 »
Ik vond aflevering 9 een goede aflevering, maar twee dingen, die bij elkaar horen, vind ik minder.
Allereerst snap ik niet waarom ze het een halve finale noemen. Rik zegt letterlijk tegen Kees dat hij alles heeft meegemaakt. Waarom is Kees dan gewoon niet een verliezend finalist waar ze het scherm al van hebben laten zien? Dat deden ze vroeger ook. Het zal wel te maken hebben met de live onthulling waar geen 4 mensen verdacht mogen zijn.

Ik miste ook een beetje een finale opdracht. Ik weet dat die er de afgelopen jaren al minder is. Maar ik heb goede herinneringen aan de trein in Zuid Afrika of de flessen in een lagune in 2014 in de Filipijnen.

Mss komt er nog iets tijdens de live onthulling om beide te fixen, maar die is meestal zo beperkt aan leuke/interessante momenten, dat ik daar niet van uit ga.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #512 Gepost op: 4-03-2024, 10:04:02 »
Als ze nu volgend jaar eens een wat mindere mol nemen en de pot op 100.000 euro laten eindigen,
dan kunnen ze weer jaren vooruit!

Heeft Annemarie Jung een zus?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #513 Gepost op: 4-03-2024, 11:01:46 »
Dit gewoon eens proberen zonder mol. De test is gebaseerd op hoeveel je op jezelf invult.  ::rofl::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #514 Gepost op: 4-03-2024, 14:57:42 »
Aangevuld met de categorie "sowieso onhaalbaar"

Met zelfs nog een extra aanvulling: "gegarandeerd mingeld"  ::vergroot:: (aflevering 5 :-X)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #515 Gepost op: 5-03-2024, 13:38:56 »

Ik miste ook een beetje een finale opdracht. Ik weet dat die er de afgelopen jaren al minder is. Maar ik heb goede herinneringen aan de trein in Zuid Afrika of de flessen in een lagune in 2014 in de Filipijnen.


Ik ook. Ik miste de laatste strik die het seizoen écht als cadeautje inpakt. Het seizoen voelde een beetje haastig afgemaakt. Kees die 'vlak voor de finale' afvalt, maar volgens Rik alles mee heeft gemaakt. Hij heeft alleen de bekendmaking niet meegekregen, lijkt me.

Een echte finaleopdracht had, zeker dit seizoen met de waarzegster, niet misstaan. Er waren zoveel mogelijkheden om binnen dit thema met een knaller af te sluiten om nog één keer de kandidaten op het verkeerde been te zetten. Dit had eigenlijk rechtstreeks een kopie kunnen zijn van de treinopdracht van Zuid-Afrika die je al aanhaalde. Had de kandidaten een drietal vragen gegeven die ze moesten beantwoorden. Alle drie goed? Dan verschijnt de Mol in de glazen bol. Niet alles goed? Dan verschijnt een willekeurige kandidaat in de bol.

Daarmee was het cirkeltje van de waarzegster rond, werden de kandidaten nog één keer op het verkeerde been gezet. Idealiter was daarna direct de finaletest in hetzelfde hok van de waarzegster.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #516 Gepost op: 5-03-2024, 13:51:28 »
Ik ook. Ik miste de laatste strik die het seizoen écht als cadeautje inpakt. Het seizoen voelde een beetje haastig afgemaakt. Kees die 'vlak voor de finale' afvalt, maar volgens Rik alles mee heeft gemaakt. Hij heeft alleen de bekendmaking niet meegekregen, lijkt me.

Een echte finaleopdracht had, zeker dit seizoen met de waarzegster, niet misstaan. Er waren zoveel mogelijkheden om binnen dit thema met een knaller af te sluiten om nog één keer de kandidaten op het verkeerde been te zetten. Dit had eigenlijk rechtstreeks een kopie kunnen zijn van de treinopdracht van Zuid-Afrika die je al aanhaalde. Had de kandidaten een drietal vragen gegeven die ze moesten beantwoorden. Alle drie goed? Dan verschijnt de Mol in de glazen bol. Niet alles goed? Dan verschijnt een willekeurige kandidaat in de bol.

Daarmee was het cirkeltje van de waarzegster rond, werden de kandidaten nog één keer op het verkeerde been gezet. Idealiter was daarna direct de finaletest in hetzelfde hok van de waarzegster.

