Quote uit het media-topic (omdat de discussie hier meer op zijn plaats is):
Ze doen het geweldig, ieder seizoen weer en voor mij hoeft er niet veel veranderd te worden.
Hints zijn gewoon aantrekkelijk voor het grote publiek om mee te speuren.
Ik vind het ook zeer overdreven hoe hier op het forum dit seizoen werd afgezeken. Het was een goed seizoen, kloosterhint was balen en de programma makers balen er ook van. Dit kan een keer gebeuren, het is niet meteen nodig om heel het format aan te passen.
Hints zijn zeker aantrekkelijk en moeten in het programma blijven. De vraag is alleen hoeveel hints dat moeten zijn en wat de moeilijkheidsgraad er van moet zijn.
Als je op de officiële site gaat kijken, dan hebben ze meer hints opgelijst dan molacties. Dat is voor zo ver ik weet nog nooit voorgekomen en ik vind dat ook een ontzettend negatieve evolutie. In mijn ogen is de basis dat we allemaal kijken wie verdacht doet en wie loopt te klooien en hier en daar in het seizoen kom je 3 of 4 goede hints tegen.
Wat voor hints moeten dat dan zijn? De afleveringtitels zijn de laatste jaren altijd een hint geweest en voortaan zitten we ook vanaf aflevering 1 al te kijken hoe je die afleveringtitel aan een kandidaat kan linken (en uiteindelijk hadden we 6 of 7 kandidaten waar een uitleg te vinden was). Aangezien er altijd genoeg ruimte voor interpretatie geweest is, mag dit soort hint er van mij nog even in blijven.
Waar ik wel gek van word is een hoop vissers, een hoop bloemen en een hoop kruisen die je na aflevering 6 onmogelijk nog gemist kan hebben. Dat zijn zo'n domme, flauwe hints dat ik volgend jaar gewoon kijk wie een naam heeft met een voorwerp of beroep in en dat wordt dan mijn schot-voor-de-boeg mol (Hans Klok of mensen met als achternaam de Boer zijn bij deze gewaarschuwd).
Niemand vraagt ook om het hele format aan te passen, maar eerder om te evalueren of bepaalde ingeslagen richtingen de afgelopen jaren wel de goede bleken.
Beetje minder kwistig met jokers en vrijstellingen, misschien kijken of die zwarte vrijstelling nu wel echt zo'n toevoeging is. Misschien nadenken of er wel altijd geld tegenover een joker of een vrijstelling moet staan. Dat zijn dingen die toch de laatste jaren vooral meer en meer de kop op staken en die vooral in de hand werken dat 8 mensen vanaf aflevering 1 niet hun best doen en dat er dan 2 voor het geld zorgen (die er dan meestal ook meteen uit liggen omdat ze niet kunnen kiezen uit 7 nepmollen en 1 mol).
Al die bedenkingen en
kritiek zijn niet kwaad bedoeld en de meesten zijn nog altijd ontzettend fan van het programma, maar ik vind dat we die discussie moeten kunnen aangaan op dit forum zonder dat alles als
gezeik gezien wordt.