Auteur Topic: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren  (gelezen 104565 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #100 Gepost op: 6-03-2016, 00:11:37 »
Wat heeft iedereen toch tegen Art? Ik vind hem wel leuk, gewoon, een presentator en zeker geen storende factor.
Ben ook nog steeds wel voor Art maar hij zou, wat mij betreft, wat strakker in de beoordeling van opdrachten kunnen zijn.
BV bij de foto-opdracht de ene foto met foutjes wél goedkeuren en de andere foto met foutjes niet.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #101 Gepost op: 6-03-2016, 01:09:32 »
Enige echte kritiekpuntje op de ontknoping: In aflevering 10 zien we opeens het fragment dat Klaas zegt dat de zwarte koffer van hem is. Dit hadden we nog niet bij de opdracht zelf gezien, terwijl we wel de biecht van Annemieke horen 'je herkent je eigen koffer toch wel?!' Op die manier werd (in ieder geval bij mij) de suggestie gewekt dat het Tim was die zich hier niet liet horen - in plaats van Klaas die zat te mollen.

In mijn beleving was altijd de regel: Als je een fragment wil laten zien in aflevering 10, en het geeft niet direct weg wie we de Mol is, dan zien we dat ook in de aflevering zelf. Op die manier kunnen we 'eerlijk' bepalen wat verdacht is en wat niet, en wordt ons niet onnodig informatie onthouden.

Voor de rest een prachtige ontknoping met gave verrassingen ::bravo::
...óf niet!

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #102 Gepost op: 6-03-2016, 10:59:46 »
- Geen kloosterhint (en nu écht niet meer).
- Opdrachten waarin de mol echt zijn best moet doen om geld uit de pot te houden.

Het is nu nog te vaak zo dat de mol achterover kan leunen omdat de opdrachten op voorhand al niet te doen blijken of omdat de kandidaten er weer eens een zootje van maken. Dat het ook anders kan, bewijst de Vlaamse Mol.

Verder ben ik achteraf een stuk positiever over de serie en over Klaas als mol dan ik tijdens het seizoen gedacht had. ::joehoe::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #103 Gepost op: 6-03-2016, 11:14:28 »
Duncton vat het kernachtig samen. En wat meer spanning en mysterie aan het eind van de serie dan dit jaar het geval was zou ook erg fijn zijn. Maar dat valt natuurlijk samen met de opdracht in het klooster. Was die in aflevering 8 gekomen had dat al heel veel gescheeld.

Ondanks dat ik het eens ben met vele kritische noten die er dit jaar gekraakt zijn (en mijn grap in het funstuff-topic die door sommigen iets te serieus genomen is) heb ik weer genoten van het nog altijd beste televisieprogramma dat er is waarvan je kunt merken dat het nog altijd met veel liefde gemaakt wordt. Ik heb er alle vertrouwen in dat tips meegenomen zullen worden (aflevering 10 was bijvoorbeeld écht een vooruitgang dit jaar) en dat we ons volgend jaar weer met veel plezier kunnen onderdompelen in het grote mysterie én feest dat WIDM voor ons allemaal is. ::feest::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #104 Gepost op: 6-03-2016, 11:21:52 »
Ik miste bij de finaleuitzening:
- Wie zat op wie en waarom?
- Hoe werd Klaas verdacht en waarom?
- Werden de acties van Klaas gezien en door wie?
- Wie heeft er gepuzzeld met de biljetten?

Oftewel: meer over de inhoud en minder over witte leggings.

Als het echt naar een eenvoudiger niveau moet gaan, dan een andere presentator want Art is veel te slim, die gaat zich ergeren.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #105 Gepost op: 6-03-2016, 18:05:20 »
Enige echte kritiekpuntje op de ontknoping: In aflevering 10 zien we opeens het fragment dat Klaas zegt dat de zwarte koffer van hem is.

