Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders  (gelezen 16383 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #140 Gepost op: 1-02-2023, 18:52:43 »
Optie 1) Daniel is de mol, foutje van de productie dat er 4 eneveloppen in beeld waren.

Optie 2) we zien 4 enveloppen, maar zijn er in werkelijkhe8d maar 2 zoals sommigen hier beweren. Dit geloof ik niet.

Optie 3) Het is in scene gezet om Daniel megaverdacht te maken als mol. Dat geloof ik ook niet. Want dan kan je bij elke verdachte actie denken dat het in scene is gezet en heeft het ook geen zin om te speuren naar de mol.

Ik blijf bij optie 1

Optie 4: Daniël heeft echt 4-5 pakbonnen als kandidaat gevonden en dat gewoon eerlijk verteld. (Nabil is erg van slag dat Daniël afging, wat minder logisch is als hij zogenaamd maar 2 pakbonnen had.) De montage laat een deel daarvan weg zodat het lijkt alsof er missende pakbonnen zijn, zodat we allemaal wat extra paranoïde worden. De kandidaten hebben het niet over missende pakbonnen. Foutje dat er een deel daarvan nog in beeld was.

Vooralsnog acht ik optie 4 het meest waarschijnlijk.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #141 Gepost op: 1-02-2023, 19:15:18 »
Ja eens. Die laatste optie is aanneemlijk. Anders was de groep er wel op aangeslagen.
Maar het was wel even schrikken. Knap uitzoekwerk.

« Laatst bewerkt op: 1-02-2023, 19:23:25 door Dusss »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #142 Gepost op: 1-02-2023, 19:47:38 »
Optie 4: Daniël heeft echt 4-5 pakbonnen als kandidaat gevonden en dat gewoon eerlijk verteld. (Nabil is erg van slag dat Daniël afging, wat minder logisch is als hij zogenaamd maar 2 pakbonnen had.) De montage laat een deel daarvan weg zodat het lijkt alsof er missende pakbonnen zijn, zodat we allemaal wat extra paranoïde worden. De kandidaten hebben het niet over missende pakbonnen. Foutje dat er een deel daarvan nog in beeld was.

Vooralsnog acht ik optie 4 het meest waarschijnlijk.

Helemaal mee eens, vooral ook omdat we alle kandidaten horen zeggen hoeveel pakbonnen ze gepakt hebben behalve Daniel en Jurre. Speculatie: We zien Daniel maar  2 pakbonnen pakken, de rest is weggehaald uit de montage.

speculatie:
Ik heb het al eerder gepost: Jurre zou de vier pakbonnen van Nabil meenemen maar wat ik in de beelden zie heeft hij veel minder bonnen in zijn hand. Jurre heeft de 2 missende bonnen gepakt en zich hiermee laten pakken. De vier van Nabil heeft hij eerder weggemoffeld.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #143 Gepost op: 1-02-2023, 20:07:26 »
Ik zie er meer dan twee in zijn hand. Dat zou Jurre nooit kunnen doen. De groep wist hoeveel pakbonnen Nabil had achtergelaten.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #144 Gepost op: 1-02-2023, 20:34:35 »
Er lijkt trouwens een raar gat in de regels te zitten.

Als je met pakbonnen op zak gepakt wordt, zijn die pakbonnen uit het spel. Maar je mag pakbonnen wel ergens achterlaten voor andere kandidaten. Dan kun je natuurlijk je pakbonnen snel op de grond gooien vlak voor je gepakt wordt. Maar goed, dat had vast niet gemogen. (Of kan pakbonnen achterlaten alleen als je uit de doolhof gaat zonder gepakt te worden?)

Offline Molloat

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #145 Gepost op: 1-02-2023, 20:37:02 »
Optie 4: Daniël heeft echt 4-5 pakbonnen als kandidaat gevonden en dat gewoon eerlijk verteld. (Nabil is erg van slag dat Daniël afging, wat minder logisch is als hij zogenaamd maar 2 pakbonnen had.) De montage laat een deel daarvan weg zodat het lijkt alsof er missende pakbonnen zijn, zodat we allemaal wat extra paranoïde worden. De kandidaten hebben het niet over missende pakbonnen. Foutje dat er een deel daarvan nog in beeld was.

Vooralsnog acht ik optie 4 het meest waarschijnlijk.

Is er een voorbeeld te noemen uit de geschiedenis waaruit blijkt dat zoiets eerder is gebeurd?
Ik kijk het programma al erg lang fanatiek en ik kan me iets vergelijkbaars in ieder geval niet voor de geest halen. Telkens wanneer er een sterk vermoeden was gebaseerd op de beelden die we zagen dat een mol toen deze alleen was tijdens een opdracht geld heeft verdoezeld bleek dit voor zover ik weet later ook zo te zijn. Neem als voorbeeld Merel bij de laseropdracht, dat zij geld daarbij had weggemoffeld was al af te leiden in de tweede aflevering uit de beelden die wij te zien kregen van deze opdracht. Wanneer een kandidaat afgaat met 4-5 pakbonnen, zou ik juist verwachten dat dit in de montage breed wordt uitgemeten om de mol uit de wind te houden. Het gros van de kijkers is geen fanatieke molloot en heeft dus waarschijnlijk niet eens door dat er nu 3 enveloppen missen.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #146 Gepost op: 1-02-2023, 21:31:07 »
Stel Daniel is een kandidaat. Misschien wel een finalist, die tot dusverre weinig verdachts op zijn kerfstok heeft. Nu pakt hij 5 pakbonnen, en gaat af. Dan zijn er twee manieren om hem eindelijk eens verdacht te krijgen:

1) Je laat het allemaal zien.
2) Je gaat nog een stapje verder: je geeft hem een molmontage, die suggereert dat hij er maar 2 heeft gepakt. Maar je laat er met opzet wat (vrij snel te vinden) beelden doorheen glippen waaruit blijkt dat hij er meer pakt. Extra verdacht!

We werden al via Moltalk aangespoord om te gaan zoeken, want daar was het al een item. Foutje dat een deel nog in beeld was, denk ik dus niet. Als we niet mochten weten wie hier de boosdoener was, hadden ze daar wel wat zorgvuldiger op gelet. Vooral die drie bonnen in zijn hand bij pakbon twee. Die vallen al bijna op zonder het beeld stil te zetten.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #147 Gepost op: 2-02-2023, 00:09:44 »
Daniël heeft de eerste knop niet ingedrukt en kon daar enveloppen weggooien in een krat of zo, zonder dat de rest mee kon kijken. Daarna komt de dubbele verdachtmaking/twist met vier, o nee toch twee enveloppen om ons voor de gek te houden. 2? Oh nee 4, o toch 2.
Daniël ging als eerste had een goede positie drukt niet op een knop en nou gaan we hem niet verdenken.  ::niet-ok::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #148 Gepost op: 2-02-2023, 07:24:46 »
De opzet van deze opdracht was dat iemand op het scherm keek om aanwijzingen te geven aan de loper.
Dat betekent dat de laatste loper geen schermkijker heeft tenzij er iemand wel door het doolhof kwam of als iemand terug kwam naar het begin.
Wij hebben het overleg niet gezien, maar wel de conclusie.
Nabil zou terugkomen met waarschijnlijk veel pakbonnen, want tweede loper, en dat overlaten aan een loper met alle tijd.
Jurre maakt gebruik van de opzet van deze opdracht, door van Nabils werk te profiteren. Weten wat de kansen zijn en daarvan profiteren is mols.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #149 Gepost op: 2-02-2023, 09:04:26 »
Hij heeft met dit gemolloot wel bereikt wat hij wilde, want bij een biecht in de opdracht 'een(d)zame hoogte' zegt hij dat hij Annick laat bellen 'omdat hij best wel verdacht wordt in de groep'
« Laatst bewerkt op: 2-02-2023, 15:55:17 door Mollem »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #150 Gepost op: 2-02-2023, 09:36:02 »
Hoe dan ook, er is iets gebeurd in de montage. Rik zegt dat er 13 bonnen gepakt zijn, we zien er maar 10 op beeld. Bij alle kandidaten horen we wat ze gepakt hebben behalve bij Daniel en Jurre. Jurre zou de 4 bonnen van Nabil meenemen maar is dit ook gebeurd? Daniël wil als eerste. De groep bespreekt van te voren dat het een risico is om als eerste te gaan:

"Het gevaar zit hem erin dat als je als eerste gaat en het einde niet haalt....Dat je heel veel geld kwijt bent. Dat dacht ik ook."


Daniel zou dan op safe gaan. Nabil deed dat ook, veel bonnen pakken en op safe gaan. Terecht ook dat  Nabil vroeg wat er bij Daniel gebeurd was. Dan zou je inderdaad vermoeden dat Daniel meer gepakt heeft dan wij gezien hebben maar waarom zou een mol zich zo bij zijn medekandidaten in de kijker spelen?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #151 Gepost op: 2-02-2023, 11:16:07 »
Bij Nabil was het geluid uit. Hij kan verbaal instructies hebben gegeven dat de 'zwarte regenjas' bij de poort moest gaan staan om Jurre af te vangen.

Daniël wist ook dat Jurre met veel enveloppen zou gaan lopen. Met andere woorden ook hij kon de 'zwarte regenjas' informeren over de komst van Jurre en Nabil verdacht maken door zijn porto uit te zetten.

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #152 Gepost op: 2-02-2023, 12:53:18 »
Aan het begin van de aflevering is een overzichtsbeeld te zien vanaf de kant van de uitgang, hier kun je zien dat er in dit stuk idd nog een pakbon hangt.

Onderstaande beelden uit begin van de opdracht kun je 2 bonnen zien hangen. Het is niet heel duidelijk, maar als je het beweegende beeld bekijkt is hier duidelijk een lichter vlak te zien als de kisten. de 1e is de bon die we Annick ook zien pakken, de 2e wordt in beeld niet gepakt. Volgens de beelden die wij zien is Daniel als enige in dit gebied geweest. Misschien heeft die hem wel gepakt, maar heeft dit gewoon de uitzending niet gehaald.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #153 Gepost op: 2-02-2023, 16:00:57 »
Volgens mij zien we Daniel die wel pakken, vlak voordat het monster dat gebied in komt (Nabil zegt dan "Oh volgens mij zijn we hem kwijt" als in 'die kan niet meer ontsnappen') en hij daarna wegvlucht uit die hoek -om vervolgens in de gang bij de deur die dichtzit vast te lopen. Vond ik wel verdacht van hem, maar kan net zo goed een montagetrucje zijn om het verdacht neer te zetten.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #154 Gepost op: 2-02-2023, 16:56:18 »
Onderstaande beelden uit begin van de opdracht kun je 2 bonnen zien hangen. Het is niet heel duidelijk, maar als je het beweegende beeld bekijkt is hier duidelijk een lichter vlak te zien als de kisten. de 1e is de bon die we Annick ook zien pakken, de 2e wordt in beeld niet gepakt. Volgens de beelden die wij zien is Daniel als enige in dit gebied geweest. Misschien heeft die hem wel gepakt, maar heeft dit gewoon de uitzending niet gehaald.
Het kan ook zo zijn dat dit een van de twee pakbonnen is die niet door de kandidaten is gepakt.

Online Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #155 Gepost op: 3-02-2023, 05:28:07 »

speculatie:
Ik heb het al eerder gepost: Jurre zou de vier pakbonnen van Nabil meenemen maar wat ik in de beelden zie heeft hij veel minder bonnen in zijn hand. Jurre heeft de 2 missende bonnen gepakt en zich hiermee laten pakken. De vier van Nabil heeft hij eerder weggemoffeld.
Hoe kan hij die vier wegmoffelen? Die vier zijn bekend. Nabil had ze immers verzameld. Dus de enige mollenstreek kan zijn dat hij zich af laat gaan met de 4. Wegmoffelen kan nooit, dat is niet te verantwoorden.

En er nog 2 bij verzamelen in die ene minuut dat hij in het doolhof durfde te zijn lijkt me ook niet. Sowieso niet erg mols om zo snel weer terug naar het begin te gaan, hij is nergens nog geweest. En gaat dan af. Een mol was het zwarte vlak ingegaan, gewoon langs de pacman gelopen, daar wel pakbonnen weggemoffeld, dan de lichten aangezet en zich met de bekende 4 pakbonnen alsnog af laten gaan.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #156 Gepost op: 3-02-2023, 10:37:39 »
Waarom wil de productie zo graag dat we niet zien dat Daniel vijf pakbonnen heeft in plaats van twee? Op zich kan met vijf pakbonnen afgaan mols zijn, ergens juist niet. De mol zou veel liever een paar pakbonnen verdoezelen in plaats van ze allemaal in het zicht bij zich te dragen. Was de productie bang dat Daniel te kandidaats zou overkomen? Ik moet zeggen, dat T-shirt met die ouwe man maakt hem verdacht, maar onder meer deze opdracht maakt dat ik niet op hem zit.
Van Soy zien we nauwelijks iets van de opdracht, maar mij viel op hoe goed hij het doolhof lijkt te kennen. Heeft hij een sprintje getrokken naar de overgebleven pakbonnen?

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #157 Gepost op: 3-02-2023, 11:28:27 »
Van Soy zien we nauwelijks iets van de opdracht, maar mij viel op hoe goed hij het doolhof lijkt te kennen. Heeft hij een sprintje getrokken naar de overgebleven pakbonnen?
Waarom zou Soy, die als laatste het doolhof in gaat, die overgebleven pakbonnen nog moeten wegmoffelen?
Meenemen doet ie in ieder geval niet...

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #158 Gepost op: 3-02-2023, 11:49:20 »
Waarom zou Soy, die als laatste het doolhof in gaat, die overgebleven pakbonnen nog moeten wegmoffelen?
Meenemen doet ie in ieder geval niet...
Op zich een goed punt.
Als hij de mol is, zal hij ervan gebaald hebben als laatste te moeten, maar zal hij toch wat hebben willen verduisteren, zodat de groep na afloop weet dat er gemold is.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Padvinders
« Reactie #159 Gepost op: 3-02-2023, 12:49:29 »
De opzet van dit spel is net wat anders dan we gewend zijn.
Als mol heb je, als een van de eerste spelers, de kans om pakbonnen weg te moffelen die nog niemand gezien heeft.
Maar er is nog een tweede strategie: De pakbonnen die succesvol naar buiten gebracht zijn, moesten op het eind op het tafeltje achtergelaten worden. (Op een enorme bonnenprikker trouwens, leuk voer voor de Jurre verdenkers. Dat terzijde.)
Dan heb je als mol dus ook nog de kans om door anderen gevonden bonnen te verduisteren. Dat moet je dan wel doen door na iemand te gaan, die de bonnen-stapel op het einde niet heeft kunnen controleren. En snel naar achteren lopen.

Vanuit die gedachte vind ik Anke en Jurre beide verdacht omdat zij een positie in het midden van het rijtje kregen en dus van beide strategieën zouden kunnen profiteren.