Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20604 keer)

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #100 Gepost op: 14-02-2021, 11:59:19 »
Er is geen één voorzetsel aangereikt aan de puzzelaars. Geen met/voor/van etc. Dat maakt het puzzelen behoorlijk moeilijk voor langere zinnen: geen “rood scherm van”, “met de pot”, “de pot is voor Charlotte” etc.

Ik kon trouwens niet met 100% zien wat de beginwoorden van zin 3 waren; daar skipt de regie overheen. Om een molactie van Splinter te verhullen?

Als je de beginwoorden van de laatste zin weghaalt (“lijkt”, “kandidaat”), staat er “Renee de mol”.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #101 Gepost op: 14-02-2021, 12:03:23 »
Er is geen één voorzetsel aangereikt aan de puzzelaars. Geen met/voor/van etc. Dat maakt het puzzelen behoorlijk moeilijk voor langere zinnen: geen “rood scherm van”, “met de pot”, “de pot is voor Charlotte” etc.

Ik kon trouwens niet met 100% zien wat de beginwoorden van zin 3 waren; daar skipt de regie overheen. Om een molactie van Splinter te verhullen?

Als je de beginwoorden van de laatste zin weghaalt (“lijkt”, “kandidaat”), staat er “Renee de mol”.
Je zou verwachten dat Rocky wel een voorzet(sel) geeft.

Offline MissLeonie91

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #102 Gepost op: 14-02-2021, 12:49:36 »
Het is wel opvallend dat er geen zin was met Splinter. De kist kan er geweest zijn en weggemoffeld zijn door de Mol. Dat zou een aanwijzing zijn naar de Mol.

Alle namen van Marije, Charlotte, Renee en Rocky waren er om een zin te vormen. Behave Splinter. Echter, er was ook een zin met ‘mol’. Dus splinter = mol  ::jaja::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #103 Gepost op: 14-02-2021, 13:06:16 »
Ik hoor Rik zeggen: 'De boodschap van die zinnen hoeft niet te kloppen, als het maar wel incorrect Nederlands is'.  ::fluit::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #104 Gepost op: 14-02-2021, 13:43:25 »
Rik had het over de zin 'Maar het seizoen klopt absoluut' in de WIDM podcast. De zin is afgekeurd omdat het met 'maar' (een voegwoord) begint. De redactie heeft vooraf een bepaalde taalgids gekozen om als hoofdlijn te gebruiken, waarin stond dat dit taalkundig niet klopt.
Ze moeten dan ook een grammaticagids gebruiken, niet een stijlgids ::)

Maar het verschilt ook nog wel wie zoiets schrijft. Mensen vergeten vaak dat taal niet iets statisch is, maar steeds verandert. Zo kunnen er meningen naast elkaar bestaan over wat wel en niet correct is. Over het algemeen hechten Neerlandici meer waarde aan spelling en specifieke stijlregels, terwijl taalwetenschappers meer kijken naar hoe mensen taal daadwerkelijk gebruiken. In feite is het bij taal zo dat als de meerderheid van de taalgebruikers iets als correct ziet, dat het dan ook zo is. Maar je zult altijd mensen houden die dingen lelijk vinden, en daarom is het soms beter om je in professionele teksten aan bepaalde regels te houden (zoals dat je een zin niet met 'maar' mag beginnen). Maar dat maakt het nog niet ongrammaticaal.

Sorry dat ik er nog over doorga trouwens, maar ik heb taalwetenschap gestudeerd dus ik vind de hele discussie hierover eigenlijk veel interessanter dan wie er gemold heeft ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #105 Gepost op: 14-02-2021, 14:22:53 »
Er is wel verschil tussen geschreven taal en gesproken taal volgens mij. Dat dingen op een bepaalde manier gezegd worden wat dan algemeen wordt in het gesproken taalgebruik, betekent nog niet dat het correct is of kan worden. Geschreven taal is gebonden aan afgesproken regels, die om de zoveel tijd kunnen worden herzien.

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #106 Gepost op: 14-02-2021, 14:24:33 »
Op youtube 3:12 staat Charlotte midden in het veld de zin 'Renee is de meest fanatieke mol uit 21' te brabbelen. Hoe komt ze op die zin? De woorden meest, fanatieke, uit en 21 zijn als ik ze niet gemist heb niet in beeld geweest. Staat ze gewoon een zin te verzinnen of heeft ze die kisten gezien en niet op laten halen?

Edit: Ze staat daarbij ook nog de lucht aan te wijzen.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 14:42:52 door Ronaldanius »

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #107 Gepost op: 14-02-2021, 14:45:02 »
Heeft iemand al een overzicht gemaakt van de 10+50 woorden en onderzocht wat de juiste 5 zinnen van 12 woorden waren?
Edit/toevoeging: mogelijk dat dit tot een kort verhaaltje leidt, dat het antwoord geeft wie de Mol is?
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 14:47:43 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #108 Gepost op: 14-02-2021, 14:58:17 »
Ik heb 28 woorden gevonden, een aantal woorden zaten er meerdere keren in. Er zijn er 22 gebruikt door de kandidaten. De 6 die ze niet hebben gebruikt zijn: want, krijgt, winnaar, niet, van, niets.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #109 Gepost op: 14-02-2021, 15:01:05 »
Ik hoor Rik zeggen: 'De boodschap van die zinnen hoeft niet te kloppen, als het maar wel incorrect Nederlands is'.  ::fluit::

Geweldig, dus alleen zin 1 was wel een correcte zin en daardoor fout. ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #110 Gepost op: 14-02-2021, 15:35:23 »
Forummers toch !
Ik las op gag. 1 de verwachting van Heinz dat terwijl hij aan het posten was over het feit dat er eindelijk iets te speuren was,  er op dat moment waarschijnijk een leger molloten al bezig zou zijn deze opdracht uit te pluizen.
Die hoop en verwachting had ik ook. Maar helaas! 5 pagina's gaat het over de wel of niet goed te rekenen zinnen  ::oink::
Er ontstaan binnen de kortste keren irritaties en onheuse bejegeningen naar elkaar vanwege de zinnen?! Kom op!
Dat is niet waar we hier energie aan moeten verspillen. De jury heeft gesproken. Klaar. Eens of oneens is zinloos want fat gaat volledig buiten de opdracht om. Mijn mening is dat het moet om de bedragen laag te houden, in dit gevak dus heel streng jureren -maar niet onjuist jureren.

Zoek de volgorde van kisten uit, zoek naar verdachte woorden, woorden die ontbreken, welke pick-up was lang weg? Wat deed de mol waar? Hoe ziet het speelveld er uit? Een overzicht van alle woorden!
Hoeveel woorden lager er in het veld? En vooral, welke volzinnen hadden gemaakt kunnen worden!?

Wat mij betreft gaan we het daarover nu hebben en niet meer over de correctheid of niet van de zinnen. Speuren nu!

Volmondig eens!  ::jaja:: ::jaja::

En wees liefs voor elkaar, het is Valentijnsdag vandaag!  ::hug:: ::hug::

Maar (ik doe het toch om "maar" hier te gebruiken) ik zou de reactie van Rick, Rik en de andere bedenkers en makers van WIDM wel eens willen zien. Deze mensen weten niet wat hun nu overkomt.

De aandacht is helemaal weg van de opdracht.  ::bravo:: Ook een Molstreek misschien?
Maar alle gekheid op een stokje. Vond Splinter weinig serieus actief, liet veel aan Charlotte over. En idd zij had een bordje met een woord in de hand, weet even niet welk, en van een kist die zij optilde hing het bordje er los bij. We hebben weinig gezien van de dames in de jeeps. Hebben die lukraak rondgereden en maar hier en daar kisten opgepakt of zat er een lijn in, behalve dan het zoeken naar het woordje "met"?
In een hoek links stond een stapel kisten, heb niet kunnen zien of die stapel is doorzocht.
Moet nog even terugkijken, het was een behoorlijke chaos.


Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #111 Gepost op: 14-02-2021, 16:14:28 »
Ik hoor Rik zeggen: 'De boodschap van die zinnen hoeft niet te kloppen, als het maar wel incorrect Nederlands is'.  ::fluit::

 ::rofl:: Rik mag wel een spatie weglaten, maar de kandidaten mogen er niet eentje toevoegen. Tja, verschil moet er zijn hè!?  ::tandpastasmiley::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #112 Gepost op: 14-02-2021, 18:20:20 »
Aan het begin, voor de uitleg, van de opdracht flitsen er een aantal kisten langs. Ik zag Renée en afvaller maar de rest van de kisten ging iets te snel. Was hier nog iets uit te halen aan hint? Zou Renée de verliezend finalist of de laatste afvaller zijn misschien?

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #113 Gepost op: 14-02-2021, 18:22:12 »
Aan het begin, voor de uitleg, van de opdracht flitsen er een aantal kisten langs. Ik zag Renée en afvaller maar de rest van de kisten ging iets te snel. Was hier nog iets uit te halen aan hint? Zou Renée de verliezend finalist of de laatste afvaller zijn misschien?
Want krijgt Renée klopt winnaar het Charlotte afvaller, als je er iets mee kunt.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 18:26:14 door mocemole »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #114 Gepost op: 14-02-2021, 18:28:25 »
Want krijgt Renée klopt winnaar het Charlotte afvaller, als je er iets mee kunt.