Volgens mij zat dit wel in de aflevering  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #106 Gepost op: 6-03-2016, 18:06:21 »
Volgens mij zat dit wel in de aflevering  ::jaja::
Dan is het volledig mijn fout :-[ Top gedaan crew ::ok::
...óf niet!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #107 Gepost op: 7-03-2016, 18:53:28 »
Beste programmamakers, misschien heb ik een idee voor jullie voor 2017.
Maak een grote legpuzzel, wat daar op moet komen te staan is aan jullie om te verzinnen. In die puzzel zouden (gedeeltelijke) hints naar de identiteit van de MOL verstopt moeten worden. Ik bedoel hele of halve (doorgezaagde)cryptische hints. Dus geen K.....hint en heel veel kruizen, margrieten of vissen!!
De kandidaten kunnen dan bij (iedere)(gedeeltelijk)gelukte opdracht één puzzelstuk winnen.De kandidaat die de opdracht het beste heeft gemaakt of voltooid krijgt dat puzzelstuk. Eventueel meerdere kandidaten. Misschien kan er ook iets verzonnen worden om een puzzelstuk weer af te pakken.
Onderling kan men tegen een vergoeding puzzelstukken kopen of ruilen.Die vergoeding moet nog bedacht worden. Het samenstellen van deze puzzel zou pas (eind) aflevering 8/9 mogelijk moeten zijn en wordt door de oplosser natuurlijk geheimgehouden.
De bedoeling is om binnen de groep meer samenwerking,enthousiasme en tevens rivaliteit te kweken. Mogelijk gaan er kandidaten op rooftocht.
Voor de kijkers misschien ook wel wat extra spanning.
Dit is een grof plan, (eventueel)uitwerken laat ik graag aan jullie over.
We zien wel of er iets mee gedaan gaat worden.


Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #108 Gepost op: 7-03-2016, 19:06:17 »
klinkt een beetje als Atlas.
Een programma waar je steeds stukjes van een kaart kon winnen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #109 Gepost op: 7-03-2016, 19:55:19 »
Slechts gedeeltelijk voorstander van het idee van Gadoesja. Voor mij hoeven kandidaten helemaal geen hints te krijgen. Ik vind het al zo erg dat er hier forumgebruikers zijn die eerst hints zoeken en dan gaan kijken of die kandidaat wel verdacht genoeg doet. Ik zou niet willen dat de kandidaten nu ook gaan beginnen met eerst op de hints te focussen en dan pas te kijken of die persoon geld uit de pot houdt.

Waar ik me wel in kan vinden is dat wij als publiek een puzzel stuk voor stuk krijgen, maar dan misschien nog liever zonder dat we het weten. Zo'n puzzel kan een letter zijn of een woord dat op een eenduidige manier gevonden kan worden door ons en dat pas na 6 afleveringen voor het eerst echt iets zinvol oplevert. Iets zoals de twitterhint van vorig jaar (waar je het woord 'onschuldig' kon halen uit de woorden). Dat lukte ook pas na 6 afleveringen omdat het patroon niet zo makkelijk was als andere jaren.

Van dat soort hints (in het programma dan) zou ik voorstander zijn.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #110 Gepost op: 8-03-2016, 00:05:54 »
Atlas kende ik nog niet.
Bedankt voor de uitleg Lukie4!

Ik had het gevoel, Hulpmol, dat men hier op het forum, over het algemeen, de groep te aardig en te soft tegenover elkaar vond. De samenwerking was sowieso helemaal niks waard. Mijn idee was daarom de kandidaten iets te geven waardoor er meer actie onderling zou komen. De puzzelstukken zijn bedoeld om meer rivaliteit te kweken en de hebzucht te prikkelen. Mogelijk nachtelijke rooftochten ondernemen om aan meer stukken te komen o.i.d.
Ik las steeds over de Vlaamse mol dat men het spel daar veel harder speelde, zodoende.

Puzzelstukken voor het publiek lijkt mij ook een goed plan!

Maar ja, het was maar een idee.

Offline Koenvh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Door molloten, voor molloten
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #111 Gepost op: 8-03-2016, 00:24:15 »
Atlas kende ik nog niet.
Bedankt voor de uitleg Lukie4!

Ik had het gevoel, Hulpmol, dat men hier op het forum, over het algemeen, de groep te aardig en te soft tegenover elkaar vond. De samenwerking was sowieso helemaal niks waard. Mijn idee was daarom de kandidaten iets te geven waardoor er meer actie onderling zou komen. De puzzelstukken zijn bedoeld om meer rivaliteit te kweken en de hebzucht te prikkelen. Mogelijk nachtelijke rooftochten ondernemen om aan meer stukken te komen o.i.d.
Ik las steeds over de Vlaamse mol dat men het spel daar veel harder speelde, zodoende.

Puzzelstukken voor het publiek lijkt mij ook een goed plan!

