Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan  (gelezen 25972 keer)

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #120 Gepost op: 23-02-2021, 11:04:24 »
We vallen in herhaling. Zoals Charlotte al zei, het kon hier op alle kanalen misgaan. Je hoefde zeker niet aan het bord te staan om te mollen.
Ik waardeer je passie, maar met zulke vergezochte hints ben je je toch in allerlei bochten aan het wringen om alles goed te praten naar de Renee-tunnel  :-X

Ik heb al eerder op het forum geschreven, dat ik de hints leuke bijzaak vind, maar ik kijk vooral naar de subtiele molacties oftewel de molacties die niet direct in beeld zijn, maar waar wel de mol uit te herleiden is.
Zoals de parkeeropdracht van vorig jaar van Rob (al vond ik die erg vroeg in het seizoen). Die was niet vol in beeld, maar wel te herleiden en wat de te denken van de opdracht met de vazen? Zijn brekende vazen kwamen niet in beeld.
Hoe graag ik het ook wil zie ik die acties niet bij Charlotte, maar wel bij Renee en in mindere mate toch ook bij Rocky (dus wat nou Renee-tunnel).
Als Charlotte wel de mol zou zijn hadden ze beter flink in haar molacties kunnen knippen, zodat er wat te raden overblijft.

Deze opdracht is een perfect voorbeeld van waar subtiele molacties (in beeld subtiel) mogelijk zijn en dan blijven echt alleen Renee en Rocky over.
Als jullie me willen overhalen naar Charlotte dan heb ik toch echt dé subtiele molactie van dit seizoen nog nodig.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #121 Gepost op: 23-02-2021, 11:14:21 »
Als Charlotte wel de mol zou zijn hadden ze beter flink in haar molacties kunnen knippen, zodat er wat te raden overblijft.

Deze opdracht is een perfect voorbeeld van waar subtiele molacties (in beeld subtiel) mogelijk zijn en dan blijven echt alleen Renee en Rocky over.
Als jullie me willen overhalen naar Charlotte dan heb ik toch echt dé subtiele molactie van dit seizoen nog nodig.
Waarom zouden molacties altijd subtiel moeten zijn? Juist veel goede mollen waren verre van subtiel.

Maar nogmaals, we vallen in herhaling. In een ander topic is al een erg mooi lijstje gegeven van wat Charlotte allemaal achter de schermen gedaan zou kunnen hebben. Jij hebt daarop gereageerd, maar ik vond dat weinig overtuigend.

Ik hoef jou niet over te halen en jij zal mij niet overtuigen. Prima toch? We gaan het zien.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #122 Gepost op: 23-02-2021, 11:29:58 »
Waarom zouden molacties altijd subtiel moeten zijn? Juist veel goede mollen waren verre van subtiel.

Maar nogmaals, we vallen in herhaling. In een ander topic is al een erg mooi lijstje gegeven van wat Charlotte allemaal achter de schermen gedaan zou kunnen hebben. Jij hebt daarop gereageerd, maar ik vond dat weinig overtuigend.

Ik hoef jou niet over te halen en jij zal mij niet overtuigen. Prima toch? We gaan het zien.

Dat lijstje heb ik puur gedaan, omdat de molacties van Charlotte daarin even raar zijn als die van Renée. De meeste zijn puur gissingen en kunnen werkelijk op elke kandidaat slaan (inclusief afgevallen kandidaten).
Ik wacht nog steeds op die goede hint naar Charlotte van deze opdracht, maar die krijg ik niet.
Waarom niet? Als ze de mol is, moet er toch een (simpele) verklaring voor de wissel E2 met D2 zijn? (die inderdaad wat mij betreft alleen aan Renee of Rocky toe te schrijven is)
Waarom wil niemand die mij dan geven? Mag ik niet in de Charlottetunnel komen?
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #123 Gepost op: 23-02-2021, 11:33:44 »
Het is heel link om een Renée-verdenking als 'bewezen' te zien in deze opdracht. Uitgerekend een waarin de montage alle ruimte heeft (en zal benutten!) om ons op het verkeerde been te zetten. Totaal niet te vergelijken met het bordje van Jan in seizoen 18, dat kon maar één ding betekenen.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #124 Gepost op: 23-02-2021, 11:40:25 »
Het is heel link om een Renée-verdenking als 'bewezen' te zien in deze opdracht. Uitgerekend een waarin de montage alle ruimte heeft (en zal benutten!) om ons op het verkeerde been te zetten. Totaal niet te vergelijken met het bordje van Jan in seizoen 18, dat kon maar één ding betekenen.

