Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden  (gelezen 22771 keer)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #140 Gepost op: 1-02-2021, 21:11:53 »
[...]

De werkelijke volgorde van de kandidaten en biedingen is als volgt:
500 Joshua
5000 Marije
5000 Charlotte
600 Splinter
5000 Rocky
1000 Renée

[...]

Mijn theorie is dat de mol het hoogste bod kopieert, om er zeker van te zijn een rol te kunnen spelen in de volgende opdracht.
Dat betekent, gelet op de volgorde, dat Charlotte of Rocky (met voorkennis van eerder geboden bedragen) het hoogste bod heeft gematcht.

Dat klopt dus niet. Als Renée 5001 euro of meer geboden had, dan was de mol uit jouw theorie alle controle over de opdracht kwijt. Ik zeg niet dat de mol per se als laatste is geweest maar als de mol controle wil, dan is het kopiëren van het hoogste bod riskant omdat er nog een hoger bod kan komen...

Ik heb een tijdje zitten nadenken over de lichtinval. En ik kan me er voor een deel ook in vinden.
Ik vind het zelfs heel plausibel om de mol als laatste bij Rik in de stoel te (laten) plaatsen. Hoe later op de middag, hoe langer die schaduw dan wel lichtinval.
Toen ik er nog eens over ging nadenken, vond ik het nog steeds leuk bedacht. Maar is er ergens in de opname af te leiden hoe laat die opdracht is opgenomen?
Wat ik bedoel: dit hele verhaal ''werkt'' natuurlijk precies andersom, als de opdracht niet 's middags, maar 's morgens is opgenomen.
Of zeg ik nu iets heel geks?
Je ziet tijdens de gesprekken van één kandidaat de lichtval van links naar rechts in het beeld verschuiven dus het is enkel logisch dat de kandidaat met het zonlicht het meest rechts in beeld (Renée) als laatste is geweest.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 21:37:45 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #141 Gepost op: 1-02-2021, 21:24:51 »
Ok, dan is dat opgelost. Opgehelderd, beter gezegd.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #142 Gepost op: 1-02-2021, 21:25:54 »
Dat klopt dus niet. Als Renée 5001 euro of meer geboden had, dan was de mol uit jouw theorie alle controle over de opdracht kwijt. Ik zeg niet dat de mol per se als laatste is geweest maar als de mol controle wil, dan is het kopiëren van het hoogste bod riskant omdat er nog een hoger bod kan komen...
Ja als iemand meer biedt dan gaat de theorie niet op.
Maar dan gaat de verdenking naar die kandidaat die meer dan 5000 bood.
Ook een succes voor de mol/regie.

Blijf me toch afvragen waarom Charlotte als eerste in de rij wordt geplaatst door de productie.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #143 Gepost op: 1-02-2021, 21:31:18 »
Mogelijk in een poging om het ''logische'' verloop van de lichtinval te verdoezelen? Dan hadden ze beter de gordijnen opzij kunnen sluiten, dan was er geen lichtinval geweest.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #144 Gepost op: 1-02-2021, 22:01:27 »
Zonlicht theorie maar met als conclusie dat Marije de mol is:

https://youtu.be/MsVUPlvXC9U

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #145 Gepost op: 1-02-2021, 22:21:38 »
Is alleen niet een volledige theorie, hij behandelt alleen de shots met Marije. Maar bij o.a. Rocky en Renée zijn er ook shots met & zonder zonlicht, komt gewoon door de bewolking. En het is m.i. niet nodig om de mol 2x te laten komen, gewoon als een van de laatsten laten gaan  :)

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #146 Gepost op: 1-02-2021, 22:43:06 »
Als de mol maar 1x hoeft te komen, moet die als DE laatste komen. Anders heb je niet de controle.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #147 Gepost op: 1-02-2021, 22:49:02 »
De mol kan toch gewoon tussendoor komen? Als iedereen geweest is roep je de mol effe terug en dan kan die alsnog een andere beslissing nemen lijkt mij. Da hoeft zelfs niet in de uitzending te zitten als de mol zich aan zijn eerdere bod houdt.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #148 Gepost op: 1-02-2021, 22:52:17 »
Zonlicht theorie maar met als conclusie dat Marije de mol is:

https://youtu.be/MsVUPlvXC9U

Klopt niet. Als je naar Marijes haar kijkt bij het gesprek, haar bod en uiteindelijk opnieuw bij Rik in de kamer met de andree twee dames, dan zie je dat bij het gesprek en het bod haar haar exact hetzelfde zit, maar wanneer ze voor de tweede keer bij Rik komt haar haar iets anders zit. Ik denk dat een wolk de meest logische verklaring is (zoals je dat ook bij andere kandidaten ziet).
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #149 Gepost op: 1-02-2021, 23:13:28 »
De makers weten toch inmiddels ook dat dit soort dingen worden gevonden.