Maar ja, het was maar een idee.
Volgens mij is het probleem dat sommige kandidaten niet fanatiek genoeg zijn. Je wilt ze niet egoïstisch hebben, want dan lukt geen enkele opdracht meer :P (Zoals dit seizoen ook duidelijk werd).

Fanatieker. Dat heeft als gevolg dat:
- Kandidaten zich meer inzetten voor het slagen van de opdracht
- Meer geven om jokers, vrijstellingen e.d.
- Minder zullen toegeven aan andere kandidaten.

Puzzelstukken splitst de groep juist naar individuen.


Maar hoe je mensen fanatieker krijgt... Tja. Misschien meer consequenties? (Geen bagage meer bij het hotel), of toch meer geld, minder luxe?
Geen idee, maar volgens mij zou dat al een stuk helpen
Een goede mol zorgt voor stevige tunnels

Offline stofferenblik

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #112 Gepost op: 8-03-2016, 00:48:03 »
Ik zal niet de eerste zijn die het zegt. Maar ik vind het jammer dat het van sfeervol, mysterieus en spannend spel is verworden tot een gezellig BNer familieprogramma. De aandacht ligt steeds meer op "humor" en gezelligheid, in plaats van op de psychologische strijd die gevoerd moet worden, terwijl dat laatste juist is wat het spel uniek en interessant maakt.

Sterker nog, het komt over alsof het voor de meeste kandidaten niet eens op de eerste plaats überhaupt een spel is. Gezellig doen, grappig doen, mooie locaties bezoeken, lijken allemaal belangrijker dan de daadwerkelijke kern van het programma, het spel. En de programmamakers lijken dit ook aan te moedigen, met als gênantste voorbeeld de finale. "Laten we terugblikken op alle grapjes."  Nauwelijks voel je als kijker de urgentie van het geld verdienen of de mol ontmaskeren.

Maar ook in de afleveringen zelf komt het spel bijna op de laatste plaats. Middels confessionals wordt benadrukt hoe prachtig de locatie is, hoe geweldig de groep is, hoe gaaf de opdracht is. Laat dat soort dingen maar gewoon voor zichzelf spreken en focus op het spel.

Of: Kijk eens naar de Vlaamse Mol.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #113 Gepost op: 8-03-2016, 00:58:02 »
Helemaal mee eens stofferenblik :-)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #114 Gepost op: 9-03-2016, 16:22:56 »
Quote uit het media-topic (omdat de discussie hier meer op zijn plaats is):

Ze doen het geweldig, ieder seizoen weer en voor mij hoeft er niet veel veranderd te worden.

Hints zijn gewoon aantrekkelijk voor het grote publiek om mee te speuren.

Ik vind het ook zeer overdreven hoe hier op het forum dit seizoen werd afgezeken. Het was een goed seizoen, kloosterhint was balen en de programma makers balen er ook van. Dit kan een keer gebeuren, het is niet meteen nodig om heel het format aan te passen.


Hints zijn zeker aantrekkelijk en moeten in het programma blijven. De vraag is alleen hoeveel hints dat moeten zijn en wat de moeilijkheidsgraad er van moet zijn.

Als je op de officiële site gaat kijken, dan hebben ze meer hints opgelijst dan molacties. Dat is voor zo ver ik weet nog nooit voorgekomen en ik vind dat ook een ontzettend negatieve evolutie. In mijn ogen is de basis dat we allemaal kijken wie verdacht doet en wie loopt te klooien en hier en daar in het seizoen kom je 3 of 4 goede hints tegen.

Wat voor hints moeten dat dan zijn? De afleveringtitels zijn de laatste jaren altijd een hint geweest en voortaan zitten we ook vanaf aflevering 1 al te kijken hoe je die afleveringtitel aan een kandidaat kan linken (en uiteindelijk hadden we 6 of 7 kandidaten waar een uitleg te vinden was). Aangezien er altijd genoeg ruimte voor interpretatie geweest is, mag dit soort hint er van mij nog even in blijven.

Waar ik wel gek van word is een hoop vissers, een hoop bloemen en een hoop kruisen die je na aflevering 6 onmogelijk nog gemist kan hebben. Dat zijn zo'n domme, flauwe hints dat ik volgend jaar gewoon kijk wie een naam heeft met een voorwerp of beroep in en dat wordt dan mijn schot-voor-de-boeg mol (Hans Klok of mensen met als achternaam de Boer zijn bij deze gewaarschuwd).

Niemand vraagt ook om het hele format aan te passen, maar eerder om te evalueren of bepaalde ingeslagen richtingen de afgelopen jaren wel de goede bleken.