Wederom geen antwoord op mijn vraag.
Ik beweer niet (meer) dat het Renée moet zijn, het kan ook Rocky zijn, al moet ik toegeven dat ik dat minder waarschijnlijk acht. Ik zeg alleen dat het Charlotte niet kan zijn en niemand in de Charlottetunnel wil aangeven hoe die wissel(s) dan wel gebeurd zijn met Charlotte als mol. Ik bedoel maar te zeggen dat er toch een verklaring moet zijn?
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #125 Gepost op: 23-02-2021, 11:48:15 »
Mogelijke verklaringen:
- enkele aanwijzingen vanuit het vliegtuig zijn niet getoond in de uitzending
- Renée verstaat Rocky niet goed en maakt fouten, ook niet getoond in de uitzending
- raakt vervolgens nog ergens de kluts kwijt
- Splinter raakte diezelfde kluts kwijt en maakte ook nog een fout

Teveel mogelijkheden, voor mij is daarmee de kous wel af hoor. Dan ga ik niet zoeken naar hoe het precies gegaan is.
EDIT: Er was toch al achterhaald dat een van de aanwijzingen van Charlotte een fout heeft opgeleverd? Dat is toch genoeg?
« Laatst bewerkt op: 23-02-2021, 11:50:03 door Molest »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #126 Gepost op: 23-02-2021, 11:58:50 »
EDIT: Er was toch al achterhaald dat een van de aanwijzingen van Charlotte een fout heeft opgeleverd? Dat is toch genoeg?
Precies, er is zelfs maar 1 ding echt zeker, Charlotte is verantwoordelijk voor een fout. Dat andere fouten niet gelijk aan haar gelinkt kunnen worden, is dus geen bewijs dat zij de Mol niet kan zijn.

Maar goed, het is al zo vaak uitgelegd. Het is in bepaalde tunnels kennelijk zo donker, dat het mensen daar blind maakt.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2021, 12:05:03 door molecula »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #127 Gepost op: 23-02-2021, 12:00:38 »
Het is heel link om een Renée-verdenking als 'bewezen' te zien in deze opdracht. Uitgerekend een waarin de montage alle ruimte heeft (en zal benutten!) om ons op het verkeerde been te zetten. Totaal niet te vergelijken met het bordje van Jan in seizoen 18, dat kon maar één ding betekenen.

Ik neem aan dat je het er mee eens bent dat Rocky volledig op Renee is gegaan, ze moest we met 2 jokers achterstand.
Als je het daar mee eens bent, dan moeten er dus vragen zijn die wel op Renee en Charlotte (bijvangst) slaan en niet op Rocky (dat moet Splinter dan ingevuld hebben). Van die vragen moeten er twee zijn.

Wat mij betreft is deze net zo duidelijk als Jan of Rob.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2021, 12:02:24 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #128 Gepost op: 23-02-2021, 12:08:19 »
Ik neem aan dat je het er mee eens bent dat Rocky volledig op Renee is gegaan, ze moest we met 2 jokers achterstand.
Daar hadden we het al over in een ander topic. Rocky kan toch last minute besloten hebben toch een paar vragen op Charlotte te zetten? Die zou heel goed haar mysterieuze bijverdachte kunnen zijn van de vorige afleveringen.
Als je het daar mee eens bent, dan moeten er dus vragen zijn die wel op Renee en Charlotte (bijvangst) slaan en niet op Rocky (dat moet Splinter dan ingevuld hebben). Van die vragen moeten er twee zijn.
Of Splinter is op Rocky gegaan. Zijn testbiecht is bijzonder vaag. En in de uitzending, in het dagboek,  en in de podcast wordt elke uitspraak van Splinter over wat hij gedaan zou kunnen hebben in de test angstvallig achterwege gelaten.
EDIT: oh ik zie wat je bedoelt. Ja, van die vragen moeten er dan twee zijn. Kan toch?
Wat mij betreft is deze net zo duidelijk als Jan of Rob.
Wat mij betreft niet.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2021, 12:11:40 door Molest »

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #129 Gepost op: 23-02-2021, 12:23:16 »
De molacties van Charlotte zijn wel subtiel voor de andere spelers. Die kunnen lastig nagaan waar het misgegaan is. Maar voor ons als kijkers misschien wel té obvious. Wat met deze opdracht nog zou kunnen:

- letters niet spellen (wat Splinter wel deed) en knopje bij letter als "B" te laat indrukken (dan komt "E" over) (maar moesten ze in dit geval wel de een knopje indrukken?)
- na de landing van Charlotte zaten andere spelers misschien binnen ff koffie te drinken, C loopt daar naar toe, maar ook nog even langs de puzzel en verwisselt wat. Er is iig iets gebeurt dat niet in beeld is gekomen.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #130 Gepost op: 23-02-2021, 14:17:30 »
- na de landing van Charlotte zaten andere spelers misschien binnen ff koffie te drinken, C loopt daar naar toe, maar ook nog even langs de puzzel en verwisselt wat. Er is iig iets gebeurt dat niet in beeld is gekomen.
C hoeft niets meer te wijzigen, want ze weet al dat ze een of meer code(s) niet heeft doorgegeven, vanuit de C-tunnel gedacht.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #131 Gepost op: 23-02-2021, 15:31:23 »
Laten we even bij deze opdracht blijven.
Wat ik echt niet begrijp is waarom een Mol als Renée hier 2 foute wissels uitvoert, behalve de 5 goede. Tenzij ze juist wil dat het later op zal vallen. En dan begrijp ik al helemaal niet waarom Renée dan als Mol bij de tweede vlucht ook weer vaag bezig is. Ze spreekt zo onduidelijk dat zelfs de makers van de ondertiteling het niet goed horen. En waarom dan niet D met de D van Dirk om vergissingen uit te sluiten. Zeker voor iemand die weet wat het is als je de dingen soms niet zo goed hoort.

Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat Renée hier bewust de medekandidaten en veel molloten incluis hier een rad voor de ogen draait, zoals ze dat ook bij Splinter heeft gedaan. Als ze kandidaat is, dan heeft ze de juiste Mol, Charlotte, in het vizier en wil ze graag dat de rest voluit op haar zelf gaat zitten. Dan kan zij, Renée dus, nog lekker spreiden over 2 kandidaten (Charlotte en Rocky) en toch geen rood scherm krijgen.
#knuppel #hoenderhok
« Laatst bewerkt op: 23-02-2021, 15:34:01 door MartinJ »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #132 Gepost op: 23-02-2021, 15:42:26 »
#knuppel #hoenderhok
Denk maar zo: mochten de Charlotte-verdenkers straks voor joker staan, dan passen we in elk geval prima in het thema van het seizoen! :)
Maar er wijst mij veel te veel op Charlotte, en veel te weinig op Renée, om het roer om te gooien. Dus die knuppel mag gerust het hoenderhok in.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #133 Gepost op: 23-02-2021, 15:44:58 »
Ja en waarom zou Renée als Mol, Splinter niet lekker de vrijstelling voor de finale laten pakken? Al was het alleen maar om een traditie bij deze pre-finale opdrachten in ere te houden.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #134 Gepost op: 23-02-2021, 15:49:06 »
Vanuit het oogpunt van de Mol lag dat inderdaad meer voor de hand. Dan had Splinter geen bevestiging gehad van zijn Mol, en was hij nog iets meer in onzekerheid gebleven. Dat Charlotte nog een rare switch zou maken naar haar en Splinter zou verslaan, kon ze niet voorzien. Zoals het er op dat moment voor stond, zou die afvallen.

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #135 Gepost op: 23-02-2021, 16:06:45 »
C hoeft niets meer te wijzigen, want ze weet al dat ze een of meer code(s) niet heeft doorgegeven, vanuit de C-tunnel gedacht.
Inderdaad. Maar het ging om mogelijkheden voor subtiele molacties, m.a.w. die niet in beeld zijn gebracht. Charlotte moest zich later bij de drie andere kandidaten voegen, want zij moest eerst nog landen. De rest zat al bij elkaar.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #136 Gepost op: 23-02-2021, 17:12:18 »
Ja en waarom zou Renée als Mol, Splinter niet lekker de vrijstelling voor de finale laten pakken? Al was het alleen maar om een traditie bij deze pre-finale opdrachten in ere te houden.

Daarom zie ik renee als kandidaat, ze wil niet dat splinter die kans krijgt? Is toch onmols van renee?

Online mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #137 Gepost op: 24-02-2021, 17:11:18 »
Splinter legt in het begin duidelijk uit dat hij alleen kon praten met Rocky, Rocky kon niet terugpraten. Renée en Rocky konden wel over en weer praten. Rocky (en Charlotte) had een drukknopje waardoor ze met Renée kon communiceren.
Iedereen gaat er maar vanuit dat alleen Renée hier kon gesjoemeld hebben, maar ook Rocky. Codes werden meermaals doorgegeven, op het laatst roept Rocky nog dat Renée moet luisteren omdat ze de code fout herhaalt. Wie weet heeft Rocky hier een foute wissel doorgegeven die natuurlijk niet in beeld kwam. En brave Rocky maar schreeuwen tegen Renée. Terwijl ze wel alle juiste wissels ook netjes meermaals heeft doorgegeven, en Renée is de tel kwijt.
Splinter daarentegen heeft alles goed onthouden en weet dat hij 4 wissels heeft doorgekregen, de eerste werd niet doorgegeven.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #138 Gepost op: 24-02-2021, 18:16:41 »
Er is een onverklaarbare wissel E2 met D2. Deze wordt toegeschreven aan Renée en als bewijs gezien dat ze de mol is. Ik zie echter nog  een onverklaarbare wissel nl de beentjes C1 en D1 staan ook niet in de oorspronkelijke stand.  Dit kan gekomen zijn door alle communicatieproblemen tussen Splinter en Charlotte. We kunnen het briefje dat Renée vasthoudt niet goed lezen. Het kan dus evengoed zijn dat de volgorde in de montage niet klopt en dat de wissel C4 met D4 niet de 8e wissel is maar dat er al andere wissels zijn geweest.

Foto 1 de uitgangspositie
Foto 2 de positie na wissel C4 met D4.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #139 Gepost op: 24-02-2021, 19:27:09 »
@Moedermol. Het lijstje van Renée is vaag te lezen. Ik heb de wissels die op dit lijstje moeten staan om de puzzel goed te leggen, uitgaande dat lijstje 1 ook correct is uitgevoerd berekend. Dit zijn:
D2-C1, A4-B1, B4-C4, D1-D3 en E1-A2. Als je dit weet kun je ze ook halen uit het screenshot: