Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten  (gelezen 49234 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #160 Gepost op: 9-02-2021, 22:44:15 »
Wat de keuze van Renee betreft voor Charlotte en Marije...

Charlotte en Marije lijken een wederzijdse verdenking te hebben. Als Renee dat weet, is de kans 100% dat een van de twee verkeerd zit. Ze kan op die manier voor de groep gekozen hebben. Als ze het niet wist... Dan nog is de kans reëel dat daar een van de rode schermen zat. Wat dan haar beweegredenen waren? Het wegspelen van een kandidaat. Als de Mol echter genoeg onder de radar is gebleven, dan was het min of meer een loterij.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #161 Gepost op: 10-02-2021, 00:14:26 »
Is dat geld in de pot gekomen? Renée ging meteen in haar zak toen Rik zei dat er 750 euro gepakt was. Het lijkt of ze 2 briefjes heeft. We moeten gewoon weten hoeveel er in de pot is gekomen van die 750. Is dat maar 500, dan heeft iemand 250 gepakt en niet aan de penningmeester gegeven.
Meestal is dat de Mol die geld achterover drukt. Waarschijnlijk zien wij dat in afl. 10.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #162 Gepost op: 10-02-2021, 04:58:50 »
Kan alle schema's amper nog volgen. Dus wat anders. Zou de regie ons dan ook bedriegen met de stand onderin beeld?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #163 Gepost op: 10-02-2021, 08:30:06 »
Waarschijnlijk kloppen de tussenstanden wel, maar zeker niet de zogenaamde bijbehorende beelden.
Daarvan zijn voldoende bewijzen geleverd in dit topic.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #164 Gepost op: 10-02-2021, 10:40:17 »
Dan is mijn vraag ook, met alle respect voor het speurwerk, wat wil je analyseren en op welke conclusie kom je dan? Hamvraag blijft: wat zou de mol doen, en die vraag wordt met het uitpluizen niet beantwoord, of ik moet die link missen. 'Jezelf zsm buiten spel zetten' lijkt mij lig niet een molstrategie.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #165 Gepost op: 10-02-2021, 11:14:06 »
Ik heb nog even per station gekeken welke hendels naar beneden gedrukt zijn en de volgorde van langskomen bepaald. Daarbij heb ik even losgelaten of de hendels naar beneden gingen als een kandidaat uit het spel lag. Er is ook een optie dat iedereen via de oortjes op de hoogte gesteld werd. Kandidaten lieten  ook merken via de biechten dat ze wisten wie uit het spel lag. Van Station 4 hebben  we een compleet beeld, de rest wat minder.

1   Splinter schakelt Marije uit.
1   Splinter schakelt Charlotte uit , Charlotte dood locatie klopt niet  is zelfde shot als eerder
1   Rocky schakelt Splinter uit Charlotte en Marije zijn al weggedrukt op dit paneel 

2   Splinter schakelt Rocky uit. Als eerste
2   Renée schakelt Splinter uit maar de hendel van Rocky is hier ook al naar  beneden
2   Marije schakelt Charlotte uit  Splinter en Rocky zijn al naar beneden
2   Rocky pakt geld  Charlotte,Marije, Rocky en Splinter zijn weggedrukt .Marije al uit het spel.

4   Marije Schakelt Charlotte uit  als eerste
4   Rocky schakelt Marije uit. Charlotte is naar beneden
4   Renée schakelt Rocky uit  Charlotte en Marije zijn al weggedrukt
4   Splinter schakelt Renée uit Charlotte, Marije en Rocky zijn al weggedrukt
4   Renée schakelt Splinter uit, Splinter dood. Als vijfde

5   Rocky schakelt Marije uit Marije dood dan is daar Charlotte al weggedrukt, wat niet op beeld staat Charlotte al uit het spel.
5   Splinter schakelt Rocky uit, Rocky dood onduidelijk te zien

6   Renée pakt geld Charlotte, Marije en Rocky al weggedrukt. Charlotte en Marije al uit het spel.



Marije staat bij Station, 1,2,4,5 en 6 uitgeschakeld, Charlotte bij 1,2,4,5 en 6. Dit klopt niet. Het kan dan inderdaad zo zijn dat de hendels naar beneden gingen zodra kandidaten uit het spel lagen. Marije bij station 2 als Rocky geld pakt en Charlotte bij station 5 als Rocky Marije uit het spel speelt en beiden als Renée geld pakt bij station 6.

Edit: Dan zijn de hendels van Marije bij station 1,4 en 5 uitgeschakeld ( door Splinter, Rocky en nogmaals door Rocky) en 2 en 6 na haar uitschakeling. De hendels van Charlotte zijn dan uitgeschakeld bij station 1,2 en 4 ( door Splinter of Marije, Marije,Marije) en zijn 5 en 6 naar beneden gegaan na haar uitschakeling. Het shot als Splinter  Charlotte op station 1 wegdrukt is geblurd maar de hendel van Charlotte is wel weggedrukt als Rocky daar  langskomt. Misschien is Marije daar wel geweest nadat ze bij Station 2 was.


Ik vraag me af of station 6 wel klopt, is dit niet gewoon station 4 vanuit een ander perspectief? Maar dan is Renée daar 3 x geweest....



Edit 2: opmaak aangepast

« Laatst bewerkt op: 10-02-2021, 12:04:12 door Moedermol »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #166 Gepost op: 10-02-2021, 11:34:01 »
Wat zou de mol doen?
En ook, wat zou een kandidaat doen?
Zijn de biechten over de opdracht tactiek logisch? Kloppen ze met de testbiechten?

Renée

Trekt Splinter en Rocky om. Dat klopt met haar uiteindelijke keuze om die twee buitenspel te zetten en schermen te laten zien. Ook geld pakken is logisch.

Marije

Gaat vol op Charlotte, omdat die haar niet zou kiezen als ze wint.
Klinkt logisch. Ook vanwege het feit dat Charlotte haar mol is.
Blijkbaar vormen de dames Charlotte, Renée en Rocky een triootje, dat het zwarte schaap Marije buiten sluit.
Niet onlogisch gedacht van Marije.

Rocky

Ook logisch allemaal.
Ze gaat achter Marije aan, want ze denkt dat Marije een van haar levens heeft afgepakt.
Verder hoopt ze dat Charlotte of Renée wint. Blijkbaar heeft ze geen klik met Splinter.
Ook geld pakken is logisch.

Splinter

Wel een beetje (erg) verdacht in deze opdracht. Tot het laatste moment geen geld pakken.
Misschien omdat er al geld weg was op de laatste stations? Of mols?
Hij gaat voor zichzelf zegt hij, maar voert niet de code van Charlotte in.
Daarna wel de hendel van Charlotte omtrekken. Of is dit beeldmanipulatie?
Geen jokers inzetten bij de test, ervan uitgaande dat Renée hem kiest om geen scherm te krijgen.
Niet erg logisch allemaal.
Verder speelt hij Rocky uit het spel in plaats van Renée. Wederom niet logisch.
Als Renée zijn mol is, dan pak je haar. Je wilt toch niet dat de mol dit spel wint. Ga dan liever voor het geld.
Of verdenkt hij ook Rocky?

Al met al vind ik Splinter erg verdacht.

Charlotte

Als ik niet in de Charlotte tunnel  zat, dan was Splinter mijn mol op basis van deze oodracht.
Charlotte kan nog de mol zijn als zij buiten beeld geld heeft gepakt en laten verdwijnen.
Ondanks het feit dat ze er relatief snel uitlag, heeft ze grote afstanden over het terrein afgelegd.
Dat ze geen station is tegengekomen klinkt ongeloofwaardig. Maar wie weet?

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #167 Gepost op: 10-02-2021, 11:40:10 »
Ik vraag me af of station 6 wel klopt, is dit niet gewoon station 4 vanuit een ander perspectief? Maar dan is Renée daar 3 x geweest....

Het shot als Splinter  Charlotte op station 1 wegdrukt is geblurd maar de hendel van Charlotte is wel weggedrukt als Rocky daar  langskomt. Misschien is Marije daar wel geweest nadat ze bij Station 2 was.

Station 6 is niet hetzelfde als station 4. Vanuit station 4 zou je nooit zoveel groen zien en je ziet zelfs de vierkante picknick bankjes bij station 6 op de luchtfoto.