Beetje minder kwistig met jokers en vrijstellingen, misschien kijken of die zwarte vrijstelling nu wel echt zo'n toevoeging is. Misschien nadenken of er wel altijd geld tegenover een joker of een vrijstelling moet staan. Dat zijn dingen die toch de laatste jaren vooral meer en meer de kop op staken en die vooral in de hand werken dat 8 mensen vanaf aflevering 1 niet hun best doen en dat er dan 2 voor het geld zorgen (die er dan meestal ook meteen uit liggen omdat ze niet kunnen kiezen uit 7 nepmollen en 1 mol).

Al die bedenkingen en kritiek zijn niet kwaad bedoeld en de meesten zijn nog altijd ontzettend fan van het programma, maar ik vind dat we die discussie moeten kunnen aangaan op dit forum zonder dat alles als gezeik gezien wordt.

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #115 Gepost op: 9-03-2016, 17:19:37 »
Ik ben het helemaal met je eens! Positieve feedback + verbeterpunten is altijd goed! De zwarte vrijstelling heb ik altijd al verschrikkelijk gevonden en er mogen inderdaad jokers verdiend worden, maar daar moet niet mingeld mee gepaard worden. Mingeld zal wel spannend overkomen op de TV, maar persoonlijk vind ik mingeld alleen maar irritant. De mol pakt het namelijk nooit.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #116 Gepost op: 9-03-2016, 17:29:10 »
Wat dachten jullie van de zwarte vrijstelling te vervangen voor de groepsvrijstelling?

Aangezien een originele twist voor de niemand-valt-af-executie steeds moeilijker te bedenken is, is het misschien een idee om het fenomeen groepsvrijstelling een vast onderdeel te maken. En dat kan dan nog steeds hetzelfde psychologische effect hebben als de zwarte: zet je nu al je jokers in, als er een kans is dat toch iedereen door gaat? Voorwaarde is dat de eigenaar er ook baat bij moet hebben een aflevering te wachten of dat de andere kandidaten niet weten of 'ie gepakt is.
...óf niet!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #117 Gepost op: 9-03-2016, 18:05:05 »
Ik vond het een heel goed idee om niemand te laten afvallen in de eerste aflevering ::ok:: Het voelt altijd een beetje oneerlijk, dat iemand op basis van 2 proeven afvalt, zeker als de mol eerst ook nog een beetje zijn best doet om vertrouwen te winnen.

Jokers en zo vind ik op zich niet zo erg, behalve als je daarmee een finaleplaats in de schoot geworpen krijgt, dat voelt ook niet eerlijk tov de laatste afvaller voor de finale.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #118 Gepost op: 9-03-2016, 18:13:15 »
Jokers en zo vind ik op zich niet zo erg, behalve als je daarmee een finaleplaats in de schoot geworpen krijgt, dat voelt ook niet eerlijk tov de laatste afvaller voor de finale.
Een finalevrijstelling vind ik er wel bij horen, maar het mag inderdaad niet zo zijn dat twee kandidaten een voordeel hebben bij de laatste test, en eentje niet.
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #119 Gepost op: 9-03-2016, 19:21:06 »
Ik vond het een heel goed idee om niemand te laten afvallen in de eerste aflevering ::ok:: Het voelt altijd een beetje oneerlijk, dat iemand op basis van 2 proeven afvalt, zeker als de mol eerst ook nog een beetje zijn best doet om vertrouwen te winnen.

Jokers en zo vind ik op zich niet zo erg, behalve als je daarmee een finaleplaats in de schoot geworpen krijgt, dat voelt ook niet eerlijk tov de laatste afvaller voor de finale.

Aangezien er 10 afleveringen gepland staan, ben ik er wel voor te vinden om standaard (dus zonder poespas met 1 of andere opdracht) iedereen door te laten. Dat is voor mij als kijker ook het leukste moment om die verplichte groepsvrijstelling te zien. Wanneer ik in aflevering 6 zo min of meer een Mol begin vast te pinnen is het een enorme anti-climax dat ik niemand extra kan wegstrepen.

Ik vind jokers niet erg. Ze horen bij het spel, maar de hoeveelheid mag omlaag. Als je over 10 afleveringen maximaal 20 jokers verdeelt dan kan het praktisch nooit voorvallen dat iemand met zo maar even 6 jokers zit in aflevering 8. Less is more. ;D