Bovendien is het echt maar zeer de vraag of de mol hier als laatste moet. Zou de opdracht mislukken als de mol niet bij de voordeelgroep zat? Nee toch? Het zou hooguit oneerlijker zijn voor de kandidaten in de niet-voordeelgroep zaten en meer kans hadden om af te vallen. Maar dat is dan de schuld van de kandidaten zelf.

Ik denk dus werkelijk dat hier niets uit te halen is dat de mol gaat aanwijzen. Andere momenten waarop de mol als laatste of eerste moest, waren vaak praktisch van aard, omdat de mol zich moest omkleden of iets dergelijks.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #150 Gepost op: 2-02-2021, 10:47:37 »
Klopt niet. Als je naar Marijes haar kijkt bij het gesprek, haar bod en uiteindelijk opnieuw bij Rik in de kamer met de andree twee dames, dan zie je dat bij het gesprek en het bod haar haar exact hetzelfde zit, maar wanneer ze voor de tweede keer bij Rik komt haar haar iets anders zit. Ik denk dat een wolk de meest logische verklaring is (zoals je dat ook bij andere kandidaten ziet).
Op haar linker schouder zie je een haarlok liggen in ieder shot, dus achter elkaar genomen. Bij Rocky zie je de ketting steeds net onder haar T-shirt uitkomen, ook 1 shot en bij Charlotte zit het haar ook steeds het zelfde. Ik haal daar niets ongewoons uit.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #151 Gepost op: 2-02-2021, 11:28:16 »
Ik vind de tweede en derde € 5000 biedingen iets verdachter dan de andere biedingen, maar in ieder geval één ervan is toeval, dus zo verdacht is het nou ook weer niet. Daarnaast vind ik Charlotte's gedrag onnatuurlijk en lijkt ze een overdreven verantwoording voor haar bod te geven. Het zou de bedoeling geweest kunnen zijn om de mol invloed te geven in de samenstelling van het team van drie. Maar dat plan werd door Rocky om zeep geholpen. En dan is er nog het feit dat ze eerder in de montage zit dan dat ze werkelijk aan de beurt was.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #152 Gepost op: 2-02-2021, 11:36:08 »
Verplaatst door mezelf via delete elders.

Deze opdracht had zoveel meer moeten zijn. nu vind ik het gewoon zwak dat er zo gemakkelijk 5000 euro uit de pot gaat.
Zou het niet leuker zijn geweest dat het geld ENKEL uit de pot gaat als de groep van de hoogste bieder als eerste aankomt en dan hun vrijstelling neemt. Als daarentegen de andere groep als eerste aankomt dan komt dat geld net WEL in de pot en uiteraard krijgen zij de vrijstellingen.
Maar vooral ook dat er geen gelijke bedragen worden genoemd ... nu is het vrijwel zeker dat de mol teruggekomen is om een zelfde bedrag te zetten als de andere twee (zie foto's lichtinval). Ook dat is zeer zwak! De mol zou in dit geval moeten vechten met gelijke wapens en dan afhankelijk van in welke groep hij/zij komt of helpen om er absoluut te geraken of net zoveel mogelijk spel ophouden. Dat zou veel leuker zijn geweest imo.

Zijn er nu die 100% overtuigd zijn door de lichtinval of niet?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #153 Gepost op: 2-02-2021, 12:02:19 »
Zijn er nu die 100% overtuigd zijn door de lichtinval of niet?
Ik ben nog nergens 100% van overtuigd maar de lichtinval versterkt mijn visie dat de mol geen 5000 euro geboden heeft (en dus Splinter of Renée is)

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #154 Gepost op: 2-02-2021, 12:04:26 »
Hieronder de beelden van de gesprekken met Rik, links het moment van 5000 euro bieden. Details zijn hetzelfde als de voorafgaande gesprekken, dus vrijwel zeker aansluitend.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #155 Gepost op: 2-02-2021, 14:29:47 »
Voor iedereen die drie keer 5000 euro te toevallig vindt en daarom de Mol onder die drie vermoedt:

https://nos.nl/artikel/2367034-vader-moeder-en-hun-pasgeboren-dochter-uit-uden-jarig-op-dezelfde-dag.html

Toeval bestaat. ;)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #156 Gepost op: 2-02-2021, 15:38:52 »
Voor iedereen die drie keer 5000 euro te toevallig vindt en daarom de Mol onder die drie vermoedt:

https://nos.nl/artikel/2367034-vader-moeder-en-hun-pasgeboren-dochter-uit-uden-jarig-op-dezelfde-dag.html

Toeval bestaat. ;)

Het kan best toeval zijn. 5.000 euro klinkt wel als het meest logische bedrag, maar drie keer is wel opmerkelijk. Als we een blinde test zouden doen (wat eigenlijk niet te doen is), zouden we kunnen zien hoe groot de kans is. Ik mag toch hopen dat die kans groter is dan vader-moeder-dochter op dezelfde dag jarig, want die kans is echt bijzonder klein (~0.0007%), maar als je alle vader-moeder-kind relaties in Nederland meeneemt, dan is de kans groot dat dit een keer gebeurt.

Ik ben niet zo heel goed in kans rekenen. Maar als we aannemen dat 10% van de mensen in die situatie 5.000 euro zouden bieden, wat is dan de kans dat 2 van de kandidaten dat bieden en wat is de kans dat 3 van de kandidaten dat bieden? How verandert die wiskunde als we 5%, 20% of 30% aannemen? Dat zou een indicatie moeten geven van hoe gek het nou eigenlijk is wat er hier gebeurt.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #157 Gepost op: 2-02-2021, 16:07:27 »
De makers weten toch inmiddels ook dat dit soort dingen worden gevonden.

Bovendien is het echt maar zeer de vraag of de mol hier als laatste moet. Zou de opdracht mislukken als de mol niet bij de voordeelgroep zat? Nee toch? Het zou hooguit oneerlijker zijn voor de kandidaten in de niet-voordeelgroep zaten en meer kans hadden om af te vallen. Maar dat is dan de schuld van de kandidaten zelf.

Ik denk dus werkelijk dat hier niets uit te halen is dat de mol gaat aanwijzen. Andere momenten waarop de mol als laatste of eerste moest, waren vaak praktisch van aard, omdat de mol zich moest omkleden of iets dergelijks.
De mol wil niet als laatste om bij de voordeelgroep te komen, maar om te kunnen bepalen of hij een hoger bod wil doen of niet. Als er alleen hele lage biedingen liggen zal hij erover heen kunnen gaan om meer geld uit de pot te spelen. Als er al een heel hog bod ligt, wat nu het geval was, kan je zelf uit de schijnwerpers blijven en laag gaan zitten.

Wolken of niet, een aantal mensen komt duidelijk eerder in de kamer dan anderen en komen ook niet meer terug, dus die kunnen het dan eigenlijk niet zijn.


Dat Renee hier als laatste is, is wel een hele sterke hint naar haar. En omdat er zoveel geld uit de pot is vallen de kandidaatse acties van hiervoor ook wel een beetje af. Dit wordt versterkt omdat de productie Splinter als laatste in het kamertje met Renee en Joshua binnen laat komen. Daardoor lijkt het in de montage alsof hij de laatste is. Dat zou ook verklaren waarom Splinter door is.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2021, 16:39:55 door Theovv »

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #158 Gepost op: 2-02-2021, 16:24:57 »
Ik ben niet zo heel goed in kans rekenen. Maar als we aannemen dat 10% van de mensen in die situatie 5.000 euro zouden bieden, wat is dan de kans dat 2 van de kandidaten dat bieden en wat is de kans dat 3 van de kandidaten dat bieden? How verandert die wiskunde als we 5%, 20% of 30% aannemen? Dat zou een indicatie moeten geven van hoe gek het nou eigenlijk is wat er hier gebeurt.

Mijn kansrekening is wat roestig, maar hierbij een poging. :) De kans dat de eerste drie kandidaten 5000 bieden en de volgende drie iets anders, is dan 0.9^3 * 0.1^3. Maar de precieze positie van de 5000-bieders maakt niet uit, dus dan heb je een correctiefactor C(6,3) nodig. Samen: 0.01458 oftewel een kleine 1,5%. Hetzelfde verhaal met maar twee kandidaten die 5000 bieden wordt dan 9,8%.

Maar eigenlijk denk ik dat je niet zo veel aan deze getallen hebt. 'De kans dat een kandidaat 5000 biedt' is niet precies waarin je geïnteresseerd bent; eerder 'de kans dat een kandidaat een hoog bedrag biedt dat al een keer geboden is'. En dat maakt de berekeningen weer een stuk lastiger.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #159 Gepost op: 2-02-2021, 16:36:49 »
Ik denk even hardop. We zullen met wat vragen blijven zitten nu we de volgorde definitief bepaald lijken te hebben.

Deze gelijke bieding had natuurlijk nooit gekund als er iemand was die geen mooi afgerond bedrag had gekozen. Ook met 5100 was het denk ik - al is het maar gevoelsmatig - een stuk onwaarschijnlijker geweest.

Nu kijken we er natuurlijk vooral naar alsof de makers en de Mol samen een duidelijk vooropgezet plan hadden, en het niet wat meer op toeval aan lieten komen. Aangezien het hier (of in de volgende opdracht eigenlijk) hoofdzakelijk om vrijstellingen ging, wilden ze misschien niet per se dat de Mol hier een rol in zou hebben. Ik denk ook dat ze vanuit zowel verdachtmakingen als maakoogpunt ze de Mol niet een exorbitant hoog bedrag uit de pot wilden laten roven. Daarmee wordt het zeer onwaarschijnlijk dat Marije de Mol is als ze als eerste met 5000 euro komt. Of ze moeten zelf met meerdere takes wel wat goede bedragen ingeschat hebben.

Met Charlotte kunnen ze wel hebben gedacht, we zetten haar erbij en dan is er altijd ook nog een kandidaat verantwoordelijk voor het bedrag en ze zijn samen verdacht (en bovendien blijft dan de vraag: zou de Mol zoiets opzichtigs doen?). Het was natuurlijk mogelijk dat er daarna nog iemand overheen ging, maar het is goed mogelijk dat er een paar takes zijn gedaan met haar waarin ze voor verschillende bedragen gaan (of ze hadden nu mazzel en een re-take is niet nodig geweest). Punt is wel dat er dan twee met een gelijk bedrag zijn en de opzet leek altijd één winnaar van de voorkennis. Dat zou dan sowieso een wassenneus geweest zijn in dit scenario, maar er was ook nog de mogelijkheid dat er een hoger bod kwam. Wellicht had men dan het zo gelaten, en was er dus die 'onwenselijke' 50/50 executie gekomen. Als het die wassenneus is, dan is dus het gevoel 'ik bied laag en misschien word ik nog gekozen' bijna onterecht als maar één iemand gekozen hoeft te worden.

Met Rocky als Mol was het natuurlijk wel het makkelijkste om het keuzeprobleem op te lossen op het eind, maar dan vallen we hier wel massaal van onze stoel mocht ze toch nog de Mol blijken (maar goed, ter herinnering: Jeroen was ook lang erg onverdacht hier op het forum). Nog steeds was Rocky niet het laatste in de rij, dus mocht ze de Mol geweest zijn, hadden ze bij haar ook meer takes gedaan, denk ik, om niet dat opvallende 5000 met drie gehad te hebben.

Enige wat hardere conclusie die ik kan trekken is dat we hoe dan ook naar een bepaalde vorm van improvisatie/gok zitten te kijken.

Splinter was ook echt heel nerveus en friemelig weer en leek echt te worstelen met een voor hem 'inhumane'/oneerlijke keuze: vanuit zijn hart wil hij niet de pot voor een hoog bedrag roven. Als hij de Mol is, vind ik het heel knap wat zij hier met zijn performance hebben gedaan. Charlotte zoals eerder opgemerkt erg gespannen met Rik. Als het Renée is, is het weinig opvallend.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2021, 16:41:00 door Uil »