En wat betreft de hendels. Het lijkt me sterk dat het systeem zo geavanceerd was dat hendels automatisch omgezet worden als iemand af is. Ik denk zelfs niet dat ze überhaupt op iets aangesloten zijn, dat is onnodig ingewikkeld. Het spel zou simpelweg even kunnen worden stilgelegd zodat de hendels omgezet kunnen worden. Ze hadden per slot van rekening allemaal oortjes.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2021, 11:43:18 door molecula »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #168 Gepost op: 10-02-2021, 11:45:39 »
En wat betreft de hendels. Het lijkt me sterk dat het systeem zo geavanceerd was dat hendels automatisch omgezet worden als iemand af is. Ik denk zelfs niet dat ze überhaupt op iets aangesloten zijn, dat is onnodig ingewikkeld. Het spel zou simpelweg even kunnen worden stilgelegd zodat de hendels omgezet kunnen worden. Ze hadden per slot van rekening allemaal oortjes.

Hoe dan ook moest de productie goed en snel bijhouden welke hendels werden omgehaald, zodat het via de oortjes kon worden doorgegeven aan de kandidaten. Of dat nou handmatig of automatisch ging, de productie moest dus sowieso snel reageren. Het omzetten van hendels van een uitgeschakelde kandidaat kan er dan ook wel bij (of dat nou handmatig of automatisch ging).

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #169 Gepost op: 10-02-2021, 11:53:27 »
Station 6 is niet hetzelfde als station 4. Vanuit station 4 zou je nooit zoveel groen zien en je ziet zelfs de vierkante picknick bankjes bij station 6 op de luchtfoto.

En wat betreft de hendels. Het lijkt me sterk dat het systeem zo geavanceerd was dat hendels automatisch omgezet worden als iemand af is. Ik denk zelfs niet dat ze überhaupt op iets aangesloten zijn, dat is onnodig ingewikkeld. Het spel zou simpelweg even kunnen worden stilgelegd zodat de hendels omgezet kunnen worden. Ze hadden per slot van rekening allemaal oortjes.

Dank, ik was net bezig met een edit en heb inmiddels mijn bericht aangepast.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #170 Gepost op: 10-02-2021, 12:06:58 »
4   Marije Schakelt Charlotte uit  als eerste
4   Rocky schakelt Marije uit. Charlotte is naar beneden
4   Renée schakelt Rocky uit  Charlotte en Marije zijn al weggedrukt
4   Splinter schakelt Renée uit Charlotte, Marije en Rocky zijn al weggedrukt
4   Renée schakelt Splinter uit, Splinter dood. Als vijfde

Ik vind dit toch ook opmerkelijk. Dan is Renee twee keer op hetzelfde station geweest. Er is niet bewezen dat dit niet mocht, maar intuitief zou ik verwachten dat dit niet is toegestaan. Als de regel was dat je eerst een ander station moest hebben gehad, kun je blijven heen en weer gaan tussen twee stations en zo iedereen uitschakelen. De regel dat je pas terug mag als iemand anders er langs is geweest, is misschien 'eerlijker'.

Dat Renee wel twee keer langs hetzelfde station lijkt te gaan, is misschien een reden om haar te verdenken, maar als het niet is toegestaan, mag ik toch aannemen dat ze geen uitzondering voor de mol maken? De productie had gewoon kunnen ingrijpen en zeggen 'nee, deze telt niet, want hier ben je al eerder geweest'.

Of is dit een tweede geval waar de locatie niet klopt? Mogelijk is 1 van beide shots een retake terwijl het eigenlijk op station 2, 3 of 5 plaatsvond? Als dit een verkeerde retake is, dan lijkt het op basis van de kaart logischer dat de tweede instantie van Renee een retake is en dat het werkelijke station waar dit gebeurde 3 of 5 is (ook al zou de hendel van Renee daar nog niet zijn omgezet).

Aan de andere kant: als een kandidaat heel snel het veld over rent en 5-6 hendels omzet, kan hij in een situatie komen dat er niet genoeg stations meer zijn om zijn overblijvende tegenstanders uit te schakelen. Dat zou redelijk zuur zijn (al kon die kandidaat dan nog wel winnen door iemands code te lezen en naar de laptops te gaan).
« Laatst bewerkt op: 10-02-2021, 12:12:08 door Leendert »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #171 Gepost op: 10-02-2021, 14:15:50 »
Feit is dat romdom Splinter vaag gemonteerd is. Hij zegt bij 5 stations te zijn geweest en we mogen er 3 duidelijk in beeld zien. 2 stations zijn onduidelijk in de montage. Wat zou daar de reden van zijn? Heeft hij mogelijk geld weggepakt op 2 stations en mogen we dat niet zien en is hij dus de mol of wordt hij verdacht gemaakt?

Bij station 1 kan ook Marije Charlotte hebben weggedrukt. De ander vage montage is op station 5 als Splinter Rocky uit het spel haalt. Rocky is echter ook bij station 6 weggedrukt. Lag ze toen uit het spel?

(Rocky wordt door Splinter uitgeschakeld op station 2, door Renee op station 4 en door Splinter op station 5  en dan ligt ze uit het spel (Onduidelijk in beeld gebracht) . Rocky is op station 6 ook weggedrukt als Renée daar geld pakt. Kan zijn dat ze dan al uit het spel ligt of dit shot was al eerder).


Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #172 Gepost op: 10-02-2021, 15:22:41 »
Ik heb net hetzelfde zitten doen. Door het camera standpunt lijkt de boom op het ene shot links van de deur en op andere rechts. Maar  ik ben er inmiddels van overtuigd dat het de zelfde plek en het zelfde moment is.
Dat maakt niet uit, want je kan van die afstand nooit zien of er maar 1 of toch 2 schakels om staan, dus Splinter kan daar prima Charlotte hebben uitgeschakeld, zoals ook in de rood/groene stippen onderin te zien is. De regie gaat echt niet zo'n verhelderend element toevoegen voor de kijkers thuis en daar dan in liegen door een stip van groen naar rood te laten gaan als dat niet ook echt gebeurt op dat moment.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #173 Gepost op: 10-02-2021, 15:35:14 »
Dat maakt niet uit, want je kan van die afstand nooit zien of er maar 1 of toch 2 schakels om staan, dus Splinter kan daar prima Charlotte hebben uitgeschakeld, zoals ook in de rood/groene stippen onderin te zien is. De regie gaat echt niet zo'n verhelderend element toevoegen voor de kijkers thuis en daar dan in liegen door een stip van groen naar rood te laten gaan als dat niet ook echt gebeurt op dat moment.
Je kan het wel zien. Hieronder het screenshot van het moment vlak voordat Splinter Charlotte zou uitschakelen. Je ziet duidelijk dat dan nog geen enkele hendel is omgezet, terwijl de regie ons wil doen geloven dat hij enige tijd eerder op dezelfde plek Marije zou hebben uitgeschakeld.
Dit shot is dus fake. De regie wil ons iets anders laten geloven. En dat is juist waar Wie is de Mol om draait.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2021, 15:38:53 door molecula »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #174 Gepost op: 10-02-2021, 15:52:42 »
Ik vermoed om eerlijk te zijn gewoon dat ze niet van elke uitschakeling beelden hadden, en ze in de montage dus soms beelden van een ander moment hebben gebruikt om maar een mooi verhaal te vertellen over wie door wie is uitgeschakeld. Ik heb namelijk niet echt het idee dat de analyse van de beelden ook maar iets zegt over wie de mol is, en dat ze dus niet iets bewust anders hebben gemonteerd om de mol uit de wind te houden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #175 Gepost op: 10-02-2021, 16:51:31 »
Je kan het wel zien. Hieronder het screenshot van het moment vlak voordat Splinter Charlotte zou uitschakelen. Je ziet duidelijk dat dan nog geen enkele hendel is omgezet, terwijl de regie ons wil doen geloven dat hij enige tijd eerder op dezelfde plek Marije zou hebben uitgeschakeld.
Dit shot is dus fake. De regie wil ons iets anders laten geloven. En dat is juist waar Wie is de Mol om draait.
Onzin, na het lezen van alle 9 paginas blijkt duidelijk dat er allerlei blanco plekken in de beelden zitten, die ook nog eens zijn aangevuld met retakes, waarvan dit er ook eentje kan zijn. Nergens blijkt uit dat Splinter hier verdacht wordt neergezet.

Er is maar 1 constante in deze opdracht en de montage en dat is de score onderin. Daaruit blijkt dat Splinter Charlotte uitschakelt en dat is dan dus ook gebeurd. Wellicht op een ander moment, op een andere plek of zonder camera erbij.

Maar ze gaan echt niet een stand in beeld zetten en daarin bewust liegen tegen de kijker. Dat is nog nooit gebeurd en zou het hele programma onderuit halen. Je kan creatief zijn met montage, dingen weglaten, andere audio ergens onder monteren, maar informatie toevoegen die bewust gelogen is, nee.

Dus ik volg gewoon de score van die stand en dan is er niks geks te ontdekken aan wie wie uitschakelt en wordt er zeker niet iemand onterecht verdacht gemaakt.

Helaas kunnen we veel minder met deze opdracht dan we zouden willen.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #176 Gepost op: 10-02-2021, 17:08:43 »
Je mag er inderdaad vanuit gaan dat de standen kloppen, ongeacht of het shot erbij hoort. Ik kijk liever naar de rol van de kol en kandidaat dan ieder shot uit te pluizen.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #177 Gepost op: 10-02-2021, 17:10:36 »
Er is maar 1 constante in deze opdracht en de montage en dat is de score onderin. Daaruit blijkt dat Splinter Charlotte uitschakelt en dat is dan dus ook gebeurd. Wellicht op een ander moment, op een andere plek of zonder camera erbij.

Maar ze gaan echt niet een stand in beeld zetten en daarin bewust liegen tegen de kijker. Dat is nog nooit gebeurd en zou het hele programma onderuit halen. Je kan creatief zijn met montage, dingen weglaten, andere audio ergens onder monteren, maar informatie toevoegen die bewust gelogen is, nee.

Je hebt wel een punt. We weten dat de beelden niet kloppen, maar ze vertellen wel een verhaal. Bijvoorbeeld vertellen ze dat Splinter de derde hendel van Charlotte omzet en we zien daarna ook gelijk de stand onderin veranderen (dus het kan niet een andere hendel zijn die hij overhaalt want anders is zelfs de illusie dat de beelden met het scorebord samenhangen verlaten).

Hetzelfde gebeurt wanneer Rocky een derde hendel met de naam 'Marije' overhaalt en zij dus uitgeschakeld is. Op dat station (station 5) is op dat moment al Charlotte omgezet en dat zou impliceren dat Charlotte dan dood is (maar volgens de score onderin leeft ze dan nog).

We weten op basis van alle analyse dat de beelden inconsistent met elkaar zijn en er dus retakes in zitten met fouten (verkeerde locatie, verkeerde positie hendels). De beelden zijn ook inconsistent met het scorebord. Het scorebord is niet inconsistent met zichzelf. Dus wat geloven we? Ik ben wel geneigd het scorebord te geloven. Als dat al gemanipuleerd is, dan zijn we wel al het houvast bij deze opdracht kwijt.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #178 Gepost op: 10-02-2021, 17:18:16 »
Prima, ieder zijn mening. Dit is inderdaad een retake, maar dan klopt het nog niet, want op dat moment dat Splinter hier zogenaamd Charlotte uitschakelt, is ze volgens de montage al op 3 andere stations uitgeschakeld. Zonder dat ze 3 bolletjes had. Dus los van wie wat doet: of haar score of de score van de anderen klopt niet   ::vergroot::

Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn dat de montage iets anders laat zien dan dat er in werkelijkheid is gebeurd. Dat is zelfs al ontelbare keren voorgekomen in de geschiedenis van WIDM.
Het zal alleen nooit toegegeven worden, dus dit zal weer een opdracht zijn die niet of nauwelijks in aflevering 10 aan bod zal komen. En niet alleen omdat de mol zo onsuccesvol was  ;)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #179 Gepost op: 10-02-2021, 17:30:13 »
Prima, ieder zijn mening. Dit is inderdaad een retake, maar dan klopt het nog niet, want op dat moment dat Splinter hier zogenaamd Charlotte uitschakelt, is ze volgens de montage al op 3 andere stations uitgeschakeld. Zonder dat ze 3 bolletjes had. Dus los van wie wat doet: of haar score of de score van de anderen klopt niet   ::vergroot::

Of de score klopt wel, maar het beeld waarbij je haar hendel omgezet ziet op station 5 klopt niet.