Eens. Dat geldt wat mij betreft ook voor de opdracht met het bieden op de toekomstvragen. Die hadden ze ook veel smeuiger kunnen aankleden, in het thema van de waarzegster. Dan had het qua storytelling ook logischer in elkaar gezeten  ::helderziend::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #517 Gepost op: 5-03-2024, 17:37:00 »
Ik heb erg genoten van de vorige aflevering. De zipline en het duel met de Mol waren spannend om te zien en de waarzegster maakte het verhaal mooi rond. Met sommige kritieken deel ik, zoals dat het te makkelijk mollen was voor de Mol en dat de eliminatie na de finaletest wat uit de lucht kwam vallen. Maar wat ik vooral als feedback wil geven na deze aflevering, is dit: denk na over hoe je de lokale cultuur beter kan verwerken de opdrachten. Wat is het verband tussen onder water duiken, kistjes met sleutels en Spaanstalige heiligen? Wat is het verband tussen ziplinen, rekenpuzzels, Mayagoden en lichaamsdelen?

Vooral dat laatste vond ik wel storend. De Mayacultuur wordt nu een beetje als een gimmick gebruikt, zonder dat we iets leren over de rijke cultuur en geschiedenis van deze bevolkingsgroep. Ik denk eerlijk gezegd dat veel kijkers niet eens weten dat de Maya's niet alleen een oude beschaving hadden, maar nog steeds een springlevende cultuur hebben. Daar leer je helemaal niets van als je dit seizoen kijkt, er komt geen Maya aan het woord. Je weet alleen dat ze een cijfer voor 'nul' en een woord voor 'knie' hebben.

Seizoen 8 was dit helemaal anders. Er werd Maya gesproken op de radio - alleen al daardoor weet je dat het om een levende cultuur gaat. De kandidaten werden zo uitgedaagd om contact te leggen met mensen die deze zin voor ze konden vertalen. In de finale leerden ze de Mayakalender gebruiken. De finalisten kregen nog les om zelf een woordje Maya te spreken en mochten uiteindelijk, bij een van de historische piramides, een priester ontmoeten. De mystiek van zo'n setting werd bovendien prachtig verweven met het mysterie van het programma.

Ik zit nu de podcast te luisteren, maar er wordt niet uitgelegd waarom er gekozen is om speciaal lichaamsdelen van Mayagoden te onthouden. Wel hoor ik Fons zeggen: 'Ik moet eerlijk zeggen dat we niet heel veel hebben meegekregen van Mexico.' Hoe mooi zou het zijn als de kandidaten volgend seizoen écht het gevoel hebben dat ze iets geleerd hebben over het land waar ze zijn geweest en echt het gevoel hebben dat ze het land en zijn bewoners hebben ontmoet?
« Laatst bewerkt op: 5-03-2024, 17:39:21 door Pac »
...óf niet!

Offline Cmolfan

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #518 Gepost op: 7-03-2024, 12:35:52 »
Hopelijk krijgen we de laatste aflevering nog een mooie laatste 'opdracht' al zal dat dus niks uitmaken voor de uitslag. Ik neem aan dat de regisseur zijn laatste seizoen ook spectaculair wil afsluiten.

Verder vroeg ik me af waarom kandidaten eigenlijk ongestraft mogen nep-mollen? Je primaire taak als kandidaat is toch de Mol ontmaskeren? Je zou als kandidaat als je sowieso de finale wil halen en weinig geeft om de uiteindelijke stand van de pot gewoon het hele seizoen lang de rol van 'Mol' op je kunnen nemen. Ik denk dat het daarom, in combinatie met de regie, ook steeds moeilijker is geworden om als kijker te achterhalen wie de Mol überhaupt is...want hoe kun je inmiddels er nog zo zeker van zijn wat wel of niet te definiëren is als Molgedrag? De 'dat zou de Mol nooit zo doen' of 'dat is geen typisch Molgedrag' geldt volgens mij al lang niet meer...Een voordeel tijdens de test zou bijvoorbeeld een positieve stimulans kunnen zijn om als kandidaat je bezig te houden met speurwerk en de opdrachten goed te vervullen ipv je juist verdacht te maken.

Het blijft hoe dan ook een heel leuk programma, hopelijk met steeds meer gelaagdheid en weer de oude mysterie en de opdrachten nog meer verweven met de lokale cultuur.

« Laatst bewerkt op: 7-03-2024, 12:47:19 door Cmolfan »

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #519 Gepost op: 7-03-2024, 12:44:20 »
Ik denk dat je daarnaast nog een stimulans nodig hebt voor de mol om daadwerkelijk te mollen, in plaats van 'tja het ging toch al mis dus ik heb het maar laten gaan'.