Auteur Topic: Stijn is (niet) de mol!  (gelezen 114347 keer)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #120 Gepost op: 12-02-2003, 11:37:58 »
Er wordt gezegd dat de kandidaat die de 2 vrijstellingen krijgt, 3 dagen uit het spel verdwijnt, toch heeft Stijn in deze aflevering een belangrijke rol.
Ik weet niet precies meer hoe Michiel het zei, maar hij is dus niet echt uit het spel verdwenen, maar alleen wel constant afgescheiden van de groep. Hij kan de anderen niet (van dichtbij) observeren.








Offline LaCanta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #121 Gepost op: 12-02-2003, 12:11:51 »
Het idee dat Stijn-de-mol de vragen en koffers heeft verwisseld na het ontploffen van de koffers, kan ook een mogelijke verklaring zijn waarom 2 maal hetzelfde raadsel voorkwam:

De oorspronkelijke volgorde van de koffers was:
1) vraag voor 0EUR
2) postcode vraag voor 0EUR
3) en 4) vragen voor geld.
5)postcode vraag voor geld.

Indien dit zou uitkomen, zou Stijn natuurlijk door de mand vallen. Maar geen probleem, alvorens de opbrengst van de koffers onthuld wordt, kan hij enerzijds de de vragen van de niet ontplofte koffers onderling verwisselen en anderzijds de vragen van de wel ontplofte koffers onderling verwisselen.

Wat is nu het slechts denkbaar scenario voor Stijn? Dat de eerste 2 vragen opgelost worden en de volgende 3 niet. Of omgekeerd. Dan kan hij nl. de molse volgorde van de vragen niet meer maskeren. Dit gevaar hebben de bedenkers van de opdracht echter omzeild door 2 maal hetzelfde raadsel (nl. de postcodevraag) te laten voorkomen. Deze zouden bijna zeker of allebei juist, of allebei fout zijn. Waardoor Stijn dus zeker de oorspronkelijke molse volgorde kan maskeren.







Molverdenking Chinese serie: Chang, Engelse: John, Franse: Marianne, Amerikaanse: Shirley, Turkes: Ahmed, Belgische: Jan, Nederlandse: Kees, Spaanse: Carmen, Italiaanse: Maria, Russishe: Nadia, Japans

Offline LaCanta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #122 Gepost op: 12-02-2003, 12:22:19 »
Hetgeen mij sterkt in de overtuiging dat Stijn-de-mol geknoeid heeft met de volgorde van de koffers en nadien de vragen verwisseld heeft, is vnl. dat de bedenkers van de opdracht duidelijk veel moeite gedaan hebben om dit scenario mogelijk te maken:

1) diegene die de volgorde kan bepalen (Stijn dus) wordt "uitgeloot", en niet door de groep bepaald.
2) Stijn zit helemaal alleen op zijn schiereiland, zonder ook maar enige controle door de andere kandidaten.
3) de kandidaten zijn bij elke vraag telkens met één minder, de koffer-volgorde is dus heel belangrijk.
4) er zijn 2 koffers van 0EUR. Dat er voor de spanning differentiatie is, OK. Maar waarom 0EUR?
5)de vragen liggen los op de koffers en kunnen dus heel gemakkelijk verwisseld worden.
6) Er komt 2 maal dezelfde vraag voor, reden: zie mijn vorige post.
7) er zijn 2 vragen (nl. de postcode vragen) waarbij de mol kan knoeien door ze niet als eerste te laten voorkomen.

En daarenboven kan Stijn vermijden dat de 6000EUR toch verdiend worden door zijn vrijstelling niet op te geven.










Molverdenking Chinese serie: Chang, Engelse: John, Franse: Marianne, Amerikaanse: Shirley, Turkes: Ahmed, Belgische: Jan, Nederlandse: Kees, Spaanse: Carmen, Italiaanse: Maria, Russishe: Nadia, Japans

Offline petine

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #123 Gepost op: 12-02-2003, 12:35:56 »
Hij kan wel de vragen van de ontplofte koffers verwisseld hebben. Dit heeft geen invloed op het gewonnen geld, maar kan wel nuttig zijn om de molse volgorde van de vragen te maskeren.

Het is heel erg duidelijk te zien, NA het openen van de koffers, dat behalve de cheque ook een zwart vel papier met daarop de antwoorden in elk koffer ligt ..........

Voor mij blijft Stijn de mol, maar verwisselen van de koffers, nimmer. Hetgeen hij WEL heeft gedaan, is eerst de tijd in werking gezet, daarna pas het koffer gepakt en de vraag voorgelezen. Helaas voor hem kwam iedereen op tijd, maar de tijdsdruk werd groter voor de overigen. Als het hele rijtje landen moest worden ingetikt, was dit niet gelukt binnen de tijd, maar deze opdracht leverde zowiezo niks op.








cicero: Zoek naar de waarheid, ook wanneer deze niet gevonden kan worden

Lowprofile

  • Gast
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #124 Gepost op: 12-02-2003, 12:52:43 »
Stijn moet telkens een brandkast openen.
Door deze brandkast te openen zet hij het tijdsmechanisme automatisch in werking.
Uit de brandkast trekt hij een koffer waar bovenop een vraag ligt op zwart papier.
De plofkoffer zelf wordt nooit geopend door Stijn.
In de plofkoffer zit de cheque.
Klopt dit of klopt dit niet ?









Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #125 Gepost op: 12-02-2003, 13:01:57 »
(nl. de postcodevraag)

Deze zouden bijna zeker of allebei juist, of allebei fout zijn.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Stel de eerste vraag die ze voorgelegd kregen was een postcodevraag, dan was de kans groot geweest dat Walter (die waarschijnlijk niet zoveel moeite zou hebben met de juiste codes) als eerste op pad zou worden gestuurd zonder dat er een lange discussie aan vooraf zou gaan over welke de goede codes zouden zijn. Ze zouden waarschijnlijk de woonplaatsen nog eens doornemen en de volgorde, maar misschien zouden ze de codes niet eens opschrijven.
Als dan aan het eind dezelfde (bijna) vraag nog eens voorbij komt, zou er een kans zijn dat de overgebleven kandidaten helemaal niet meer weten wat de goede postcodes zijn, omdat ze volledig op Walter vertrouwd hadden. Men verwacht natuurlijk niet dat ze 2x dezelfde vraag krijgen. Bovendien (zo hebben we kunnen zien) verwachtten de kandidaten dat ze de eerder vertrokken mensen weer zullen treffen bij Michiel voordat ze het antwoord intypen.

Nou ja, dit alles om aan te geven dat het voor mij niet echt een overtuigende verklaring waarom er 2 dezelfde vragen in voorkwamen. Bovendien, je hebt het over de oorspronkelijke volgorde, ik meen me te herinneren dat de eerste vraag die Stijn aan de groep doorgeeft, eigenlijk vraag nummer twee was! Hij volgde dus niet de volgorde die de makers zelf bedacht hadden.








Offline LaCanta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #126 Gepost op: 12-02-2003, 13:18:22 »
Voor mij blijft Stijn de mol, maar verwisselen van de koffers, nimmer.
Het zou wel een heel flauwe mol zijn die niet gebruik maakt van de mogelijkheden om de volgorde van de koffers te bepalen.


Hetgeen hij WEL heeft gedaan, is eerst de tijd in werking gezet, daarna pas het koffer gepakt en de vraag voorgelezen.
Hierin had hij geen keus: om de brandkast te kunnen openen, moest de klok eerst in gang gezet worden!







Molverdenking Chinese serie: Chang, Engelse: John, Franse: Marianne, Amerikaanse: Shirley, Turkes: Ahmed, Belgische: Jan, Nederlandse: Kees, Spaanse: Carmen, Italiaanse: Maria, Russishe: Nadia, Japans

Offline LaCanta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #127 Gepost op: 12-02-2003, 13:21:09 »
Nou ja, dit alles om aan te geven dat het voor mij niet echt een overtuigende verklaring waarom er 2 dezelfde vragen in voorkwamen. Bovendien, je hebt het over de oorspronkelijke volgorde
Met de oorsprokelijke volgorde bedoel ik de volgorde in dewelke de koffers uit de kluis werden gehaald. Een sluitende verklaring vind ik het ook niet, maar het is wel een mogelijkheid.

Hij volgde dus niet de volgorde die de makers zelf bedacht hadden.
De makers hadden geen volgorde bepaald, want er wordt letterlijk gezegd dat Stijn de koffers moet vinden. De volgorde zal dus van het toeval afhangen - tenzij Stijn de mol is, natuurlijk.







« Laatst bewerkt op: 12-02-2003, 13:58:36 door LaCanta »
Molverdenking Chinese serie: Chang, Engelse: John, Franse: Marianne, Amerikaanse: Shirley, Turkes: Ahmed, Belgische: Jan, Nederlandse: Kees, Spaanse: Carmen, Italiaanse: Maria, Russishe: Nadia, Japans

Offline petine

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #128 Gepost op: 12-02-2003, 13:27:58 »
Het belangrijke detail dat de koffers in de brandkast lagen, was ik vergeten, stom stom :-[
Maar dan heeft hij helemaal geen invloed kunnen uitoefenen bij deze opdracht omdat hij niet wist welke vraag bij welk koffer hoort of zie ik dat verkeerd? (tenzij hij aanwijzingen krijgt "eerst dit koffer, dan deze") maar volgens mij zoekt ie de koffers en vind deze in willekeurige volgorde.
Tig keer de band al op en neer gespoeld (en bekeken), thuis worden ze gek van me.







cicero: Zoek naar de waarheid, ook wanneer deze niet gevonden kan worden

Offline LaCanta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #129 Gepost op: 12-02-2003, 13:32:37 »
Als hij de mol is, weet hij perfect welke koffer met welke vraag in welke brandkast ligt.







Molverdenking Chinese serie: Chang, Engelse: John, Franse: Marianne, Amerikaanse: Shirley, Turkes: Ahmed, Belgische: Jan, Nederlandse: Kees, Spaanse: Carmen, Italiaanse: Maria, Russishe: Nadia, Japans

Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #130 Gepost op: 12-02-2003, 14:42:15 »
Als stijn al iets heeft gedaan wat Mols is, is dat niet beginnen met een postcode vraag voor geld.








we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #131 Gepost op: 12-02-2003, 15:09:24 »
Koffers verwisselen kán gewoon niet! Als je heel die koffer eruit haalt om hem in een andere brandkast te gaan steken, ontploft die koffer sowieso al.
Ook aan het verwisselen van de vragen heb je niks aan. ik weet niet hoe dat uit te leggen, het zit in mijn hoofd, maar het is toch onzin dat hij de vragen verwisseld? Daar heb je als Mol niets aan. Als ze dan valkuil intypten voor de verkeerde koffer en het ontplofte, wist iedereen dat het Stijn was. Of Sandra die het fout intypte dan ofzo, maar dan wordt het meteen op 2 mensen gebracht die nog de mol kunnen zijn en dat is te weinig.
Het is naar mijn bescheiden mening onzin en mollemans heeft gelijk: het enige verdachte dat Stijn kon doen, is niet beginnen met de postcode vraag. Maar als gewone kandidaat weet je dus niet welke vragen er in zijn, laat staan dat er een postcode vraag is. Hij omest zelf de koffers zoeken en er was dus een kans van 2 op 5 dat hij als eerste een postcode vraag vond.








Offline petine

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #132 Gepost op: 12-02-2003, 15:11:48 »
Als hij de mol is, weet hij perfect welke koffer met welke vraag in welke brandkast ligt.

Vorig jaar was er een scene dat George 3 vragen moest beantwoorden. Eerst gaf een andere kandidaat de antwoorden (weet niet meer wie/welke opdracht) daarna George. Achteraf, na de onthulling, zag je dat George te horen kreeg wat de antwoorden van de ander waren en wat hij moest antwoorden.
Stijn is alleen op dat eiland, kan dus genoeg aanwijzingen krijgen van de crew.








cicero: Zoek naar de waarheid, ook wanneer deze niet gevonden kan worden

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #133 Gepost op: 12-02-2003, 15:14:16 »
De makers hadden geen volgorde bepaald, want er wordt letterlijk gezegd dat Stijn de koffers moet vinden. De volgorde zal dus van het toeval afhangen - tenzij Stijn de mol is, natuurlijk.
Maar Stijn zegt bij de eerste vraag die hij aan de groep wel iets van 'vraag 2', of ik moet helemaal gek geworden zijn.