Dankjewel! Past stom toevallig precies in mijn tunnelvisie. Splinter Mol, Charlotte winnaar en Renée verliezend finalist.  ::rofl::

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #115 Gepost op: 14-02-2021, 18:31:58 »
Er is geen één voorzetsel aangereikt aan de puzzelaars. Geen met/voor/van etc. Dat maakt het puzzelen behoorlijk moeilijk voor langere zinnen: geen “rood scherm van”, “met de pot”, “de pot is voor Charlotte” etc.

Dit dacht ik ook meteen en wilde ik gaan zeggen, maar...

Ik heb 28 woorden gevonden, een aantal woorden zaten er meerdere keren in. Er zijn er 22 gebruikt door de kandidaten. De 6 die ze niet hebben gebruikt zijn: want, krijgt, winnaar, niet, van, niets.


...kennelijk was er wel het woord 'van' beschikbaar. Zou wat zijn als alle overige voorzetsels tussen de nu nog niet gevonden 22 woorden zitten  :o  Zinnen maken zonder voorzetsels valt inderdaad niet mee en zou dus wel heel opvallend zijn van Rocky en Renée. Zou het wel een aparte molstrategie vinden, aangezien het actief vormen van zinnen een veel directere invloed heeft op het te verdienen bedrag. Het aanvoeren van nieuwe woorden viel nu op zich nog wel mee, in ieder geval niet in die mate dat het verdacht lijkt, maar misschien gunstig gebruik gemaakt van Charlotte die graag nieuwe woorden kreeg. Mij was niet helemaal duidelijk wat er nou zou gebeuren als ze aangeleverde woorden gewoon aan de zijkant zouden laten liggen. Was dit -30? Met beetje tactisch spelen en een afvalzin (te veel aan woorden daarin dumpen) zou denk ik makkelijk 360-450 euro meer verdiend zijn. Toegegeven, dat is geen enorm bedrag.

Als Charlotte de Mol is, dan was haar actie vol in beeld. Als Splinter de Mol is, dan was het weer typisch erg voorzichtig mollen. Hij verstopt zich dan met name achter het 'slechte werk' van Charlotte, dat vind ik een wat minder leuke molstrategie. Dan maar hopen dat hij flink wat kledingstukken verwisseld heeft bij de vorige opdracht.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #116 Gepost op: 14-02-2021, 18:50:01 »
Het was eigenlijk steeds Charlotte die de zinnen aangaf, en Splinter die het allemaal ok vond. Zij zegt ook als eerste "Rocky is waarschijnlijk de volgende met een rood scherm", maar "met" wordt niet gevonden.
Splinter zegt in zijn biecht ook dat hij "van" vond, maar die kist is nergens te zien en is niet gebruikt.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #117 Gepost op: 14-02-2021, 18:52:03 »
Als Charlotte de Mol is, dan was haar actie vol in beeld. Als Splinter de Mol is, dan was het weer typisch erg voorzichtig mollen. Hij verstopt zich dan met name achter het 'slechte werk' van Charlotte, dat vind ik een wat minder leuke molstrategie. Dan maar hopen dat hij flink wat kledingstukken verwisseld heeft bij de vorige opdracht.

Zijn strategie heeft wat weg van de strategie van Jeroen denk ik. Persoonlijk vind ik het juist een hele leuke strategie. Vanwege het psychologische spel wat mij erg aanspreekt. En omdat je er naar mijn idee flink voor moet speuren en toch geen 100% zekerheid krijgt waardoor het lang spannend blijft.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #118 Gepost op: 14-02-2021, 18:53:40 »
Klopt. Charlotte is verdacht door zo te mollen, maar Splinter is verdacht omdat hij het allemaal maar laat gebeuren. Dat terwijl hij zich in de eerdere taalopdracht met de lift nog zo ergerde aan zijn medekandidaten maar als vragensteller machteloos stond. Nu is de vraag of Splinter echt de controle verloor of het als Mol wel best vond. Ik denk het laatste.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #119 Gepost op: 14-02-2021, 19:02:11 »
Het was eigenlijk steeds Charlotte die de zinnen aangaf, en Splinter die het allemaal ok vond. Zij zegt ook als eerste "Rocky is waarschijnlijk de volgende met een rood scherm", maar "met" wordt niet gevonden.
Splinter zegt in zijn biecht ook dat hij "van" vond, maar die kist is nergens te zien en is niet gebruikt.

Stel dat Charlotte de mol is, geeft ze hier misschien een 'aanwijzing'. Ze wist dan dat Rocky niet op haar zit en dus grote kans had om af te vallen. Ze wijst dan een mogelijke afvaller aan. Niet wetende dat Marije ineens een andere keuze zou maken. Zou achteraf een leuke hint kunnen zijn  ::vergroot::