Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur  (gelezen 34817 keer)

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #140 Gepost op: 12-01-2021, 20:48:40 »

Dat klopt. Charlotte geeft naar renee. Maar renee ook naar charlotte. En remco ook naar erik. Dus da zou ik niet echt naar kijken  het kan ook dat het bij florentijn een kast is. Maar zijn kamer is sowieso langer dan die van splinter en die kamers zijn alleen maar bij de deuren wat verder uit elkaar. Daarim denk ik dat dit geen kast is Maar een deur. 100% weet ik het niet. Maar juist omdat er vele kandidaten hun brief door de deur naar een andere kandidaat schuiven is het heel duidelijk dat iedereen na elkaar oogenomen werd. Ik ga er ook van uit dat de mol als laatste in zijn kamer gefilmd werd en weet wat iedereen gekozen heeft. Op basis daarvan kan ik ook remco erik en splinter uitsluiten. Helaas is erik er al uit waardoor alleen splinter als niet mol overblijft, zie ook hier: https://awwwesome.nl/widm/1/1/widm-tijd.png

Ok, dankje voor de opheldering  ::zwaai::

Offline geennaam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #141 Gepost op: 12-01-2021, 21:08:10 »
Thomas, bedankt voor je overzicht van de kamers. Toch begrijp ik nog niet waarom je Remco, Eric en Splinter hierdoor als mol kan uitsluiten?

Offline thomasscheper

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #142 Gepost op: 12-01-2021, 21:19:37 »
Thomas, bedankt voor je overzicht van de kamers. Toch begrijp ik nog niet waarom je Remco, Eric en Splinter hierdoor als mol kan uitsluiten?

De kamers hebben aan de kant naar osten toe de fensters. De eerste beelden vande kamers die we zien is duidelijk vel lichtinval door deze fensters. Dus die beelden zijn in de ochtend genomen. Aan het einde bij rick zie je dat de zon al ver in het westen is. Want de laatste kamer heeft ook fenster naar zuiden en de lichtinval laat duidelijk zien dat de zon al ver in het westen is. Nu zie je zowel bij remco Erik en splinter lichtinval in hun kamer waarmee dus bewezen is dat ze eerder aan het begin, voordat de zon boven het kasteel staat, aan de beurt zijn. Bij alle anderen kandidaten wordt dit helaas niet duidelijk want je ziet of helemaal niet se kant van het venster of de lichtinval is er niet omdat ze later zijn.

Offline geennaam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #143 Gepost op: 12-01-2021, 21:32:19 »
Dank, nu begrijp ik je hypothese! Interessant... Splinter stond  hoog op mijn lijst na de vorige aflevering, maar dit brengt me weer aan het twijfelen nu :-\\

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #144 Gepost op: 14-01-2021, 12:54:04 »
Hahah die komt van mij.

Geweldig uitputtend uitzoekwerk, Thomas. Bedankt dat je het hier met ons wilt delen.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #145 Gepost op: 14-01-2021, 15:34:59 »
ik zie in Charlotte geen mol maar waarom heeft zij als enige vier molshoopjes op de tafel liggen??

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #146 Gepost op: 14-01-2021, 16:10:45 »
Ik zag op You Tube een oud filmpje van de locatie (jaroslavice zámek) en toen lag het kleedje er al. ;)

Hoort net zoals het andere meubilair bij de inboedel.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #147 Gepost op: 14-01-2021, 17:09:23 »
Ik heb de opdracht nog eens teruggekeken om de layout van de verschillende kamers te begrijpen. Het was mij opgevallen dat bij Marije het kloppen vanuit de zijkant kwam, terwijl ik aannam dat de gang aan de tegengestelde kant van het raam was. Maar bij wat nazoeken kom ik erachter dat dit helemaal niet zo vreemd is. Hieronder mijn conclusies, maar ik denk niet dat er echts iets in zit, waar we iets mee kunnen.

Als referentiepunt heb ik dit uitzoekwerk gebruikt:
https://awwwesome.nl/widm/1/1/

Deze indeling is gebaseerd op de lichtinval bij de shots aan het begin. Het lijkt waarschijnlijk (maar niet zeker) dat dit pretakes zijn die allemaal rond dezelfde tijd gemaakt zijn. Ik weet niet of deze verdeling klopt, maar ik er (met enige voorzichtigheid) wel van uit.

Er is echter 1 punt waar ik het niet zomaar mee eens ben. Ik ben het niet eens met de conclusie dat Rocky's kamer niet op het zuiden is gericht. Je ziet haar op een gegeven moment bij de deur staan en je ziet een vage schaduw van het soort die doorgaans door buitenlicht komt. Dat suggereert dat er een raam aan de andere kant zit. Voor het gemak ga ik er vanuit dat dat raam ook op het zuiden is gericht, maar zeker is dat niet.

Het valt overigens wel op dat Rocky's kamer geen deur aan 1 van de zijkanten heeft (niet aan de oostkant, als we aannemen dat de lichtrbon zuid is). Splinter, Charlotte, Renee, Marije, Lakshmi en Erik hebben in ieder geval wel een deur aan allebei de zijkanten (voor het gemak west en oost). Bij Florentijn, Joshua en Remco zien we maar 1 zijdeur (west bij Florentijn en Joshua, oost bij Remco), maar het is mogelijk dat er ook aan de andere kant nog een zijdeur is.

Lakshmi en Renee hebben geen deur aan de muur tegenovergesteld aan het raam (noord) en bij Florentijn is het niet duidelijk of hij aan die kant een deur heeft.

Nu de vraag: aan welke kant staat de mol? Dat verschilt nogal. Soms staat hij aan de wester zijdeur (Splinter, Florentijn, Renee, Lakshmi, Marije), soms aan de ooster zijdeur (Charlotte, Remco) en soms aan de noorderdeur tegenover het raam (Joshua, Erik, Rocky).

Als de kamers echt naast elkaar zaten in de volgorde die hierboven is aangenomen, dan heeft de mol dus geopereerd vanuit de kamers van de volgende kandidaten: Renee (2x), Splinter (1x), Charlotte (1x), Marije (1x), Erik (1x), 1 keer vanuit de eindkamer en dus 3 keer vanuit de gang.

We kunnen aannemen dat de kandidaten hun opdracht na elkaar uitgevoerd / opgenomen en dat de andere kamers toen leeg waren. Dus de mol kan prima tijdelijk de kamer van een andere kandidaat gebruikt hebben. Dus, zoals ik al zei, we kunnen er uiteindelijk niet echt iets mee.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #148 Gepost op: 14-01-2021, 17:16:39 »
Ik heb de opdracht nog eens teruggekeken om de layout van de verschillende kamers te begrijpen. Het was mij opgevallen dat bij Marije het kloppen vanuit de zijkant kwam, terwijl ik aannam dat de gang aan de tegengestelde kant van het raam was. Maar bij wat nazoeken kom ik erachter dat dit helemaal niet zo vreemd is. Hieronder mijn conclusies, maar ik denk niet dat er echts iets in zit, waar we iets mee kunnen.

Als referentiepunt heb ik dit uitzoekwerk gebruikt:
https://awwwesome.nl/widm/1/1/

Deze indeling is gebaseerd op de lichtinval bij de shots aan het begin. Het lijkt waarschijnlijk (maar niet zeker) dat dit pretakes zijn die allemaal rond dezelfde tijd gemaakt zijn. Ik weet niet of deze verdeling klopt, maar ik er (met enige voorzichtigheid) wel van uit.

Er is echter 1 punt waar ik het niet zomaar mee eens ben. Ik ben het niet eens met de conclusie dat Rocky's kamer niet op het zuiden is gericht. Je ziet haar op een gegeven moment bij de deur staan en je ziet een vage schaduw van het soort die doorgaans door buitenlicht komt. Dat suggereert dat er een raam aan de andere kant zit. Voor het gemak ga ik er vanuit dat dat raam ook op het zuiden is gericht, maar zeker is dat niet.

Het valt overigens wel op dat Rocky's kamer geen deur aan 1 van de zijkanten heeft (niet aan de oostkant, als we aannemen dat de lichtrbon zuid is). Splinter, Charlotte, Renee, Marije, Lakshmi en Erik hebben in ieder geval wel een deur aan allebei de zijkanten (voor het gemak west en oost). Bij Florentijn, Joshua en Remco zien we maar 1 zijdeur (west bij Florentijn en Joshua, oost bij Remco), maar het is mogelijk dat er ook aan de andere kant nog een zijdeur is.

Lakshmi en Renee hebben geen deur aan de muur tegenovergesteld aan het raam (noord) en bij Florentijn is het niet duidelijk of hij aan die kant een deur heeft.

Nu de vraag: aan welke kant staat de mol? Dat verschilt nogal. Soms staat hij aan de wester zijdeur (Splinter, Florentijn, Renee, Lakshmi, Marije), soms aan de ooster zijdeur (Charlotte, Remco) en soms aan de noorderdeur tegenover het raam (Joshua, Erik, Rocky).

Als de kamers echt naast elkaar zaten in de volgorde die hierboven is aangenomen, dan heeft de mol dus geopereerd vanuit de kamers van de volgende kandidaten: Renee (2x), Splinter (1x), Charlotte (1x), Marije (1x), Erik (1x), 1 keer vanuit de eindkamer en dus 3 keer vanuit de gang.

We kunnen aannemen dat de kandidaten hun opdracht na elkaar uitgevoerd / opgenomen en dat de andere kamers toen leeg waren. Dus de mol kan prima tijdelijk de kamer van een andere kandidaat gebruikt hebben. Dus, zoals ik al zei, we kunnen er uiteindelijk niet echt iets mee.
Maar wel met de lichtval en welke kandidaten er vroeg gingen en dus hoogstwaarschijnlijk niet de mol zijn.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #149 Gepost op: 14-01-2021, 17:34:11 »
Maar wel met de lichtval en welke kandidaten er vroeg gingen en dus hoogstwaarschijnlijk niet de mol zijn.

Sorry, het is me niet duidelijk welk gedeelte van mijn analyse je op reageert.

Ik ben het eens dat de volgorde waarin de kandidaten aan de beurt waren interessante informatie is. De lichtinvalanalyse van awwesome helpt daar echter niet bij, want die is gebaseerd op de shots van de kamer aan het begin van de opdracht. Dat zijn shots zonder de kandidaten erin. Volgens mij heeft er nog niemand geprobeerd de volgorde te achterhalen door de lichtinval tijdens de opdracht zelf te analyseren. Theoretisch gezien kan dat, maar dat lijkt me bijzonder lastig (wisselende camerahoeken, vaak geen schaduw zichtbaar in beeld, etc.) Ik heb die analyse in ieder geval niet gedaan.

Offline thomasscheper

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #150 Gepost op: 14-01-2021, 17:39:18 »
Sorry, het is me niet duidelijk welk gedeelte van mijn analyse je op reageert.

Ik ben het eens dat de volgorde waarin de kandidaten aan de beurt waren interessante informatie is. De lichtinvalanalyse van awwesome helpt daar echter niet bij, want die is gebaseerd op de shots van de kamer aan het begin van de opdracht. Dat zijn shots zonder de kandidaten erin. Volgens mij heeft er nog niemand geprobeerd de volgorde te achterhalen door de lichtinval tijdens de opdracht zelf te analyseren. Theoretisch gezien kan dat, maar dat lijkt me bijzonder lastig (wisselende camerahoeken, vaak geen schaduw zichtbaar in beeld, etc.) Ik heb die analyse in ieder geval niet gedaan.

Ik baseer mijn analyse NIET op de beginshoots! Die gebruik ik alleen maar om aan te tonen dat de kamers van tevoren gefilmd zijn en dat ik da het begin van het lichtinval  zie. Zelfee voor de eindshoots bij rick. Dat gebruik ik om aan te tonen dat de zin al ver in het westen is. Daartussen zie je dus bij remco Erik en splinter directe lichtinval. Daardoor weet je dat ze in de ochtend aan de beurt zijn. Bij geen andere kandidaat wordt dit duidelijk  je kunt ook niet naar indirekte lichtinval of schaduw kijken. Want die heb je ook overdag zonder dat er directe lichtbron is.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #151 Gepost op: 14-01-2021, 17:55:01 »
Ik baseer mijn analyse NIET op de beginshoots! Die gebruik ik alleen maar om aan te tonen dat de kamers van tevoren gefilmd zijn en dat ik da het begin van het lichtinval  zie. Zelfee voor de eindshoots bij rick. Dat gebruik ik om aan te tonen dat de zin al ver in het westen is. Daartussen zie je dus bij remco Erik en splinter directe lichtinval. Daardoor weet je dat ze in de ochtend aan de beurt zijn. Bij geen andere kandidaat wordt dit duidelijk  je kunt ook niet naar indirekte lichtinval of schaduw kijken. Want die heb je ook overdag zonder dat er directe lichtbron is.

Sorry, ik focuste me alleen op een ander gedeelte van je analyse: de locaties van de kamers. Ik had gemist dat er ook een analyse was over wanneer iedereen aan de beurt was.

Jammer dat Remco en Erik er al uit zijn. Maar als we dus denken dat de mol waarschijnlijk als een van de laatsten gaat, maakt dit Splinter ook iets minder waarschijnlijk als mol.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #152 Gepost op: 14-01-2021, 19:27:59 »
Wat ik wel bijzonder vindt is dat ze de volgorde van de Shots bij Charlotte hebben gewijzigd.

Op foto 1 komt ze binnen en liggen de naamkaarten vd kandidaten nog netjes op rij.

Daarna neemt ze alle naamkaarten vd kandidaten door.

Vervolgens een shot dat ze de molkaart met aanwijzing open maakt...en daarbij liggen de naamkaartjes ineens weer zoals in het begin. Foto 2

Als laatste ligt alles weer door elkaar (voordat ze vertrekt pakt ze het op).

We mochten dus blijkbaar niet zien dat ze startte met het openen van de molkaart/aanwijzing..waarom?
« Laatst bewerkt op: 14-01-2021, 19:29:33 door Rozz75 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #153 Gepost op: 14-01-2021, 23:10:23 »
We mochten dus blijkbaar niet zien dat ze startte met het openen van de molkaart/aanwijzing..waarom?
Omdat de Mol niet geïnteresseerd is in de kandidaten, want die kent hij al goed? En dus automatisch naar het envelopje grijpt, een soort van beginnersfoutje?
Aan de andere kant is het misschien zo dat de kandidaten ook al zo'n beetje wisten met wie ze op pad waren, als ze in een bubbel zijn afgereisd. Dan zal niet iedereen even geïnteresseerd zijn geweest in wie er nog meer meededen. En verder zal er met de Mol wel zijn besproken hoe in die eerste scene te handelen, en die had ter plekke opnieuw kunnen worden opgenomen als hij niet kandidaats genoeg handelde.
Ik verbind er maar geen conclusies aan. :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #154 Gepost op: 15-01-2021, 10:20:00 »
We mochten dus blijkbaar niet zien dat ze startte met het openen van de molkaart/aanwijzing..waarom?

Ik denk dat dit meer is hoe de montage besloten heeft het verhaal te vertellen. Sommige kandidaten openen de envelop eerst, anderen kijken eerst naar de blaadjes met andere kandidaten. Als je dat door elkaar laat zien, wordt het een moeilijk te volgen zootje. Je moet in de montage dus een keuze maken en beide onderdelen gegroept laten zien. Ik vind de gekozen volgorde logisch: blaadjes met alle kandidaten (eigenlijk een soort voorstel rondje), envelop met aanwijzing, zoeken naar de 250, etc.

Ik zoek hier niet echt iets achter.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #155 Gepost op: 15-01-2021, 19:00:49 »
Ok thanks, interessant! Alleen Remco opende ook als eerste het kaartje, de rest ging eerst naar de foto’s (als ik me goed herinner).

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #156 Gepost op: 15-01-2021, 20:22:03 »
In het kaartje staat misschien wat je met de foto's moet doen, dat wisten de kandidaten niet... Volkomen logisch om meteen het kaartje te openen. Er waren ook kandidaten die in de biecht expliciet uit gingen leggen waarom zij juist eerst de info bij de foto's gingen lezen...

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #157 Gepost op: 15-01-2021, 20:40:01 »
Tja ik dacht nog aan de titel ‘gelijk’ 🥴

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #158 Gepost op: 16-01-2021, 15:04:40 »

Ik ga er dus ook van uit dat ze de mol als laatste gefilmd hebben zodat hij al weet wat de rest gekozen heeft. Op basis daarvan kan ik ook 2 deelnemer uitsluiten, ondat ze  duidelijk vroeger als de rest aan de beurt waren. hoe dat kan zie je hier:

https://awwwesome.nl/widm/1/1/widm-tijd.png


Nu weten ze wel dat de molloten alert zijn op de volgorde bij de opdrachten en vorige keer speelde lichtinval ook een grote rol, en ik vraag me af of het zo belangrijk is als mol om in deze opdracht aan het eind te zitten. Stel ze waren allemaal voor het geld gegaan ipv een joker, dan was de mol nog steeds voor het geld gegaan om bij de bespreking een joker te gaan kopen om minder geld in de pot te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2021, 15:09:10 door Run »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #159 Gepost op: 16-01-2021, 18:14:49 »
Het gebeurt vaak dat de Mol in de eerste afl. een opdracht op gang moet brengen.
Denk bv aan Thomas en de sleutel. Ik heb mij afgevraagd of in dit geval de Mol de opdracht heeft gekregen om er voor te zorgen dat het 2e deel, de echte joker, ook van de grond kwam in geval dat iedereen voor de kaartjoker had gekozen.
Wat dan?
De Mol zou te veel opvallen om dan als enige voor de echte joker te gaan. Zou de regie dan het 2e deel hebben laten vervallen?
Nu waren er 3 personen die het geld bij zich hielden en voor de echte joker gingen. Zou de Mol daar tussen zitten? Of onderduiken in de grote groep?
Zonder twijfel krijgt de Mol te horen dat er méér dan 1 persoon voor de echte joker gaat. Dus het 2e deel van de opdracht is gered.
Ik denk dat in dit geval de Mol het 2e deel van de opdracht niet had kunnen redden als er niemand anders voor de echte joker was gegaan.
Dus waarom dan jezelf in de kijker zetten door ook voor de echte joker te gaan?
Voorzichtige conclusie: de Mol zat in de grote groep.