* Jayne gaat het vanavond wel ff checken op de video.








Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #134 Gepost op: 12-02-2003, 15:19:10 »
Ja dat wel, maar ALS Stijn inderdaad dit allemaal al wist, hadden de makers kunnen zeggen dat hij de koffers van 2-5-4-1-3 in die volgorde moest opendoen. Anders valt het natuurlijk helemaal op dat ie de volgorde van de makers volgt als ie gewoon alles van 1 naar 5 doet. Dat bedoelt ie ermee.

Maar nogmaals, hij heeft echt geen koffers van plaats verwisseld ofzo.








Offline atrus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #135 Gepost op: 12-02-2003, 15:24:21 »
Volgens mij heeft Stijn niet geknoeid met de volgorde van de koffers. Is het niet zo dat de mol de opdrachten moet saboteren, maar op zo'n manier dat de andere kandidaten door goed op te letten kennis moeten kunnen nemen van deze sabotage? Door Stijn als mol op een afgelegen eiland te zetten, wordt het voor de kandidaten vrijwel onmogelijk om zicht te hebben op wat hij daar uitspookt.








De jacht is mooier dan de vangst! (TK)

Offline LaCanta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #136 Gepost op: 12-02-2003, 15:36:29 »
Ook aan het verwisselen van de vragen heb je niks aan. ik weet niet hoe dat uit te leggen, het zit in mijn hoofd, maar het is toch onzin dat hij de vragen verwisseld? Daar heb je als Mol niets aan.
Aan het verwisselen van de vragen van de ontplofte koffers NADAT de koffers ontploft zijn, heeft hij wel iets: hij kan namelijk maskeren dat hij de koffers in een molse volgorde "gevonden" heeft. Die molse volgorde is: eerst de koffers voor 0EUR, en dan de 3 koffers die geld opbrengen.







Molverdenking Chinese serie: Chang, Engelse: John, Franse: Marianne, Amerikaanse: Shirley, Turkes: Ahmed, Belgische: Jan, Nederlandse: Kees, Spaanse: Carmen, Italiaanse: Maria, Russishe: Nadia, Japans

Offline LaCanta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #137 Gepost op: 12-02-2003, 15:38:49 »
Als stijn al iets heeft gedaan wat Mols is, is dat niet beginnen met een postcode vraag voor geld.
Nogmaals: ik zou het flauw vinden van de mol om niet meer aan te vangen met de volgorde van de koffers.







Molverdenking Chinese serie: Chang, Engelse: John, Franse: Marianne, Amerikaanse: Shirley, Turkes: Ahmed, Belgische: Jan, Nederlandse: Kees, Spaanse: Carmen, Italiaanse: Maria, Russishe: Nadia, Japans

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #138 Gepost op: 12-02-2003, 15:49:58 »
Maar ja... de kandidaten hadden natuurlijk ook gewoon alle antwoorden kunnen weten en dan had Stijn (áls hij de mol is) die koffers kunnen verwisselen tot hij een ons woog, maar dan had hij daar niks aan kunnen veranderen. En zo onwaarschijnlijk zou dat niet geweest zijn, want ze zaten steeds niet erg ver van het goede antwoord af. Behalve bij dat rijtje landen, maar dan nog hadden ze 50% kans om het goed te hebben, als ze maar begrepen hadden dat ze het hele rijtje moesten invullen.








Offline Graaf

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Stijn is (niet) de mol!
« Reactie #139 Gepost op: 12-02-2003, 15:50:43 »
Met de volgorde kon verder toch niet geknoeid worden? Elke kandidaat had een diskette mee naar Michiel met daarop de vraag.







Kust m'n kloten. Da ge ze kunt kussen! (pdw)